Komunikacja za pośrednictwem mediów
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 15-KZPM-JIK-11 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Komunikacja za pośrednictwem mediów |
Jednostka: | Wydział Anglistyki |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | język angielski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Kierunek studiów: | filologia angielska, specjalizacja: Język i komunikacja w mediach i polityce |
Poziom przedmiotu: | II stopień |
Cele kształcenia: | - przekazanie wiedzy z zakresu teorii mediów oraz komunikacji za pośrednictwem (nowych) mediów - rozwinięcie umiejętności zastosowania metod badania języka i dyskursu - rozwinięcie umiejętności krytycznego czytania tekstów naukowych i popularno-naukowych - rozwinięcie umiejętności prezentowania i krytycznej oceny poglądów naukowych - rozwinięcie umiejętności uczestniczenia w dyskusji naukowej - wykształcenie umiejętności przeprowadzania krytycznej analizy tekstów medialnych |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | V rok |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | podstawowe umiejętności z zakresu analizy dyskursu |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | B-learning za pośrednictwem platformy Moodle wykorzystywane jest do kontaktu ze studentami (forum), zawieszania slajdów z prezentacji oraz linków do artykułów, zadawania zadań (assignments). Materiały dostępne są w Bibliotece Filologicznej Novum oraz na platformie Moodle. |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | -Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień -Dyskusja -Praca z tekstem -Metoda analizy przypadków -Metoda ćwiczeniowa -Metoda projektu -Demonstracje dźwiękowe i/lub video -Praca w grupach |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 3 ECTS |
Pełny opis: |
1. Wstęp: Podstawowe pojęcia z teorii mediów 2. Determinizm technologiczny i konwergencja mediów 3. Użytkowanie mediów: środowisko medialne, zasady, ekspozycja, aktywne uczestnictwo 4. Uczestnicy komunikacji medialnej: profil społeczny 5. Media masowe i społecznościowe 6. Interaktywność komunikacji w mediach 7. Tekst i dyskurs medialny w różnych kontekstach 8. Analiza tekstu medialnego |
Literatura: |
Dąbrowska, Marta. 2015. Variation in language: Faces of Facebook English. Frankfurt/M.: Peter Lang. Durant, Alan and Marina Lambrou. 2009. Language and media: A resource book for students. Abingdon: Routledge. Dwyer, Timothy. 2010. Media convergence. Maidenhead: Open University Press. Dwyer, Timothy. 2016. Convergent media and privacy. Basingstoke: Palgrave Macmillan. Herring, Susan. 2000. "Gender Differences in CMC: Findings and Implications." Computer Professionals for Social Responsibility Newsletter, Winter. http://www.cpsr.org/publications/newsletters/issues/2000/Winter2000/herring.html Herring, Susan. 2001. “Computer-mediated discourse”, in: D. Tannen, D. Schiffrin, and H. Hamilton (eds.). 2001. Handbook of discourse analysis. Oxford: Blackwell, 612-634. Herring, Susan C. Computer-Mediated Discourse Analysis: An Approach to Researching Online Behavior. http://ella.slis.indiana.edu/~herring/cmda.html Jenkins, Henry. 2006. Convergence culture: Where old and new media collide. New York: New York University Press. Lievrouw, Leah A. and Sonia M. Livingstone (eds.). 2006. Handbook of new media: Social shaping and social consequences of ICT. London: Sage. Media Consumption Habits Across Generations: Rethinking What You Know: Deloitte Insights podcast. http://www.deloitte.com/view/en_US/us/Insights/Browse-by-Content-Type/podcasts/Technology-Podcasts/594291eec77a9210VgnVCM200000bb42f00aRCRD.htm Potter, W. James. 2008. Media literacy. (4th edition.) Los Angeles: Sage. Tagg, Caroline. 2010 “Wot did he say or could u not c him 4 dust? Written and spoken creativity in text messaging”, in: Ho et al. (eds). Transforming Literacies and Language: Innovative technologies, integrated experiences. Continuum, 223-236. Tagg. Caroline. 2015. Exploring digital communication: Language in action. Abingdon: Routledge. Talbot, Mary. 2007. Media discourse: Representation and interaction. Edinburgh: Edinburgh University Press. Thurlow, Crispin, Laura Lengel and Alice Tomic. 2004. Computer mediated communication: Social interaction and the internet. Los Angeles: Sage. Thurlow, Crispin and Kristine Mroczek. (eds.). 2011. Digital discourse: Language in the new media. Oxford: Oxford University Press. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student /ka: -dysponować dogłębną wiedzą z zakresu teorii mediów w odniesieniu do procesu komunikacji za pośrednictwem mediów -dysponować wiedzą dotyczącą historii procesu kształtowania się mediów w oparciu o postęp technologiczny -zastosować pojęcia z teorii mediów do opisu osobistego doświadczenia w używaniu mediów -formułować pytania badawcze w odniesieniu do dyskursu mediów i komunikacji w mediach -przeprowadzić analizę tekstu medialnego wskazując na elementy i mechanizmy specyficzne dla komunikacji pomiędzy twórcą a odbiorcą -rozpoznać takie cechy struktury omawianego gatunku jak (nie)sekwencyjność, (a)synchroniczność i multimodalność -rozpoznawać strategie konstruowania tożsamości i budowania relacji w oparciu o interaktywny charakter mediów -rozpoznawać strategie manipulacji za pomocą tekstu medialnego -zebrać dane empiryczne dotyczące komunikowania się za pośrednictwem nowoczesnych technologii i przeprowadzić ich analizę -krytycznie czytać teksty naukowe z zakresu analizy dyskursu mediów -wskazać cel, pytania i hipotezy badawcze, oraz określić metodykę badań przedstawionych w czytanych artykułach naukowych -przygotować i przedstawić prezentację na wybrany przez siebie temat z zakresu analizy dyskursu mediów -współpracować w grupie w procesie uczestniczenia w debacie nt. komunikacji w mediach, a także prowadzenia takiej debatypodjąć merytoryczną dyskusję na temat własnego projektu badawczego oraz krytycznie wspomóc projekty innych |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceniania: Kolokwium pisemne Kolokwium ustne Prezentacja multimedialna Kryteria oceniania: bardzo dobry (bdb; 5,0) – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne dobry plus (+db; 4,5) – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne dobry (db; 4,0) – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne dostateczny plus (+dst; 3,5) – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami dostateczny (dst; 3,0)– zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami niedostateczny (ndst; 2,0) – niezadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne |
Praktyki zawodowe: |
- |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.