Systemy medialne krajów europejskich
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 16-SMKE-11 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Systemy medialne krajów europejskich |
Jednostka: | Instytut Kultury Europejskiej |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Innych jednostek |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | Komunikacja Europejska |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | Zapoznanie studentów ze współczesnymi koncepcjami i modelami systemów medialnych państw europejskich, ze szczególnym uwzględnieniem rozwiązań obowiązujących w Unii Europejskiej. Prezentacja modeli systemów medialnych na przykładzie konkretnych rozwiązań przyjętych w wybranych krajach europejskich. Biegłość w posługiwaniu się przedmiotową terminologią |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | II rok |
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning): | nie dotyczy |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Student uczestniczący w zajęciach powinien posiadać podstawową wiedzę na temat teorii komunikacji, kultury i etyki komunikacji oraz wiedzę na temat komunikacji masowej i publicznej. Powinien wykorzystywać technologie informatyczne na poziomie podstawowym. Student potrafi wyszukiwać i tworzyć informacje, a także współpracować w grupie. |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Z materiałami można zapoznać się w bibliotece Kolegium Europejskiego UAM, Bibliotece Uniwersyteckiej w Poznaniu oraz na drodze b-learningu |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | 1. Konwersacje połączone z prezentacją multimedialną. 2. Wykład z dyskusją. 3. Ćwiczenia z prezentacją materiałów multimedialnych opracowanych przez studenta. |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | SUMA GODZIN: 30 h SUMARYCZNA LICZBA PUNKTÓW ECTS DLA MODUŁU (PRZEDMIOTU): 1 |
Skrócony opis: |
Wprowadzenie podstawowej terminologii oraz metodologii. Zapoznanie studentów ze współczesnymi koncepcjami i modelami systemów medialnych państw europejskich. Prezentacja modeli systemów medialnych na przykładzie konkretnych rozwiązań przyjętych w wybranych krajach europejskich. Prezentacja historycznych fundamentów współczesnych systemów medialnych. Dyskusja na temat współczesnych systemów medialnych. |
Pełny opis: |
Zapoznanie studentów ze współczesnymi koncepcjami i modelami systemów medialnych państw europejskich, ze szczególnym uwzględnieniem rozwiązań obowiązujących w Unii Europejskiej. Prezentacja modeli systemów medialnych na przykładzie konkretnych rozwiązań przyjętych w wybranych krajach europejskich. Biegłość w posługiwaniu się przedmiotową terminologią. Student uczestniczący w zajęciach powinien posiadać podstawową wiedzę na temat teorii komunikacji, kultury i etyki komunikacji oraz wiedzę na temat komunikacji masowej i publicznej. Powinien wykorzystywać technologie informatyczne na poziomie podstawowym. Student potrafi wyszukiwać i tworzyć informacje, a także współpracować w grupie. |
Literatura: |
Dobek-Ostrowska B. [red.] (2007), Media masowe na świecie. Modele systemów medialnych i ich dynamika rozwojowa, Wrocław. Hallin D., Mancini P. (2007), Systemy medialne. Trzy modele mediów i polityki w ujęciu porównawczym, Kraków. Dobek-Ostrowska B. [red.] (2002), Transformacja systemów medialnych w krajach Europy Srodkowo-Wschodniej po 1989 roku, Wrocław. Wachowski J. [red.] (2004), Systemy, procesy, struktury: praktyczne i teoretyczne aspekty nauki o komunikowaniu, Poznań. Oniczczuk Z., Gierul M. (2007), Mało znane systemy medialne, Sosnowiec. Sokołowski M. (2007), Media w Polsce. Pierwsza władza IV RP, Warszawa. Adamowski J. (2006), Czwarty stan. Media masowe w pejzażu społecznym Wlk. Brytanii, Wartszawa. Mrozowski M. (2001), Media masowe, Warszawa. Kowalski T., Jung B. (2006), Media na rynku. Wprowadzenie do ekonomiki mediów, Warszawa. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student: Ma usystematyzowaną wiedzę o przemianach historycznych, kulturowych oraz komunikacyjnych, które ukształtowały systemy medialne w Europie; Orientuje się w strukturze europejskich systemów medialnych; Docenia znaczenie języka jako podstawowego narzędzia komunikacji i wiedzy o kulturze dla utrzymania oraz rozwoju prawidłowych więzi w społeczeństwie; odnosi zdobytą wiedzę do projektowania działań zawodowych; Wykorzystuje wiedzę z zakresu komunikacji międzykulturowej, interpersonalnej oraz masowej w celu budowania wspólnot multikulturowych; Zna kulturowe, językowe, literackie, historyczne, polityczne oraz religijne źródła kultury europejskiej. Ma wiedzę o miejscu komunikacji europejskiej w systemie nauk oraz o jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi; Ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych w komunikacji międzyludzkiej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Praca własna studenta. Przygotowanie prezentacji na zadany temat |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.