Warsztat do wyboru: Mity i symbole w kinie i telewizji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 16-WWMSKT-11 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Warsztat do wyboru: Mity i symbole w kinie i telewizji |
Jednostka: | Instytut Kultury Europejskiej |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Innych jednostek |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
6.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Kierunek studiów: | komunikacja europejska |
Poziom przedmiotu: | II stopień |
Cele kształcenia: | - Zapoznanie studentów z koncepcjami symbolu i mitu, - Zapoznanie studentów symbolami obecnymi w praktyce twórczej Autorów filmowych, - Wykształcenie umiejętności wykorzystania wiedzy na temat symbolu i mitologii w interpretacji konkretnych tekstów kultury, - Przekazanie wiedzy o reinterpretacji symboli i mitów |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | II rok |
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning): | nie |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Studenci powinni mieć ogólną wiedzę o historii i historii literatury. |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Z materiałami do zajęć można zapoznać się w Bibliotece Uniwersyteckiej i w Bibliotece Instytutu Kultury Europejskiej. |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień Wykład problemowy Dyskusja Metoda analizy przypadków Metoda projektu Demonstracje dźwiękowe i/lub video |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 6 |
Skrócony opis: |
Wypracowane przez wieki mity i symbole są stale obecne w naszej kulturze. Dzięki nim jej wytwory są zrozumiałe dla współczesnego odbiorcy. Zajęcia mają na celu wykształcenie umiejętności wykorzystania wiedzy na temat symbolu i mitologii w ich interpretacji, dzięki czemu studenci zyskają możliwość bardziej świadomego uczestnictwa w kulturze. |
Pełny opis: |
Wypracowane przez wieki mity i symbole są stale obecne w naszej kulturze. Poprzez znajomość mitologii i symboliki zyskujemy większe możliwości interpretacji wytworów kultury, stają się one dla nas lepiej zrozumiałe, a nasze uczestnictwo w życiu kulturalnym pełniejsze. Na zajęciach analizowane będą wybrane filmy i programy telewizyjne pod kątem zawartej w niej symboliki i wykorzystanej mitologii. Reinterpretacja tych znaków zwiększy kompetencje społeczne studentów, pozwalając im na twórcze wykorzystanie swojej wiedzy i umiejętności. Znajomość wybitnych lub popularnych wytworów kultury audiowizualnej przyczyni się do podejmowania wysiłków zachowania dziedzictwa kulturowego Europy i świata. |
Literatura: |
‒ Adamczak M., Globalne Hollywood, filmowa Europa i polskie kino po 1989 roku, Gdańsk 2010 ‒ Altman R. Gatunki filmowe, Warszawa 2012 ‒ Autorzy kina polskiego, red. G. Stachówna, J. Wojnicka, Kraków 2004 ‒ Block B., Opowiadanie obrazem. Tworzenie wizualnej struktury w filmie, telewizji i mediach cyfrowych, Warszawa 2014 ‒ Lubelski T, Historia kina polskiego 1895-2014, Kraków 2015 ‒ Mistrzowie Kina Amerykańskiego. Klasycy, red. Ł.A. Plesnar, R. Syska Kraków 2006 (o Disneyu) ‒ Płażewski J., Język filmu, Warszawa 2008, ss. 37-63, 80-89, 143-148, 153, 169-178, 192-204, 338-352, 394-420 |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student/ka: - wyjaśnia pojęcia archetypu, mitu i symbolu. - wyjaśnia podstawowe pojęcia poetyki filmowej. - rozróżnia gatunki filmowe. - interpretuje i analizuje materiały audiowizualne w poszukiwaniu symboli i mitologii. - przedstawia na forum zajęciowym rezultaty swojej pracy. |
Metody i kryteria oceniania: |
