Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Kluczowe wydarzenia i procesy w historii USA

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 15-KWPHUSA-LKA-11
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Kluczowe wydarzenia i procesy w historii USA
Jednostka: Wydział Anglistyki
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: język angielski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

filologia angielska

specjalizacja: Literatura i kultura amerykańska

Poziom przedmiotu:

II stopień

Cele kształcenia:

1. Ugruntowanie i pogłębienie wiedzy na temat najważniejszych zagadnień z historii Stanów Zjednoczonych.

2. Poznanie i analiza najważniejszych tekstów pisanych i mówionych z historii Stanów Zjednoczonych i ich znaczenie.

3. Zrozumienie czym jest historia, historiografia i procesy historyczne.

4. Pogłębienie umiejętności krytycznego myślenia oraz logicznego i przekonującego wyrażania myśli i poglądów na podstawie analizy dokumentów i tekstów historycznych.

5. Zrozumienie, w jaki Ameryka zbudowała swoja potęgę i ją utrzymywała.

6. Poszerzenia repertuaru zasobów językowych i retorycznych podczas debat i wypowiedzi.


Rok studiów (jeśli obowiązuje):

I rok

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

Pomyślne przejście rekrutacji na studia 2 stopnia na kierunku filologia angielska, poziom biegłości językowej C1/C1+

Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć:

WA Moodle, Biblioteka Neofilologii Collegium Novum

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

1. Dyskusja w grupie zadanych do przeczytania tekstów. Analiza materiałów źródłowych

2. Pisanie eseju na wybrany temat.

3. Analiza tekstów wg metody Arystotelesa

4. Wykład nauczyciela

5. Prezentacje studenta.

6. Pisemna prace domowe – odpowiedzi na pytania do tekstu.


Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

3 ECTS

Skrócony opis: (tylko po angielsku)

As landmarks are defined as the important events by which eras or conditions are determined, the course attempts to analyze some selected events and issues connected with them which are critical for American history. It will present them in a chronological order as they appeared in history, but each issue or event will be discussed comprehensively starting with its causes, through developments ending with their legacy, often affecting contemporary times on the basis of selected authentic texts. The main aim will be to try analyze the text by applying the Aristotle's principles of rhetoric to understand the complexity of discussed events and problems. We will look at them from the perspective of the times when they were happening, without sometimes the hindsight we have, to fully comprehend the drama of the choices made by the participants of the events. We will also look at such theoretical concepts as historiography, history, race, ethnicity, identity.

Pełny opis: (tylko po angielsku)

Learning contents:

1. Regionalism in America in the Colonial period

2. "Who is the American?" – a letter from the American farmer by Crevecoeur 1782 .America as a melting pot

3. Declaration of independence – and Federalist Letters (The Utility of the Union by Alexander Hamilton) – development of American federalism

4. Indian Removal Act – Andrew Jackson -history of the relations between American federal government and Native Americans.

5. “What to the slave is the 4th of July?” – development of slavery system

6. Gettysburg Address – the Civil War

7. The significance of the Frontier in American History” – Jackson Turner: how the west was won

8. "Declaration of sentiments” 1848 Women’s Rights Convention and 19th amendment

9. “Woodrow Wilson Fourteen Points” message January 8, 1918

10. Roosevelt and The Four Freedoms (1941) – America and WWII

11. "I have Dream and Black Panthers” – Civil Rights Movement – The Butler

12. The Monroe Doctrine, (1823) James Monroe, Atlantic Charter 1941, Yalta Conference, Potsdam, Bretton Woods – building the framework for American ascendancy.

13. White men’s burden 2- American and the 3rd World after WWII

14. Truman orthodoxy - Cold War

15. 9/11 2001 – the beginning of American war on terror foreign policy

Literatura:

Horwitz, Richard, P. (ed.). 2001. The American Studies Anthology. Wilmington, Delaware: A scholarly inc. Imprit.

Hunt, Michael. 2007. The American Ascendancy. How the United States Gained and Wielded Global Dominance. Chapell Hill: The university of North Carolina Press.

Tindall, George Brown and David Memory Shi. 2007. America. A Narrative History. New York: N. N.Northon Company.

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu modułu i potwierdzeniu osiągnięcia EK student /ka:

1. Zna kluczowe teksty i wydarzenia w historii Stanów Zjednoczonych.

2. Potrafi analizować teksty historyczne z punktu widzenia okresu, w jakim zostały stworzone oraz z perspektywy czasu.

3. Rozumie rolę kontekstu w interpretacji tekstów historycznych i potrafi go przytoczyć dla określonych wydarzeń.

4. Rozumie proces, który dorowadził do tego, że Stany Zjednoczone zostały światowym mocarstwem.

5. Potrafi odnieść współczesne zjawiska do zdarzeń z historii, z którym są one powiązane

6. Potrafi analizować tekst pod kątem retoryki Arystotelesa i technik retorycznych. Potrafi korzystać z literatury w języku angielskimi prawidłowo posługiwać się podstawową literaturą.

Metody i kryteria oceniania:

Metody oceniania (F - formujące i P - podsumowujące):

F- dyskusja na forum grupy i w podgrupach na temat teksów i odpwiedzi na pytania

F - prace pisemne w formie esej

F – ocena prezentacji

F – quizy przed zajęciami na temat przeczytanych tekstów

P - Egzamin pisemny

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Elżbieta Wilczyńska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Elżbieta Wilczyńska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Elżbieta Wilczyńska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Elżbieta Wilczyńska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Zaliczenie z notą
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)