Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Gramatyka opisowa języka walijskiego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 15-GOJWAL-CE-11
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Gramatyka opisowa języka walijskiego
Jednostka: Wydział Anglistyki
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język angielski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

filologia angielska

specjalizacja: celtycka

Poziom przedmiotu:

I stopień

Cele kształcenia:

Wyposażenie w podstawową wiedzę dotyczącą najważniejszych struktur gramatycznych w języku walijskim.

Wyrobienie umiejętności rozpoznawania form historycznych, literackich oraz kolokwialnych analizy.

Wyrobienie umiejętności zastosowania zróżnicowanych struktur gramatycznych w praktycznej nauce języka.

Poszerzenie wiedzy o rejestrach i dialektach języka walijskiego.

Zaznajomienie z terminologią językoznawczą oraz naukowymi tekstami krytycznymi

Rok studiów (jeśli obowiązuje):

II rok

Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning):

Moodle.

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

Znajomość języka angielskiego na poziomie średnio-zaawansowanym oraz semestr zajęć z j. walijskiego.

Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć:

Moodle, Biblioteka Novum, Biblioteka Uniwersytecka

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

dyskusja podczas zajęć; obserwacja podczas dyskusji i moderowanie dyskusji, analiza i opis wybranych form językowych

Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

120h / 4ECTS

Skrócony opis:

Celem kursu jest omówienie gramatyki języka walijskiego z perspektywy synchronicznej.

Pełny opis:

Celem kursu jest omówienie gramatyki języka walijskiego z perspektywy synchronicznej. Kurs rozpoczyna się omówieniem wybranych aspektów fonetyki i fonologii j. walijskiego, tj. spółgłoski, samogłoski, dyftongi, sylaba, akcent wyrazowy, asymilacje, etc. Północny i Południowy dialekt języka walijskiego jest porównany i skontrastowany. Następnie omówione zostają procesy morfofonologiczne (mutacje spółgłoskowe). Omówione zostają także wybrane aspekty morfologii współczesnego języka walijskiego, tj. morfologia czasowników, rzeczowników, przymiotników, przysłówków, zaimków oraz przyimków. Uczestnictwo w zajęciach jest obowiązkowe. Studenci oceniani są na podstawie quizów, testów, zadań domowych oraz udziału w dyskusjach na zajęciach. Materiały dostępne są na platformie Moodle. Dodatkowe materiały dostępne są u w wykładowcy. Kurs kończy się egzaminem.

Treści kształcenia:

1. Wprowadzenie do kursu: teksty źródłowe i opracowania, warunki zaliczenia przedmiotu. Czym jest gramatyka? Odmiany języka walijskiego.

2. Fonetyka i fonologia j. walijskiego - spółgłoski i samogłoski, zróżnicowanie dialektalne

3. System akcentowania i intonacja; walijska ortografia i znaki diakrytyczne; rozróżnienie wyrazów homofonicznych

4. Mutacje w języku walijskim – rodzaje i funkcje; rozróżnienie homograficznych części zdania, zasady użycia poszczególnych mutacji

5. Czasownik „być” w j. walijskim, kategorie czasu i aspektu w j. walijskim

6. Morfologia czasownika - wyrażanie czasu teraźniejszego i przyszłego w języku literackim i potocznym

7. Morfologia czasownika - wyrażanie czasu przeszłego w języku literackim i potocznym

8. Tryb rozkazujący i łączący, wyrażanie strony biernej w języku walijskim, formy nieosobowe czasownika

9. Charakterystyka rzeczowników walijskich, klasy rzeczownika, rodzaj gramatyczny

10. Liczba pojedyncza i mnoga rzeczownika, rzeczowniki kolektywne, zdrobnienia

11. Właściwości i składnia przymiotników i przysłówków, stopniowanie przymiotników

12. Liczebniki – system dziesiątkowy i dwudziestkowy

13. Liczebniki porządkowe, zapisywanie dat i ułamków

14. Zaimki – klasyfikacja, zróżnicowanie dialektalne i stylistyczne

15. Przyimki - klasyfikacja, komplementacja, odmiana przyimków prostych i złożonych

Literatura:

Ball, Martin & Nicole Müller, Celtic Languages, Routledge

Ball, Martin & Briony Williams, 2001, Welsh Phonetics, The Edwin Mellen Press, Lewiston.

Ball, Martin J., Müller, Nicole. 1992. Mutation in Welsh. London: Routledge

Gruffudd, Heini. 2000. Cymraeg Da. Talybont: Y Lolfa.

