Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Warsztat do wyboru: Mity i symbole w kinie i telewizji

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 16-WWMSKT-11
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Warsztat do wyboru: Mity i symbole w kinie i telewizji
Jednostka: Instytut Kultury Europejskiej
Grupy: Moodle - przedmioty Innych jednostek
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 6.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Kierunek studiów:

komunikacja europejska

Poziom przedmiotu:

II stopień

Cele kształcenia:

- Zapoznanie studentów z koncepcjami symbolu i mitu,

- Zapoznanie studentów symbolami obecnymi w praktyce twórczej Autorów filmowych,

- Wykształcenie umiejętności wykorzystania wiedzy na temat symbolu i mitologii w interpretacji konkretnych tekstów kultury,

- Przekazanie wiedzy o reinterpretacji symboli i mitów


Rok studiów (jeśli obowiązuje):

II rok

Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning):

nie

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

Studenci powinni mieć ogólną wiedzę o historii i historii literatury.

Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć:

Z materiałami do zajęć można zapoznać się w Bibliotece Uniwersyteckiej i w Bibliotece Instytutu Kultury Europejskiej.

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień

Wykład problemowy

Dyskusja

Metoda analizy przypadków

Metoda projektu

Demonstracje dźwiękowe i/lub video


Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

6

Skrócony opis:

Wypracowane przez wieki mity i symbole są stale obecne w naszej kulturze. Dzięki nim jej wytwory są zrozumiałe dla współczesnego odbiorcy. Zajęcia mają na celu wykształcenie umiejętności wykorzystania wiedzy na temat symbolu i mitologii w ich interpretacji, dzięki czemu studenci zyskają możliwość bardziej świadomego uczestnictwa w kulturze.

Pełny opis:

Wypracowane przez wieki mity i symbole są stale obecne w naszej kulturze. Poprzez znajomość mitologii i symboliki zyskujemy większe możliwości interpretacji wytworów kultury, stają się one dla nas lepiej zrozumiałe, a nasze uczestnictwo w życiu kulturalnym pełniejsze.

Na zajęciach analizowane będą wybrane filmy i programy telewizyjne pod kątem zawartej w niej symboliki i wykorzystanej mitologii. Reinterpretacja tych znaków zwiększy kompetencje społeczne studentów, pozwalając im na twórcze wykorzystanie swojej wiedzy i umiejętności. Znajomość wybitnych lub popularnych wytworów kultury audiowizualnej przyczyni się do podejmowania wysiłków zachowania dziedzictwa kulturowego Europy i świata.

Literatura:

‒ Adamczak M., Globalne Hollywood, filmowa Europa i polskie kino po 1989 roku, Gdańsk 2010

‒ Altman R. Gatunki filmowe, Warszawa 2012

‒ Autorzy kina polskiego, red. G. Stachówna, J. Wojnicka, Kraków 2004

‒ Block B., Opowiadanie obrazem. Tworzenie wizualnej struktury w filmie, telewizji i mediach cyfrowych, Warszawa 2014

‒ Lubelski T, Historia kina polskiego 1895-2014, Kraków 2015

‒ Mistrzowie Kina Amerykańskiego. Klasycy, red. Ł.A. Plesnar, R. Syska Kraków 2006 (o Disneyu)

‒ Płażewski J., Język filmu, Warszawa 2008, ss. 37-63, 80-89, 143-148, 153, 169-178, 192-204, 338-352, 394-420

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student/ka:

- wyjaśnia pojęcia archetypu, mitu i symbolu.

- wyjaśnia podstawowe pojęcia poetyki filmowej.

- rozróżnia gatunki filmowe.

- interpretuje i analizuje materiały audiowizualne w poszukiwaniu symboli i mitologii.

- przedstawia na forum zajęciowym rezultaty swojej pracy.

Metody i kryteria oceniania:

bardzo dobry (bdb; 5,0): wzorowo przygotowany projekt, aktywne uczestnictwo w zajęciach

dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobrze przygotowany projekt (1 uwaga merytoryczna, bez zastrzeżeń technicznych), aktywne uczestnictwo w zajęciach

dobry (db; 4,0): dobrze przygotowany projekt (2 uwagi merytoryczne i 2 zastrzeżenia technicznych), w miarę aktywne uczestnictwo w zajęciach

dostateczny plus (+dst; 3,5): dostatecznie przygotowany projekt (3 uwagi merytoryczne, kilka zastrzeżeń technicznych), uczestnictwo w zajęciach

dostateczny (dst; 3,0): dostatecznie przygotowany projekt (ponad 3 uwagi merytoryczne i zastrzeżenia techniczne), uczestnictwo w zajęciach

niedostateczny (ndst; 2,0): nieoddany, splagiatowany lub błędnie napisany projekt lub brak uczestnictwa w zajęciach

