Praktyczna nauka języka chińskiego - pismo
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 15-PNJCH-SC-1BA-12 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Praktyczna nauka języka chińskiego - pismo |
Jednostka: | Wydział Anglistyki |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | Filologia Specjalność: Filologia angielsko-chińska |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | C1 Przekazanie wiedzy dotyczącej budowy znaków chińskich, rozróżniania kresek oraz sposobu pisania znaków C2 Zapoznanie uczestników z elementami ortografii pisma chińskiego C3 Zapoznanie uczestników z podstawowymi wiadomościami dotyczącymi struktury pisma chińskiego i sposobu funkcjonowania znaków pisma C4 Rozwinięcie umiejętności pisania znaków chińskich oraz poprawnego posługiwania się pismem C5 Rozwinięcie umiejętności samodzielnego wyszukiwania informacji oraz ich weryfikacji w grupie |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning): | Nie |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Brak |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Informacje dot. zasad zliczenia przedmiotu uczestnicy otrzymują w formie wydruku. Część materiału językowego, na którym opierają się zajęcia, pochodzi z modułu Praktyczna nauka języka chińskiego – kurs podstawowy. Część materiałów do zajęć przygotowane są w formie wydruku. |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Przekazanie odpowiednich informacji i przedstawienie literatury przedmiotu Praca indywidualna, ćwiczenia Organizacja pracy indywidualnej lub w grupie; pomoc w rozwiązywaniu problemów Prezentacja umiejętności na forum grupy Dyskusja na forum grupy |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 7 (po obu semestrach) |
Skrócony opis: |
(Pierwszy semestr kursu dwusemestralnego. Następny semestr: 15-PNJCH-SC-1BA-22.) Praktyczna nauka języka chińskiego – pismo chińskie to dwusemestralny kurs, którego celem jest zapoznanie studentów z pismem chińskim oraz nauczenie zasad wymaganych do poprawnego pisania znaków oraz posługiwania się pismem chińskim. Na kursie zostaną omówione elementy struktury znaków chińskich takie jak podstawowe kreski oraz elementy fonetyczne i semantyczne, zasady dotyczące kolejności pisania kresek, podstawowe klucze, zasady korzystania ze słowników tradycyjnych za pomocą kluczy. Założeniem kursu jest nauczenie poprawnego pisania znaków chińskich w oparciu o materiał językowy zawarty w „Akademickim podręczniku do nauki języka chińskiego” oraz rozumienie struktury znaków chińskich. Kurs oparty jest na ćwiczeniach i ma na celu nauczenie pracy samodzielnej oraz w grupie. |
Pełny opis: |
(Pierwszy semestr kursu dwusemestralnego. Następny semestr: 15-PNJCH-SC-1BA-22.) Praktyczna nauka języka chińskiego – pismo chińskie to dwusemestralny kurs, którego celem jest zapoznanie studentów z pismem chińskim oraz nauczenie zasad wymaganych do poprawnego pisania znaków oraz posługiwania się pismem chińskim. Na kursie zostaną omówione elementy struktury znaków chińskich takie jak podstawowe kreski oraz elementy fonetyczne i semantyczne, zasady dotyczące kolejności pisania kresek, podstawowe klucze, zasady korzystania ze słowników tradycyjnych za pomocą kluczy. Założeniem kursu jest nauczenie poprawnego pisania znaków chińskich w oparciu o materiał językowy zawarty w „Akademickim podręczniku do nauki języka chińskiego” oraz rozumienie struktury znaków chińskich. Kurs oparty jest na ćwiczeniach i ma na celu nauczenie pracy samodzielnej oraz w grupie. Szczegółowy sylabus kursu obejmuje następujące tematy i treści: Elementy struktury znaków chińskich: rodzaje kresek, elementy fonetyczne i semantyczne. Zasady kolejności pisania kresek w znakach i ich praktyczne wykorzystania w znakach zawartych w „Akademickim podręczniku do nauki języka chińskiego” (podręcznik przerabiany na kursie ) stanowiącym podstawę Praktycznej nauki języka chińskiego Kursu podstawowego. Transkrypcja znaków chińskich za pomocą pinyin Pisanie znaków na podstawie transliteracji pinyin Porządkowanie złożeń ze znakami na bazie określonego materiału językowego Identyfikacja elementów fonetycznych w znakach Identyfikacja elementów znaczeniowych w znakach |
Literatura: |
Wisława Szkudarczyk-Brkič. „Akademicki podręcznik do nauki języka chińskiego”. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM. Florian Coulmas, The Writing Systems of the World. Blackwell John DeFrancis, The Chinese Language: Fact and Fantasy. Honolulu: University of Hawaii Press Jerzy Künstler, Pismo chińskie. Zhang Pengpeng, The most common Chinese Radicals (Changyong Hanzi bushou). Beijing: Sinoligua Słownik internetowy Han dian: http://www.zdic.net/ |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi: Charakteryzuje zasady funkcjonowania pisma chińskiego Zna podstawowe zasady struktury znaków pisma chińskiego Nazywa podstawowe klucze (bushou) w języku polskim i chińskim Identyfikuje prawidłowe czytanie znaków w oparciu o transliterację pinyin Dobiera prawidłowe znaki do zapisu wyrazów na podstawie transliteracji pinyin Posługuje się słownikami języka chińskiego w oparciu o metodę odszukiwania znaków na podstawie kluczy (bushou) Porządkuje złożenia ze znakami na bazie określonego materiału językowego Stosuje zasady prawidłowego rozpisywania znaków w odniesieniu do wybranych znaków pisma chińskiego Rozróżnia elementy fonetyczne i znaczeniowe w znakach Pracuje samodzielnie lub w grupie i aktywnie uczestniczy w przedstawianiu i dyskutowaniu wyników pracy |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody i kryteria oceniania: Formujące: weryfikacja podczas zajęć (podczas dyskusji i prezentacji na forum grupy), kartkówki sprawdzające znajomość znaków Podsumowujące: pisemne kolokwium zaliczeniowe (2 w każdym semestrze), egzamin pisemny Kryteria oceniania 5,0 – pełne: wiedza, umiejętności oraz kompetencje personalne i społeczne 4,5 – bardzo dobre: wiedza, umiejętności oraz kompetencje personalne i społeczne 4,0 – dobre: wiedza, umiejętności oraz kompetencje personalne i społeczne 3,5 – zadowalające: wiedza, umiejętności oraz kompetencje personalne i społeczne 3,0 – słabe: wiedza, umiejętności oraz kompetencje personalne i społeczne 2,0 - niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Hanna Rutkowska | |
Prowadzący grup: | Halina Wasilewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Przejdź do planu
PN KON
KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Hanna Rutkowska | |
Prowadzący grup: | Halina Wasilewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Halina Wasilewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Halina Wasilewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.