Wiedza o kulturze
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 16-WOK-11 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wiedza o kulturze |
Jednostka: | Instytut Kultury Europejskiej |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Innych jednostek |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | projektowanie kultury |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | Wykład: - zapoznanie z odrębnością nauk o kulturze wobec innych dziedzin refleksji humanistycznej - zapoznanie z dziedzinami kultury i jej podstawowymi pojęciami - zapoznanie z najważniejszymi koncepcjami i teoretycznymi ujęciami kultury - wykształcenie umiejętności analizy i interpretacji zjawisk kulturowych Ćwiczenia: - utrwalenie podstawowej wiedzy na temat kultury w ujęciu antropologii kulturowej i kulturoznawstwa - pogłębienie wiedzy studentów na temat wybranych elementów oraz koncepcji rozwoju i badań kultury - uwrażliwienie studentów na znaczenie kultury dla rozwoju człowieka i społeczeństwa |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning): | n/d |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Student uczestniczący w zajęciach powinien posiadać podstawową wiedzę na temat sfery kultury; powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu historii kultury, filozofii i antropologii kulturowej |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Z materiałami do wykładu i ćwiczeń można zapoznać się w Bibliotece Instytutu Kultury Europejskiej UAM w Gnieźnie. Część materiałów do ćwiczeń dostępna jest online. |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład: wykład, prezentacja multimedialna Ćwiczenia: Dyskusja Praca z tekstem Demonstracje dźwiękowe i/lub video Praca w grupach |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | Wykład: -godziny zajęć z nauczycielem 30 - czytanie wskazanej literatury 15 - przygotowanie do egzaminu/zaliczenia i udział w egzaminie/zaliczenia 15 ŁĄCZNA LICZBA GODZIN W SEMESTRZE 60 Punkty ECTS 2 Ćwiczenia: Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem 30 h Czytanie wskazanej literatury 30 h SUMA GODZIN 30 h LICZBA PUNKTÓW ECTS DLA ZAJĘĆ/PRZEDMIOTU 2 |
Skrócony opis: |
W czasie wykładów z wiedzy o kulturze zapoznaje się z podstawową terminologią i koncepcjami definiującymi kulturę. Poznaje specyfikę nauk o kulturze i ich odrębność względem innych nauk humanistycznych. Wykształca też umiejętność analizy i interpretacji zjawisk kulturowych. W ramach ćwiczeń studenci utrwalają i pogłębiają wiedzę na temat kultury, wybranych jej elementów oraz koncepcji rozwoju i badań. |
Pełny opis: |
Wykłady z wiedzy o kulturze mają przygotować studenta do samodzielnej analizy i interpretacji zjawisk kulturowych. W tym celu student zapoznaje się z podstawową terminologią i koncepcjami definiującymi kulturę. Poznaje również specyfikę nauk o kulturze i ich odrębność względem innych nauk humanistycznych. W ramach wykładów poruszana jest tematyka związana z historią badań nad kulturą, kulturą jako sposobem życia, sztuką, czasem, przestrzenią i pamięcią. Student zapoznaje się także z definicją posthumanizmu. Ćwiczenia: Antropologia kulturowa a kulturoznawstwo Kultura a cywilizacja: Johann Gottfried Herder, Oswald Spengler, Arnold Toynbee, Samuel