Pisanie akademickie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 15-AW-11 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Pisanie akademickie |
Jednostka: | Wydział Anglistyki |
Grupy: |
E-learning - przedmioty Wydziału Anglistyki Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | język angielski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | filologia angielska (Wszystkie specjalizacje z wyjątkiem: Tłumaczenie konferencyjne, Tłumaczenie pisemne.) |
Poziom przedmiotu: | II stopień |
Cele kształcenia: | Cele modułu kształcenia: 1. Przygotowanie studentów (magistrantów) do aktywnej współpracy z promotorem w ramach projektu magisterskiego poprzez pogłębienie wiedzy, umiejętności i kompetencji związanych z krytycznym rozumieniem i efektywną prezentacją treści teoretycznych i badawczych w tekście naukowym. 2. Pogłębienie zrozumienia idei badania naukowego i tekstu naukowego (w tym pracy magisterskiej) jako kompleksowego argumentu opartego o tezę oraz badanie / analizę danych – w warunkach konwencji, logiki, retoryki oraz stylu wypowiedzi wymaganych od magistranta ("academic positioning"). 3. Utrwalenie lub rozwinięcie umiejętności niezbędnych w przygotowaniu i tworzeniu tekstu naukowego, w kontekście projektu magisterskiego (i z możliwym uwzględnieniem specyfiki specjalizacji). |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning): | Wybrane zajęcia i zadania niektórych wykładowców moga być realizowane na wydziałowej platformie Moodle. |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Pomyślne przejście rekrutacji na studia 2. stopnia na kierunku filologia angielska, poziom biegłości językowej C1/C1+ |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Wydziałowa platforma Moodle Biblioteka Filologiczna Novum |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 3 ECTS (Przed r.akad. 2017/2018: 2 ECTS) |
Skrócony opis: |
Jednosemestralny kurs przygotowujący do pisania pracy magisterskiej. Kurs zorientowany jest na na retorykę, organizację i aspekty językowe prac magisterskich. |
Pełny opis: |
Jednosemestralny kurs przygotowujący do pisania pracy magisterskiej. Kurs zorientowany jest na na retorykę, organizację i aspekty językowe prac magisterskich. Treści kształcenia: 1. Poznanie kryteriów określających sytuację i badacza naukowego, w tym magistranta ("academic positioning"). 2. Organizacja tekstu pracy magisterskiej jako rozbudowanego argumentu: typowe elementy (rozdziały i sekcje), ich układ, struktura retoryczna, możliwe zróżnicowanie dyscyplinarne. Praca licencjacka a magisterska. 3. Język akademicki vs nie-akademicki (słownictwo, gramatyka). Powtórzenie podstaw struktury dobrego tekstu w kontekście pisania akademickiego (podstawowe wzorce organizacji tekstu ("General-Specific", "Problem-Solution", ) akapit i jego struktura, typy akapitów, jedność, spójność i połączenia logiczne), oraz podstaw wywodu i argumentu naukowego (logika, metajęzyk i inne formy ewaluacji, krytyki, auto-projekcji itp.). 4. WA Stylesheet - omówienie i ćwiczenia utrwalające. (Odsyłacz ("citation") a dzieło cytowane ("Reference") vs bibliografia (podręczna)). 5. Utrwalenie / optymalizacja pracy ze źrodłami: poslugiwanie się bibliografią, ocena materiału źródłowego, techniki integracji źródeł z tekstem (streszczanie, parafrazowanie, cytat, unikanie plagiatu synteza informacji z źródeł w połączeniu z tezą własną.) 6. Poznanie i przećwiczenie struktury, cech językowych i aspektów pragmatycznych podstawowych typów rozdziałów pracy magisterskiej (teoretyczny, metodologiczny, analityczny/empiryczny, dyskusja, wstęp i zakończenie/konkluzje). 7. Poznanie typowych błędów i problemów występujących w pracach magisterskich i sposobów ich uniknięcia. 8. Zastosowanie zdobytej / powtórzonej wiedzy i umiejętności w pracy nad optymalizacją fragmentów własnych tekstów naukowych, np. pracy licencjackiej (fragment rozdziału teoretycznego/opartego o źródła oraz fragment rozdziału analitycznego/pracy z danymi). 9. (Opcjonalnie) Poznanie innych niż praca magisterska form prezentacjii treści naukowych lub aspektów warsztatu pracy naukowca - w zależności od potrzeb i specjalizacji grupy (abstrakt do artykułu, referat lub poster konferencyjny, podanie o grant, korespondencja naukowa, oprogramowanie bibliograficzne itp.). |
