Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wstęp do językoznawstwa

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 15-WDJ-ZL
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Wstęp do językoznawstwa
Jednostka: Wydział Anglistyki
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
Punkty ECTS i inne: 6.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: język angielski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

filologia angielska (studia niestacjonarne)

Poziom przedmiotu:

I stopień

Cele kształcenia:

Cele kształcenia:

1: prezentacja głównych poziomów opisu języka;

2: prezentacja najnowszych podejść i modeli teoretycznych wykorzystywanych w badaniach nad językiem;

3: podniesienie świadomości językowej studentów;

Rok studiów (jeśli obowiązuje):

I rok

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

nie dotyczy

Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć:

Platforma e-learningowa WA.

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

Wykład, zadania i dyskusje realizowane na platformie e-learningowej.

Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

6

Skrócony opis:

Jest to klasyczny kurs o charakterze podstawowym, którego celem jest zapoznanie studentów z głównymi zagadnieniami współczesnego językoznawstwa,

Pełny opis:

Treści kształcenia:

1: Język jako narzędzie komunikacji, jego cechy i struktura;

2: Fonetyka i fonologia;

3: Morfologia;

4: Składnia;

5: Semantyka;

6: Pragmatyka;

7: Pochodzenie języka i uniwersalia językowe;

8: Zmiana językowa i kontakt językowy;

9: Akwizycja i nauczanie języka;

10: Język jako zjawisko społeczne

Pierwsza część kursu poświęcona jest językowi jako takiemu - obejmuje wstępne zagadnienia teoretyczne oraz przegląd podstawowych podsystemów języka z czysto opisowej, ateoretycznej perspektywy. Część druga omawia główne teoretyczne podejścia w badaniach nad językiem i stanowi wprowadzenie do bardziej zaawansowanych kursów językoznawczych.

Każdy wykład wprowadza podstawowe pojęcia z określonego zakresu tematycznego. Jego uzupełnieniem są materiały dodatkowe, zadania i ćwiczenia.

Kurs wykorzystuje platformę e-learningową Moodle, gdzie znajdują się materiały kursowe i dodatkowe, zadania domowe, testy oraz kwizy.

Literatura:

David Crystal (red.). 2010. The Cambridge Encyclopedia of Language. Cambridge: CUP.

David Crystal (red.). 2003. The Cambridge encyclopedia of the English language. Cambridge: CUP.

John Lyons. 1981. Language and linguistics. Cambridge: CUP.

Victoria Fromkin, Robert Rodman. 2006. An introduction to language. Wadsworth Publishing: Independence, KY.

George Yule. 1996. The study of language. Cambridge: CUP.

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi::

1: posługiwać się podstawowymi pojęciami językoznawczymi;

2: rozpoznawać główne teorie językoznawcze;

3: opisywać funkcjonowanie języka na różnych poziomach organizacji;

4: rozpoznawać i opisać główne siły i procesy wpływające na strukturę języka, synchronicznie i diachronicznie;

5: wyszukiwać, organizować i weryfikować informacje w językoznawczych pracach naukowych;

6: analizować problemy językoznawcze i przedstawiać ich analizę w formie pisemnej;

7: dostrzegać związki pomiędzy teorią języka a jego funkcjonowaniem w przestrzeni społecznej

Metody i kryteria oceniania:

Jako że wykłady nie wystarczają do należytego opanowania materiału kursowego, ocena końcowa odzwierciedla również pracę samodzielną studentów z wykorzystaniem wiedzy zdobytej na wykładach i podczas lektury materiałów dodatkowych.

Końcowa ocena z zajęć obejmuje następujące składniki:

(a) kwizy po wykładach;

(b) zadania pisemne z zagadnień omówionych na wykładach i/lub zawartych w materiałach dodatkowych.

Kwizy po wykładach: 50%

Zadania pisemne: 50%

Egzamin ma formę pisemną i jest egzaminem typu open-book. Składa się z sześciu zadań i trwa półtorej godziny. Obejmuje materiał omówiony na wykładach oraz materiały dodatkowe. Zadania sprawdzają wiedzę i umiejętności studentów, stawiając przed nimi otwarte problemy językoznawcze. Większość z nich zatem nie ma jednego poprawnego rozwiązania, a podstawą ich oceny jest umiejętność uzasadnienia rozwiązania z wykorzystaniem wiedzy językoznawczej uzyskanej na wykładach. W przypadkach szczególnych nawet błędna odpowiedź może zostać zaliczona.

Ogólne kryteria oceny:

a) uzyskana wiedza o charakterze faktograficznym i teoretycznym

b) umiejętność zastosowania uzyskanej wiedzy w opisie i analizie zjawisk językowych

c) aktywny udział w dyskusji (na zajęciach i poprzez platformę e-learningową)

5.0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne

4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne

4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne

3.5 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami

3.0 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami

2.0 – niezadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne

Praktyki zawodowe:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Marcin Krygier
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Marcin Krygier
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Marcin Krygier
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2023-10-01 - 2024-09-30

Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Marcin Krygier
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Zaliczenie z notą
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)