bardzo dobry (bdb; 5,0): wzorowo przygotowany projekt, aktywne uczestnictwo w zajęciach dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobrze przygotowany projekt (1 uwaga merytoryczna, bez zastrzeżeń technicznych), aktywne uczestnictwo w zajęciach dobry (db; 4,0): dobrze przygotowany projekt (2 uwagi merytoryczne i 2 zastrzeżenia technicznych), w miarę aktywne uczestnictwo w zajęciach dostateczny plus (+dst; 3,5): dostatecznie przygotowany projekt (3 uwagi merytoryczne, kilka zastrzeżeń technicznych), uczestnictwo w zajęciach dostateczny (dst; 3,0): dostatecznie przygotowany projekt (ponad 3 uwagi merytoryczne i zastrzeżenia techniczne), uczestnictwo w zajęciach niedostateczny (ndst; 2,0): nieoddany, splagiatowany lub błędnie napisany projekt lub brak uczestnictwa w zajęciach |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Warsztat, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Zofia Kaczmarek | |
Prowadzący grup: | Zofia Kaczmarek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Warsztat - Zaliczenie z notą |
|
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
|
Liczba godzin przedmiotu: | 30 |
|
Skrócony opis: |
Wypracowane przez wieki mity i symbole są stale obecne w naszej kulturze. Dzięki nim jej wytwory są zrozumiałe dla współczesnego odbiorcy. Zajęcia mają na celu wykształcenie umiejętności wykorzystania wiedzy na temat symbolu i mitologii w ich interpretacji, dzięki czemu studenci zyskają możliwość bardziej świadomego uczestnictwa w kulturze. |
|
Pełny opis: |
Wypracowane przez wieki mity i symbole są stale obecne w naszej kulturze. Poprzez znajomość mitologii i symboliki zyskujemy większe możliwości interpretacji wytworów kultury, stają się one dla nas lepiej zrozumiałe, a nasze uczestnictwo w życiu kulturalnym pełniejsze. Na zajęciach analizowane będą wybrane filmy i programy telewizyjne pod kątem zawartej w niej symboliki i wykorzystanej mitologii. Reinterpretacja tych znaków zwiększy kompetencje społeczne studentów, pozwalając im na twórcze wykorzystanie swojej wiedzy i umiejętności. Znajomość wybitnych lub popularnych wytworów kultury audiowizualnej przyczyni się do podejmowania wysiłków zachowania dziedzictwa kulturowego Europy i świata. |
|
Literatura: |
‒ Altman R. Gatunki filmowe, Warszawa 2012 ‒ Autorzy kina polskiego, red. G. Stachówna, J. Wojnicka, Kraków 2004 ‒ Block B., Opowiadanie obrazem. Tworzenie wizualnej struktury w filmie, telewizji i mediach cyfrowych, Warszawa 2014 ‒ Campbell J., Bohater o tysiącu twarzy, Kraków 2013 ‒ Lubelski T, Historia kina polskiego 1895-2014, Kraków 2015 ‒ Mistrzowie Kina Amerykańskiego. Klasycy, red. Ł.A. Plesnar, R. Syska Kraków 2006 (o Disneyu) ‒ Płażewski J., Język filmu, Warszawa 2008, ss. 37-63, 80-89, 143-148, 153, 169-178, 192-204, 338-352, 394-420 Filmografia: ‒ Amelia, reż. J.-P. Jeunet, Francja 2001 ‒ Bezsenność w Seatlle, USA 1993 ‒ Disney: ‒ Królewna Śnieżka 1937 ‒ Śpiąca Królewna 1959 ‒ Mała Syrenka 1981 ‒ Pocachontas 1995 ‒ Mulan 1998 ‒ Księżniczka i żaba 2009 ‒ Kraina lodu 2013 ‒ Vaiana. Skarb oceanu 2016 ‒ Człowiek z marmuru, reż. A. Wajda, Polska 1977 ‒ Dziennik Bridget Jones, reż. S. Maguire, Wielka Brytania 2001 ‒ Ja cię kocham, a ty śpisz, reż. J. Turtletaub, USA 1995 ‒ Jak poznałem wszą matkę, twórcy C.Bays, C. Thomas, USA 2005-2014 ‒ Katyń, reż. A. Wajda, Polska 2007 ‒ Klan, TVP, Polska 1997- ‒ La dolce vita, reż. F. Fellini, Włoch 1960 ‒ Listy do M., reż. M. Okoron, Polska 2011 ‒ Moje wielkie greckie wesele, reż. Joel Zwick, USA 2003 ‒ Mother!, reż. D. Aronofsky, USA 2017 ‒ Nigdy w życiu, reż. R. Zatorski, Polska 2004 ‒ Notting Hill, reż. R. Michell, Wielka Brytania 1999 ‒ Planeta Singli, reż. M. Okoron 2016 ‒ Popiół i diament, reż. A. Wajda, Polska 1958 ‒ Powidoki, reż. A. Wajda, Polska 2016 ‒ Pretty Woman, reż. G. Marshall, USA 1990 ‒ To właśnie miłość, reż. R. Curtis, Wielka Brytania 2003 ‒ Przyjaciele, twórcy: D. Crane, M. Caufman, USA 1994-2004 ‒ Świat według Kiepskich, Polsat, Polska 1999- ‒ Uwierz w ducha, reż. J. Zuker, USA 1990 ‒ Współczesna rodzina, FOX Television Studios, USA 2009-2020 ‒ V jak vendetta, reż. J. McTeigue, USA 2005 |
|
Uwagi: |
Nauczanie zdalne z wykorzystaniem narzędzi wskazanych przez UAM |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.