Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wiedza o kulturze

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 16-WOK-11
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Wiedza o kulturze
Jednostka: Instytut Kultury Europejskiej
Grupy: Moodle - przedmioty Innych jednostek
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

projektowanie kultury

Poziom przedmiotu:

I stopień

Cele kształcenia:

Wykład:

- zapoznanie z odrębnością nauk o kulturze wobec innych dziedzin refleksji humanistycznej

- zapoznanie z dziedzinami kultury i jej podstawowymi pojęciami

- zapoznanie z najważniejszymi koncepcjami i teoretycznymi ujęciami kultury

- wykształcenie umiejętności analizy i interpretacji zjawisk kulturowych


Ćwiczenia:

- utrwalenie podstawowej wiedzy na temat kultury w ujęciu antropologii kulturowej i kulturoznawstwa

- pogłębienie wiedzy studentów na temat wybranych elementów oraz koncepcji rozwoju i badań kultury

- uwrażliwienie studentów na znaczenie kultury dla rozwoju człowieka i społeczeństwa


Rok studiów (jeśli obowiązuje):

I rok

Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning):

n/d

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

Student uczestniczący w zajęciach powinien posiadać podstawową wiedzę na temat sfery kultury; powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu historii kultury, filozofii i antropologii kulturowej

Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć:

Z materiałami do wykładu i ćwiczeń można zapoznać się w Bibliotece Instytutu Kultury Europejskiej UAM w Gnieźnie. Część materiałów do ćwiczeń dostępna jest online.

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

Wykład:

wykład, prezentacja multimedialna


Ćwiczenia:

Dyskusja

Praca z tekstem

Demonstracje dźwiękowe i/lub video

Praca w grupach

Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

Wykład:

-godziny zajęć z nauczycielem 30

- czytanie wskazanej literatury 15

- przygotowanie do egzaminu/zaliczenia i udział w egzaminie/zaliczenia 15

ŁĄCZNA LICZBA GODZIN W SEMESTRZE 60

Punkty ECTS 2


Ćwiczenia:

Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem 30 h

Czytanie wskazanej literatury 30 h

SUMA GODZIN 30 h

LICZBA PUNKTÓW ECTS DLA ZAJĘĆ/PRZEDMIOTU 2



Skrócony opis:

W czasie wykładów z wiedzy o kulturze zapoznaje się z podstawową terminologią i koncepcjami definiującymi kulturę. Poznaje specyfikę nauk o kulturze i ich odrębność względem innych nauk humanistycznych. Wykształca też umiejętność analizy i interpretacji zjawisk kulturowych.

W ramach ćwiczeń studenci utrwalają i pogłębiają wiedzę na temat kultury, wybranych jej elementów oraz koncepcji rozwoju i badań.

Pełny opis:

Wykłady z wiedzy o kulturze mają przygotować studenta do samodzielnej analizy i interpretacji zjawisk kulturowych. W tym celu student zapoznaje się z podstawową terminologią i koncepcjami definiującymi kulturę. Poznaje również specyfikę nauk o kulturze i ich odrębność względem innych nauk humanistycznych. W ramach wykładów poruszana jest tematyka związana z historią badań nad kulturą, kulturą jako sposobem życia, sztuką, czasem, przestrzenią i pamięcią. Student zapoznaje się także z definicją posthumanizmu.

Ćwiczenia:

Antropologia kulturowa a kulturoznawstwo

Kultura a cywilizacja: Johann Gottfried Herder, Oswald Spengler, Arnold Toynbee, Samuel Huntington

Wybrane elementy kultury:

- wzór (Ruth Benedict, Max Scheler)

- mit (Francois Jacob, Mircea Eliade)

- symbol (Ernst Cassirer)

Nauka jako system kultury: Karl Popper, Thomas Kuhn

Koncepcje rozwoju i badań kultury:

- ewolucjonizm (Herbert Spencer, Karol Darwin)

- dyfuzjonizm (Franz Boas, Alfred Kroeber)

