Tekst reklamowy
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 15-TR-JIK-11 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Tekst reklamowy |
Jednostka: | Wydział Anglistyki |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | filologia angielska specjalizacja: Język i komunikacja w mediach i polityce |
Poziom przedmiotu: | II stopień |
Cele kształcenia: | - prezentacja przestrzeni tekstów reklamowych jako systemu (ujęcie synchroniczne oraz diachroniczne) - zapoznanie studenta z katalogiem podstawowych technik kreowania tekstu reklamowego - rozwijanie zdolności diagnozowania realiów społecznych i światopoglądowych w oparciu o analizę tekstu reklamowego, zgodnie z przyjętą strategią i taktyką interpretacyjną - przygotowanie studenta do krytycznej oceny wypowiedzi reklamowych, ukazywania oraz charakterystyki ich perswazyjności i/lub manipulatywności |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning): | Moduł prowadzony jest z wykorzystaniem tradycyjnych metod kształcenia, jednak z wykorzystaniem urządzeń dydaktycznych znajdujących się w sali dydaktycznej. |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Student, który rozpoczyna zajęcia z modułu: · Ma podstawową wiedzę o społeczeństwie, państwie, prawie oraz logice funkcjonowania współczesnego systemu medialnego; · Potrafi wyszukiwać informacje w różnych źródłach i opracowaniach; · Ma potrzebę poszerzenia wiedzy o życiu społecznym, w szczególności o sferze medialnej i przekazywania jej innym; · Rozumie znaczenie takiej wiedzy w pracy zawodowej. |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Literatura i inne materiały do zajęć znajdują się w Bibliotece UAM. |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | usystematyzowany wykład informacyjny; anegdota; wszystkie rodzaje wykładów z użyciem multimediów, opis wyjaśniający, opis klasyfikujący, opis uzasadniający; case studies; różne rodzaje dyskusji; metoda sokratejska |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem 30 Praca własna studenta - przygotowanie do zajęć 45 Praca własna studenta# - przygotowanie do kolokwium 45 SUMA GODZIN 120 ECTS: 4 |
Skrócony opis: |
Celem kursu jest charakterystyka świata reklamy jako systemu tekstów oraz subsystemu współczesnej kultury. W trakcie trwania wykładów podjęte zostaną następujące zagadnienia: - pojęcie, struktura oraz istotność tekstu reklamowego, - argumentacja, perswazja oraz manipulacja w tekście reklamowym, - artystyczny wymiar tekstu reklamowego, - konwencje reklamowe, - analogia i metafora w tekście reklamowym, - tekst reklamowy jako produkt komunikacji w dobie reprodukcji technicznej, - tekst reklamowy jako instrument ekspansji kulturowej - tabu w systemie tekstów reklamowych, - pojęcie i funkcje sloganu w reklamie, typologie sloganów, - intertekstualność tekstów reklamowych, - tekst reklamowy jako generator stereotypów. |
Pełny opis: |
Tematyka kursu obejmuje: Badania nad tekstem reklamowym w świetle koncepcji interesów konstytuujących poznanie J. Habermarasa Pojęcie, struktura i znaczenie systemu tekstów reklamowych Argumentacja, perswazja i manipulacja w tekście reklamowym Leo Spitzer –tekst reklamowy jako dzieło sztuki? Konwencje reklamowe – stosowanie (wybrane tropy, figury myśli, figury słowa, zasada stosowności) Konwencje reklamowe – krytyka (szczerość a/i konwencja w działalności reklamowej, skuteczne wypowiadanie się w mowie i piśmie, redagowanie tekstów własnych, ocena tekstów cudzych) Analogia i metafora w tekście reklamowym Walter Benjamin – tekst reklamowy jako wytwór komunikacyjny w dobie reprodukcji technicznej Tekst reklamowy jako instrument ekspansji kulturowej? Tabu w systemie tekstów reklamowych Pojęcie sloganu, funkcje sloganów w reklamie, typologie sloganów Intertekstualność tekstu reklamowego Reklama jako część paradygmatu współczesności Tekst reklamowy jako generator stereotypów Integracyjna teoria reklamy |
Literatura: |
