Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Tekst reklamowy

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 15-TR-JIK-11
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Tekst reklamowy
Jednostka: Wydział Anglistyki
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

filologia angielska

specjalizacja: Język i komunikacja w mediach i polityce

Poziom przedmiotu:

II stopień

Cele kształcenia:

- prezentacja przestrzeni tekstów reklamowych jako systemu (ujęcie synchroniczne oraz diachroniczne)


- zapoznanie studenta z katalogiem podstawowych technik kreowania tekstu reklamowego


- rozwijanie zdolności diagnozowania realiów społecznych i światopoglądowych w oparciu o analizę tekstu reklamowego, zgodnie z przyjętą strategią i taktyką interpretacyjną


- przygotowanie studenta do krytycznej oceny wypowiedzi reklamowych, ukazywania oraz charakterystyki ich perswazyjności i/lub manipulatywności

Rok studiów (jeśli obowiązuje):

I rok

Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning):

Moduł prowadzony jest z wykorzystaniem tradycyjnych metod kształcenia, jednak z wykorzystaniem urządzeń dydaktycznych znajdujących się w sali dydaktycznej.

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

Student, który rozpoczyna zajęcia z modułu:


· Ma podstawową wiedzę o społeczeństwie, państwie, prawie oraz logice funkcjonowania współczesnego systemu medialnego;


· Potrafi wyszukiwać informacje w różnych źródłach i opracowaniach;


· Ma potrzebę poszerzenia wiedzy o życiu społecznym, w szczególności o sferze medialnej i przekazywania jej innym;


· Rozumie znaczenie takiej wiedzy w pracy zawodowej.

Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć:

Literatura i inne materiały do zajęć znajdują się w Bibliotece UAM.

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

usystematyzowany wykład informacyjny; anegdota; wszystkie rodzaje wykładów z użyciem multimediów, opis wyjaśniający, opis klasyfikujący, opis uzasadniający; case studies; różne rodzaje dyskusji; metoda sokratejska

Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem 30


Praca własna studenta - przygotowanie do zajęć 45


Praca własna studenta# - przygotowanie do kolokwium 45


SUMA GODZIN 120


ECTS: 4

Skrócony opis:

Celem kursu jest charakterystyka świata reklamy jako systemu tekstów oraz subsystemu współczesnej kultury. W trakcie trwania wykładów podjęte zostaną następujące zagadnienia:

- pojęcie, struktura oraz istotność tekstu reklamowego,

- argumentacja, perswazja oraz manipulacja w tekście reklamowym,

- artystyczny wymiar tekstu reklamowego,

- konwencje reklamowe,

- analogia i metafora w tekście reklamowym,

- tekst reklamowy jako produkt komunikacji w dobie reprodukcji technicznej,

- tekst reklamowy jako instrument ekspansji kulturowej

- tabu w systemie tekstów reklamowych,

- pojęcie i funkcje sloganu w reklamie, typologie sloganów,

- intertekstualność tekstów reklamowych,

- tekst reklamowy jako generator stereotypów.

Pełny opis:

Tematyka kursu obejmuje:

Badania nad tekstem reklamowym w świetle koncepcji interesów konstytuujących poznanie J. Habermarasa

Pojęcie, struktura i znaczenie systemu tekstów reklamowych

Argumentacja, perswazja i manipulacja w tekście reklamowym

Leo Spitzer –tekst reklamowy jako dzieło sztuki?

Konwencje reklamowe – stosowanie (wybrane tropy, figury myśli, figury słowa, zasada stosowności)

Konwencje reklamowe – krytyka (szczerość a/i konwencja w działalności reklamowej, skuteczne wypowiadanie się w mowie i piśmie, redagowanie tekstów własnych, ocena tekstów cudzych)

Analogia i metafora w tekście reklamowym

Walter Benjamin – tekst reklamowy jako wytwór komunikacyjny w dobie reprodukcji technicznej

Tekst reklamowy jako instrument ekspansji kulturowej?

Tabu w systemie tekstów reklamowych

Pojęcie sloganu, funkcje sloganów w reklamie, typologie sloganów

Intertekstualność tekstu reklamowego

Reklama jako część paradygmatu współczesności

Tekst reklamowy jako generator stereotypów

Integracyjna teoria reklamy

Literatura:

Literatura po polsku:

1. Benjamin, Walter. 2010. Pasaże. Kraków: Wydawnictwo Literackie.

2. Cymanow-Sosin, Klaudia. 2010. Metafory we współczesnej reklamie. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.