Literatura: |
Carter, Ronald and Michael McCarthy. 2006. Cambridge grammar of English: A comprehensive guide. Spoken and written English grammar and usage. Cambridge: Cambridge University Press. Hinkel, Eli. 2004. Teaching academic ESL writing: Practical techniques in vocabulary and grammar. New York: Lawrence Erlbaum Associates. Hyland, Ken. 2006. English for academic purposes: An advanced resource book. London: Routledge. McPherson, Robin. 1994. University English. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne. Jordan, Robert R. 1997. English for academic purposes. A guide and resource book for teachers. Cambridge: Cambridge University Press. Swales, John M. and Christine B. Feak. 2004. Academic writing for graduate students: Essential tasks and skills. (2nd edition.) Ann Arbor, MI: University of Michigan Press. Swales, John M. and Christine B. Feak. 2000. English in today's research world: A writing guide. Ann Arbor, MI: University of Michigan Press. [several chapters from this book complement the main textbook] Swales, John M. 2004. Research genres: Explorations and applications. New York: Cambridge University Press. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student: 1. Zna i potrafi zastosować (także w porozumieniu z promotorem) podstawy konstruowania dłuższego wywodu naukowego, w szczególności pracy magisterskiej z jej elementami składowymi (rozdziały i sekcje), w odniesieniu do głównych założeń i tytułu pracy i potrzeb sytuacyjnego kontekstu akademickiego ("academic positioning"). 2. Rozpoznaje i potrafi konstruować wywód / argument naukowy, właściwie (bez dogmatyzmu czy plagiatyzmu) wykorzystujący / integrujący / syntetyzujący informacje teoretyczne lub empiryczne dobrane z (kilku) zewnętrznych źródeł. 3. Zna i potrafi zastosować typowe zasady opisywania badania / analizy danych - w tym dotyczące: a) opisu metodologicznego (dane, założenia, procedury itp.), b) opisu i komentowania wyników ogólnych i szczegółowych (przykładów), c) dyskusji / podsumowania najważniejszych wyników badania - oraz potrafi odnieść ogólne zasady do potrzeb i kontekstu własnego badania i dziedziny (także w porozumieniu z promotorem). 4. Zna i potrafi selektywnie zastosować zasady organizacji rozdziału wstępnego i końcowego pracy. 5. Zna i poprawnie stosuje słownictwo, frazeologię i gramatykę właściwe dla rejestru akademickiego, z uwzględnieniem podstawowego rozróżnienia specjalizacji (zwł. języka nauk ścisłych vs. humanistycznych). 6. Rozumie i potrafi sprawnie zastosować standard dokumentacyjny i bibliograficzny: IFA / WA Stylesheet oraz IFA / WA Template. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceniania: Metody formatywne: 1. Dyskusja przykładów i ćwiczeń na w podgrupach i na forum grupy. 2. Uwagi prowadzącego do wybranych prac pisemnych. 3. Dyskusja online na forum kursowym Moodle. 4. Ocena ćwiczeń pisemnych (np. poprawy fragmentu pracy licencjackiej) Kryteria oceniania: bardzo dobry (bdb; 5,0): ... dobry plus (+db; 4,5): ... dobry (db; 4,0): ... dostateczny plus (+dst; 3,5): ... dostateczny (dst; 3,0): ... niedostateczny (ndst; 2,0): ... |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
KON
CZ KON
KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Przemysław Kaszubski | |
Prowadzący grup: | Przemysław Kaszubski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CW
CZ CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Przemysław Kaszubski | |
Prowadzący grup: | Przemysław Kaszubski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Przemysław Kaszubski | |
Prowadzący grup: | Przemysław Kaszubski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.