Komunikacja za pośrednictwem nowych mediów
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 15-KZPNM-JIK-11 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Komunikacja za pośrednictwem nowych mediów |
Jednostka: | Wydział Anglistyki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | język angielski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | Filologia angielska Specjalizacja: Język i komunikacja w mediach i polityce |
Poziom przedmiotu: | II stopień |
Cele kształcenia: | 1. przekazanie wiedzy z zakresu teorii mediów oraz komunikacji za pośrednictwem mediów 2. rozwinięcie umiejętności zastosowania metod badania języka i dyskursu 3. rozwinięcie umiejętności krytycznego czytania tekstów naukowych i popularno-naukowych 4. rozwinięcie umiejętności prezentowania i krytycznej oceny poglądów naukowych 5. rozwinięcie umiejętności uczestniczenia w dyskusji naukowej 6. wykształcenie umiejętności przeprowadzania krytycznej analizy tekstów medialnych 7. wykształcenie umiejętności pisania tekstów przedstawiających autorską analizę tekstu medialnego i procesu komunikacji za pośrednictwem mediów |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | II rok |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Podstawowe umiejętności z zakresu analizy dyskursu |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | platforma moodle, Biblioteka UAM |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Seminarium; krytyczne omówienie wybranych tekstów naukowych przez studentów, dyskusja z odniesieniem do indywidualnych praktyk uczestnictwa w mediach i podaniem przykładów odnośnych tekstów |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem 30 Praca własna studenta Czytanie wskazanej literatury w j. angielskim i przygotowanie pisemnych notatek z lektury – 26 godzin; przygotowanie indywidualnych zadań i ich prezentacji (w tym zebranie danych do analizy) – 34 godziny; razem 60 godzin SUMA GODZIN 90 godzin SUMARYCZNA LICZBA PUNKTÓW ECTS DLA MODUŁU (PRZEDMIOTU) 3 |
Skrócony opis: |
(tylko po angielsku) The characteristics of mediated communication will be discussed, demonstrating new potential for identity construction, rapport building and manipulation. By referring to the students’ personal experience as media consumers as well as, importantly, media producers, we will examine the increasingly participatory nature of today’s media consumption. In fact, students will be invited to co-construct the course by contributing topics, readings and activities. |
Pełny opis: |
Tresci ksztalcenia: Wstęp: Podstawowe pojęcia z teorii mediów: Determinizm technologiczny i konwergencja mediów Sposoby użytkowania mediów: środowisko medialne, zasady, ekspozycja, aktywne uczestnictwo Uczestnicy komunikacji medialnej: profil społeczny Media masowe i społecznościowe Interaktywność komunikacji w mediach Tekst i dyskurs medialny w różnych kontekstach Analiza tekstu medialnego |
Literatura: |
Dabrowska, Marta. 2015. Variation in language: Faces of Facebook English. Frankfurt/M.: Peter Lang. Durant, Alan and Marina Lambrou. 2009. Language and media: A resource book for students. Abingdon: Routledge. Dwyer, Timothy. 2010. Media convergence. Maidenhead: Open University Press. Dwyer, Timothy. 2016. Convergent media and privacy. Basingstoke: Palgrave Macmillan. Herring, Susan. 2000. "Gender Differences in CMC: Findings and Implications." Computer Professionals for Social Responsibility Newsletter, Winter. http://www.cpsr.org/publications/newsletters/issues/2000/Winter2000/herring.html Herring, Susan. 2001. “Computer-mediated discourse”, in: D. Tannen, D. Schiffrin, and H. Hamilton (eds.). 2001. Handbook of discourse analysis. Oxford: Blackwell, 612-634. Herring, Susan C. Computer-Mediated Discourse Analysis: An Approach to Researching Online Behavior. http://ella.slis.indiana.edu/~herring/cmda.html Jenkins, H. 2006. Convergence culture: Where old and new media collide. New York: New York University Press. Lievrouw, Leah A. and Sonia M. Livingstone (eds.). 2006. Handbook of new media: Social shaping and social consequences of ICT. London: Sage. Media Consumption Habits Across Generations: Rethinking What You Know: Deloitte Insights podcast. http://www.deloitte.com/view/en_US/us/Insights/Browse-by-Content-Type/podcasts/Technology-Podcasts/594291eec77a9210VgnVCM200000bb42f00aRCRD.htm Potter, W. James. 2008. Media literacy. (4th edition.) Los Angeles: Sage. Tagg, Caroline. 2010 “Wot did he say or could u not c him 4 dust? Written and spoken creativity in text messaging”, in: Ho et al. (eds). Transforming Literacies and Language: Innovative technologies, integrated experiences. Continuum, 223-236. Tagg. Caroline. 2015. Exploring digital communication: Language in action. Abingdon: Routledge. Talbot, Mary. 2007. Media discourse: Representation and interaction. Edinburgh: Edinburgh University Press. Thurlow, Crispin, Laura Lengel and Alice Tomic. 2004. Computer mediated communication: Social interaction and the internet. Los Angeles: Sage. Thurlow, Crispin and Kristine Mroczek. (eds.). 2011. Digital discourse: Language in the new media. Oxford: Oxford University Press. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu kursu student potrafi: dysponować dogłębną wiedzą z zakresu teorii mediów w odniesieniu do procesu komunikacji za pośrednictwem mediów dysponować wiedzą dotyczącą historii procesu kształtowania się mediów w oparciu o postęp technologiczny zastosować pojęcia z teorii mediów do opisu osobistego doświadczenia w używaniu mediów formułować pytania badawcze w odniesieniu do dyskursu mediów i komunikacji w mediach przeprowadzić analizę tekstu medialnego wskazując na elementy i mechanizmy specyficzne dla komunikacji pomiędzy twórcą a odbiorcą rozpoznać takie cechy struktury omawianego gatunku jak (nie)sekwencyjność, (a)synchroniczność i multimodalność rozpoznawać strategie konstruowania tożsamości i budowania relacji w oparciu o interaktywny charakter mediów rozpoznawać strategie manipulacji za pomocą tekstu medialnego zebrać dane empiryczne dotyczące komunikowania się za pośrednictwem nowoczesnych technologii i przeprowadzić ich analizę krytycznie czytać teksty naukowe z zakresu analizy dyskursu mediów wskazać cel, pytania i hipotezy badawcze, oraz określić metodykę badań przedstawionych w czytanych artykułach naukowych przygotować i przedstawić prezentację na wybrany przez siebie temat z zakresu analizy dyskursu mediów współpracować w grupie w procesie uczestniczenia w debacie nt. komunikacji w mediach, a także prowadzenia takiej debaty podjąć merytoryczną dyskusję na temat własnego projektu badawczego oraz krytycznie wspomóc projekty innych |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceniania: - ocena ustna przygotowania do zajęć, udziału w dyskusji trafności podawanych przykładów użytkowania mediów, jak i analiz językowych testów medialnych - ocena stopnia i jakości realizacji indywidualnego projektu dot. dyskursu mediów Kryteria oceniania: bardzo dobry (bdb; 5,0) – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne dobry plus (+db; 4,5) – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne dobry (db; 4,0) – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne dostateczny plus (+dst; 3,5) – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami dostateczny (dst; 3,0)– zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami niedostateczny (ndst; 2,0) – niezadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.