Hammond, Mike.2014. Variability in Welsh grammatical gender, talk given at the 1st Conference of Language Diversity in Wales, 18-19 July 2014, Aberystwyth, www.u.arizona.edu/~hammond/gho.pdf

Heinz, Sabine, 2003, Welsh dictionaries in the 20th century, LINCOM, München.

Jones, Ceri. 2013. Dweud Eich Dweud, A Guide to Colloquial and Idiomatic Welsh. Llandysul: Gomer

King, Gareth. 1993. Modern Welsh: A comprehensive Grammar. New York:

Routledge

Matthews, P.H. [1997] 2007. Oxford Concise Dictionary of Linguistics. Oxford: Oxford University Press.

National Language Unit of Wales. 1978. Cyflwyno’r iaith lenyddol. Y Bontfaen: D. Brown a’i Feibion Cyf.

Roberts, Gareth Ffowc. 2012. Mae Pawb yn Cyfrif. Llandysul: Gomer

Rosiak Karolina. 2013. “From Synthetic to Analytic? The Changing Use of Diminutive Expressions in Welsh.” In: Ahlqvist, Anders; O'Neill, Pamela (eds.) Celts and their Cultures at home and abroad. A Festschrift for Malcolm Broun. Sydney: The Celtic Studies Foundation, the University of Sydney, 289-309.

Rosiak, Karolina. 2009. “The Use of diminutives by speakers of Welsh.” In: Maria Bloch-Trojnar (ed.) Perspectives on Celtic Languages. Lublin: Wydawnictwo KUL, 237-247.

Russell, Paul. 1995. An Introduction to the Celtic Languages. Longman: London and New York.

Thomas, Peter Wyn. 1996. Welsh grammar. Cardiff: University of Wales Press.

Thomason, Sarah G. 2001. Language contact. Edinburgh: Edinburgh University Press.

Thorne, David. A. 2000. Gafael Mewn Gramadeg. Llandysul: Gomer

Williams, Stephen J. 1980. A Welsh grammar. Cardiff: University of Wales Press

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu przedmiotu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:

1. Posługuje się podstawową terminologią językoznawczą.

2. Zdobywa i rozwija umiejętność używania struktur gramatycznych.

3. Potrafi wytłumaczyć, opisać i podsumować kluczowe właściwości j. walijskiego.

4. Odtwarza i potrafi zastosować struktury językowe.

Metody i kryteria oceniania:

Metody oceniania (F - formujące, P - podsumowujące):

F - dyskusja podczas zajęć, obserwacja podczas dyskusji i moderowanie dyskusji; analiza i opis wybranych form językowych

P - egzamin pisemny: posługiwanie się terminologią, zastosowanie omawianych struktur gramatycznych, student potrafi przedstawić poszczególne struktury i odpowiedzieć na pytania dotyczące struktur gramatycznych, zadania pisemne wymagające użycia wybranych struktur gramatycznych

Kryteria oceniania:

bardzo dobry (bdb; 5,0): student bardzo sprawnie posługuje się terminologią językoznawczą, potrafi bezbłędnie zidentyfikować, opisać i wytłumaczyć struktury gramatyczne, potrafi bezbłędnie lub niemal bezbłędnie zastosować struktury językowe w praktyce

dobry plus (+db; 4,5): student sprawnie posługuje się terminologią językoznawczą, potrafi niemal bezbłędnie zidentyfikować, opisać i wytłumaczyć struktury gramatyczne, potrafi niemal bezbłędnie zastosować struktury językowe w praktyce

dobry (db; 4,0): student sprawnie posługuje się podstawową terminologią językoznawczą, potrafi zidentyfikować, opisać i wytłumaczyć struktury gramatyczne, popełniając przy tym nieliczne błędy, potrafi poprawnie zastosować najważniejsze struktury językowe w praktyce

dostateczny plus (+dst; 3,5): student posługuje się podstawową terminologią językoznawczą; potrafi zidentyfikować, opisać i wytłumaczyć najważniejsze struktury gramatyczne, popełnia jednak błędy; potrafi poprawnie zastosować najważniejsze struktury językowe w praktyce

dostateczny (dst; 3,0): student posługuje się podstawową terminologią językoznawczą; potrafi zidentyfikować, opisać i wytłumaczyć najważniejsze struktury gramatyczne, popełnia jednak liczne błędy; potrafi zastosować najważniejsze struktury językowe w praktyce, popełnia jednak liczne błędy

niedostateczny (ndst; 2,0): student nie posługuje się podstawową terminologią językoznawczą; nie potrafi zidentyfikować, opisać i wytłumaczyć najważniejszych struktur gramatycznych; nie potrafi zastosować najważniejsze struktury językowe w praktyce

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)