Komunikacja interpersonalna w Azji Wschodniej i Południowej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 14-SPS2PKIA11 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Komunikacja interpersonalna w Azji Wschodniej i Południowej |
Jednostka: | Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych Stosunki międzynarodowe, studia stacj. II st. - 3 sem., specj. Azja Wschodnia i Płd. |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
LUB
1.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | Stosunki Międzynarodowe. |
Poziom przedmiotu: | II stopień |
Cele kształcenia: | 1. Przekazanie wiedzy o kluczowych aspektach wpływu kultury na komunikację międzyludzką, ze szczególnym uwzględnieniem komunikacji grupowej. 2. Przekazanie wiedzy o badaniach prowadzonych nad różnicami kulturowymi oraz ukazanie przydatności wniosków, które z nich płyną dla praktyki. 3. Wyuczenie umiejętności analizowania cech poszczególnych kultur oraz wykorzystywania posiadanej wiedzy do projektowania i analizowania sytuacji komunikacyjnych. 4. Wyuczenie kompetencji dostrzegania i rozumienia różnic kulturowych oraz ich wpływu na funkcjonowanie jednostek i grup. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | II rok |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Student, który rozpoczyna zajęcia z modułu: Ma podstawową wiedzę o społeczeństwie, państwie i prawie; Potrafi wyszukiwać informacje w różnych źródłach i opracowaniach; Ma potrzebę poszerzenia wiedzy o życiu społecznym i przekazywania jej innym; Rozumie znaczenie takiej wiedzy w pracy zawodowej. |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Literatura i inne materiały do zajęć znajdują się w Bibliotece Wydziału Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM. Należy również skorzystać z bezpłatnego dostępu do bazy Wirtualnej Biblioteki Nauki http://wbn.edu.pl/ oraz innych baz z dostępem do czasopism i monografii za pośrednictwem strony internetowej Biblioteki Uniwersyteckiej UAM. |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład problemowy, wykład konwersatoryjny (wykład przeplatany wypowiedziami studentów i wykonywaniem przez nich zleconych zadań teoretycznych lub praktycznych; akcent na bezpośrednie zastosowanie wiedzy w działaniu), case studies, metoda sytuacyjna. |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 1. Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem: 15 h (ćwiczenia) 2. Przygotowanie do zajęć - 10 h 3. Przygotowanie do zaliczenia - 5 h 4. SUMA: 30 h 5. SUMARYCZNA LICZBA PUNKTÓW ECTS DLA MODUŁU (PRZEDMIOTU)- 1 |
Pełny opis: |
TK_01 Pojęcie kultury, elementy, typy, właściwości (P_W01, P_U01, P_K01) TK_02 Charakterystyka kultur azjatyckich w oparciu o orientacje i wymiary kultur (P_W02, P_U01, P_K03) TK_03 Charakterystyka procesu komunikowania: elementy, modele, funkcje (P_W02, P_U02, P_K01) TK_04 Czynniki kształtujące proces komunikowania interpersonalnego (P_W01, P_U02, P_K03) TK_05 Język jako narzędzie komunikacji: właściwości języka, typy znaczeń (P_W01, p_U02, P_K02) TK_06 Kulturowe uwarunkowania stylów komunikacji werbalnej (P_W01, P_U02, P_K03) TK_07 Charakterystyka kanałów komunikacji niewerbalnej (P_W01, P_U02, P_K01) TK_08 Kulturowe uwarunkowania komunikacji niewerbalnej (P_W01, P_U02, P_K03) TK_09 Proces podejmowania decyzji w grupach zróżnicowanych kulturowo (P_W02, P_U02, P_K02) TK_10 Konflikty w grupach mono – i wielokulturowych i style rozwiązywania konfliktów (P_W02, P_U02, P_K02) |
Literatura: |
