Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wstęp do medioznawstwa

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 16-WDM-11
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Wstęp do medioznawstwa
Jednostka: Instytut Kultury Europejskiej
Grupy: Moodle - przedmioty Innych jednostek
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Kierunek studiów:

Komunikacja europejska

Poziom przedmiotu:

II stopień

Cele kształcenia:

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z praktycznym oddziaływaniem mediów na współczesną kulturę. Podczas analizy tekstów w grupie student nabywa umiejętności krytycznego podejścia do przekazów medialnych. Zapoznaje się z kluczowymi teoriami związanymi ze światem mediów, dostrzega ich znaczenie oraz ograniczenia. Poznaje różne strategie perswazji stosowane w codziennej praktyce medialnej. Na wybranych przykładach uczy się jak nie ulegać trikom medialnym


Rok studiów (jeśli obowiązuje):

IV rok

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

Student powinien posiadać podstawową wiedzę na temat różnych teorii komunikacji społecznej oraz orientować się w podstawowej terminologii związanej ze światem mediów. Powinien zdawać sobie sprawę z nieustannie rosnącego znaczenia otaczających nas nowych mediów (m.in. portale społecznościowe, e-książka, e-prasa, cyberprzemoc) oraz być świadomym ułatwień i zagrożeń jakie generują.

Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć:

Z materiałami do zajęć można zapoznać się w bibliotece Instytutu Kultury Europejskiej UAM

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

1. Ćwiczenia połączony z dyskusją

2. Ćwiczenia połączone z prezentacją materiałów multimedialnych opracowanych przez studenta


Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

30

25 h - czytanie wskazanej literatury

15 h- przygotowanie do zajęć

10 h – przygotowanie do zaliczenia

80 h



Pełny opis:

Przekaz medialny: próba wieloaspektowej analizy zjawiska

Metafory mediów: próba analizy

Cyberprzemoc a rzeczywistość

Rozważania o elektronicznej prasie i książce

Fotografia: odbijanie czy konstruowanie rzeczywistości?

Literatura:

1. M. Hendrykowski, Metafory Internetu, Poznań 2005

2. B. Poulet, Śmierć gazet i przyszłość informacji, Wołowiec 2011

3. G. Kubiński, Narodziny podmiotu wirtualnego. Narracja. Dyskurs. Deixis, Kraków 2008

4. M. McLuhan, Zrozumieć media. Przedłużenia człowieka, Warszawa 2004.

5. P. Levinson, Nowe, nowe media, Kraków 2010

6. R. Kowalski, S. Limber, P. Agatston, Cyberprzemoc wśród dzieci i młodzieży, Kraków 2010

7. J.C. Carrrière, U. Eco, Nie myśl, że książki znikną, Warszawa 2010

8. J. Burgess, J. Green, Youtube. Wideo online a kultura uczestnictwa, Warszawa 2011

9. P. Fortuna, Psychologiczne mechanizmy obrony przed perswazyjnym wpływem telewizji, Lublin 2007

10. M. McLuhan, Zrozumieć media. Przedłużenia człowieka, Warszawa 2004

11. J. Baudrillard, Symulakry i symulacja, Warszawa 2005

12. J. Baudrillard, Dlaczego wszystko jeszcze nie zniknęło? Esej ostatni,, Warszawa 2009

Efekty uczenia się:

Student potrafi:

1.wszechstronnie i dogłębnie rozumieć wpływ mediów na kształtowanie społeczeństwa informacyjnego i zmiany w kulturze

2. wykorzystywać terminologię związaną z poznanymi teoriami medialnymi

3. wykorzystywać zdobytą wiedzę do poszerzania własnych horyzontów poznawczych w dziedzinie medioznawstwa

4. opisywać, komentować, wyjaśniać, informacje pojawiające się w mediach

5. rozpoznawać i odpierać ukryte strategie perswazyjne zawarte w przekazach medialnych

Metody i kryteria oceniania:

2.0 student w ogóle nie potrafi udzielić odpowiedzi na zadawane pytania

3.0 student średnio odpowiada na zadawane pytania

4.0 student dobrze odpowiada na zadawane pytania

5.0 student bardzo dobrze odpowiada na zadawane pytania

Praktyki zawodowe:

brak

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-03-01 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Filip Kubiaczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)