Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Komunikacja za pośrednictwem nowych mediów

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 15-KZPNM-JIK-11
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Komunikacja za pośrednictwem nowych mediów
Jednostka: Wydział Anglistyki
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język angielski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

Filologia angielska

Specjalizacja: Język i komunikacja w mediach i polityce

Poziom przedmiotu:

II stopień

Cele kształcenia:

1. przekazanie wiedzy z zakresu teorii mediów oraz komunikacji za pośrednictwem mediów


2. rozwinięcie umiejętności zastosowania metod badania języka i dyskursu


3. rozwinięcie umiejętności krytycznego czytania tekstów naukowych i popularno-naukowych


4. rozwinięcie umiejętności prezentowania i krytycznej oceny poglądów naukowych


5. rozwinięcie umiejętności uczestniczenia w dyskusji naukowej


6. wykształcenie umiejętności przeprowadzania krytycznej analizy tekstów medialnych


7. wykształcenie umiejętności pisania tekstów przedstawiających autorską analizę tekstu medialnego i procesu komunikacji za pośrednictwem mediów

Rok studiów (jeśli obowiązuje):

II rok

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

Podstawowe umiejętności z zakresu analizy dyskursu

Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć:

platforma moodle, Biblioteka UAM

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

Seminarium; krytyczne omówienie wybranych tekstów naukowych przez studentów, dyskusja z odniesieniem do indywidualnych praktyk uczestnictwa w mediach i podaniem przykładów odnośnych tekstów

Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem

30


Praca własna studenta


Czytanie wskazanej literatury w j. angielskim i przygotowanie pisemnych notatek z lektury – 26 godzin; przygotowanie indywidualnych zadań i ich prezentacji (w tym zebranie danych do analizy) – 34 godziny; razem 60 godzin


SUMA GODZIN

90 godzin


SUMARYCZNA LICZBA PUNKTÓW ECTS DLA MODUŁU (PRZEDMIOTU)

3

Skrócony opis: (tylko po angielsku)

The characteristics of mediated communication will be discussed, demonstrating new potential for identity construction, rapport building and manipulation. By referring to the students’ personal experience as media consumers as well as, importantly, media producers, we will examine the increasingly participatory nature of today’s media consumption. In fact, students will be invited to co-construct the course by contributing topics, readings and activities.

Pełny opis:

Tresci ksztalcenia:

Wstęp: Podstawowe pojęcia z teorii mediów:

Determinizm technologiczny i konwergencja mediów

Sposoby użytkowania mediów: środowisko medialne, zasady, ekspozycja, aktywne uczestnictwo

Uczestnicy komunikacji medialnej: profil społeczny

Media masowe i społecznościowe

Interaktywność komunikacji w mediach

Tekst i dyskurs medialny w różnych kontekstach

Analiza tekstu medialnego

Literatura:

Dabrowska, Marta. 2015. Variation in language: Faces of Facebook English. Frankfurt/M.: Peter Lang.

Durant, Alan and Marina Lambrou. 2009. Language and media: A resource book for students. Abingdon: Routledge.

Dwyer, Timothy. 2010. Media convergence. Maidenhead: Open University Press.

Dwyer, Timothy. 2016. Convergent media and privacy. Basingstoke: Palgrave Macmillan.

Herring, Susan. 2000. "Gender Differences in CMC: Findings and Implications." Computer Professionals for Social Responsibility Newsletter, Winter. http://www.cpsr.org/publications/newsletters/issues/2000/Winter2000/herring.html

Herring, Susan. 2001. “Computer-mediated discourse”, in: D. Tannen, D. Schiffrin, and H. Hamilton (eds.). 2001. Handbook of discourse analysis. Oxford: Blackwell, 612-634.

Herring, Susan C. Computer-Mediated Discourse Analysis: An Approach to Researching Online Behavior. http://ella.slis.indiana.edu/~herring/cmda.html

Jenkins, H. 2006. Convergence culture: Where old and new media collide. New York: New York University Press.

Lievrouw, Leah A. and Sonia M. Livingstone (eds.). 2006. Handbook of new media: Social shaping and social consequences of ICT. London: Sage.

Media Consumption Habits Across Generations: Rethinking What You Know: Deloitte Insights podcast.

http://www.deloitte.com/view/en_US/us/Insights/Browse-by-Content-Type/podcasts/Technology-Podcasts/594291eec77a9210VgnVCM200000bb42f00aRCRD.htm

Potter, W. James. 2008. Media literacy. (4th edition.) Los Angeles: Sage.

Tagg, Caroline. 2010 “Wot did he say or could u not c him 4 dust? Written and spoken creativity in text messaging”, in: Ho et al. (eds). Transforming Literacies and Language: Innovative technologies, integrated experiences. Continuum, 223-236.

Tagg. Caroline. 2015. Exploring digital communication: Language in action. Abingdon: Routledge.

Talbot, Mary. 2007. Media discourse: Representation and interaction. Edinburgh: Edinburgh University Press.

Thurlow, Crispin, Laura Lengel and Alice Tomic. 2004. Computer mediated communication: Social interaction and the internet. Los Angeles: Sage.

Thurlow, Crispin and Kristine Mroczek. (eds.). 2011. Digital discourse: Language in the new media. Oxford: Oxford University Press.

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu kursu student potrafi:

dysponować dogłębną wiedzą z zakresu teorii mediów w odniesieniu do procesu komunikacji za pośrednictwem mediów

dysponować wiedzą dotyczącą historii procesu kształtowania się mediów w oparciu o postęp technologiczny

zastosować pojęcia z teorii mediów do opisu osobistego doświadczenia w używaniu mediów

formułować pytania badawcze w odniesieniu do dyskursu mediów i komunikacji w mediach

przeprowadzić analizę tekstu medialnego wskazując na elementy i mechanizmy specyficzne dla komunikacji pomiędzy twórcą a odbiorcą

rozpoznać takie cechy struktury omawianego gatunku jak (nie)sekwencyjność, (a)synchroniczność i multimodalność

rozpoznawać strategie konstruowania tożsamości i budowania relacji w oparciu o interaktywny charakter mediów

rozpoznawać strategie manipulacji za pomocą tekstu medialnego

zebrać dane empiryczne dotyczące komunikowania się za pośrednictwem nowoczesnych technologii i przeprowadzić ich analizę

krytycznie czytać teksty naukowe z zakresu analizy dyskursu mediów

wskazać cel, pytania i hipotezy badawcze, oraz określić metodykę badań przedstawionych w czytanych artykułach naukowych

przygotować i przedstawić prezentację na wybrany przez siebie temat z zakresu analizy dyskursu mediów

współpracować w grupie w procesie uczestniczenia w debacie nt. komunikacji w mediach, a także prowadzenia takiej debaty

podjąć merytoryczną dyskusję na temat własnego projektu badawczego oraz krytycznie wspomóc projekty innych

Metody i kryteria oceniania:

Metody oceniania:

- ocena ustna przygotowania do zajęć, udziału w dyskusji trafności podawanych przykładów użytkowania mediów, jak i analiz językowych testów medialnych

- ocena stopnia i jakości realizacji indywidualnego projektu dot. dyskursu mediów

Kryteria oceniania:

bardzo dobry (bdb; 5,0) – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne

dobry plus (+db; 4,5) – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne

dobry (db; 4,0) – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne

dostateczny plus (+dst; 3,5) – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami

dostateczny (dst; 3,0)– zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami

niedostateczny (ndst; 2,0) – niezadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-5 (2025-06-04)