Kultura języka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 16-KJC-11 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Kultura języka |
Jednostka: | Instytut Kultury Europejskiej |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | http://www.ike.amu.edu.pl |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | projektowanie kultury |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | - podniesienie kompetencji językowej -zgodne z wymogami komunikacyjnymi różnicowanie przekazu werbalnego -poznanie funkcji języka i struktury aktu mowy -poznanie normy językowej i jej kryteriów -poprawna identyfikacja błędów językowych |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning): | nie dotyczy |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Student powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu językoznawstwa (poziom szkoły średniej) |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | biblioteka IKE |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | 1-praktyczne przygotowanie prezentacji na wskazany temat 2-indywidualna analiza tekstologiczna 3-realizacja zadań w grupach |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 60, 2p. |
Skrócony opis: |
Treści kształcenia Krytyczna ocena poprawności językowej wskazanych tekstów, korekta błędów językowych i kompozycyjnych. Redakcja zróżnicowanych funkcjonalnie tekstów. Analiza dominant funkcjonalnych w wybranych aktach mowy. Ocena etyki wypowiedzi. |
Pełny opis: |
Podstawowe zagadnienia 1. Definicja i funkcje języka 2. Akt mowy a zdarzenie komunikacyjne 3. Norma, uzus , błąd 4. Kryteria poprawności, typy błędów 5. Słownik źródło wiedzy o języku 6. Zróżnicowanie wewnętrzne języka: stylistyczne, stylowe, środowiskowe, funkcjonalne, geograficzne 7. Język zwierciadłem kultury: kategoryzacja, pojęcie a leksem, profilowanie pojęć 8. Język nośnikiem wartości 9. Język agresji/nienawiści 10. Determinizm technologiczny języka |
Literatura: |
Encyklopedia językoznawstwa ogólnego pod red. K. Polańskiego, wyd. II, Wrocław – Warszawa – Kraków 1999. I. Bobrowski, Zaproszenie do językoznawstwa, Kraków 1998. J. Bańczerowski, J. Pogonowski, T. Zgółka, Wstęp do językoznawstwa, Poznań 1982. A. Furdal, Językoznawstwo otwarte, Warszawa 1975. S. Grabias, Język w zachowaniu społecznym, Lublin 2003. R. Grzegorzykowa, Problem funkcji języka i tekstu w świetle teorii aktów mowy, w: „Język a kultura”, t. 4, pod red. J. Bartmińskiego i R. Grzegorczykowej, Wrocław 1991. R. Kalisz, Pragmatyka językowa, Gdańsk 1993. T. Milewski, Językoznawstwo, Warszawa 1969. E.Łuczyński, J.Maćkiewicz, Językoznawstwo ogólne- wybrane zagadnienia, Gdańsk, 1999. M.Paveau, G.Sarfati, Wielkie teorie językoznawcze. Od językoznawstwa historyczno-porównawczego do pragmatyki, Kraków 2009. Warianty języka, pod red. J. Bartmińskiego, J. Szadury, Lublin 2003. H. Jadacka, Kultura języka polskiego: fleksja, słowotwórstwo, składnia, Warszawa 2007. Kognitywne podstawy języka i językoznawstwa, pod red. E. Tabakowskiej, Kraków 2001. Akty i gatunki mowy, pod red. J. Bartmińskiego, S. Niebrzegowskiej-Bartmińskiej, J. Szudry, Lublin 2004. R. A. de Beaugrand, W.U. Dressler, Wstęp do lingwistyki tekstu, przeł. A. Szwedek, Warszawa 1990. Tekstologia, pod red. J. Bartmińskiego, S. Niebrzegowskiej-Bartmińskiej, część I i II, Lublin 2004. |
Efekty uczenia się: |
Student 1.Zna normę języka polskiego i jej kryteria, potrafi krytycznie je ocenić z perspektywy współczesnych uwarunkowań komunikacyjnych 2.Potrafi ocenić normatywność przekazu i dokonać właściwej korekty 3.Potrafi redagować teksty, uwzględniając ich funkcję 4.Potrafi konstruować spójny przekaz intersemiotyczny 5.Sprawnie wykorzystuje werbalne techniki perswazyjne |
Metody i kryteria oceniania: |
Oceniam: aktywność w trakcie zajęć, wiedzę, obecność, umiejętność praktycznego wykorzystania zdobytej wiedzy |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.