- funkcjonalizm (Bronisław Malinowski)

- etnopsychologizm i badania nad charakterem narodowym (Zygmunt Freud, Margaret Mead, Edmund Lewandowski)

- strukturalizm (Claude Levi-Strauss)

- marksizm (Theodor Adorno, Gyorgy Lukacs)

- współczesna myśl katolicka (Jacques Maritain)

- poststrukturalizm (Jacques Derrida, Jean Baudrillard)

- postmodernizm (Fredric Jameson, Zygmunt Bauman, Gordon Mathews)

Literatura:

‒ J. Gajda, Antropologia kulturowa. Cz. I. Wprowadzenie do wiedzy o kulturze, Toruń 2004.

‒ E. Baldwin i in., Wstęp do kulturoznawstwa, Poznań 2007.

‒ G. Dziamski, Kulturoznawstwo czyli wprowadzenie do kultury ponowoczesnej, Gdańsk 2016.

‒ S. P. Huntington, Zderzenie cywilizacji i nowy kształt ładu światowego, Warszawa 2001.

‒ E. Nowicka, Świat człowieka – świat kultury. Systematyczne wykłady problemów antropologii kulturowej, Warszawa 2003.

‒ B. Olszewska-Dyoniziak, Człowiek – Kultura – Osobowość. Wstęp do klasycznej antropologii kulturowej, Wrocław 2001.

‒ J. Tomkowski, Dzieje myśli, Warszawa 1997.

Ćwiczenia:

Artykuły:

‒ Burdyka K., Burdyka K. (2014), Wpływ zjawiska „futbolizacji” na kulturę współczesnej wsi polskiej, Wieś i Rolnictwo, 4 (165), s. 131-144.

‒ Bauman Z. (2011), Ponowoczesne wzory osobowe, Studia Socjologiczne, 1 (200), s. 435-458.

We fragmentach:

‒ Levi-Strauss C. (1970), Antropologia strukturalna, Warszawa.

‒ Kroeber A. L. (1973), Istota kultury, Warszawa.

‒ Dziamski G. (2016), Kulturoznawstwo czyli wprowadzenie do kultury ponowoczesnej, Gdańsk.

‒ Spengler O. (2014), Zmierzch Zachodu. Zarys morfologii historii powszechnej, Warszawa.

‒ Toynbee A. J. (2000), Studium historii, Warszawa.

‒ Huntington S. (2004), Zderzenie cywilizacji i nowy kształt ładu światowego, Warszawa.

‒ Benedict R. (2008), Wzory kultury, Warszawa.

‒ Scheler M. (2004), Wolność, miłość, świętość. Pisma wybrane z filozofii religii, Kraków.

‒ Jacob F. (1987), Gra możliwości. Esej o różnorodności życia, Warszawa.

‒ Eliade M. (1970), Sacrum, mit, historia. Wybór esejów, Warszawa.

‒ Cassirer E. (2004), Symbol i język, Poznań.

‒ Popper K. (2002), Logika odkrycia naukowego, Warszawa.

‒ Kuhn T. (2001), Struktura rewolucji naukowych, Warszawa.

‒ Kasprzyk L. (1967), Spencer, Warszawa.

‒ Teoria ewolucji w wypisach (1959), K. Petrusewicz (red.), Warszawa.

‒ Kopczyńska E. (2012), Metoda i pasja. Antropologia kulturowa Franza Boasa, Kraków.

‒ Malinowski B. (1958), Szkice z teorii kultury, Warszawa.

‒ Freud Z. (1967), Człowiek, religia, kultura, Warszawa.

‒ Mead M. (2000), Kultura i tożsamość. Studium dystansu międzypokoleniowego, Warszawa.

‒ Lewandowski E. (2008), Charakter narodowy Polaków i innych, Warszawa.

‒ Adorno T. W. (2015), O muzyce popularnej, Res Facta Nova, 16 (25), s. 75-98.

‒ Horkheimer M., Adorno T. W. (1994), Dialektyka oświecenia. Fragmenty filozoficzne, Warszawa.

