Algebra dla informatyków
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 17-DALG-IP0 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Algebra dla informatyków |
Jednostka: | Nadnotecki Instytut UAM w Pile |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Innych jednostek |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
5.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | Technologie Informatyczne |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | Celem przedmiotu jest zaznajomienie studentów z podstawowymi pojęciami algebry abstrakcyjnej i najważniejszymi własnościami podstawowych struktur algebraicznych w kontekście zastosowań w różnych działach informatyki. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | II rok |
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning): | nie |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Studenci powinni posiadać podstawowe wiadomości z Teorii Mnogości: pojęcia zbioru i funkcji, działania na zbiorach i iloczyn kartezjański skończenie wielu zbiorów, określanie funkcji, funkcje różnowartościowe, funkcje "na" i bijekcje, składanie i funkcja odwrotna, relacje i ich własności, relacje równoważności i klasy abstrakcji. Potrzebne są także wiadomości wprowadzone już w edukacji szkolnej, np. liczby naturalne, całkowite, wymierne i rzeczywiste, działania na liczbach i ich własności, wielomiany o współczynnikach rzeczywistych i ich własności, działania na wielomianach, podstawowe przekształcenia geometryczne, figury i bryły. Wymagana jest także umiejętność rozumienia i pisania algorytmów pisanych za pomocą pseudokodu oraz (dla zrozumienia przykładów implementacji różnych konstrukcji algebraicznych) znajomość C++. |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład konwersatoryjny Wykład problemowy Metoda analizy przypadków Rozwiązywanie zadań (np.: obliczeniowych, praktycznych) Metoda ćwiczeniowa |
Literatura: |
(wybrane fragmenty – wskazane przez prowadzącego) [1] Andrzej Białynicki-Birula, Algebra, BM 40, PWN, Warszawa 1980. [2] Andrzej Białynicki-Birula, Zarys algebry, BM 63, PWN, Warszawa 1987. [3] Jerzy Browkin, Wybrane zagadnienia algebry, BM31, wyd. II, PWN, Warszawa, 1970. [4] Bolesław Gleichgewicht, Algebra, PWN, Warszawa, 1983. [5] Bolesław Gleichgewicht, Elementy algebry abstrakcyjnej, PWN, Warszawa, 1966. [6] Anna Iwaszkiewicz-Rudoszańska, Wstęp do algebry i teorii liczb, Wydawnictwo UAM, Poznań, 2009. [7] Andrzej Mostowski i Marceli Stark, Algebra wyższa, BM4, wyd. III, PWN, Warszawa, 1967. [8] Andrzej Mostowski i Marceli Stark, Elementy algebry wyższej, BM16, wyd. IX, PWN, Warszawa, 1977. [9] Zdzisław Opial, Algebra wyższa, wyd. III, PWN, Warszawa, 1967. [10] Jerzy Rutkowski, Algebra abstrakcyjna w zadaniach, PWN, Warszawa 2000 |
Efekty uczenia się: |
Student: -zna podstawowe własności liczb całkowitych związane z podzielnością i liczbami pierwszymi, potrafi przeprowadzać proste rozumowania z wykorzystaniem tych pojęć i ma ogólne pojęcie o własnościach liczb pierwszych - zna podstawowe przykłady struktur algebraicznych (liczby zespolone i ich podzbiory, permutacje, grupy przekształceń), umie posługiwać się nimi dla rozwiązania praktycznych problemów i ma pewne pojęcie o sposobach ich implementacji w językach programowania; ma świadomość istnienia innych takich struktur - potrafi konstruować matematyczne modele złożonych struktur za pomocą konstrukcji algebraicznych i ma pewne pojęcie o sposobach implementacji takich konstrukcji w językach programowania - rozumie możliwość zastosowania środków algebraicznych do opisu operacji używanych w językach programowania i występujących w różnych aplikacjach - zna podstawowe rodzaje struktur algebraicznych (grupa, pierścień, ciało, pierścień całkowity, pierścień Euklidesa) i ich homomorfizmów oraz rozumie znaczenie aksjomatyki dla programowania generycznego - ma wiedzę w zakresie metod rozwiązywania równań w różnych strukturach algebraicznych oraz ich zastosowań do modelowania obiektów - rozumie i docenia znaczenie uczciwości intelektualnej w działaniach własnych i innych osób; postępuje etycznie. |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny Kolokwium pisemne Zadania wykonywane podczas zajęć Zadania domowe |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Roman Czarnowski | |
Prowadzący grup: | Roman Czarnowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Roman Czarnowski | |
Prowadzący grup: | Roman Czarnowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Roman Czarnowski | |
Prowadzący grup: | Roman Czarnowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Roman Czarnowski | |
Prowadzący grup: | Roman Czarnowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.