Komunikacja, tekst, dyskurs
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 15-KTD-JIK-11 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Komunikacja, tekst, dyskurs |
Jednostka: | Wydział Anglistyki |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | język angielski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | filologia angielska specjalizacja: Język i komunikacja w mediach i polityce |
Poziom przedmiotu: | II stopień |
Cele kształcenia: | Wykład (interaktywny) ma na celu zapoznanie słuchaczy z teorią komunikacji oraz teoretycznymi i analitycznymi podstawami badań nad tekstem i dyskursem, ze szczególnym uwzględnieniem komunikacji za pośrednictwem mediów. 1. przekazanie wiedzy z podstaw teorii komunikacji 2. przekazanie wiedzy na temat metodologii badań nad tekstem i dyskursem 3. rozwinięcie umiejętności zastosowania metod badania języka i dyskursu 4. rozwinięcie umiejętności prezentowania i krytykowania poglądów własnych i cudzych w debacie akademickiej 5. rozwinięcie umiejętności pracy indywidualnej (nad tekstem) oraz komunikacji i pracy w grupie |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | znajomość jęz. angielskiego na poziomie zaawansowanym |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | kurs moodle, Biblioteka UAM |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykłady i prezentacje .ppt, prowadzenie dyskusji, wspólna analiza niektórych wykonanych zadań |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 5 ECTS |
Skrócony opis: |
(tylko po angielsku) The basics on theories of communication will first be presented. This will be followed by an account of the historical roots of contemporary approaches to discourse. Then, a few traditions of analyzing language in its context will be described, aimed at uncovering patterns of communication in social interaction. All of them consider both intra- and extra-textual phenomena. Next, we go back in time again to discuss ideas which emerged in the 1970’s and gave rise to the critical awareness within linguistic studies. We will learn about the critical component the more recent developments within discourse analysis (Critical Discourse Analysis). Finally, we will consider two other approaches to text/discourse-oriented methodology: corpus-based studies and multimodal analysis. |
Pełny opis: |
1. Podstawy teorii komunikacji 2. Retoryka, strukturalizm i etnometodologia 3. Lingwistyka tekstu 4. Socjologia języka i socjolingwistyka 5. Socjolingwistyka interakcji i analiza konwersacji 6. Praktyczna transkrypcja danych 7. Analiza narracyjna 8. Analiza tematyczna 9. Studia nad dyskursem 10. Językoznawstwo krytyczne 11. Krytyczna analiza dyskursu 12. Badania korpusowe w analizie tekstu i dyskursu 13. Multimodalna analiza dyskursu |
Literatura: |
Baker, Paul. 2010. Sociolinguistics and corpus linguistics. Edinburgh: Edinburgh University Press. Cameron, Deborah. 2001 [2012]. Working with spoken discourse. Los Angeles: Sage. Chilton, Paul. 2013. “Critical” in Critical Discourse Analysis, Wiley-Blackwell Encyclopedia of Applied Linguistics. Coates, Jennifer. 1996. Women talk: conversation between women friends. Oxford: Blackwell. (Chp. 1 “'This is on tape you know': The origins of the book” 1-15.). de Beaugrande, Robert-Alain and Wolfgang Ulrich Dressler. 1990. Wstęp do lingwistyki tekstu (translated by Aleksander Szwedek) Warszawa: PWN. Dressler, Wolfgang Ulrich. 1978. Current trends in textlinguistics. Berlin: Mouton de Gruyter. Fowler, Roger et al. T. 1979. Language and control. London, England: Routledge & Kegan Paul. Francis, D. and S. Hester. 2004. An invitation to ethnomethodology: Language, society and interaction. London: Sage. Garfinkel, Harold. 1967. Studies in ethnomethodology. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall. Guest, Greg et al. 2012. Applied thematic analysis. Los Angeles: Sage. Gumperz, John J. 2008. “Interactional sociolinguistics: A personal perspective”, in: Deborah Schiffrin, Deborah Tannen and Heidi E. Hamilton (eds.). 2008. The handbook of discourse analysis. Oxford: Wiley-Blackwell, 215-228. Heller, Monica. 2008. “Discourse and interaction”, in: Deborah Schiffrin, Deborah Tannen and Heidi E. Hamilton (eds.). 2008. The handbook of discourse analysis. Oxford: Wiley-Blackwell, 250-264. Harris, Roy. 1988. Language, Saussure and Wittgenstein. London: Routledge. Hunston, S. 2002. Corpora in applied linguistics. Cambridge: Cambridge University Press. Hymes, Dell. 1974. Foundations of sociolinguistics: An ethnographic approach. Philadelphia: University of Pennsylvania Press. Jaworski, Adam and Nikolas Coupland (eds.) 1999. The discourse reader. London: Routledge. Johnstone, Barbara. 2008. Discourse analysis. Maleden: Blackwell. Labov, William. (1966) 2006. The social stratification of English in New York City. Cambridge: Cambridge University Press. Mesthrie, Rajend. 2008. “Sociolinguistics and sociology of language“, in: Bernard Spolsky and Francis M. Hult (eds.). 2008. The handbook of educational linguistics. Malden: Blackwell, 66-82. Schiffrin, Deborah, Deborah Tannen and Heidi E. Hamilton (eds.). 2001. The handbook of discourse analysis. Malden: Blackwell. Trudgill, Peter. 1974. The social differentiation of English in Norwich. Cambridge: Cambridge University Press. Trudgill, Peter. 2000. “Sociolinguistics and sociolinguistics once again”, Sociolinguistica 14: 55-59. Van Dijk, Teun A. (ed.). 2011. Discourse studies. Los Angeles: Sage. |
Efekty uczenia się: |
Po zaliczeniu kursu student: Posiada podstawową wiedzę na temat teorii komunikacji Posiada wiedzę o głównych podejściach do analizy tekstu i dyskursu Posiada umiejętność dobrania narzędzia analizy do celu badań i rodzaju danych Posiada umiejętność prowadzenia dyskusji na tematy akademickie będące przedmiotem wykładu Posiada umiejętność pracy indywidualnej i pracy w grupie mającej na celu krytyczną analizę danych tekstowych/dyskursywnych |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceniania: ocena zadawania pytań, udziału w dyskusji, systematycznosci i efektów czytania literatury uzupełniającej, test końcowy oraz ocena wykonania zadań na platformie moodle Kryteria oceniania: bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne dobry (db; 4,0): dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne dostateczny plus (+dst; 3,5): zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami dostateczny (dst; 3,0): zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami niedostateczny (ndst; 2,0): niezadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.