Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Systemy medialne krajów europejskich

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 16-SMKE-11
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Systemy medialne krajów europejskich
Jednostka: Instytut Kultury Europejskiej
Grupy: Moodle - przedmioty Innych jednostek
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

Komunikacja Europejska

Poziom przedmiotu:

I stopień

Cele kształcenia:

Zapoznanie studentów ze współczesnymi koncepcjami i modelami systemów medialnych państw europejskich, ze szczególnym uwzględnieniem rozwiązań obowiązujących w Unii Europejskiej. Prezentacja modeli systemów medialnych na przykładzie konkretnych rozwiązań przyjętych w wybranych krajach europejskich. Biegłość w posługiwaniu się przedmiotową terminologią

Rok studiów (jeśli obowiązuje):

II rok

Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning):

nie dotyczy

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

Student uczestniczący w zajęciach powinien posiadać podstawową wiedzę na temat teorii komunikacji, kultury i etyki komunikacji oraz wiedzę na temat komunikacji masowej i publicznej. Powinien wykorzystywać technologie informatyczne na poziomie podstawowym. Student potrafi wyszukiwać i tworzyć informacje, a także współpracować w grupie.

Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć:

Z materiałami można zapoznać się w bibliotece Kolegium Europejskiego UAM, Bibliotece Uniwersyteckiej w Poznaniu oraz na drodze b-learningu

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

1. Konwersacje połączone z prezentacją multimedialną.

2. Wykład z dyskusją.

3. Ćwiczenia z prezentacją materiałów multimedialnych opracowanych przez studenta.

Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

SUMA GODZIN: 30 h

SUMARYCZNA LICZBA PUNKTÓW ECTS DLA MODUŁU (PRZEDMIOTU): 1

Skrócony opis:

Wprowadzenie podstawowej terminologii oraz metodologii.

Zapoznanie studentów ze współczesnymi koncepcjami i modelami systemów medialnych państw europejskich.

Prezentacja modeli systemów medialnych na przykładzie konkretnych rozwiązań przyjętych w wybranych krajach europejskich.

Prezentacja historycznych fundamentów współczesnych systemów medialnych.

Dyskusja na temat współczesnych systemów medialnych.

Pełny opis:

Zapoznanie studentów ze współczesnymi koncepcjami i modelami systemów medialnych państw europejskich, ze szczególnym uwzględnieniem rozwiązań obowiązujących w Unii Europejskiej. Prezentacja modeli systemów medialnych na przykładzie konkretnych rozwiązań przyjętych w wybranych krajach europejskich. Biegłość w posługiwaniu się przedmiotową terminologią.

Student uczestniczący w zajęciach powinien posiadać podstawową wiedzę na temat teorii komunikacji, kultury i etyki komunikacji oraz wiedzę na temat komunikacji masowej i publicznej. Powinien wykorzystywać technologie informatyczne na poziomie podstawowym. Student potrafi wyszukiwać i tworzyć informacje, a także współpracować w grupie.

Literatura:

Dobek-Ostrowska B. [red.] (2007), Media masowe na świecie. Modele systemów medialnych i ich dynamika rozwojowa, Wrocław.

Hallin D., Mancini P. (2007), Systemy medialne. Trzy modele mediów i polityki w ujęciu porównawczym, Kraków.

Dobek-Ostrowska B. [red.] (2002), Transformacja systemów medialnych w krajach Europy Srodkowo-Wschodniej po 1989 roku, Wrocław.

Wachowski J. [red.] (2004), Systemy, procesy, struktury: praktyczne i teoretyczne aspekty nauki o komunikowaniu, Poznań.

Oniczczuk Z., Gierul M. (2007), Mało znane systemy medialne, Sosnowiec.

Sokołowski M. (2007), Media w Polsce. Pierwsza władza IV RP, Warszawa.

Adamowski J. (2006), Czwarty stan. Media masowe w pejzażu społecznym Wlk. Brytanii, Wartszawa.

Mrozowski M. (2001), Media masowe, Warszawa.

Kowalski T., Jung B. (2006), Media na rynku. Wprowadzenie do ekonomiki mediów, Warszawa.

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:

Ma usystematyzowaną wiedzę o przemianach historycznych, kulturowych oraz komunikacyjnych, które ukształtowały systemy medialne w Europie;

Orientuje się w strukturze europejskich systemów medialnych;

Docenia znaczenie języka jako podstawowego narzędzia komunikacji i wiedzy o kulturze dla utrzymania oraz rozwoju prawidłowych więzi w społeczeństwie; odnosi zdobytą wiedzę do projektowania działań zawodowych;

Wykorzystuje wiedzę z zakresu komunikacji międzykulturowej, interpersonalnej oraz masowej w celu budowania wspólnot multikulturowych;

Zna kulturowe, językowe, literackie, historyczne, polityczne oraz religijne źródła kultury europejskiej. Ma wiedzę o miejscu komunikacji europejskiej w systemie nauk oraz o jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi;

Ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych

w komunikacji międzyludzkiej.

Metody i kryteria oceniania:

Praca własna studenta. Przygotowanie prezentacji na zadany temat

Praktyki zawodowe:

nie dotyczy

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)