Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Kultura języka

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 16-KJC-11
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Kultura języka
Jednostka: Instytut Kultury Europejskiej
Grupy:
Strona przedmiotu: http://www.ike.amu.edu.pl
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

projektowanie kultury

Poziom przedmiotu:

I stopień

Cele kształcenia:

- podniesienie kompetencji językowej

-zgodne z wymogami komunikacyjnymi różnicowanie przekazu werbalnego

-poznanie funkcji języka i struktury aktu mowy

-poznanie normy językowej i jej kryteriów

-poprawna identyfikacja błędów językowych


Rok studiów (jeśli obowiązuje):

I rok

Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning):

nie dotyczy

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

Student powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu językoznawstwa (poziom szkoły średniej)


Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć:

biblioteka IKE

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

1-praktyczne przygotowanie prezentacji na wskazany temat

2-indywidualna analiza tekstologiczna

3-realizacja zadań w grupach


Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

60, 2p.

Skrócony opis:

Treści kształcenia

Krytyczna ocena poprawności językowej wskazanych tekstów, korekta błędów językowych i kompozycyjnych.

Redakcja zróżnicowanych funkcjonalnie tekstów.

Analiza dominant funkcjonalnych w wybranych aktach mowy.

Ocena etyki wypowiedzi.

Pełny opis:

Podstawowe zagadnienia

1. Definicja i funkcje języka

2. Akt mowy a zdarzenie komunikacyjne

3. Norma, uzus , błąd

4. Kryteria poprawności, typy błędów

5. Słownik źródło wiedzy o języku

6. Zróżnicowanie wewnętrzne języka: stylistyczne, stylowe, środowiskowe, funkcjonalne, geograficzne

7. Język zwierciadłem kultury: kategoryzacja, pojęcie a leksem, profilowanie pojęć

8. Język nośnikiem wartości

9. Język agresji/nienawiści

10. Determinizm technologiczny języka

Literatura:

Encyklopedia językoznawstwa ogólnego pod red. K. Polańskiego, wyd. II, Wrocław – Warszawa   – Kraków 1999.

I. Bobrowski, Zaproszenie do językoznawstwa, Kraków 1998.

J. Bańczerowski, J. Pogonowski, T. Zgółka, Wstęp do językoznawstwa, Poznań 1982.

A. Furdal, Językoznawstwo otwarte, Warszawa 1975.

S. Grabias, Język w zachowaniu społecznym, Lublin 2003.

R. Grzegorzykowa, Problem funkcji języka i tekstu w świetle teorii aktów mowy, w: „Język a kultura”, t. 4, pod red. J. Bartmińskiego i R. Grzegorczykowej, Wrocław 1991.

R. Kalisz, Pragmatyka językowa, Gdańsk 1993.

T. Milewski, Językoznawstwo, Warszawa 1969.

E.Łuczyński, J.Maćkiewicz, Językoznawstwo ogólne- wybrane zagadnienia, Gdańsk, 1999.

M.Paveau, G.Sarfati, Wielkie teorie językoznawcze. Od językoznawstwa historyczno-porównawczego do pragmatyki, Kraków 2009.

Warianty języka, pod red. J. Bartmińskiego, J. Szadury, Lublin 2003.

H. Jadacka, Kultura języka polskiego: fleksja, słowotwórstwo, składnia, Warszawa 2007.

Kognitywne podstawy języka i językoznawstwa, pod red. E. Tabakowskiej, Kraków 2001.

Akty i gatunki mowy, pod red. J. Bartmińskiego, S. Niebrzegowskiej-Bartmińskiej, J. Szudry, Lublin 2004.

R. A. de Beaugrand, W.U. Dressler, Wstęp do lingwistyki tekstu, przeł. A. Szwedek, Warszawa 1990.

Tekstologia, pod red. J. Bartmińskiego, S. Niebrzegowskiej-Bartmińskiej, część I i II, Lublin 2004.

Efekty uczenia się:

Student

1.Zna normę języka polskiego i jej kryteria, potrafi krytycznie je ocenić z perspektywy współczesnych uwarunkowań komunikacyjnych

2.Potrafi ocenić normatywność przekazu i dokonać właściwej korekty

3.Potrafi redagować teksty, uwzględniając ich funkcję

4.Potrafi konstruować spójny przekaz intersemiotyczny

5.Sprawnie wykorzystuje werbalne techniki perswazyjne

Metody i kryteria oceniania:

Oceniam: aktywność w trakcie zajęć, wiedzę, obecność, umiejętność praktycznego wykorzystania zdobytej wiedzy

Praktyki zawodowe:

nie dotyczy

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)