Badania dziejów regionalnych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 18-BDR-23uh1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Badania dziejów regionalnych |
Jednostka: | Wydział Historii |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Humanistycznych |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | Historia |
Poziom przedmiotu: | II stopień |
Cele kształcenia: | C1 – Region i regionalizm w badaniach naukowych. Klasyfikacja pojęć (nauki humanistyczne, społeczne, ekonomiczne, prawne). C2 – Region historyczny w polskiej historiografii. Przegląd stanowisk metodologicznych. C3 – Regionalizmy w epokach industrialnej i postindustrialnej. Główne kierunki badań. C4 – Makroregiony w obliczu procesu globalizacji stosunków międzynarodowych (XX-XXI w.). Metodyka badań. C5 – Wpływ polityki regionalnej Unii Europejskiej na praktykę badań regionalnych. C6 - Region Wielkopolska (specyfika badań regionalnych w Wielkopolsce). C7 – Badania genealogiczne jako element badania dziejów regionalnych (herbarze regionalne). Badania treści epitafiów. C8 – Dzieje miejscowości i mikroregionów, krótki przegląd i kierunki badań. C9 – Archiwa i muzealnictwo w regionie. C10 – Regiony historyczne Polski i Wielkiego Księstwa Litewskiego oraz związane z tym problemy badawcze. C11 – Regiony historyczne jako efekt zmieniających się granic państw. Przykłady państw bałkańskich i środkowoeuropejskich. C12 – Regiony historyczne a regiony etniczne (regiony mono i wieloetniczne, rola badań demograficznych i świadomościowych, problemy badawcze w warunkach konfliktów etnicznych i przykłady symbiozy etnicznej). Przykłady Bukowiny i Kosowa. C13 – Ponadregionalne i ponadpaństwowe narodowości i grupy etniczne (specyfika badań bezpaństwowych grup etnicznych i narodów obecnych na dużym obszarze jak: Romowie, Żydzi, Wołosi i in.). C 14 - Oddolna aktywizacja społeczności lokalnych w zakresie zachowania pamięci historycznej - przykład Śląska Cieszyńskiego. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | V rok |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Wyniesiona wiedza z kursu studiów historycznych oraz własnych zainteresowań |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień ✔ Wykład konwersatoryjny ✔ Wykład problemowy ✔ Dyskusja ✔ Praca z tekstem ✔ Metoda analizy przypadków ✔ |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 3 |
Pełny opis: |
Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem 30 h Praca własna studenta: przygotowanie do zajęć 20 h przygotowanie projektu 60 h SUMA GODZIN 90 h |
Literatura: |
• Corpus Inscriptionum Polonia, Kielce- 1983-, t. 1-. • Dachnowski J. K., Hebarz szlachty Prus Królewskich z XVII wieku, Kórnik 1995. • Dzieje Poznania, t. 1-2, Warszawa-Poznań 1988-1998. • J. Grad, Współczesny sens regionalizmu, „Sensus Historiae”, t. I, 2010, nr 1, s. 51–68. • J. Grzela, Region, regionalizm, regionalizacja. Wybrane aspekty teoretyczne, „Studia i Materiały. Miscellanea Oeconomicae”, 2011, s. 11–27. • Z. Guldon, Historyczne badania regionalne i lokalne, Rocznik Muzeum Narodowego w Kielcach, 12, 1982, s. 11-26. • D. Konieczka-Śliwińska, Region historyczny w historiografii, dydaktyce historii i edukacji szkolnej. Przegląd stanowisk i propozycji delimitacji, „Klio: czasopismo poświęcone dziejom Polski i powszechnym”, t. XVI, 2011, s. 17–42. • M. Koter, Region polityczny – geneza, ewolucja i morfologia, w: Region, regionalizm – pojęcia i rzeczywistość, red. K. Handtke, Warszawa 1993, s. 49–74. • K. Kwaśniewski, Elementy teorii regionalizmu, w: Region, regionalizm – pojęcia i rzeczywistość, red. K. Handke, Warszawa 1993, s. 75–86. • M. Kulesza, Rozważania na temat regionu geograficzno-historycznego, „Studia z Geografii Politycznej