Huntington Wybrane elementy kultury: - wzór (Ruth Benedict, Max Scheler) - mit (Francois Jacob, Mircea Eliade) - symbol (Ernst Cassirer) Nauka jako system kultury: Karl Popper, Thomas Kuhn Koncepcje rozwoju i badań kultury: - ewolucjonizm (Herbert Spencer, Karol Darwin) - dyfuzjonizm (Franz Boas, Alfred Kroeber) - funkcjonalizm (Bronisław Malinowski) - etnopsychologizm i badania nad charakterem narodowym (Zygmunt Freud, Margaret Mead, Edmund Lewandowski) - strukturalizm (Claude Levi-Strauss) - marksizm (Theodor Adorno, Gyorgy Lukacs) - współczesna myśl katolicka (Jacques Maritain) - poststrukturalizm (Jacques Derrida, Jean Baudrillard) - postmodernizm (Fredric Jameson, Zygmunt Bauman, Gordon Mathews) |
Literatura: |
‒ J. Gajda, Antropologia kulturowa. Cz. I. Wprowadzenie do wiedzy o kulturze, Toruń 2004. ‒ E. Baldwin i in., Wstęp do kulturoznawstwa, Poznań 2007. ‒ G. Dziamski, Kulturoznawstwo czyli wprowadzenie do kultury ponowoczesnej, Gdańsk 2016. ‒ S. P. Huntington, Zderzenie cywilizacji i nowy kształt ładu światowego, Warszawa 2001. ‒ E. Nowicka, Świat człowieka – świat kultury. Systematyczne wykłady problemów antropologii kulturowej, Warszawa 2003. ‒ B. Olszewska-Dyoniziak, Człowiek – Kultura – Osobowość. Wstęp do klasycznej antropologii kulturowej, Wrocław 2001. ‒ J. Tomkowski, Dzieje myśli, Warszawa 1997. Ćwiczenia: Artykuły: ‒ Burdyka K., Burdyka K. (2014), Wpływ zjawiska „futbolizacji” na kulturę współczesnej wsi polskiej, Wieś i Rolnictwo, 4 (165), s. 131-144. ‒ Bauman Z. (2011), Ponowoczesne wzory osobowe, Studia Socjologiczne, 1 (200), s. 435-458. We fragmentach: ‒ Levi-Strauss C. (1970), Antropologia strukturalna, Warszawa. ‒ Kroeber A. L. (1973), Istota kultury, Warszawa. ‒ Dziamski G. (2016), Kulturoznawstwo czyli wprowadzenie do kultury ponowoczesnej, Gdańsk. ‒ Spengler O. (2014), Zmierzch Zachodu. Zarys morfologii historii powszechnej, Warszawa. ‒ Toynbee A. J. (2000), Studium historii, Warszawa. ‒ Huntington S. (2004), Zderzenie cywilizacji i nowy kształt ładu światowego, Warszawa. ‒ Benedict R. (2008), Wzory kultury, Warszawa. ‒ Scheler M. (2004), Wolność, miłość, świętość. Pisma wybrane z filozofii religii, Kraków. ‒ Jacob F. (1987), Gra możliwości. Esej o różnorodności życia, Warszawa. ‒ Eliade M. (1970), Sacrum, mit, historia. Wybór esejów, Warszawa. ‒ Cassirer E. (2004), Symbol i język, Poznań. ‒ Popper K. (2002), Logika odkrycia naukowego, Warszawa. ‒ Kuhn T. (2001), Struktura rewolucji naukowych, Warszawa. ‒ Kasprzyk L. (1967), Spencer, Warszawa. ‒ Teoria ewolucji w wypisach (1959), K. Petrusewicz (red.), Warszawa. ‒ Kopczyńska E. (2012), Metoda i pasja. Antropologia kulturowa Franza Boasa, Kraków. ‒ Malinowski B. (1958), Szkice z teorii kultury, Warszawa. ‒ Freud Z. (1967), Człowiek, religia, kultura, Warszawa. ‒ Mead M. (2000), Kultura i tożsamość. Studium dystansu międzypokoleniowego, Warszawa. ‒ Lewandowski E. (2008), Charakter narodowy Polaków i innych, Warszawa. ‒ Adorno T. W. (2015), O muzyce popularnej, Res Facta Nova, 16 (25), s. 75-98. ‒ Horkheimer M., Adorno T. W. (1994), Dialektyka oświecenia. Fragmenty filozoficzne, Warszawa. ‒ Lukacs G. (1968), Teoria powieści. Esej historyczno-filozoficzny o wielkich formach epiki, Warszawa. ‒ Maritain J. (2007), Religia i kultura, Warszawa. ‒ Derrida J. (1993), Pismo filozofii, Kraków. ‒ Baudrillard J. (2005), Symulakry i symulacje, Warszawa. ‒ Jameson F. (2011), Postmodernizm, czyli Logika późnego kapitalizmu, Kraków. ‒ Mathews G. (2005), Supermarket kultury. Kultura globalna a tożsamość jednostki, Warszawa. |
