Wstęp do językoznawstwa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 15-WDJ-ZL |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wstęp do językoznawstwa |
Jednostka: | Wydział Anglistyki |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze |
Punkty ECTS i inne: |
6.00
|
Język prowadzenia: | język angielski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | filologia angielska (studia niestacjonarne) |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | Cele kształcenia: 1: prezentacja głównych poziomów opisu języka; 2: prezentacja najnowszych podejść i modeli teoretycznych wykorzystywanych w badaniach nad językiem; 3: podniesienie świadomości językowej studentów; |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | nie dotyczy |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Platforma e-learningowa WA. |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład, zadania i dyskusje realizowane na platformie e-learningowej. |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 6 |
Skrócony opis: |
Jest to klasyczny kurs o charakterze podstawowym, którego celem jest zapoznanie studentów z głównymi zagadnieniami współczesnego językoznawstwa, |
Pełny opis: |
Treści kształcenia: 1: Język jako narzędzie komunikacji, jego cechy i struktura; 2: Fonetyka i fonologia; 3: Morfologia; 4: Składnia; 5: Semantyka; 6: Pragmatyka; 7: Pochodzenie języka i uniwersalia językowe; 8: Zmiana językowa i kontakt językowy; 9: Akwizycja i nauczanie języka; 10: Język jako zjawisko społeczne Pierwsza część kursu poświęcona jest językowi jako takiemu - obejmuje wstępne zagadnienia teoretyczne oraz przegląd podstawowych podsystemów języka z czysto opisowej, ateoretycznej perspektywy. Część druga omawia główne teoretyczne podejścia w badaniach nad językiem i stanowi wprowadzenie do bardziej zaawansowanych kursów językoznawczych. Każdy wykład wprowadza podstawowe pojęcia z określonego zakresu tematycznego. Jego uzupełnieniem są materiały dodatkowe, zadania i ćwiczenia. Kurs wykorzystuje platformę e-learningową Moodle, gdzie znajdują się materiały kursowe i dodatkowe, zadania domowe, testy oraz kwizy. |
Literatura: |
David Crystal (red.). 2010. The Cambridge Encyclopedia of Language. Cambridge: CUP. David Crystal (red.). 2003. The Cambridge encyclopedia of the English language. Cambridge: CUP. John Lyons. 1981. Language and linguistics. Cambridge: CUP. Victoria Fromkin, Robert Rodman. 2006. An introduction to language. Wadsworth Publishing: Independence, KY. George Yule. 1996. The study of language. Cambridge: CUP. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:: 1: posługiwać się podstawowymi pojęciami językoznawczymi; 2: rozpoznawać główne teorie językoznawcze; 3: opisywać funkcjonowanie języka na różnych poziomach organizacji; 4: rozpoznawać i opisać główne siły i procesy wpływające na strukturę języka, synchronicznie i diachronicznie; 5: wyszukiwać, organizować i weryfikować informacje w językoznawczych pracach naukowych; 6: analizować problemy językoznawcze i przedstawiać ich analizę w formie pisemnej; 7: dostrzegać związki pomiędzy teorią języka a jego funkcjonowaniem w przestrzeni społecznej |
Metody i kryteria oceniania: |
Jako że wykłady nie wystarczają do należytego opanowania materiału kursowego, ocena końcowa odzwierciedla również pracę samodzielną studentów z wykorzystaniem wiedzy zdobytej na wykładach i podczas lektury materiałów dodatkowych. Końcowa ocena z zajęć obejmuje następujące składniki: (a) kwizy po wykładach; (b) zadania pisemne z zagadnień omówionych na wykładach i/lub zawartych w materiałach dodatkowych. Kwizy po wykładach: 50% Zadania pisemne: 50% Egzamin ma formę pisemną i jest egzaminem typu open-book. Składa się z sześciu zadań i trwa półtorej godziny. Obejmuje materiał omówiony na wykładach oraz materiały dodatkowe. Zadania sprawdzają wiedzę i umiejętności studentów, stawiając przed nimi otwarte problemy językoznawcze. Większość z nich zatem nie ma jednego poprawnego rozwiązania, a podstawą ich oceny jest umiejętność uzasadnienia rozwiązania z wykorzystaniem wiedzy językoznawczej uzyskanej na wykładach. W przypadkach szczególnych nawet błędna odpowiedź może zostać zaliczona. Ogólne kryteria oceny: a) uzyskana wiedza o charakterze faktograficznym i teoretycznym b) umiejętność zastosowania uzyskanej wiedzy w opisie i analizie zjawisk językowych c) aktywny udział w dyskusji (na zajęciach i poprzez platformę e-learningową) 5.0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne 4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne 4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne 3.5 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami 3.0 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami 2.0 – niezadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Marcin Krygier | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Marcin Krygier | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Marcin Krygier | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Marcin Krygier | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.