Historia dyplomacji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 14-SPN2KHDY11 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Historia dyplomacji |
Jednostka: | Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | Stosunki międzynarodowe |
Poziom przedmiotu: | II stopień |
Cele kształcenia: | C1 - Ukazanie głównych kierunków i form dyplomacji w dziejach powszechnych i polskich C2 -Dostarczenie wiedzy na temat roli dyplomacji w dziejach powszechnych w ujęciu syntetycznym C3 - Usystematyzowanie pojęć z zakresu dyplomacji historycznej i współczesnej C4 - Przekazanie wiedzy na temat znaczenia dyplomacji na poszczególnych etapach rozwoju historycznego i cywilizacyjnego C5 - Wyuczenie umiejętności dostrzegania, analizowania i wyciągania wniosków na temat związków między dyplomacją a przemianami cywilizacyjnymi w rozwoju historycznym i politycznym |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | - Ma podstawową wiedzę o społeczeństwie, państwie i prawie; - Potrafi wyszukiwać informacje w różnych źródłach i opracowaniach; - Ma potrzebę poszerzenia wiedzy o życiu społecznym i przekazywania jej innym; - Rozumie znaczenie takiej wiedzy w pracy zawodowej. |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Literatura i inne materiały do zajęć znajdują się w Bibliotece Wydziału Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM. |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład konwersatoryjny, dyskusja. |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | Przedmiot ma 5 pkt ECTS i jest prowadzony w formie 20h wykładu. 1. Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem - 20h 2. Przygotowanie do zajęć - 40h 3. Praca ze źródłami i literaturą - 45h 4. Przygotowanie do egzaminu - 45h 5. Suma - 150h 6. Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu (przedmiotu) - 6 |
Pełny opis: |
TK_01 - Pojęcie i znaczenie dyplomacji. Dyplomacja a polityka zagraniczna (P_W01; P_W02; P_W03) TK_02 -Dyplomacja w państwach starożytnych: Egipt, Asyria, Indie, Chiny, Grecja, Rzym (P_W01; P_W03; P_U01; P_U03; P_K03) TK_03 - Dyplomacja w średniowieczu. Rozbudowa ceremoniału i korespondencji dyplomatycznej. Dyplomacja papieska (P_W01; P_W03; P_U01; P_U03; P_K03) TK_04 -Dyplomacja nowożytna: Dyplomacja włoska. Wenecka szkoła dyplomacji. Profesjonalizacja służby zagranicznej. Stałe przedstawicielstwa dyplomatyczne. Znaczenie dyplomacji francuskiej. Rozwój dyplomacji w XVII w. Kongres Wiedeński a europejska dyplomacja. Rozbudowa protokołu dyplomatycznego (P_W01; P_W03; P_U01; P_U03; P_K01; P_K03) TK_05 - Dyplomacja europejska i światowa po Kongresie Wiedeńskim – próba charakterystyki (P_W01; P_W03; P_U01; P_U02; P_U03;P_K01) |
Literatura: |
Literatura podstawowa: R. Frelek, Dzieje dyplomacji, Toruń 2007. Historia dyplomacji polskiej, pod red. Gerarda Labudy. T.1-6, Warszawa 1982-2006 (wybrane fragmenty). M. Kosman, Polska w II tysiącleciu, T.1-2. Toruń 2007. Literatura uzupełniająca: B. Grzeloński, Dyplomacja polska w XX wieku, Warszawa 2006 S. Nahlik, Narodziny nowożytnej dyplomacji, Warszawa 1971 J. Sutor, Prawo dyplomatyczne i konsularne, Warszawa 2000 |
Efekty uczenia się: |
P_W01 - ma pogłębioną wiedzę na temat wydarzeń dziejowych z zakresu dyplomacji (K_W01; K_W02; K_W08; K_W09) P_W02 - zna i definiuje pojęcia z zakresu dyplomacji historycznej (K_W08; K_W09; K_W12; K_W13) P_W03 - ma wiedzę na temat roli i znaczenia dyplomacji w czasach minionych i współczesnych stosunkach międzynarodowych (K_W01; K_W02; K_W08) P_U01 - umie wykorzystać zasady myślenia historycznego (K_U07; K_U10; K_U13) P_U02 - potrafi wykorzystać wiedzę historyczną w badaniu teraźniejszości i prognozowaniu przyszłości (K_U01; K_U02; K_U04) P_K01 - chętnie wyraża stanowisko na temat dyplomacji i dyplomatów (K_K04) P_K02 - jest otwarty na pracę w zespole i spieranie się na argumenty (K_K03; K_K05; K_K06; K_K12) |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena formująca: ocena ciągła na podstawie obecności studenta na zajęciach i jego aktywności Ocena podsumowująca - egzamin ustny na podstawie omówionych podczas zajęć zagadnień oraz pracy własnej studenta ze źródłami i zalecaną literaturą Kryteria oceniania: 5,0 - znakomita wiedza, bardzo dobrze opanowane umiejętności oraz wykształcone kompetencje personalne i społeczne 4,5 - pogłębiona wiedza, dobrze wyuczone umiejętności oraz wykształcone kompetencje personalne i społeczne 4,0 - dobra wiedza, dobrze wyuczone umiejętności oraz wykształcone kompetencje personalne i społeczne 3,5 - zadawalająca wiedza, wyuczone umiejętności oraz kompetencje personalne i społeczne 3,0 - podstawowa wiedza, opanowane najważniejsze umiejętności oraz wykształcone podstawowe kompetencje personalne i społeczne 2,0 - niezadawalająca wiedza, nieopanowane umiejętności oraz niewykształcone kompetencje personalne i społeczne |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.