Literatura po polsku: 1. Benjamin, Walter. 2010. Pasaże. Kraków: Wydawnictwo Literackie. 2. Cymanow-Sosin, Klaudia. 2010. Metafory we współczesnej reklamie. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek. 3. Golka, Marian, 1994. Świat reklamy. Poznań: Agencja Badawczo-Promocyjna „Artia”. 4. Kochan, Marek. 2005. Slogany w reklamie i polityce. Warszawa: Wydawnictwo Trio. 5. Lewiński, Piotr H. 1999. Retoryka reklamy. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego. 6. Ostrowicki, Michał (ed.). KrakówEstetyka reklamy. Kraków: Art.-Tekst. 7. Pitrus, Andrzej. 2000. Znaki na sprzedaż. W stronę integracyjnej teorii reklamy. Kraków: Wyd. Rabid. 8. Pitrus, Andrzej. 2001. Zrozumieć reklamę. Kraków: Wyd. Rabid. 9. Reboul, Olivier. 1980. Kiedy słowo jest bronią.In: Głowiński, Michał (ed.). Język i społeczeństwo, Warszawa: Czytelnik, 299-338. 10. Rusinek, Michał, Załazińska Aneta. 2010. Retoryka codzienna. Poradnik nie tylko językowy. Warszawa: Czarna Owca. 11. Russell, J.Thomas, Lane W. Ronald. 2000. Reklama według Ottona Kleppnera. Warszawa: FELBERG SJA. 12. Spitzer, Leo. 2003. Amerykańska reklama jako sztuka popularna. In: G. Godlewski et al., Antropologia słowa. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego. 13. Szymanek, Krzysztof. 2004. Sztuka argumentacji. Słownik terminologiczny. Warszawa: PWN. 14. Tokarz, Marek. 2006. Argumentacja. Perswazja. Manipulacja. Wykłady z teorii argumentacji, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Literatura po angielsku: J. Bohman, W. Rehg, The Early Development Of Habermas’s Interest in the Public Sphere and Reason, https://plato.stanford.edu/entries/habermas/#EarDevHabIntPubSphRea T. Mitchell, Colonising Berkeley-Los Angeles-London 1988 https://is.muni.cz/el/1423/jaro2016/SAN106/um/Mitchell_Colonising_Egypt.pdf T.B. Veblen, The Theory of the Leisure Class, Chapters 5-7, http://moglen.law.columbia.edu/LCS/theoryleisureclass.pdf C. Marx, Capital, Chapter 1, Section 4 – The Fetishism of Commodities and the Secret Thereof, https://www.marxists.org/archive/marx/works/1867-c1/ch01.htm#S4, S. I. Bellman, The Advertisement As Literary Genre, http://www.cpp.edu/~jis/1999/bellman.pdf L. Spitzer, American Advertising Explained as Popular Art, in Representative Essays, Stanford 1988, https://books.google.pl/books?id=BC-sAAAAIAAJ&printsec=frontcover&dq=leo+spitzer+american+popular+art&hl=pl&sa=X&redir_esc=y#v=onepage&q=leo%20spitzer%20american%20popular%20art&f=false M. Schudson, Advertising as Capitalist Realism, in Advertising, The Uneasy Persuasion: It’s Dubious Impact on American Society. New York 1984, http://www.trinityhistory.org/AP/Advertising%20as%20Capitalist%20Realism.pdf |
Efekty uczenia się: |
Student - zna kluczowe ujęcia teoretyczne, które pozwalają kompleksowo określać strukturę systemu tekstów reklamowych - zna podstawowe zabiegi argumentacyjne, perswazyjne i manipulacyjne stosowane w tekstach reklamowych - rozpoznaje zabiegi argumentacyjne, perswazyjne i manipulacyjne stosowane w tekstach reklamowych - umiejętnie formułuje argumenty i kontrargumenty na rzecz pozytywnej/negatywnej oceny zjawisk reklamowych - skupia uwagę na istotnych elementach przestrzeni reklamowej, nie poprzestając na analizie sensów powierzchniowych - jasno i precyzyjnie, a także z poczuciem odpowiedzialności za słowo, prezentuje swój stosunek wobec przestrzeni reklamowej oraz wytworów przemysłu reklamowego |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena kształtująca: ocena aktywności studentów w trakcie dyskusji podczas wykładów Ocena podsumowująca: a) ustne kolokwium merytoryczno-praktyczne (pytania merytoryczne + zadanie praktyczne mające charakter niespodziewanego wyzwania analitycznego lub perswazyjnego); ocena z części merytorycznej kolokwium = 50% oceny końcowej; ocena z części praktycznej = 25% (w przypadku wyjątkowo udanej realizacji zadania praktycznego prowadzący może zwiększyć wagę oceny z tego zadania w ramach oceny końcowej), c) ocena aktywności podczas zajęć (25%). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.