Emisja głosu (moduł 2.1)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 15-EG-NA-11 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Emisja głosu (moduł 2.1) |
Jednostka: | Wydział Anglistyki |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Kierunek studiów: | filologia angielska, specjalizacja nauczycielska |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | C1 Uwrażliwienie na potrzebę i celowość kształcenia emisji głosu w zawodzie nauczyciela C2 Rozwinięcie świadomości posługiwania się oddechem, głosem, artykulacją i ekspresją ciała C3 Wypracowanie prawidłowej postawy ciała oraz umiejętności rozluźniania stref mięśniowych odpowiedzialnych za oddech i fonację C4 Rozwinięcie umiejętności wykorzystywania rezonatorów w artykulacji samogłosek C5 Rozwinięcie sprawności poprawnej artykulacji spółgłosek C6 Kształcenie poprawnej dykcji i stosowania elementów prozodycznych w głośnym czytaniu. C7 Przekazanie wiedzy z zakresu anatomii układu oddechowego i aparatu głosowego C8 Przekazanie wiedzy o dysfunkcjach narządu mowy i zachowaniach profilaktycznych C9 Kształcenie umiejętności przemawiania i stosowania zasad sztuki prezentacji C10 Rozwinięcie umiejętności komunikacji i pracy z publicznością |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | II rok |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | • Prezentacja i ćwiczenia prawidłowej postawy ciała oraz praktyka ćwiczeń relaksacyjnych • Ćwiczenia oddechowe (wydłużania fazy wydechowej, ćwiczenia przepony, zwiększanie kontroli i wydolności wydechowej) • Prezentacja procesu fonacyjnego , ćwiczenia oddechowe (wydłużania fazy wydechowej, ćwiczenia przepony, zwiększanie kontroli i wydolności wydechowej) • Prezentacja patologii i chorób zawodowych, prezentacja profilaktyki z użyciem środków multimedialnych, obserwacje symptomów problemów głosowych i czynników ryzyka • Prezentacja podstawowych reguł dotyczących dykcji, • ćwiczenia - artykulacja samogłosek, spółgłosek i zbitek spółgłoskowych • Ćwiczenia dykcji i elementów prozodycznych w głośnym czytaniu ze zrozumieniem • Sztuka prezentacji, wykład z elementami konwersatorium oraz ćwiczenia • Sztuka prezentacji, ćwiczenia, mowa ciała |
Pełny opis: |
Treści kształcenia: 1. Wprowadzenie do emisji głosu, budowanie świadomości głosowej 2. Proces oddechowy - ćwiczenia oddechowe, wydłużanie fazy wydechowej 3. Ćwiczenia relaksacyjne, ćwiczenia prawidłowej postawy, rozluźnianie stref mięśniowych odpowiedzialnych za prawidłowy oddech i fonację 4. Ćwiczenia fonacyjne, artykulacja samogłosek 5. Ćwiczenia artykulacyjne spółgłosek 6. Ćwiczenia dykcji w zbitkach spółgłoskowych 7. Stosowanie poprawnej dykcji i elementów prozodycznych w głośnym czytaniu 8. Sztuka prezentacji 9. Patologie głosu, choroby zawodowe, profilaktyka. |
Literatura: |
Przybysz Piwko, M. (ed.)2006 : Emisja głosu nauczyciela; Warszawa: CODN Tarasiewicz, B. 2003. Mówię i śpiewam świadomie. Podręcznik do nauki emisji głosu. Kraków: Universitas. Toczyska, B. 2010. Głośno i wyraźnie. 9 lekcji dobrego mówienia. Gdańsk: GWP. Zalesska-Kręcicka M., Kręcicki T., Wierzbicka E. 2004. Głos i jego zaburzenia. Zagadnienia higieny i emisji głosu. Wrocław: Akademia Muzyczna. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student: • zachowuje prawidłową postawę i stosuje rozluźnianie odpowiednich partii ciała nieodzowne dla dobrej emisji głosu • rozumie zależność efektywności głosowej od prawidłowego oddechu • stosuje techniki oddechowe wspomagające tworzenie głosu • planuje działania profilaktyczne w celu zapobieżenia zaburzeniom głosu • zna zasady poprawnej dykcji i stosowania elementów prozodycznych • rozumie znaczenie wyrazistości mówienia jako najbardziej istotnego elementu sztuki prezentacji • rozumie znaczenie mowy ciała w sztuce prezentacji • jest świadomy swoich możliwości ekspresji w uzależnieniu od warunków podejmowanego wysiłku głosowego |
Metody i kryteria oceniania: |
Aktywne uczestnictwo, Ocenianie formujące: sprawdzanie umiejętności oddechowych podczas ćwiczeń oraz wydolności wydechowo-fonacyjnej sprawdzanie umiejętności artykulacyjnych podczas ćwiczeń Indywidualne zaliczanie: przygotowanie tekstu i przedstawienie głośnego czytania Indywidualne przygotowanie i przedstawienie przemówienia Ocenianie podsumowujące: praca pisemna |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.