Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metody badań jakościowych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 18-MBJ-35Wsch
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metody badań jakościowych
Jednostka: Wydział Historii
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Humanistycznych
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

Wschodoznawstwo

Poziom przedmiotu:

I stopień

Cele kształcenia:

1. ukształtowanie umiejętności i kompetencji w zakresie rozumienia podstawowych paradygmatów wiedzy naukowej, specyfiki badań ilościowych i jakościowych;

2. opanowanie wiedzy o procedurach badawczych i analitycznych typowe dla opracowywania jakościowego różnorodnego materiału empirycznego

3. umiejętność krytycznej postawy wobec wybieranych metod, technik i narzędzi badawczych

4. umiejętność stosowania wybranych strategii badawczych w badaniach własnych

5. umiejętność pisania raportów z jakościowych badań empirycznych



Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

Ogólna kompetencja humanistyczna

Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć:


Biblioteka Wydziałowa z działem Wschodoznawczym, Biblioteka UAM, materiały w formie elektronicznej udostępniane przez wykładowcę


Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

Wykład z elementami pokazu/prezentacji multimedialnej, obserwacja i prowadzenie dyskusji podczas zajęć

Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

Liczba punktów ECTS: 3


Pełny opis:

Podstawy badań empirycznych. Podejście naukowe. Badania – podstawowe pojęcia i definicje. Podstawowe elementy procesu badawczego. Problemy etyczne badań.

Jakościowe czy ilościowe - oto jest pytanie? Porównanie jakościowych i ilościowych metod badawczych.

Obserwacja czyli czujnym okiem badacza.

Jak pytać w badaniach jakościowych - wywiad i jego tajniki.

Wywiad jako technika zdobywania informacji. Badania jakościowe w Polsce i na obszarze postsowieckim

Pochwała oralności czy transkrypcja i analiza danych - jak postępować rzetelnie?

Fokus na fokusy czyli praktyczne aspekty planowania i prowadzenia badań fokusowych.

Kody i ich modelowe ramy czyli o generowanie danych w wywiadach fokusowych.

Analizowanie danych jakościowych czyli spotkanie z narracją o rzeczywistości.

Praktyczna strona archiwizacji źródeł wywołanych czyli o badaniach jakościowych w Polsce i na obszarze postsowieckim.

Literatura:

Literatura podstawowa:

R. Barbour, Badania fokusowe, Warszawa 2011

U. Flick, Projektowanie badania jakościowego, Warszawa 2011

Ch. Frankfort – Nachmias, D. Nachmias, Metody badawcze w naukach społecznych, Poznań 2001

G. Gibbs, Analizowanie danych jakościowych, Warszawa 2011

S. Kvale, Prowadzenie wywiadów, Warszawa 2011

A.N. Oppenheim, Kwestionariusze, wywiady, pomiary postaw, Poznań 2004

T. Rapley, Analiza konwersacji, dyskursu i dokumentów, Warszawa 2010

Literatura uzupełniająca:

M. Angrosino, Badania etnograficzne i obserwacyjne, Warszawa 2010.

M. Banks, Materiały wizualne w badaniach jakościowych, Warszawa 2009

M. Hammersley, P. Atkinson P., Metody badań terenowych, Poznań 2000

K. Konecki, Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana, Warszawa 2000

Lektury obowiązkowe z zakresu projektów badawczych przeprowadzonych metoda badań jakościowych:

A. Horolets, KONFORMIZM, BUNT, NOSTALGIA. Turystyka niszowa z Polski do krajów byłego ZSRR, Kraków 2013

W. Kudela-Świątek, ODPAMIĘTANE. O historii mówionej na przykładzie narracji kazachstańskich Polaków o represjach na tle narodowościowym i religijnym, Kraków 2013

E. Michna, Kwestie etniczno-narodowościowe na pograniczu Słowiańszczyzny wschodniej i zachodniej. Ruch rusiński na Słowacji. Ukrainie i w Polsce, Kraków: Polska Akademia Umiejętności. Prace Komisji Wschodnioeuropejskiej, T. VIII, Kraków 2004

Pamięć-Pogranicze-Oral History, pod redakcją Anety Popławskiej, Barbary Świtalskiej, Marcina Wasilewskiego, Warszawa 2014

A. Wylęgała, Przesiedlenia a pamięć. Studium (nie)pamięci społecznej na przykładzie ukraińskiej Galicji i polskich "Ziem Odzyskanych", Warszawa 2015

A. Wylęgała, Polacy w Galicji podczas drugiej wojny światowej: doświadczenie i pamięć, Wrocławski Rocznik Historii Mówionej Rocznik IV, 2014, ISSN 2084–0578, s. 48-68

Efekty uczenia się:

Zna podstawową terminologię z zakresu metod badań jakościowych, jak również antropologii kulturowej i wiedzy o kulturze.

Wyszukuje, analizuje, ocenia, selekcjonuje i wykorzystuje informacje dotyczące obszaru postradzieckiego w zasobach informacji pisanych i elektronicznych. Zna bazy cyfrowe danych jakościowych oral history dostępnych online.

Potrafi dokonać krytyki i interpretacji źródeł wywołanych metodą badań jakościowych dotyczących państw i narodów obszaru postradzieckiego. Zna zasady przeprowadzenia projektu naukowego metodą badań jakościowych i zna zasady publikacji tekstu naukowego o charakterze humanistycznym.

Potrafi dokonać analizy wydarzeń i procesów historycznych i społecznych na obszarze postradzieckim na zasadzie porównawczej i przyczynowo - skutkowej w oparciu o literaturę przedmiotu.

Zna zakres posiadanej przez siebie wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się

Metody i kryteria oceniania:

Obecność na zajęciach dobrowolna zgodnie z regulaminem studiów

Zaliczenie z oceną w formie ustnej:

na podstawie systematycznej lektury i analizy tekstów z zakresu badań jakościowych, przy tym aktywne uczestnictwo w zajęciach: rzeczowe angażowanie się w dyskusję, zarówno na podstawie lektur, jak i własnych doświadczeń i wiedzy z innych źródeł

Kryteria oceniania:

5 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne z zakresu przedmiotu

4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne z zakresu przedmiotu

4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne z zakresu przedmiotu

3.5 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne z zakresu przedmiotu, ale ze znacznymi niedociągnięciami

3.0 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne z zakresu przedmiotu, ale z licznymi błędami

2.0 – niezadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne z przedmiotu

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Magdalena Lachowicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Wykład - Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Magdalena Lachowicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Wykład - Zaliczenie z notą
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)