‒ Lukacs G. (1968), Teoria powieści. Esej historyczno-filozoficzny o wielkich formach epiki, Warszawa.

‒ Maritain J. (2007), Religia i kultura, Warszawa.

‒ Derrida J. (1993), Pismo filozofii, Kraków.

‒ Baudrillard J. (2005), Symulakry i symulacje, Warszawa.

‒ Jameson F. (2011), Postmodernizm, czyli Logika późnego kapitalizmu, Kraków.

‒ Mathews G. (2005), Supermarket kultury. Kultura globalna a tożsamość jednostki, Warszawa.

Efekty uczenia się:

16-WOK-11_1 Zna różne definicje kultury i objaśnia pojęcia pokrewne; K_W01, K_W02, K_W03, K_W06, K_W08, K_U01, K_U09, K_K01, K_K02, K_K03, K_K04

16-WOK-11_2 Identyfikuje i wskazuje cechy najważniejszych koncepcji rozwoju i badań kultury; K_W01, K_W02, K_W03, K_W06, K_W08, K_U01, K_U09, K_K01, K_K02, K_K03, K_K04

16-WOK-11_3 Wyjaśnia znaczenie tradycji i dorobku w rozwoju kultury; K_W01, K_W02, K_W03, K_W06, K_W08, K_U01, K_U09, K_K01, K_K02, K_K03, K_K04

16-WOK-11_4 Objaśnia rolę, jaką kultura pełni w życiu człowieka; K_W01, K_W02, K_W03, K_W06, K_W08, K_U01, K_U09, K_K01, K_K02, K_K03, K_K04

16-WOK-11_5 Wskazuje miejsce kultury w życiu współczesnych społeczeństw. K_W01, K_W02, K_W03, K_W06, K_W08, K_U01, K_U09, K_K01, K_K02, K_K03, K_K04

Ćwiczenia:

Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student/ka:

- wskazuje różnice w antropologicznym i kulturoznawczym podejściu do kultury;

- wyjaśnia pojęcia kultury i cywilizacji;

- opisuje wybrane elementy i systemy kultury;

- zna podstawowe założenia wybranych koncepcji rozwoju i badań kultury.

Metody i kryteria oceniania:

egzamin

- na ocenę 2 - student nie potrafi zastosować we właściwym kontekście teoretycznym i praktycznym terminologii używanej w obszarze nauk o kulturze, nie opanował zagadnień egzaminacyjnych

- na ocenę 3 - student w stopniu dostatecznym potrafi zastosować we właściwym kontekście teoretycznym i praktycznym terminologię używaną w obszarze nauk o kulturze, dostatecznie opanował zagadnienia egzaminacyjne,

- na ocenę 4 - student w stopniu dobrym potrafi zastosować we właściwym kontekście teoretycznym i praktycznym terminologię używaną w obszarze nauk o kulturze, rozumie i właściwie interpretuje zjawiska i procesy zachodzące w sferze kultury

- na ocenę 5 - student potrafi zastosować we właściwym kontekście teoretycznym i praktycznym terminologię używaną w obszarze nauk o kulturze, rozumie i właściwie interpretuje zjawiska i procesy zachodzące w sferze kultury, wykorzystuje wiedzę z zakresu nauk o kulturze do analizy i interpretacji kultury współczesnej

Ćwiczenia:

Kolokwium ustne

Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:

- bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobra znajomość literatury, poprawna argumentacja

- dobry plus (+db; 4,5): dobra znajomość literatury, poprawna argumentacja

- dobry (db; 4,0): dobra znajomość literatury, błędy w argumentacji

- dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca znajomość literatury, poprawna argumentacja

- dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca znajomość literatury, błędy w argumentacji

- niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca znajomość literatury, błędy w argumentacji

Praktyki zawodowe:

n/d

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-03-01 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Igor Ksenicz, Grzegorz Łukomski
Prowadzący grup: Igor Ksenicz, Grzegorz Łukomski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)