Historia kulturowa Niderlandów do 1940 II
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 15-HKN4-NID-12 | Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Historia kulturowa Niderlandów do 1940 II | ||
Jednostka: | Wydział Anglistyki | ||
Grupy: | |||
Punkty ECTS i inne: |
2.00 (zmienne w czasie)
![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | język niderlandzki | ||
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
||
Kierunek studiów: | filologia |
||
Poziom przedmiotu: | I stopień |
||
Cele kształcenia: | 1.Przekazanie wiedzy z zakresu historii literatury niderlandzkiej od okresu staroniderlandzkiego do 1940 roku. 2. Rozwinięcie umiejętności kojarzenia i zrozumienia powiązań między wydarzeniami i procesami w historii. 3. Rozwinięcie umiejętności prezentowania zagadnień. 4. Rozwinięcie umiejętności krytycznego czytania tekstów literackich oraz tekstów kultury. 5. Rozwinięcie umiejętności rozpoznawania odniesień historycznych we współczesnej literaturze i kulturze krajów niderlandzkojęzycznych. |
||
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | III rok |
||
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Potwierdzona wiedza i umiejętności z zakresu historii literatury innej niż niderlandzka (np. polska). |
||
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | - Strona internetowa Zakładu Studiów Niderlandzkich i Południowoafrykańskich WA - Moduł HKNL II na platformie Moodle WA |
||
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Konwersatorium łączące prezentacje (z udziałem prowadzącego i studentów, przygotowane z użyciem środków multimedialnych) z omawianiem wybranych lektur przez pryzmat przeczytanych opracowań krytyczno-literackich. |
||
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem: 60h Praca własna studenta: 60h SUMA GODZIN 120h ECTS: 2+2 (4) |
||
Skrócony opis: |
(Pierwszy semestr kursu dwusemestralnego. Następny semestr: 15-HKN4-NID-22.) |
||
Pełny opis: |
(Pierwszy semestr kursu dwusemestralnego. Następny semestr: 15-HKN4-NID-22.) Treści kształcenia: 1. Prehistoria i okres romański 2. Średniowiecze: okres frankoński okres 1000-1400 okres burgundzki (1400-1500) 3. Kościół i dwór: ideał dworskości a literatura rycerska: Karel ende Elegast, Hadewijch 4. Przemiany w późnym średniowieczu (miasta), Van den vos Reynaerde 5. Mistycy: Hedewijch, Beatrijs, Jan van Ruusbroec 6. Teatr w średniowieczu (Elckerlijk, Mariken van Nieumeghen; abele spelen en sotternieen) 7. Czas odkrywców i reformatorów (1500-1600) Habsburgowie, reformacja, powstanie przeciwko Habsburgom i podział Niderlandów 8. Złoty Wiek (1600-1700): polityka i religia; Architektura (rozwój Amsterdamu), sztuka i ekonomia 9. Złoty Wiek: kultura i nauka (wynalazcy); Rodzina Huygens: dyplomaci, poeci, naukowcy 10. Kontakty polsko-niderlandzkie w XVI i XVII w. 11. Niderlandy: od republiki do monarchii konstytucyjnej (1700-1850) 12. Oświecenie: Justus van Effen i “De Hollandsche Spectator”; Sara Burgerhart i pierwsze niderlandzkie powieści 13. Niderlandy: od powstania Belgii do niemieckiej inwazji (1830-1940) 14. Romantyzm: De Leeuw van Vlaanderen Hendrika Conscience’a 15. Między romantyzmem a realizmem: Flandria – De loteling Hendrika Conscience’a Holandia: J.J. Cremers Fabriekskinderen 16. Naturalizm: Flandria – Het gezin van Paemel Cyriela Buyssego, kwestia społeczna na wsi 17. Socjalizm: kwestia społeczna w miastach; Feminizm: Aletta Jacobs 18. De kleine Johannes Frederika van Eedena 19. De Vlaamse Beweging; Guido Gezelle, Stijn Steuvels, Impresjonizm: “Van Nu en Straks”, Karel van de Woestijne 20. Modernizm – kino, Menno ter Braak |
||
Literatura: |
http://www.literatuurgeschiedenis.nl/ http://www.dbnl.org/letterkunde/middeleeuwen/ http://www.nederlandseliteratuur.info/index.html http://www.dbnl.org/letterkunde/goudeneeuw/ http://cf.hum.uva.nl/dsp/ljc/ http://cf.hum.uva.nl/dsp/scriptamanent/bml/bmlindex.htm http://www.koningartur.nl/frames.html http://www.let.leidenuniv.nl/Dutch/Renaissance/Ursicula.html http://www.let.leidenuniv.nl/Dutch/Ceneton/ http://www.let.uu.nl/departments/nl/nlren/links.html http://www.collegenet.nl/content/digilessen/literatuurgeschiedenis/ http://www.bibliopolis.nl/handboek http://www.middelnederlands.be/beatrijs/ - Erica van Boven, Mary Kemperink. 2006. Literatuur van de moderne tijd: Nederlandse en Vlaamse letterkunde in de 19e en 20e eeuw. - własne materiały prowadzącego |
||
Efekty uczenia się: |
Po zaliczeniu kursu student potrafi: 1. Przywołać i rozpoznać główne tendencje historycznego rozwoju niderlandzkiej kultury, literatury i sztuki. 2. Analizować i interpretować teksty literackie oraz teksty kultury w kontekście historycznym. 3. Potrafi scharakteryzować i ocenić działalność i wkład historyczny ważnych postaci w rozwój cywilizacyjny Niderlandów. 4. Opisać i łączyć ze sobą kluczowe wydarzenia i procesy historyczne. 5. Zrozumieć tło historyczne w dziełach literatury i kultury niderlandzkiego obszaru językowego. 6. Zaproponować własną interpretację tekstów i bierze aktywny udział w dyskusji na zajęciach. 7. Umiejętnie korzystać ze źródeł, głównie w języku niderlandzkim. 8. Prawidłowo posługiwać się podstawowymi pojęciami z zakresu literaturoznawstwa, historii oraz historii sztuki. 9. Rozpoznać odniesienia do historii we współczesnej literaturze, filmie i życiu codziennym. 10. Cechować się tolerancją wobec innych kultur. |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceniania: Bieżąca ocena przygotowania studentów (kartkówki) i ich udziału w dyskusji na zajęciach; dwa testy w semestrze. Na koniec kursu (po drugim semestrze): pisemny egzamin obejmujący materiał z kursów historia kulturowa Niderlandów do 1940 I oraz II. Kryteria oceniania: bardzo dobry (bdb; 5,0): >90% punktów uzyskanych z kartkówek i kolokwiów, bardzo dobre przygotowanie prezentacji, aktywność podczas dyskusji na zajęciach dobry plus (+db; 4,5): >82,5 % punktów uzyskanych z kartkówek i kolokwiów, dobre przygotowanie prezentacji, aktywność podczas dyskusji na zajęciach dobry (db; 4,0): >75 % punktów uzyskanych z kartkówek i kolokwiów, dobre przygotowanie prezentacji, aktywność podczas dyskusji na zajęciach dostateczny plus (+dst; 3,5): >67 % punktów uzyskanych z kartkówek i kolokwiów, przygotowanie prezentacji dostateczny (dst; 3,0): >60 % punktów uzyskanych z kartkówek i kolokwiów, przygotowanie prezentacji niedostateczny (ndst; 2,0): < 60% punktów uzyskanych z kartkówek i kolokwiów |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2017-10-01 - 2018-02-21 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Drwal | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-02-21 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Drwal | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Drwal | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.