Sztuka wystąpień publicznych i techniki autoprezentacji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 16-SWPT-11 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Sztuka wystąpień publicznych i techniki autoprezentacji |
Jednostka: | Instytut Kultury Europejskiej |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Innych jednostek |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Kierunek studiów: | komunikacja europejska |
Cele kształcenia: | Celem zajęć jest nabycie przez studentów praktycznych umiejętności związanych z przygotowywaniem i wygłaszaniem prezentacji publicznych. Uczestnicy pogłębią również swoje kompetencje w obszarach związanych z komunikacją z odbiorcami, panowaniem nad tremą i stresem. Studenci zrozumieją jak ważne jest budowanie pozytywnego wizerunku, poznają narzędzia pozwalające na skutecznie oddziaływanie na słuchacza. Szczególnie istotnym elementem szkolenia będzie indywidualna praca każdego z uczestników z kamerą. Osoby uczestniczące w szkoleniu będą miały możliwość wygłoszenia swojej kilkuminutowej prezentacji, która zostanie nagrana, odtworzona, a następnie poddana konstruktywnej informacji zwrotnej od pozostałych uczestników oraz wykładowcy. W formie warsztatowej zapoznają się z werbalnymi i niewerbalnymi elementami komunikacji. Zajęcia będą prowadzone metodą warsztatową i wymuszają aktywność uczestników. Wykorzystane zostaną testy, przeprowadzone dyskusje moderowane, ćwiczenia indywidualne i grupowe. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning): | nie |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | brak |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | biblioteka UAM i biblioteka IKE |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Dyskusja Praca z tekstem Metoda analizy przypadków Uczenie problemowe (Problem-based learning) Metoda ćwiczeniowa Metoda warsztatowa Pokaz i obserwacja Demonstracje dźwiękowe i/lub video Metody aktywizujące (np.: „burza mózgów”, technika analizy SWOT, technika drzewka decyzyjnego, metoda „kuli śniegowej”, konstruowanie „map myśli”) |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 3 |
Pełny opis: |
Budowa wystąpienia. Merytoryczna warstwa wystąpienia. Wybór tematyki wystąpienia – warsztaty praktyczne Niewerbalne aspekty wystąpienia i autoprezentacji – ćwiczenia dotyczące mowy ciała Multimedia i inne możliwości wzbogacenia przekazu – konwersatorium Trudności i bariery przekazu (trudny słuchacz, stres, trema) Wystąpienie publiczne z nagraniem dźwięku i obrazu - warsztat Krytyczna analiza wystąpienia, poprawa błędów w wystąpieniu i autoprezentacji – warsztaty praktyczne |
Literatura: |
Agata i Jerzy Rzędowscy, „Mówca doskonały. Wystąpienia publiczne w praktyce”, Gliwice 2009. Bernard Blein, „Sztuka prezentacji wystąpień publicznych” Warszawa, 2009.7. Uzupełniająca Barry Gibbons, „Przemawianie. Jak zostać mówcą doskonałym”, Poznań 2007. Nancy Duarte, „Slajd:ologia. Nauka i sztuka tworzenia genialnych prezentacji”, Gliwice 2011. Kohout J., Retoryka, Mowa zjednuje ludzi, Gliwice 2006 Tokarz M., Argumentacja, perswazja, manipulacja, Gdańsk 2006. Wiszniewski A., Jak przekonująco mówić i przemawiać, Warszawa 1994 Kochan M., Pojedynek na słowa. Techniki erystyczne w publicznych sporach, Kraków 2005 Praca zbiorowa, „Wystąpienia publiczne. Zostań mistrzem retoryki”, Warszawa 2006. Głowiński M., Zła mowa, Warszawa 2016. Karwat M., Obiecanki-cacanki, czyli demagogiczny repertuar obietnic, w: E. Pietrzyk-Zieniewicz (red.), Studia Politologiczne vol. 6, Warszawa 2002. Korolko M., Sztuka retoryki, Przewodnik encyklopedyczny, Warszawa 1998. Kurkowska H., Skorupka S., Stylistyka polska, Warszawa 1974. Lakoff G., Nie myśl o słoniu! Jak język kształtuje politykę, Warszawa 2011. Laskowska A., Słówka historyczne, czyli III Rzeczpospolita w cytatach, Warszawa 2004. Marcjanik M. (red.), Retoryka mediów, retoryka w mediach, Warszawa 2012. Pietrzyk-Zieniewicz E. (red.), Scena polityczna i media: miraże sukcesy, ryzyko autoprezentacji, Warszawa 2004. Pietrzyk-Zieniewicz E., Kreacja wizerunku przywódcy politycznego. Style argumentacji, w: T. Bodio (red.), Studia Politologiczne vol. V, Warszawa 2001. Pietrzyk-Zieniewicz E., Sokołowski A., Zieniewicz A., Jak Polak z Polakiem… Autoprezentacje. Dyskursy. Analizy. Ciechanów-Pułtusk 1998. Schopenhauer A., Erystyka, czyli sztuka prowadzenia sporów, Kraków 1973. |
Efekty uczenia się: |
Potrafi przygotować wystąpienie publiczne Potrafi zadbać o odpowiednią do sytuacji komunikację z otoczeniem Ma świadomość swoich słabych i mocnych stron związanych z autoprezentacją Konstruktywnie ocenia wystąpienia publiczne swoje i innych osób |
Metody i kryteria oceniania: |
Osoby uczestniczące w warsztacie będą miały możliwość wygłoszenia swojej kilkuminutowej prezentacji, która zostanie nagrana, odtworzona, a następnie oceniona przez autora poddana konstruktywnej informacji zwrotnej od pozostałych uczestników oraz wykładowcy. Oceniane będzie: wybór tematyki 0-20% Panowanie nad elementami werbalnymi i niewerbalnymi 0-20% Dobór argumentów i merytoryka 0-20% Kontakt z grupą i opanowanie – 0-20% Przygotowanie techniczne – 0-10% Autoewaluacja 0-10% 50% - dostateczny 55% - dostateczny + 60-70% dobry 75-80% dobry+ 85-100% bardzo dobry |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.