Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Emisja głosu (moduł 2.1)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 15-EG-NA-11
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Emisja głosu (moduł 2.1)
Jednostka: Wydział Anglistyki
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Kierunek studiów:

filologia angielska, specjalizacja nauczycielska

Poziom przedmiotu:

I stopień

Cele kształcenia:

C1 Uwrażliwienie na potrzebę i celowość kształcenia emisji głosu w zawodzie nauczyciela

C2 Rozwinięcie świadomości posługiwania się oddechem, głosem, artykulacją i ekspresją ciała

C3 Wypracowanie prawidłowej postawy ciała oraz umiejętności rozluźniania stref mięśniowych odpowiedzialnych za oddech i fonację

C4 Rozwinięcie umiejętności wykorzystywania rezonatorów w artykulacji samogłosek

C5 Rozwinięcie sprawności poprawnej artykulacji spółgłosek

C6 Kształcenie poprawnej dykcji i stosowania elementów prozodycznych w głośnym czytaniu.

C7 Przekazanie wiedzy z zakresu anatomii układu oddechowego i aparatu głosowego

C8 Przekazanie wiedzy o dysfunkcjach narządu mowy i zachowaniach profilaktycznych

C9 Kształcenie umiejętności przemawiania i stosowania zasad sztuki prezentacji

C10 Rozwinięcie umiejętności komunikacji i pracy z publicznością


Rok studiów (jeśli obowiązuje):

II rok

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

• Prezentacja i ćwiczenia prawidłowej postawy ciała oraz praktyka ćwiczeń relaksacyjnych

• Ćwiczenia oddechowe (wydłużania fazy wydechowej, ćwiczenia przepony, zwiększanie kontroli i wydolności wydechowej)

• Prezentacja procesu fonacyjnego , ćwiczenia oddechowe (wydłużania fazy wydechowej, ćwiczenia przepony, zwiększanie kontroli i wydolności wydechowej)

• Prezentacja patologii i chorób zawodowych, prezentacja profilaktyki z użyciem środków multimedialnych, obserwacje symptomów problemów głosowych i czynników ryzyka

• Prezentacja podstawowych reguł dotyczących dykcji,

• ćwiczenia - artykulacja samogłosek, spółgłosek i zbitek spółgłoskowych

• Ćwiczenia dykcji i elementów prozodycznych w głośnym czytaniu ze zrozumieniem

• Sztuka prezentacji, wykład z elementami konwersatorium oraz ćwiczenia

• Sztuka prezentacji, ćwiczenia, mowa ciała


Pełny opis:

Treści kształcenia:

1. Wprowadzenie do emisji głosu, budowanie świadomości głosowej

2. Proces oddechowy - ćwiczenia oddechowe, wydłużanie fazy wydechowej

3. Ćwiczenia relaksacyjne, ćwiczenia prawidłowej postawy, rozluźnianie stref mięśniowych odpowiedzialnych za prawidłowy oddech i fonację

4. Ćwiczenia fonacyjne, artykulacja samogłosek

5. Ćwiczenia artykulacyjne spółgłosek

6. Ćwiczenia dykcji w zbitkach spółgłoskowych

7. Stosowanie poprawnej dykcji i elementów prozodycznych w głośnym czytaniu

8. Sztuka prezentacji

9. Patologie głosu, choroby zawodowe, profilaktyka.

Literatura:

Przybysz Piwko, M. (ed.)2006 : Emisja głosu nauczyciela; Warszawa: CODN

Tarasiewicz, B. 2003. Mówię i śpiewam świadomie. Podręcznik do nauki emisji głosu. Kraków: Universitas.

Toczyska, B. 2010. Głośno i wyraźnie. 9 lekcji dobrego mówienia. Gdańsk: GWP.

Zalesska-Kręcicka M., Kręcicki T., Wierzbicka E. 2004. Głos i jego zaburzenia. Zagadnienia higieny i emisji głosu. Wrocław: Akademia Muzyczna.

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:

• zachowuje prawidłową postawę i stosuje rozluźnianie odpowiednich partii ciała nieodzowne dla dobrej emisji głosu

• rozumie zależność efektywności głosowej od prawidłowego oddechu

• stosuje techniki oddechowe wspomagające tworzenie głosu

• planuje działania profilaktyczne w celu zapobieżenia zaburzeniom głosu

• zna zasady poprawnej dykcji i stosowania elementów prozodycznych

• rozumie znaczenie wyrazistości mówienia jako najbardziej istotnego elementu sztuki prezentacji

• rozumie znaczenie mowy ciała w sztuce prezentacji

• jest świadomy swoich możliwości ekspresji w uzależnieniu od warunków podejmowanego wysiłku głosowego

Metody i kryteria oceniania:

Aktywne uczestnictwo,

Ocenianie formujące:

sprawdzanie umiejętności oddechowych podczas ćwiczeń oraz wydolności wydechowo-fonacyjnej

sprawdzanie umiejętności artykulacyjnych podczas ćwiczeń

Indywidualne zaliczanie: przygotowanie tekstu i przedstawienie głośnego czytania

Indywidualne przygotowanie i przedstawienie przemówienia

Ocenianie podsumowujące: praca pisemna

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)