Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Sztuka wystąpień publicznych i techniki autoprezentacji

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 16-SWPT-11
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Sztuka wystąpień publicznych i techniki autoprezentacji
Jednostka: Instytut Kultury Europejskiej
Grupy: Moodle - przedmioty Innych jednostek
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Kierunek studiów:

komunikacja europejska

Cele kształcenia:

Celem zajęć jest nabycie przez studentów praktycznych umiejętności związanych z przygotowywaniem i wygłaszaniem prezentacji publicznych. Uczestnicy pogłębią również swoje kompetencje w obszarach związanych z komunikacją z odbiorcami, panowaniem nad tremą i stresem. Studenci zrozumieją jak ważne jest budowanie pozytywnego wizerunku, poznają narzędzia pozwalające na skutecznie oddziaływanie na słuchacza. Szczególnie istotnym elementem szkolenia będzie indywidualna praca każdego z uczestników z kamerą. Osoby uczestniczące w szkoleniu będą miały możliwość wygłoszenia swojej kilkuminutowej prezentacji, która zostanie nagrana, odtworzona, a następnie poddana konstruktywnej informacji zwrotnej od pozostałych uczestników oraz wykładowcy. W formie warsztatowej zapoznają się z werbalnymi i niewerbalnymi elementami komunikacji.

Zajęcia będą prowadzone metodą warsztatową i wymuszają aktywność uczestników. Wykorzystane zostaną testy, przeprowadzone dyskusje moderowane, ćwiczenia indywidualne i grupowe.


Rok studiów (jeśli obowiązuje):

I rok

Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning):

nie

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

brak

Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć:

biblioteka UAM i biblioteka IKE

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

Dyskusja

Praca z tekstem

Metoda analizy przypadków

Uczenie problemowe (Problem-based learning)

Metoda ćwiczeniowa

Metoda warsztatowa

Pokaz i obserwacja

Demonstracje dźwiękowe i/lub video

Metody aktywizujące (np.: „burza mózgów”, technika analizy SWOT, technika drzewka decyzyjnego, metoda „kuli śniegowej”, konstruowanie „map myśli”)


Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

3

Pełny opis:

Budowa wystąpienia. Merytoryczna warstwa wystąpienia. Wybór tematyki wystąpienia – warsztaty praktyczne

Niewerbalne aspekty wystąpienia i autoprezentacji – ćwiczenia dotyczące mowy ciała

Multimedia i inne możliwości wzbogacenia przekazu – konwersatorium

Trudności i bariery przekazu (trudny słuchacz, stres, trema)

Wystąpienie publiczne z nagraniem dźwięku i obrazu - warsztat

Krytyczna analiza wystąpienia, poprawa błędów w wystąpieniu i autoprezentacji – warsztaty praktyczne

Literatura:

Agata i Jerzy Rzędowscy, „Mówca doskonały. Wystąpienia publiczne w praktyce”, Gliwice 2009.

Bernard Blein, „Sztuka prezentacji wystąpień publicznych” Warszawa, 2009.7.

Uzupełniająca

Barry Gibbons, „Przemawianie. Jak zostać mówcą doskonałym”, Poznań 2007.

Nancy Duarte, „Slajd:ologia. Nauka i sztuka tworzenia genialnych prezentacji”, Gliwice 2011.

Kohout J., Retoryka, Mowa zjednuje ludzi, Gliwice 2006

Tokarz M., Argumentacja, perswazja, manipulacja, Gdańsk 2006.

Wiszniewski A., Jak przekonująco mówić i przemawiać, Warszawa 1994

Kochan M., Pojedynek na słowa. Techniki erystyczne w publicznych sporach, Kraków 2005

Praca zbiorowa, „Wystąpienia publiczne. Zostań mistrzem retoryki”, Warszawa 2006.

Głowiński M., Zła mowa, Warszawa 2016.

Karwat M., Obiecanki-cacanki, czyli demagogiczny repertuar obietnic, w: E. Pietrzyk-Zieniewicz (red.), Studia Politologiczne vol. 6, Warszawa 2002.

Korolko M., Sztuka retoryki, Przewodnik encyklopedyczny, Warszawa 1998.

Kurkowska H., Skorupka S., Stylistyka polska, Warszawa 1974.

Lakoff G., Nie myśl o słoniu! Jak język kształtuje politykę, Warszawa 2011.

Laskowska A., Słówka historyczne, czyli III Rzeczpospolita w cytatach, Warszawa 2004.

Marcjanik M. (red.), Retoryka mediów, retoryka w mediach, Warszawa 2012.

Pietrzyk-Zieniewicz E. (red.), Scena polityczna i media: miraże sukcesy, ryzyko autoprezentacji, Warszawa 2004.

Pietrzyk-Zieniewicz E., Kreacja wizerunku przywódcy politycznego. Style argumentacji, w: T. Bodio (red.), Studia Politologiczne vol. V, Warszawa 2001.

Pietrzyk-Zieniewicz E., Sokołowski A., Zieniewicz A., Jak Polak z Polakiem… Autoprezentacje. Dyskursy. Analizy. Ciechanów-Pułtusk 1998.

Schopenhauer A., Erystyka, czyli sztuka prowadzenia sporów, Kraków 1973.

Efekty uczenia się:

Potrafi przygotować wystąpienie publiczne

Potrafi zadbać o odpowiednią do sytuacji komunikację z otoczeniem

Ma świadomość swoich słabych i mocnych stron związanych z autoprezentacją

Konstruktywnie ocenia wystąpienia publiczne swoje i innych osób

Metody i kryteria oceniania:

Osoby uczestniczące w warsztacie będą miały możliwość wygłoszenia swojej kilkuminutowej prezentacji, która zostanie nagrana, odtworzona, a następnie oceniona przez autora poddana konstruktywnej informacji zwrotnej od pozostałych uczestników oraz wykładowcy.

Oceniane będzie: wybór tematyki 0-20%

Panowanie nad elementami werbalnymi i niewerbalnymi 0-20%

Dobór argumentów i merytoryka 0-20%

Kontakt z grupą i opanowanie – 0-20%

Przygotowanie techniczne – 0-10%

Autoewaluacja 0-10%

50% - dostateczny

55% - dostateczny +

60-70% dobry

75-80% dobry+

85-100% bardzo dobry

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)