Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wielokulturowość w Europie

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 16-WKE-11
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Wielokulturowość w Europie
Jednostka: Instytut Kultury Europejskiej
Grupy: Moodle - przedmioty Innych jednostek
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

Komunikacja europejska

Poziom przedmiotu:

II stopień

Cele kształcenia:

Cele:

1. Zapoznanie studentów/studentek z terminologią stosowaną w ramach interdyscyplinarnych studiów o wielokulturowości.

2. Zapoznanie studentów/studentek z najważniejszymi kierunkami badań o wielokulturowości oraz metodami badań tych zjawisk.

3. Wypracowanie umiejętności analizy tekstów kulturowych: literackich, filmowych, publicystycznych, itd.

4. Kształtowanie umiejętności prezentowania i dyskutowania.

5. Kształtowanie umiejętności pracy w grupie.


Rok studiów (jeśli obowiązuje):

II rok

Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning):

nie dotyczy

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

nie ma

Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć:

Biblioteka Uniwersytecka UAM

Biblioteka Kolegium Europejskiego

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

- dyskusja

- metoda analizy przypadku

- metoda projektu

- demonstracje dźwiękowe i video

Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem 30 h

Przygotowanie do zajęć - 5 h

Czytanie wskazanej literatury 5 h

Przygotowanie pracy pisemnej, raportu, prezentacji, demonstracji, itp. 5 h

Przygotowanie projektu 10 h

Skrócony opis:

Kurs poświęcony jest tematyce różnic kulturowych i wielokulturowości ze szczególnym uwzględnieniem specyfiki europejskiej. Studenci i studentki poznają różne modele analizowania tych zjawisk, zdobędą wiedzę o różnicach/podobieństwach kultur i ich przenikaniu.

Pełny opis:

- Kultura – sposoby definiowania i wymiary

- Różnice kulturowe a wielokulturowość

- Kultura jako komunikacja

- Wybrane modele badania kultury

- Różnice kulturowe i wielokulturowość

- Stereotypy, uprzedzenia i dyskryminacja

- Obcy/Inny z perspektywy antropologii kulturowej

- Etnocentryzm, kolonializm, postkolonializm

- Rola stereotypów

- Różnice kulturowe w zakresie komunikacji werbalnej

- Różnice kulturowe w zakresie komunikacji niewerbalnej

- Różnice kulturowe w odniesieniu do wybranych regionów Europy

- Charakterystyka specyfiki kulturowej wybranych krajów

- Globalizacja, homogenizacja kulturowa versus glokalizacja

- Wojny kulturowe

- Migracje polityczne i ekonomiczne

- Rozwój technologiczny a kultura (zagadnienie nierówności społecznych)

Literatura:

- Bauman Z., Globalizacja, Warszawa 2000

- Dołowy-Rybińska N., Języki i kultury mniejszościowe w Europie: Bretończycy, Łużyczanie, Kaszubi, Warszawa 2011

- Hannerz U., Powiązania transnarodowe. Kultura, ludzie, miejsca, Kraków 2006

- Kulturowy bricolage (po)nowoczesnej Europy Zachodniej, red. G. Gajewska, M. Tomczak, Gniezno-Poznań 2015

- Zachodnioeuropejska mozaika kulturowa (1848-2010), red. M. Tomczak, G. Gajewska, Gniezno-Poznań 2015

- Posern-Zieliński A., Etniczność. Kategorie. Procesy etniczne, Wrocław 2006

- Walaszek A., Migracje Europejczyków 1650-1914, Kraków 2007

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU

student/ka:

- Zna i potrafi posługiwać się terminologią stosowaną w dyskursach o wielokulturowości

- Zna najważniejsze kierunki badań o wielokulturowości oraz metodologie ich analizy

- Potrafi krytycznie zanalizować teksty kulturowe

- Potrafi opracować i zaprezentować wybrane zagadnie dotyczące wielokulturowości

- Umie pracować indywidualnie i w grupie

Metody i kryteria oceniania:

- dyskusja

- prezentacja multimedialna

kryteria oceniania:

bardzo dobry (bdb; 5,0):

Student/studentka bardzo dobrze zna zagadnienia dotyczące wielokulturowości, potrafi wskazać jej specyfikę w ujęciu diachronicznym i synchronicznym. Rozumie procesy historyczne, ekonomiczne, społeczne wpływające na przemiany kultury europejskiej. Potrafi krytycznie analizować teksty kultury, umie przedstawić wybrane zagadnienia wielokulturowości w formie prezentacji. Umie pracować indywidualnie i w grupie.

dobry plus (+db; 4,5):

Student/studentka dobrze zna zagadnienia dotyczące wielokulturowości, potrafi wskazać jej specyfikę w ujęciu diachronicznym i synchronicznym. Rozumie procesy historyczne, ekonomiczne, społeczne wpływające na przemiany kultury europejskiej. Potrafi krytycznie analizować teksty kultury, umie przedstawić wybrane zagadnienia wielokulturowości w formie prezentacji. Umie pracować indywidualnie i w grupie.

dobry (db; 4,0):

Student/studentka dobrze zna zagadnienia dotyczące wielokulturowości, potrafi wskazać jej specyfikę w ujęciu diachronicznym i synchronicznym. Rozumie procesy historyczne, ekonomiczne, społeczne wpływające na przemiany kultury europejskiej. Umie przedstawić wybrane zagadnienia wielokulturowości w formie prezentacji. Umie pracować indywidualnie i w grupie.

dostateczny plus (+dst; 3,5):

Student/studentka w stopniu podstawowym zna zagadnienia dotyczące wielokulturowości. W podstawowym zakresie potrafi omówić procesy historyczne, ekonomiczne, społeczne wpływające na przemiany kultury europejskiej. Umie przedstawić wybrane zagadnienia wielokulturowości w formie prezentacji. Umie pracować indywidualnie i w grupie.

dostateczny (dst; 3,0):

Student/studentka w stopniu podstawowym zna zagadnienia dotyczące wielokulturowości. W podstawowym zakresie potrafi omówić procesy historyczne, ekonomiczne, społeczne wpływające na przemiany kultury europejskiej. Umie przedstawić wybrane zagadnienia wielokulturowości w formie prezentacji.

niedostateczny (ndst; 2,0):

Student/studentka nie zna problematyki wielokulturowości. Nie potrafi omówić procesów historycznych, ekonomicznych, społecznych wpływające na przemiany kultury europejskiej. Nie potrafi przedstawić wybranego zagadnienia wielokulturowości w formie prezentacji.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Maria Gołda-Sobczak
Prowadzący grup: Maria Gołda-Sobczak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)