Efekty uczenia się: |
16-WOK-11_1 Zna różne definicje kultury i objaśnia pojęcia pokrewne; K_W01, K_W02, K_W03, K_W06, K_W08, K_U01, K_U09, K_K01, K_K02, K_K03, K_K04 16-WOK-11_2 Identyfikuje i wskazuje cechy najważniejszych koncepcji rozwoju i badań kultury; K_W01, K_W02, K_W03, K_W06, K_W08, K_U01, K_U09, K_K01, K_K02, K_K03, K_K04 16-WOK-11_3 Wyjaśnia znaczenie tradycji i dorobku w rozwoju kultury; K_W01, K_W02, K_W03, K_W06, K_W08, K_U01, K_U09, K_K01, K_K02, K_K03, K_K04 16-WOK-11_4 Objaśnia rolę, jaką kultura pełni w życiu człowieka; K_W01, K_W02, K_W03, K_W06, K_W08, K_U01, K_U09, K_K01, K_K02, K_K03, K_K04 16-WOK-11_5 Wskazuje miejsce kultury w życiu współczesnych społeczeństw. K_W01, K_W02, K_W03, K_W06, K_W08, K_U01, K_U09, K_K01, K_K02, K_K03, K_K04 Ćwiczenia: Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student/ka: - wskazuje różnice w antropologicznym i kulturoznawczym podejściu do kultury; - wyjaśnia pojęcia kultury i cywilizacji; - opisuje wybrane elementy i systemy kultury; - zna podstawowe założenia wybranych koncepcji rozwoju i badań kultury. |
Metody i kryteria oceniania: |
egzamin - na ocenę 2 - student nie potrafi zastosować we właściwym kontekście teoretycznym i praktycznym terminologii używanej w obszarze nauk o kulturze, nie opanował zagadnień egzaminacyjnych - na ocenę 3 - student w stopniu dostatecznym potrafi zastosować we właściwym kontekście teoretycznym i praktycznym terminologię używaną w obszarze nauk o kulturze, dostatecznie opanował zagadnienia egzaminacyjne, - na ocenę 4 - student w stopniu dobrym potrafi zastosować we właściwym kontekście teoretycznym i praktycznym terminologię używaną w obszarze nauk o kulturze, rozumie i właściwie interpretuje zjawiska i procesy zachodzące w sferze kultury - na ocenę 5 - student potrafi zastosować we właściwym kontekście teoretycznym i praktycznym terminologię używaną w obszarze nauk o kulturze, rozumie i właściwie interpretuje zjawiska i procesy zachodzące w sferze kultury, wykorzystuje wiedzę z zakresu nauk o kulturze do analizy i interpretacji kultury współczesnej Ćwiczenia: Kolokwium ustne Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM: - bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobra znajomość literatury, poprawna argumentacja - dobry plus (+db; 4,5): dobra znajomość literatury, poprawna argumentacja - dobry (db; 4,0): dobra znajomość literatury, błędy w argumentacji - dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca znajomość literatury, poprawna argumentacja - dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca znajomość literatury, błędy w argumentacji - niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca znajomość literatury, błędy w argumentacji |
Praktyki zawodowe: |
n/d |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Igor Ksenicz, Grzegorz Łukomski | |
Prowadzący grup: | Igor Ksenicz, Grzegorz Łukomski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.