Wywiad, kontrwywiad, służby specjalne w systemie bezpieczeństwa i porządku publicznego państwa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 14-XWSLB |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wywiad, kontrwywiad, służby specjalne w systemie bezpieczeństwa i porządku publicznego państwa |
Jednostka: | Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Kierunek studiów: | Stosunki międzynarodowe; bezpieczeństwo narodowe; zarządzanie państwem; dziennikarstwo i politologia. |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | 1. Przekazanie wiedzy na temat teoretycznych aspektów bezpieczeństwa i porządku publicznego ze szczególnym uwzględnieniem roli służb specjalnych; 2. Ukazanie głównych, współczesnych problemów związanych z bezpieczeństwem wewnętrznym i zewnętrznym państwa oraz roli służb specjalnych w tym zakresie, zarówno w odniesieniu do Polski, jak i otoczenia międzynarodowego; 3. Budowanie umiejętności studentów w zakresie zapobiegania i właściwego reagowania na główne zagrożenia bezpieczeństwa państwa mające związek z oddziaływaniem obcych służb specjalnych; 4. Wyuczenie umiejętności prawidłowej interpretacji oraz oceny zjawisk mający wpływ na postrzeganie bezpieczeństwa państwa i obywateli w wymiarze wewnętrznym oraz międzynarodowym z uwzględnieniem roli służb specjalnych. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning): | Nie |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | • Ma podstawową wiedzę o społeczeństwie, państwie i prawie; • Potrafi wyszukiwać informacje w różnych źródłach i opracowaniach; • Ma potrzebę poszerzenia wiedzy o życiu społecznym i przekazywania jej innym; • Rozumie znaczenie takiej wiedzy w pracy zawodowej. |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Biblioteka UAM i WNPiD oraz Bazy Danych o zasięgu regionalnym i globalnym. |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład konwersatoryjny; dyskusja dydaktyczna związana z wykładem |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 1. Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem - 1; 2. Praca własna studenta - 2. 3. Razem 30+75 godzin = 105 godzin i 3 punkty ECTS |
Skrócony opis: |
Zajęcia poświęcone są kształtowaniu wiedzy oraz indywidualnych poglądów studenta na temat funkcjonowania oraz roli w systemie bezpieczeństwa i porządku publicznego służb specjalnych. Powinna ona służyć prawidłowej, zgodnie z interesem państwa, interpretacji oraz ocenie zagrożeń związanych z funkcjonowaniem obcych służb specjalnych. |
Pełny opis: |
Zdobyta wiedza ma przynieść następujące efekty kształcenia studenta: Student ma szansę na wypracowanie własnych, zgodnych z interesem narodowym, instrumentów oceniania zagrożeń związanych z funkcjonowaniem służb specjalnych. Dzięki zdobytej wiedzy ma zdobyć umiejętność oceny i likwidacji zagrożeń. |
Literatura: |
Podstawowa: • Ciupiński A. (red.), Bezpieczeństwo polityczne i wojskowe, Warszawa 2004; • Faligot R., Służby specjalne. Historia wywiadu i kontrwywiadu na świecie, Warszawa 1998; • Księżpolski K. M. (red.), Problemy bezpieczeństwa wewnętrznego i bezpieczeństwa międzynarodowego, Warszawa 2009; • Larecki J., Wielki Leksykon Służb Specjalnych Świata, Warszawa 2007; Uzupełniająca: • Andrew Ch., KGB, Warszawa 1999; • Blum W., Państwo zła. Przewodnik po mrocznym imperium, Warszawa 2003; • Katz M. S., AMAN Wywiad wojskowy Izraela, Warszawa 1999; • Krop P., Sekrety wywiadu francuskiego, Warszawa 1999; • Maas P., Szpieg zabójca; Warszawa 1996; • Mason P., Pozwolenie na zabijanie, Warszawa 2000; • Thomas G., Szpiedzy Gideona. Tajna historia Mossadu, Warszawa 2000; • West N., MI - 5. Operacje brytyjskiej Służby Bezpieczeństwa 1909-45, Warszawa 1999; • West N., MI - 6. Operacje brytyjskiej Tajnej Służby Wywiadu 1909-45, Warszawa 2000; • Weiner T., Dziedzictwo popiołów. Historia CIA, Poznań 2009; • Zacharski M., Nazywam się Zacharski. Marian Zacharski wbrew regułom, Poznań 2009. |
Efekty uczenia się: |
1. Zna cele i instrumenty oceniania i zapobiegania zagrożeniom związanym z oddziaływaniem obcych służb specjalnych w odniesieniu do Polski. 2. Potrafi nazwać i scharakteryzować najważniejsze czynniki mające wpływ na bezpieczeństwo zewnętrzne i wewnętrzne z uwzględnieniem znaczenia i roli służb specjalnych w tym zakresie. 3. Potrafi określić cele i instrumenty służące do likwidacji zagrożeń bezpieczeństwa państwa i obywateli w związku z działaniami obcych służb specjalnych. 4. Jest gotów zarówno w wymiarze jednostkowym, jak i w pracy zespołowej ocenić zagrożenia bezpieczeństwa państwa i obywateli związane z działaniami obcych służb specjalnych. 5. Ma świadomość wpływu procesów wewnętrznych i międzynarodowych na wewnętrzny wymiar bezpieczeństwa państwa z uwzględnieniem roli i znaczenia służb specjalnych w tym zakresie. 6. Posiada wiedzę o teorii i praktyce w odniesieniu do wewnętrznego i międzynarodowego wymiaru bezpieczeństwa związanego z działaniami służb specjalnych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność i aktywność na zajęciach oraz praca pisemna. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.