Praktyki zawodowe:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Warsztat, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Zofia Kaczmarek
Prowadzący grup: Zofia Kaczmarek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Warsztat - Zaliczenie z notą
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Liczba godzin przedmiotu:

30

Skrócony opis:

Wypracowane przez wieki mity i symbole są stale obecne w naszej kulturze. Dzięki nim jej wytwory są zrozumiałe dla współczesnego odbiorcy. Zajęcia mają na celu wykształcenie umiejętności wykorzystania wiedzy na temat symbolu i mitologii w ich interpretacji, dzięki czemu studenci zyskają możliwość bardziej świadomego uczestnictwa w kulturze.

Pełny opis:

Wypracowane przez wieki mity i symbole są stale obecne w naszej kulturze. Poprzez znajomość mitologii i symboliki zyskujemy większe możliwości interpretacji wytworów kultury, stają się one dla nas lepiej zrozumiałe, a nasze uczestnictwo w życiu kulturalnym pełniejsze.

Na zajęciach analizowane będą wybrane filmy i programy telewizyjne pod kątem zawartej w niej symboliki i wykorzystanej mitologii. Reinterpretacja tych znaków zwiększy kompetencje społeczne studentów, pozwalając im na twórcze wykorzystanie swojej wiedzy i umiejętności. Znajomość wybitnych lub popularnych wytworów kultury audiowizualnej przyczyni się do podejmowania wysiłków zachowania dziedzictwa kulturowego Europy i świata.

Literatura:

‒ Altman R. Gatunki filmowe, Warszawa 2012

‒ Autorzy kina polskiego, red. G. Stachówna, J. Wojnicka, Kraków 2004

‒ Block B., Opowiadanie obrazem. Tworzenie wizualnej struktury w filmie, telewizji i mediach cyfrowych, Warszawa 2014

‒ Campbell J., Bohater o tysiącu twarzy, Kraków 2013

‒ Lubelski T, Historia kina polskiego 1895-2014, Kraków 2015

‒ Mistrzowie Kina Amerykańskiego. Klasycy, red. Ł.A. Plesnar, R. Syska Kraków 2006 (o Disneyu)

‒ Płażewski J., Język filmu, Warszawa 2008, ss. 37-63, 80-89, 143-148, 153, 169-178, 192-204, 338-352, 394-420

Filmografia:

‒ Amelia, reż. J.-P. Jeunet, Francja 2001

‒ Bezsenność w Seatlle, USA 1993

‒ Disney:

‒ Królewna Śnieżka 1937

‒ Śpiąca Królewna 1959

‒ Mała Syrenka 1981

‒ Pocachontas 1995

‒ Mulan 1998

‒ Księżniczka i żaba 2009

‒ Kraina lodu 2013

‒ Vaiana. Skarb oceanu 2016

‒ Człowiek z marmuru, reż. A. Wajda, Polska 1977

‒ Dziennik Bridget Jones, reż. S. Maguire, Wielka Brytania 2001

‒ Ja cię kocham, a ty śpisz, reż. J. Turtletaub, USA 1995

‒ Jak poznałem wszą matkę, twórcy C.Bays, C. Thomas, USA 2005-2014

‒ Katyń, reż. A. Wajda, Polska 2007

‒ Klan, TVP, Polska 1997-

‒ La dolce vita, reż. F. Fellini, Włoch 1960

‒ Listy do M., reż. M. Okoron, Polska 2011

‒ Moje wielkie greckie wesele, reż. Joel Zwick, USA 2003

‒ Mother!, reż. D. Aronofsky, USA 2017

‒ Nigdy w życiu, reż. R. Zatorski, Polska 2004

‒ Notting Hill, reż. R. Michell, Wielka Brytania 1999

‒ Planeta Singli, reż. M. Okoron 2016

‒ Popiół i diament, reż. A. Wajda, Polska 1958

‒ Powidoki, reż. A. Wajda, Polska 2016

‒ Pretty Woman, reż. G. Marshall, USA 1990

‒ To właśnie miłość, reż. R. Curtis, Wielka Brytania 2003

‒ Przyjaciele, twórcy: D. Crane, M. Caufman, USA 1994-2004

‒ Świat według Kiepskich, Polsat, Polska 1999-

‒ Uwierz w ducha, reż. J. Zuker, USA 1990

‒ Współczesna rodzina, FOX Television Studios, USA 2009-2020

‒ V jak vendetta, reż. J. McTeigue, USA 2005

Uwagi:

Nauczanie zdalne z wykorzystaniem narzędzi wskazanych przez UAM

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)