3. Golka, Marian, 1994. Świat reklamy. Poznań: Agencja Badawczo-Promocyjna „Artia”.

4. Kochan, Marek. 2005. Slogany w reklamie i polityce. Warszawa: Wydawnictwo Trio.

5. Lewiński, Piotr H. 1999. Retoryka reklamy. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.

6. Ostrowicki, Michał (ed.). KrakówEstetyka reklamy. Kraków: Art.-Tekst.

7. Pitrus, Andrzej. 2000. Znaki na sprzedaż. W stronę integracyjnej teorii reklamy. Kraków: Wyd. Rabid.

8. Pitrus, Andrzej. 2001. Zrozumieć reklamę. Kraków: Wyd. Rabid.

9. Reboul, Olivier. 1980. Kiedy słowo jest bronią.In: Głowiński, Michał (ed.). Język i społeczeństwo, Warszawa: Czytelnik, 299-338.

10. Rusinek, Michał, Załazińska Aneta. 2010. Retoryka codzienna. Poradnik nie tylko językowy. Warszawa: Czarna Owca.

11. Russell, J.Thomas, Lane W. Ronald. 2000. Reklama według Ottona Kleppnera. Warszawa: FELBERG SJA.

12. Spitzer, Leo. 2003. Amerykańska reklama jako sztuka popularna. In: G. Godlewski et al., Antropologia słowa. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.

13. Szymanek, Krzysztof. 2004. Sztuka argumentacji. Słownik terminologiczny. Warszawa: PWN.

14. Tokarz, Marek. 2006. Argumentacja. Perswazja. Manipulacja. Wykłady z teorii argumentacji, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Literatura po angielsku:

J. Bohman, W. Rehg, The Early Development Of Habermas’s Interest in the Public Sphere and Reason, https://plato.stanford.edu/entries/habermas/#EarDevHabIntPubSphRea

T. Mitchell, Colonising Berkeley-Los Angeles-London 1988 https://is.muni.cz/el/1423/jaro2016/SAN106/um/Mitchell_Colonising_Egypt.pdf

T.B. Veblen, The Theory of the Leisure Class, Chapters 5-7, http://moglen.law.columbia.edu/LCS/theoryleisureclass.pdf

C. Marx, Capital, Chapter 1, Section 4 – The Fetishism of Commodities and the Secret Thereof, https://www.marxists.org/archive/marx/works/1867-c1/ch01.htm#S4,

S. I. Bellman, The Advertisement As Literary Genre, http://www.cpp.edu/~jis/1999/bellman.pdf

L. Spitzer, American Advertising Explained as Popular Art, in Representative Essays, Stanford 1988, https://books.google.pl/books?id=BC-sAAAAIAAJ&printsec=frontcover&dq=leo+spitzer+american+popular+art&hl=pl&sa=X&redir_esc=y#v=onepage&q=leo%20spitzer%20american%20popular%20art&f=false

M. Schudson, Advertising as Capitalist Realism, in Advertising, The Uneasy Persuasion: It’s Dubious Impact on American Society. New York 1984, http://www.trinityhistory.org/AP/Advertising%20as%20Capitalist%20Realism.pdf

Efekty uczenia się:

Student

- zna kluczowe ujęcia teoretyczne, które pozwalają kompleksowo określać strukturę systemu tekstów reklamowych

- zna podstawowe zabiegi argumentacyjne, perswazyjne i manipulacyjne stosowane w tekstach reklamowych

- rozpoznaje zabiegi argumentacyjne, perswazyjne i manipulacyjne stosowane w tekstach reklamowych

- umiejętnie formułuje argumenty i kontrargumenty na rzecz pozytywnej/negatywnej oceny zjawisk reklamowych

- skupia uwagę na istotnych elementach przestrzeni reklamowej, nie poprzestając na analizie sensów powierzchniowych

- jasno i precyzyjnie, a także z poczuciem odpowiedzialności za słowo, prezentuje swój stosunek wobec przestrzeni reklamowej oraz wytworów przemysłu reklamowego

Metody i kryteria oceniania:

Ocena kształtująca: ocena aktywności studentów w trakcie dyskusji podczas wykładów

Ocena podsumowująca: a) ustne kolokwium merytoryczno-praktyczne (pytania merytoryczne + zadanie praktyczne mające charakter niespodziewanego wyzwania analitycznego lub perswazyjnego); ocena z części merytorycznej kolokwium = 50% oceny końcowej; ocena z części praktycznej = 25% (w przypadku wyjątkowo udanej realizacji zadania praktycznego prowadzący może zwiększyć wagę oceny z tego zadania w ramach oceny końcowej), c) ocena aktywności podczas zajęć (25%).

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-5 (2025-06-04)