Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Upowszechnianie kultury

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 16-UK-11
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Upowszechnianie kultury
Jednostka: Instytut Kultury Europejskiej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

Komunikacja europejska

Poziom przedmiotu:

II stopień

Cele kształcenia:

W wyniku realizacji treści kształcenia student uzyska wiedzę o istocie upowszechniania kultury, sposobach upowszechniania (metody, formy) w konkretnych instytucjach kultury (muzea, miejski dom kultury, centra informacyjne).

Studenci zostaną zapoznani z podstawową problematyką związaną z upowszechnianiem kultury w różnych instytucjach, m.in. z:

a) podstawami prawnymi w tym zakresie,

b) sposobami finansowania budżetowego i pozabudżetowego,

c) znaczeniem działań o charakterze marketingowym

d) podstawami przygotowywania planów działań w tym zakresie,

e) podstawami działaniami na tym polu w wybranych instytucjach kultury.

Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning):

Nie dotyczy

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

Podstawowe elementy wiedzy, umiejętności i kompetencje nabyte podczas studiów I stopnia. Orientacja na poziomie podstawowym w zakresie działania instytucji kultury.

Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć:

Biblioteka Naukowa Instytutu Kultury Europejskiej UAM w Gnieźnie.

Biblioteka Główna UAM.

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

Wykład w IKE UAM, wykłady w instytucjach kultury i dyskusja z pracownikami różnych działów odwiedzanych instytucji (Centrum Kultury Zamek w Poznaniu, ICHOT Brama Poznania, Muzeum Archidiecezjalne w Poznaniu, Miejski Ośrodek Kultury w Gnieźnie, Muzeum Początków Państwa Polskiego w Gnieźnie; ćwiczenia w sali wykładowej IKE.


Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem - 20 h

Przygotowanie do zajęć – 10 h

Napisanie i przygotowanie wirtualne zagadnienia – 5 h

SUMA GODZIN 35 h

PUNKTY ECTS - 2

Skrócony opis:

Zajęcie tego przedmiotu obejmują następującą tematykę:

1. Istota upowszechniania kultury. Podstawowe pojęcia, typologia.

2. Sposoby realizacji tych działań.

3. Podstawy prawne funkcjonowania instytucji kultury w tym zakresie.

4. Plany upowszechniania kultury w danych instytucjach.

5. Podstawy prawne finansowania tych działań.

6. Marketing w upowszechnianiu kultury.

Pełny opis:

Zadaniem podstawowym zajęć realizowanych w instytucjach kultury jest zapoznanie słuchaczy z metodami upowszechniania w placówkach muzealnych (Poznań - Ostrów Tumski (Rezerwat Archeologiczny, Muzeum Archidiecezjalne, ICHOT – Brama Poznania, zabytki Ostrowa Tumskiego oraz Miejskim Domu Kultury w Gnieźnie).

Studenci zapoznają się także ze współczesnymi technikami audiowizualnymi w procesie upowszechniania kultury na przykładzie ICHOT w Poznaniu.

Literatura:

R. Barański, J. Kos-Łabędowicz, S. Liżewski, E. Ostapowicz, R. Skrzypiec, Zarządzanie instytucją kultury, Warszawa 2015;

J. Głowacki, J. Hausner, K. Jakóbik, K. Markiel, A. Mituś, M. Żabiński, Finansowanie kultury i zarządzanie instytucjami kultury – publikacja dostępna pod poniższym adresem:

(http://www.kongreskultury.pl/library/File/RoSK%20finansowanie/finansowanie_w.pelna.pdf);

Kotler Philip, Keller Kevin Lane, Marketing, Poznań 2012.

Efekty uczenia się:

Student potrafi wymienić podstawowe cele upowszechniania kultury. Rozumie specyfikę tych działań, zna podstawy prawne, zapoznał się na konkretnych przykładach różnego typu instytucji z problemami, które pojawiają się w procesie upowszechniania w zakresie obejmującym niniejszy wykład.

Student również potrafi:

1. wymienić i omówić rodzaje instytucji kultury, które upowszechniają kulturę i każdej z nich przyporządkować przynależne jej, ustawowe działania w tym zakresie;

2. wymienić ustawy porządkujące sferę działalności instytucji kultury oraz wie gdzie ich szukać

3. rozumie znaczenie terminów z tego zakresu,

4. objaśnić znaczenie terminu: marka instytucji oraz ma świadomość wagi dla istnienia marketingu,

5. uzasadnić wagę pozyskiwania środków pozabudżetowych i ma podstawowe wyobrażenie o działaniach praktycznych w tym kierunku,

6. uzasadnić znaczenie promocji w funkcjonowaniu instytucji kultury,

7. ma świadomość wagi wprowadzania w instytucjach kultury nowoczesnych technik audiowizualnych,

8. wskazać i objaśnić najistotniejsze problemy pojawiające się przy podejmowaniu tych działań.

Metody i kryteria oceniania:

Na ocenę 2

Student zupełnie nie radzi sobie z przygotowanie prezentacji o sposobach upowszechniania kultury.

Na ocenę 3

Student zgromadził potrzebne materiały do prezentacji, ale przedstawił to w sposób niekompletny i chaotyczny.

Na ocenę 4

Student w miarę poprawnie przygotował prezentację, ale nie uwzględnił wszystkich aspektów zagadnienia.

Na ocenę 5

Student samodzielnie przygotował prezentację z uwzględnieniem wszystkich aspektów zagadnienia (ekonomicznych, społecznych, prawnych, etnicznych itp).

Praktyki zawodowe:

Nie dotyczy

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)