Wstęp do studiów celtyckich
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 15-WDSC-CE-12 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wstęp do studiów celtyckich |
Jednostka: | Wydział Anglistyki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | język angielski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | filologia angielska specjalizacja: celtycka |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | 1. zapoznanie studentów I roku z najistotniejszymi obszarami badań celtologicznych, w tym archeologii, historii, literaturoznawstwa i językoznawstwa 2. przekazanie wiedzy na temat dziejów antycznej cywilizacji celtyckiej oraz losów współczesnych społeczności celtyckiego obszaru językowego 3. uświadomienie kontrowersji i niejasności związanych ze studiami celtyckimi oraz pojęciami takimi jak np. ‘Celt’ w odniesieniu do historii oraz współczesnych zagadnień tożsamości etnicznej, językowej i kulturowej 4. rozwinięcie umiejętności korzystania z tekstów źródłowych oraz ich interpretacji 5. wprowadzenie do krytycznej analizy i oceny opracowań naukowych |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Znajomość języka angielskiego umożliwiająca swobodne przyswajanie informacji zawartych w wykładzie (poziom B1) oraz udział w dyskusji na poziomie akademickim. Brak wymogu wcześniejszej znajomości dziedziny. |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Strona domowa WA UAM, WAMU Moodle oraz strona domowa Pracowni Studiów Celtyckich. |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | wykład prezentacja multimedialna materiały audiowizualne analiza tekstów źródłowych zadanie interpretacyjne dyskusja/debata analiza tekstów literackich z uwzględnieniem dotychczas uzyskanej wiedzy zadanie pisemne przygotowujące do eseju końcowego |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 8 ECTS (po 2 semestrach) |
Skrócony opis: |
(Pierwszy semestr kursu dwusemestralnego. Następny semestr: 15-WDSC-CE-22.) |
Pełny opis: |
(Pierwszy semestr kursu dwusemestralnego. Następny semestr: 15-WDSC-CE-22.) Treści kształcenia: 1. Celtowie-pochodzenie i język(i) 2. Celtowie w Europie – chronologia wydarzeń 3. Celtowie i ich kultura 4. Kontynentalne języki celtyckie 5. Wyspiarskie języki celtyckie 6. Socjolingwistyka języków celtyckich - część 1 7. Socjolingwistyka języków celtyckich - część 2 8. Celtowie i ich religia 9. Struktura społeczności celtyckich 10. Potomkowie Celtów - część 1 11. Potomkowie Celtów - część 2 12. Celtyccy herosi i złoczyńcy 13. Celtyckie nazewnictwo osobowe 14. Literatury celtyckie 15. Test semestralny 16. Celtyckie mity i legendy - część 1 17. Celtyckie mity i legendy - część 2 18. Mitologia Celtów - część 1 19. Mitologia Celtów - część 2 20. Celtyccy święci 21. Celtowie i ich wizje życia po śmierci 22. Regiony i diaspory celtyckie dzisiaj 23. Historia Irlandii w zarysie 24. Historia Szkocji w zarysie 25. Historia Walii w zarysie 26. Historia Kornwalii w zarysie 27. Historia Wyspy Man w zarysie 28. Motywy celtyckie w kulturze popularnej 29. Studia celtyckie w Polsce i na świecie 30. Test semestralny |
Literatura: |
Ball, M. and N. Müller, Celtic Languages, Routledge, 2009 Chadwick, Nora: varia Cunluffe, Barry, The Ancient Celts, Penguin, 2000 Green, Miranda: varia Jackson, Kenneth: varia Koch, John T. and John Carey, The Celtic Heroic Age: Literary Sources for Ancient Celtic Europe and Early Ireland and Wales, Celtic Studies Publications, 1995 Koch, J., 2005, Celtic Culture: A Historical Encyclopedia, ABC-Clio, 2005 Koch, J. 2009. Tartessian: Celtic in the South-West at the Dawn of History. Oxford: Celtic Studies Publications. Piggott, Stuart, The Druids, Thames & Hudson, 1985 Rosen-Przeworska, Janina: Tradycje celtyckie w obrzędowości Protosłowian, Ossolineum, 1964 Schlette, Friedrich, Celtowie, Wydawnictwo Łódzkie, 1987 Woźniak, Zenon, Celtowie w Polsce, PAN, 1968 BBC- History of Celtic Britain, http://www.bbc.co.uk/programmes/b010bg26 |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student: 1. posiada świadomość różnorodności dziedzin składających się na współczesny wizerunek studiów celtyckich 2. zna dzieje antycznej cywilizacji celtyckiej oraz wie o współczesnych problemach celtyckiego obszaru językowego w Europie (i poza nią) 3. analizuje i różnorodne sfery rozwoju cywilizacji celtyckiej przy wykorzystaniu interdyscyplinarnej wiedzy celtologicznej 4. korzysta z tekstów źródłowych oraz dokonuje ich interpretacji umiejscawiając je odpowiednio w czasie i przestrzeni 5. krytycznie analizuje materiały i teksty naukowe: również te dostępne w Internecie 6. poprawnie formułuje wypowiedzi pisemne w formie eseju o charakterze akademickim 7. potrafi wykorzystać wiedzę uzyskaną podczas trwania kursu w analizie tekstów literackich omawianych w dalszym toku studiów (Historia literatury irlandzkiej, Historia literatury walijskiej |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceniania (F - formatywne, P - podsumowujące): F - dyskusja, quiz, esej P - egzamin końcowy/ pytania zamknięte + esej |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.