Wprowadzenie do literatury kanadyjskiej w języku angielskim
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 15-WDLK-KAN-11 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wprowadzenie do literatury kanadyjskiej w języku angielskim |
Jednostka: | Wydział Anglistyki |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | język angielski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | Filologia angielska Specjalizacja - Kanada anglojęzyczna: literatura, kultura, język |
Poziom przedmiotu: | II stopień |
Cele kształcenia: | 1. przekazanie wiedzy z zakresu historii anglojęzycznej literatury kanadyjskiej od XVIII w. do współczesności 2. rozwinięcie zdolności krytycznej analizy tekstów literackich 3. rozwinięcie umiejętności zastosowania metod badania literatury w analizie tekstów literackich 4. doskonalenie umiejętności czytania krytycznych opracowań oraz ich wykorzystania w analizie tekstów literackich 5. doskonalenie umiejętności prezentacji ustnej na tematy literackie 6. rozwinięcie umiejętności komunikacji i pracy w grupie, a także prowadzenia dyskusji |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Potwierdzona wiedza i umiejętności z zakresu historii literatury innej niż kanadyjska (np. amerykańska, angielska) |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | W bibliotekach UAM i Novum, także poprzez różnorodne internetowe biblioteki i bazy danych; na platformie Moodle po zapisaniu się na kurs |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | wykład konwersatorium |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 5 ECTS |
Skrócony opis: |
(tylko po angielsku) This class offers a survey course of the history of Canadian literature written in English from the early pioneer texts to the contemporary 21st century literature. The main aim of the class is to offer students of Canadian specialization a possibility to read and analyze the most important texts in Canadian literature in a chronological order locating them within the broader context of the literary history of North America and Anglo-Saxon culture. This class type of course is a supplement to lectures on the history of Canadian literature. Students are required to read all the texts critically, actively participate in class discussions and pass class quizzes and the final test. Reading all assigned texts is obligatory and credits will be given on the basis of students’ active participation in the discussions as well as the results of the tests. The whole course (classes and lectures) ends with a written examination. |
Pełny opis: |
Treści kształcenia: 1. Poezja i proza okresu kolonialnego w Kanadzie (do końca XVIII w.) 2. Poezja i proza pierwszej połowy XIX w. w Kanadzie 3. Poezja i proza drugiej połowy XIX w. w Kanadzie 4. Poezja i proza przełomu XIX i XX w. w Kanadzie 5. Poezja i proza XX i XXI w. w Kanadzie: realizm, modernizm i postmodernizm 6. Poezja i proza mniejszości etnicznych w Kanadzie od lat sześćdziesiątych XX w. po współczesność (z zarysowaniem tła historycznego)—literatura kanadyjska jako literatura wielokulturowa |
Literatura: |
Antologie: 1. Bennett, Donna and Russell Brown (eds.). 2002. A New Anthology of Canadian Literature in English. Oxford: Oxford University Press. 2. Moss, Laura and Cynthia Sugars (eds). Canadian Literature in English: Texts and Contexts, Vol. 1 & 2. (any edition) 3. Moses, Daniel David and Terry Goldie (eds.). 2005. An Anthology of Canadian Native Literature in English. Oxford University Press: Oxford. Historie literatury kanadyjskiej: 1. Howells, Coral Ann and Eva-Marie Kroller. 2009. The Cambridge History of Canadian Literature. Cambridge University Press. 2. Lane, Richard. The Routledge Concise History of Canadian Literature. 2011. London and New York: Routledge. 3. New, W. H. A History of Canadian Literature. (any edition) 4. Nischik, Reingard M. (ed.). History of Literature in Canada: English-Canadian and French-Canadian. 2008. Rochester, NY: Camden House. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi: 1. przywołuje i rozpoznaje główne tendencje historycznego rozwoju literatury Kanady od XVIII w. po współczesność 2. rozpoznaje i potrafi wymienić najważniejsze nurty literackie oraz reprezentujących je pisarzy i dzieła 3. czyta ze zrozumieniem teksty należące do różnych rodzajów i gatunków literackich 4. analizuje i interpretuje tekst literacki w kontekście historycznym 5. proponuje własną interpretację tekstów i bierze aktywny udział w dyskusji na zajęciach 6. wykorzystuje opracowania krytyczne w analizie tekstów literackich 7. zna i prawidłowo posługuje się podstawowymi pojęciami z zakresu literaturoznawstwa 8. czyta ze zrozumieniem naukowe teksty krytyczne i ocenia je 9. zna zasady uczestnictwa w rzeczowej dyskusji na tematy literackie (w szczególności odnosi się z szacunkiem do poglądów innych) oraz sposoby wspierania argumentacji własnej za pomocą fragmentów tekstu literackiego oraz wiedzy krytyczno- i historycznoliterackiej 10. potrafi w sposób zorganizowany i krytyczny zaprezentować tezy tekstu krytycznoliterackiego, odnieść je do tekstów prozatorskich 11. potrafi prowadzić grupową dyskusję na tematy krytycznoliterackie i związane z interpretacją tekstu 12. wyciąga wnioski i porządkuje efekty dyskusji |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceniania (F - formujące, P - podsumowujące): F -sprawdzenie przygotowania do zajęć (krótkie sprawdziany na początku wykładu sprawdzające wiedzę wyniesioną z poprzednich wykładów) F - sprawdzenie przygotowania do zajęć (krótkie sprawdziany na początku zajęć sprawdzające znajomość zadanej na dane zajęcia lektury i/lub materiału stanowiącego tło do dyskusji oraz/lub wiedzę wyniesioną z poprzednich zajęć) F -dyskusja podczas zajęć; obserwacja podczas dyskusji i moderowanie dyskusji P-ocena kolokwium zaliczeniowego P-- egzamin pisemny składający się pytań wielokrotnego wyboru/z lukami oraz pytań wymagających ciągłej, ustrukturyzowanej wypowiedzi demonstrującej wiedzę historycznoliteracką w podanym zakresie, umiejętności krytycznoliterackie oraz umiejętność zastosowania wiedzy historycznoliterackiej do interpretacji tekstów literackich |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.