Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Językoznawstwo ogólne

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 15-JOG-CH-11
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Językoznawstwo ogólne
Jednostka: Wydział Anglistyki
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: język angielski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

Filologia

Specjalność: filologia angielsko-chińska

Poziom przedmiotu:

I stopień

Cele kształcenia:

C1 przekazanie podstawowej wiedzy na temat języka i językoznawstwa, zakresu badawczego dziedziny, najważniejszych nurtów badań, podstawowych zagadnień badawczych, typów metod i metodologii badawczych; najnowszych osiągnięć w dziedzinie

C2 rozwinięcie zdolności posługiwania się różnymi źródłami informacji

C3 wskazanie potencjalnych kierunków dalszej nauki w zakresie językoznawstwa (wybór proseminariów i seminariów)


Rok studiów (jeśli obowiązuje):

II rok

Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning):

Częściowo: testy na Moodle

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

znajomość podstawowych zagadnień z zakresu językoznawstwa wprowadzonych w szkole średniej; znajomość języka angielskiego na poziomie B2.

Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć:

Wykłady interaktywne wspierane dodatkowymi ćwiczeniami i testami na platformie e-learningowej, linki do tekstów i wykładów językoznawczych dostępnych w sieci.

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

Wykład z elementami interakcji, stosowanie materiałów multimodalnych

Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

2 ECTS

Pełny opis:

Treści kształcenia:

1. Wprowadzenie do badań nad językiem: strukturalne i pozastrukturalne obszary badań nad językiem, nauki pokrewne i powiązane z językoznawstwem.

2. Powstanie języka i podejścia do języka: wczesne idee, teorie antropologiczne, ewolucjonizm, dane archeologiczne a ewolucja języka.

3. Semiotyka i cechy języka: teoria znaku, język jako system znaków arbitralnych, onomatopeja, trójkąt semiotyczny, cechy języka ludzkiego.

4. Semantyka: semantyka leksykalna, znaczenie w ujęciu naturalistycznym, kognitywnym i behawioralnym, analiza komponencyjna, Naturalny Metajęzyk Semantyczny i uniwersalia semantyczne, teoria prototypów, relacje semantyczne.

5. Pragmatyka: kontekst a język, preWprowadzenie do badań nad językiem: strukturalne i pozastrukturalne obszary badań nad językiem, nauki pokrewne i powiązane z językoznawstwem.

Morfologia: derywacja i fleksja

Składnia: strukturalizm, generatywizm, kognitywizm.

Semantyka: semantyka leksykalna, znaczenie w ujęciu naturalistycznym, kognitywnym i behawioralnym, analiza komponencyjna, Naturalny Metajęzyk Semantyczny i uniwersalia semantyczne, teoria prototypów, relacje semantyczne.

Pragmatyka: kontekst a język, akty mowy, teoria 'twarzy', grzeczność i niegrzeczność językowa.

Psycholingwistyka: rozwój mowy u dziecka w ujęciu behawiorystycznym, generatywistycznym i kognitywnym (Critical Period Hypothesis); zaburzenia mowy i języka; bilingwizm.

Socjolingwistyka: odmiany geograficzne i społeczne języka.

Ewolucja języka i historia języków.

Systemy pisma

Język ludzki a komunikacja zwierząt

Język i kultura: język a myśl, język a rzeczywistość; hipoteza Sapira i Whorfa, nazewnictwo kolorów; uniwersalia językowe.

supozycja, implikatura, akty mowy, teoria 'twarzy', grzeczność i niegrzeczność językowa.

Socjolingwistyka: odmiany geograficzne i społeczne języka; język a dialekt a akcent, czynniki socjolingwistyczne a zmienne; sieci społeczne, standard językowy.

Psycholingwistyka: rozwój mowy u dziecka w ujęciu behawiorystycznym, generatywistycznym i kognitywnym (Critical Period Hypothesis); "dzikie" dzieci, gen FOXP2, język a mózg, zaburzenia mowy i języka; bilingwizm.

Język i kultura: język a myśl, język a rzeczywistość; hipoteza Sapira i Whorfa, nazewnictwo kolorów; uniwersalia językowe.

Literatura:

Aitchison, Jean. 2008 (3rd edition). The articulate mammal. Cambridge: Routledge.

Crystal, David. 1995. The Cambridge encyclopedia of the English language. Cambridge: CUP.

Crystal, David. 1997. The Cambridge encyclopedia of language. Cambridge: CUP.

Hodge, B. and L. Kam.1998. The politics of Chinese language and culture. The art of reading dragons. London: Routledge.

Sun, C. 2006. Chinese. A linguistic introduction. Cambridge: CUP.

Trask, R.L. 1995. Language. The basics. London: Routledge.

Trask, R.L. 1997. A student's dictionary of language and linguistics. London: Routledge.

Trask, R.L. 1998. Key concepts in language and linguistics. London: Routledge.

Yule, G. 2006 [1991]. The study of language. Cambridge: CUP.

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:

1. Przedstawić i porównać różne nurty językoznawstwa.

2. Definiować podstawowe pojęcia z zakresu językoznawstwa.

3. Zilustrować przykładami podstawowe pojęcia z zakresu językoznawstwa.

4. Nazwać najważniejszych językoznawców i przypisać im typ badań.

5. Posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami teoretycznymi przy analizie problemów i przykładów.

6. Być świadomym specyfiki ludzkiego języka i komunikacji, kontrowersji i opinii na temat języka, oraz formułować własne oceny.

Metody i kryteria oceniania:

Metody oceniania (F - formujące, P - podsumowujące):

F – pytania otwarte w trakcie wykładu; pytania zamknięte w trakcie wykładu; krótkie testy po wykładzie (pytania zamknięte)

P – prezentacja wybranego zagadnienia z zakresu językoznawstwa w formie eseju.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Hanna Rutkowska
Prowadzący grup: Małgorzata Fabiszak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Hanna Rutkowska
Prowadzący grup: Małgorzata Fabiszak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Hanna Rutkowska
Prowadzący grup: Małgorzata Fabiszak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Małgorzata Fabiszak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)