Wykład monograficzny I: Wielkopolskie peregrynacje kulturowe
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 16-WMOIB-11 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wykład monograficzny I: Wielkopolskie peregrynacje kulturowe |
Jednostka: | Instytut Kultury Europejskiej |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Innych jednostek |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | monograficzne |
Kierunek studiów: | Projektowanie kultury praktyczny |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | Cel ogólny: - przekazanie studentom podstawowej wiedzy na temat dziedzictwa kulturowego Wielkopolski. Cele szczegółowe: - przekazanie studentom wiedzy na temat: • wybranych faktów, zjawisk i procesów z zakresu kultury i historii Wielkopolski oraz subregionu gnieźnieńskiego, • historycznych oraz kulturowych źródeł tożsamości regionu, • dziedzictwa kulturowego regionu, ze szczególnym uwzględnieniem ziemi gnieźnieńskiej |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | III rok |
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning): | Nie |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Podstawowe wiadomości z zakresu historii Polski i dziejów Wielkopolski. Podstawowe elementy wiedzy o kulturze regionu i subregionów. |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Biblioteka Główna UAM, Biblioteka IKE, Biblioteka Miejska w Gnieźnie, Zbiory lokalnych placówek kultury i stowarzyszeń kulturalno-oświatowych. |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład z prezentacją multimedialną, Wykład konwersatoryjny, Wykład problemowy; demonstracje dźwiękowe. Metoda analizy przypadków. |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | Forma aktywności Średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem 30 h Praca własna studenta* Przygotowanie do zajęć 5 h Czytanie wskazanej literatury 10 h Przygotowanie pracy pisemnej, raportu, prezentacji, demonstracji, itp. Przygotowanie projektu 5 h Przygotowanie pracy semestralnej Przygotowanie do egzaminu / zaliczenia 10 h Inne (jakie?) - … SUMA GODZIN 60 h LICZBA PUNKTÓW ECTS DLA ZAJĘĆ/PRZEDMIOTU: 2 |
Skrócony opis: |
Przedstawienie zagadnień dotyczących szero pojętej kultury w regionie wielkopolskim, współczesnych i na przestrzeni dziejów. |
Pełny opis: |
Muzyczne tradycje regionu Wielkopolskie placówki teatralne Wybitni przedstawiciele kultury - Wielkopolanie Życie codzienne mieszkańców regionu Gniezno na mapie kulturalnej regionu Dyskretny urok salonów Za mundurem…, czyli rola wojska w życiu Wielkopolan Na szlaku piastowskim Poznański szlak cesarski. |
Literatura: |
‒ Dzieje Wielkopolski, red. J. Topolski, Tom I do roku 1793, Poznań 1969; T II Lata 1793 – 1918, red. W. Jakóbczyk, Poznań 1973. ‒ Bratkowski S., Najkrótsza historia Wielkopolski, Poznań 1999. ‒ Dobosz J. (red.), Dzieje Gniezna. Pierwszej stolicy Polski, Gniezno 2016. ‒ Boras Z., Trzeciakowski, W dawnym Poznaniu, Poznań 1971. ‒ Trzeciakowscy M. i L., W dziewiętnastowiecznym Poznaniu, Poznań 1982. ‒ Leitgeder S., Dyskretny urok salonów, Poznań 2006. ‒ Malinowski T., Wielkopolska w otchłani wieków, Poznań 1985. ‒ Łęcki W., Szlak Piastowski, Poznań 1996. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu zajęć student/ka: - zna historię rozwoju kultury wielkopolskiej – obiekty materialne i wybitne osoby w tym zakresie - rozumie istotę roli organizatorów kultury materialnej Wielkopolski, potrafi omówić ich znaczenie w procesie kształtowaniu się tożsamości mieszkańców regionu - ma świadomość znaczenia muzyki, obiektów turystycznych, tradycji grup społecznych dla rozwoju kultury regionalnej - wykazuje się wrażliwością, wyobraźnią i krytycyzmem w ocenie procesów i zjawisk kulturowych zachodzących w Wielkopolsce na przestrzeni dziejów - potrafi przedstawić przyczyny i przebiegu zmian kulturowych w Wielkopolsce na przestrzeni dziejów - ma świadomość znaczenia obiektów kultury materialnej Ziemi Gnieźnieńskiej - zna podstawowe fakty, terminy i zjawiska z zakresu historii kultury regionu. |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceniania przedmiotu bardzo dobry (bdb; 5,0): 6 pkt dobry plus (+db; 4,5): 5 pkt dobry (db; 4,0): 4 pkt dostateczny plus (+dst; 3,5): 3 pkt dostateczny (dst; 3,0): 2 pkt niedostateczny (ndst; 2,0): poniżej 2 pkt Na zaliczenie studenci przygotują prezentację multimedialną na temat wybranego przez siebie zagadnienia oraz przystąpią do kolokwium w formie ustnej. Ocena końcowa składać się będzie z dwóch ocen cząstkowych: za warstwę merytoryczną i estetyczną wystąpienia (skala: 3 pkt – bardzo dobra, 2 pkt – dobra, 1 pkt – zadowalająca, 0 pkt – niezadowalająca) oraz kolokwium ustnego (0-3 pkt). Promowana będzie aktywność na zajęciach. |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
WYK
PT WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Janusz Karwat | |
Prowadzący grup: | Janusz Karwat | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Wykład - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.