i Historycznej”, t. III, 2014, s. 27–48. • Kwilecki, Region i badania regionalne w perspektywie socjologii, "Ruch prawniczy, socjologiczny i ekonomiczny", LIV, 1992, z. 2, s. 37-48. • I. Lewandowska, Nauczanie regionalne w szkole. Wskazówki bibliograficzne. “Wiadomości Historyczne” t. XLIV, 2001, nr 2, s. 97–104. • J. Łukaszewicz, Krótki opis historyczny kościołów parochialnych…, t.1-3, Poznań 1868-1869. • M. Markocka, Regionalizm w Polsce – tradycja i współczesność (wybrane zagadnienia), „Seminare”, t. XXXV, 2014, nr 3, s. 147–157. • O nowy model historycznych badań regionalnych, red. K.A. Makowski, Poznań 2007. • A. Podraza, Małopolska jako region historyczny, [w:] Małopolska. Regiony. Regionalizmy. Małe ojczyzny, Kraków 1999, t. I, s.11–36. • Z. Rykiel, Region kulturowy i jego istota, w: Kultura jako przedmiot badań geograficznych, red. E. Orłowska, Wrocław 2002, s. 47–70. • H. Samsonowicz, Historiografia regionalna w Polsce po II wojnie światowej, „Kwartalnik Historyczny”, 1987, t. 94, nr 1, s. 279–292. • C. Skopowski, Dzieje Poznania i województwa poznańskiego, informator o materiałach archiwalnych, t. 1-2, Warszawa-Łódź 1972-1982. • A. Stępnik, Historia regionalna i lokalna w Polsce 1918–1939. Badania i popularyzacja. Warszawa 1990. • J. Topolski: Tendencje postmodernistyczne w historiografii, w: Dokąd zmierza współczesna humanistyka?, red. T. Kostyrko, Warszawa 1994. • J. Topolski, Wielkopolska jako region historyczny, [w:] Dzieje Wielkopolski, Poznań 1969, t. 1, s. 23–37. • B. Wysocka, Regionalizm Wielkopolski w II Rzeczypospolitej: 1919–1939, Poznań 1981. • J. Zajączkowski, Poziomy analizy regionalnej w nauce o stosunkach międzynarodowych, w: Poziomy analizy stosunków międzynarodowych, red. M. Pietraś, E. Haliżak, Lublin 2012, t. I. |
Efekty uczenia się: |
Student Zna specyfikę badań regionalnych w Wielkopolsce Potrafi dotrzeć do literatury przedmiotu odnośnie poszukiwań genealogicznych, heraldycznych w badaniach regionalnych. Jest zapoznany ze znaczeniem archiwów i placówek muzealnych w regionie. Rozumie, jakie kryteria należy stosować, by wyodrębnić region historyczny oraz jakie trudności i pułapki napotyka historyk badając dzieje niektórych regionów. Rozumie potrzebę i sens regionalnych badań historycznych oraz ich rolę w kształtowaniu świadomości zbiorowej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Projekt badawczy ✔ BARDZO DOBRY (BDB; 5,0): bardzo dobra znajomość omawianych zagadnień potwierdzona oceną projektu badawczego; doskonała znajomość literatury przedmiotu; stała aktywność na zajęciach, perfekcyjne wykonanie projektu; DOBRY PLUS (+DB; 4,5): jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami w zakresie wiedzy wykorzystanej do wykonania projektu; DOBRY (DB; 4,0): dobra znajomość omawianych zagadnień potwierdzona oceną projektu; zadowalająca znajomość literatury przedmiotu; niesystematyczna aktywność na zajęciach, dobre wykonanie projektu; DOSTATECZNY PLUS (+DST; 3,5): zadowalająca znajomość omawianych zagadnień; przeciętna znajomość literatury przedmiotu; przeciętna aktywność podczas ćwiczeń, przeciętne wykonanie projektu; DOSTATECZNY (DST; 3,0): wybiórcza znajomość zasadniczych zagadnień omawianych podczas zajęć, braki w lekturze; słaba aktywność podczas ćwiczeń, przeciętne wykonanie projektu; NIEDOSTATECZNY (NDST; 2,0): niezadowalająca znajomość zagadnień realizowanych w trakcie zajęć; nieznajomość lektur; brak aktywności podczas ćwiczeń, niewykonanie prezentacji i projektu. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT KON
KON
KON
KON
ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Illona Czamańska, Jędrzej Paszkiewicz | |
Prowadzący grup: | Wojciech Sajkowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.