Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Komunikacja za pośrednictwem mediów

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 15-KZPM-JIK-11
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Komunikacja za pośrednictwem mediów
Jednostka: Wydział Anglistyki
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język angielski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Kierunek studiów:

filologia angielska, specjalizacja: Język i komunikacja w mediach i polityce

Poziom przedmiotu:

II stopień

Cele kształcenia:

- przekazanie wiedzy z zakresu teorii mediów oraz komunikacji za pośrednictwem (nowych) mediów

- rozwinięcie umiejętności zastosowania metod badania języka i dyskursu

- rozwinięcie umiejętności krytycznego czytania tekstów naukowych i popularno-naukowych

- rozwinięcie umiejętności prezentowania i krytycznej oceny poglądów naukowych

- rozwinięcie umiejętności uczestniczenia w dyskusji naukowej

- wykształcenie umiejętności przeprowadzania krytycznej analizy tekstów medialnych

Rok studiów (jeśli obowiązuje):

V rok

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

podstawowe umiejętności z zakresu analizy dyskursu

Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć:

B-learning za pośrednictwem platformy Moodle wykorzystywane jest do kontaktu ze studentami (forum), zawieszania slajdów z prezentacji oraz linków do artykułów, zadawania zadań (assignments).

Materiały dostępne są w Bibliotece Filologicznej Novum oraz na platformie Moodle.

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

-Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień

-Dyskusja

-Praca z tekstem

-Metoda analizy przypadków

-Metoda ćwiczeniowa

-Metoda projektu

-Demonstracje dźwiękowe i/lub video

-Praca w grupach

Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

3 ECTS

Pełny opis:

1. Wstęp: Podstawowe pojęcia z teorii mediów

2. Determinizm technologiczny i konwergencja mediów

3. Użytkowanie mediów: środowisko medialne, zasady, ekspozycja, aktywne uczestnictwo

4. Uczestnicy komunikacji medialnej: profil społeczny

5. Media masowe i społecznościowe

6. Interaktywność komunikacji w mediach

7. Tekst i dyskurs medialny w różnych kontekstach

8. Analiza tekstu medialnego

Literatura:

Dąbrowska, Marta. 2015. Variation in language: Faces of Facebook English. Frankfurt/M.: Peter Lang.

Durant, Alan and Marina Lambrou. 2009. Language and media: A resource book for students. Abingdon: Routledge.

Dwyer, Timothy. 2010. Media convergence. Maidenhead: Open University Press.

Dwyer, Timothy. 2016. Convergent media and privacy. Basingstoke: Palgrave Macmillan.

Herring, Susan. 2000. "Gender Differences in CMC: Findings and Implications." Computer Professionals for Social Responsibility Newsletter, Winter. http://www.cpsr.org/publications/newsletters/issues/2000/Winter2000/herring.html

Herring, Susan. 2001. “Computer-mediated discourse”, in: D. Tannen, D. Schiffrin, and H. Hamilton (eds.). 2001. Handbook of discourse analysis. Oxford: Blackwell, 612-634.

Herring, Susan C. Computer-Mediated Discourse Analysis: An Approach to Researching Online Behavior. http://ella.slis.indiana.edu/~herring/cmda.html

Jenkins, Henry. 2006. Convergence culture: Where old and new media collide. New York: New York University Press.

Lievrouw, Leah A. and Sonia M. Livingstone (eds.). 2006. Handbook of new media: Social shaping and social consequences of ICT. London: Sage.

Media Consumption Habits Across Generations: Rethinking What You Know: Deloitte Insights podcast. http://www.deloitte.com/view/en_US/us/Insights/Browse-by-Content-Type/podcasts/Technology-Podcasts/594291eec77a9210VgnVCM200000bb42f00aRCRD.htm

Potter, W. James. 2008. Media literacy. (4th edition.) Los Angeles: Sage.

Tagg, Caroline. 2010 “Wot did he say or could u not c him 4 dust? Written and spoken creativity in text messaging”, in: Ho et al. (eds). Transforming Literacies and Language: Innovative technologies, integrated experiences. Continuum, 223-236.

Tagg. Caroline. 2015. Exploring digital communication: Language in action. Abingdon: Routledge.

Talbot, Mary. 2007. Media discourse: Representation and interaction. Edinburgh: Edinburgh University Press.

Thurlow, Crispin, Laura Lengel and Alice Tomic. 2004. Computer mediated communication: Social interaction and the internet. Los Angeles: Sage.

Thurlow, Crispin and Kristine Mroczek. (eds.). 2011. Digital discourse: Language in the new media. Oxford: Oxford University Press.

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student /ka:

-dysponować dogłębną wiedzą z zakresu teorii mediów w odniesieniu do procesu komunikacji za pośrednictwem mediów

-dysponować wiedzą dotyczącą historii procesu kształtowania się mediów w oparciu o postęp technologiczny

-zastosować pojęcia z teorii mediów do opisu osobistego doświadczenia w używaniu mediów

-formułować pytania badawcze w odniesieniu do dyskursu mediów i komunikacji w mediach

-przeprowadzić analizę tekstu medialnego wskazując na elementy i mechanizmy specyficzne dla komunikacji pomiędzy twórcą a odbiorcą

-rozpoznać takie cechy struktury omawianego gatunku jak (nie)sekwencyjność, (a)synchroniczność i multimodalność

-rozpoznawać strategie konstruowania tożsamości i budowania relacji w oparciu o interaktywny charakter mediów

-rozpoznawać strategie manipulacji za pomocą tekstu medialnego

-zebrać dane empiryczne dotyczące komunikowania się za pośrednictwem nowoczesnych technologii i przeprowadzić ich analizę

-krytycznie czytać teksty naukowe z zakresu analizy dyskursu mediów

-wskazać cel, pytania i hipotezy badawcze, oraz określić metodykę badań przedstawionych w czytanych artykułach naukowych

-przygotować i przedstawić prezentację na wybrany przez siebie temat z zakresu analizy dyskursu mediów

-współpracować w grupie w procesie uczestniczenia w debacie nt. komunikacji w mediach, a także prowadzenia takiej debatypodjąć merytoryczną dyskusję na temat własnego projektu badawczego oraz krytycznie wspomóc projekty innych

Metody i kryteria oceniania:

Metody oceniania:

Kolokwium pisemne

Kolokwium ustne

Prezentacja multimedialna

Kryteria oceniania:

bardzo dobry (bdb; 5,0) – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne

dobry plus (+db; 4,5) – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne

dobry (db; 4,0) – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne

dostateczny plus (+dst; 3,5) – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami

dostateczny (dst; 3,0)– zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami

niedostateczny (ndst; 2,0) – niezadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne

Praktyki zawodowe:

-

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-5 (2025-06-04)