OBOWIĄZKOWA: Hofstede, G., (2007) Kultury i organizacje, PWE, Warszawa. Lewis, R. D. (1996) When Culture Collide. Managing successfully across cultures, London. Mikułowski – Pomorski J., (2006). Jak narody porozumiewają się ze sobą w komunikacji międzykulturowej i komunikowaniu medialnym, Kraków. Mikułowski – Pomorski J., (1999). Komunikacja międzykulturowa. Wprowadzenie, Kraków. UZUPEŁNIAJĄCA: Głodowski W. (1999), Bez słowa. Komunikacyjne funkcje zachowań niewerbalnych, Warszawa: Hansa Communication. Inglehart et al. (1998). Human Values and Beliefs: A Cross-Cultural Sourcebook: Political, Religious, Sexual, and Economic Norms in 43 Societies: Finding from the 1990-1993 World Values Survey. Ann Arbor: The University Of Michigan Press, p. 14-15. Magala S., (2011) Kompetencje międzykulturowe, Wolters Kluwer. Reynolds S., Valentine D., (2009) Komunikacja międzykulturowa, Wolters Kluwer. Schwartz, S.H. (1994). Beyond individualism/collectivism: New cultural dimensions of values. In U.Kim, H.C. Triandis, C. Kagitcibasi, S. Choi & G. Yoon (eds.). Individualism and collectivism: Theory, method, and applications. Thousand Oaks, CA: Sage, pp. 85-119. Smith, P. B., Peterson, M.F. & Schwartz, S. H. (2002) Cultural values, Sources of Guidance and their Relevance to Managerial Behavior: A 47 Nation Study. Journal of Cross Cultural Psychology, vol. 33, no. 2, pp. 188 – 208. Ting –Toomey S., Chung L. C., (2005) Understanding Intercultural Communication, Roxbury Publishing Company, Los Angeles, California. |
Efekty uczenia się: |
P_W01 Posiada wiedzę o różnicach kulturowych jednostek oraz o tym, w jaki sposób czynniki kulturowe wpływają na komunikację werbalną i niewerbalną (K_W04, K_W05) P_W02 Posiada wiedzę o tym, w jaki sposób różne systemy wartości, wzorce i normy kulturowe wpływają na sposób funkcjonowania ludzi w różnych sytuacjach komunikacyjnych (K_W04, K_W05) P_U01 Analizuje elementy kultury subiektywnej z punktu widzenia ich wpływu na komunikację (K_07, K_U08) P_U02 Wykorzystuje posiadaną wiedzę dotyczącą poszczególnych kultur do projektowania procesu komunikowania.(K_U01, K_U02, K_U04, K_U08) P_K01 Potrafi podjęć właściwe i skuteczne działania w zakresie planowania procesu komunikowania w warunkach wielokulturowości (K_K03, K_K04, K_K05) P_K02 Dba o uwzględnienie szeregu czynników podczas analizy zjawiska lub procesu, w szczególności zaś czynników kulturowych (K_K01, K_09) P_K03 Postrzega związki istniejące pomiędzy czynnikami kulturowymi a zachowaniem jednostki oraz uświadamia sobie złożoność zjawisk związanych z procesem komunikowania międzykulturowego (K_K09, K_12). |
Metody i kryteria oceniania: |
OCENA formułująca: bieżąca ocena aktywności na zajęciach i umiejętności, przygotowanie projektu, ćwiczenia praktyczne, obecność. OCENA podsumowująca: zaliczenie pisemne. Kryteria oceniania: 5,0 - znakomita wiedza, bardzo dobrze opanowane umiejętności oraz wykształcone kompetencje personalne społeczne 4,5 – pogłębiona wiedza, dobrze wyuczone umiejętności oraz wykształcone kompetencje personalne i społeczne 4,0 - dobra wiedza, dobrze wyuczone umiejętności oraz wykształcone kompetencje personalne i społeczne 3,5 - zadowalająca wiedza, wyuczone umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 3,0 - podstawowa wiedza, opanowane najważniejsze umiejętności i kompetencje społeczne, 2,0 - niezadowalająca wiedza, nieopanowanie umiejętności oraz niewykształcone kompetencje społeczne |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Stępińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Stępińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Tomasz Szymczyński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.