Integracja europejska
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 14-PPS1OIEU11 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Integracja europejska |
Jednostka: | Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych Politologia - studia I stopnia - wykaz przedmiotów Politologia - wykaz przedmiotów Politologia, studia stacj. I st. - przedmioty dla 3 sem., wszystkie specjalności |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
LUB
5.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | POLITOLOGIA - kierunek OGÓLNOAKADEMICKI |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | C1 –Wyposażenie studenta w wiedzę z zakresu integracji europejskiej, w szczególności związanych z funkcjonowaniem UE, ale także regionalnych ugrupowań integracyjnych w Europie. Student uzyska wiedzę z zakresu teorii integracji, jak i praktyki współpracy międzynarodowej. C2 –Nabycie przez studenta umiejętności posługiwania się dokumentami prawnymi oraz ich interpretowania C3 –Nabycie przez studenta umiejętności analizy najważniejszych procesów integracyjnych zachodzących w Europie po II wojnie światowej oraz procesu podejmowania decyzji w tych organizacjach C4 - nabycie umiejętności korzystania z baz danych wybranych organizacji międzynarodowych |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | II rok |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Student, który rozpoczyna zajęcia z modułu: ma podstawową wiedzę o społeczeństwie, państwie i prawie; potrafi wyszukiwać informacje w różnych źródłach i opracowaniach; ma potrzebę poszerzenia wiedzy o życiu społecznym i przekazywania jej innym; rozumie znaczenie takiej wiedzy w pracy zawodowej. |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Literatura i inne materiały do zajęć znajdują się w Bibliotece Wydziału Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM. Należy również skorzystać z bezpłatnego dostępu do wybranych baz danych za pośrednictwem strony internetowej europa.eu. |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Usystematyzowany wykład z wykorzystaniem multimediów z użyciem klasycznej metody problemowej oraz aktywnego opisu, a także metody aktywizującej (dyskusja, case study, praca z tekstem). |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | Przedmiot ma 4 pkt ECTS i jest prowadzony w formie 30 h wykładu i 15 h ćwiczeń. 1.Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem –45h, w tym 30h wykładów i 15h ćwiczeń. 2.Przygotowanie do zajęć –30h. 3.Praca z materiałami źródłowymi (akty prawne) –15h. 4.Przygotowanie go egzaminu –30h. 5. SUMA –120h. 6.SUMARYCZNA LICZBA PUNKTÓW ECTS DLA PRZEDMIOTU –4. |
Pełny opis: |
TK_1. Integracja międzynarodowa – pojęcia wstępne, integracja polityczna, ekonomiczna, społeczna - studia nad integracją europejską jako dziedzina naukowa - (P_W01, P_W02, P_U01, P_U02, P_U03, P_K01, P_K02) TK_2. Teorie integracji europejskiej – (neo)funkcjonalizm, (neo)realizm, liberalna współpraca międzyrządowa, konstruktywizm, instytucjonalizm, federalizm - (P_W01, P_W02, P_U01, P_U02, P_U03, P_K01, P_K02) TK_3. Powojenne formy integracji europejskiej - EFTA, Rada Europy, współpraca nordycka, RWPG, Benelux, NATO, Układ Warszawski - (P_W01, P_W02, P_U01, P_U02, P_U03, P_K01, P_K02) TK_4. Geneza i rozwój Wspólnot Europejskich/Unii Europejskiej jako przykład najbardziej zaawansowanej formy integracji w Europie (przyczyny, formy, dynamika rozwojowa) (P_W01, P_W02, P_U01, P_U02, P_U03, P_K01, P_K02) TK_5. Unia Europejska po traktacie lizbońskim a. prawny wymiar integracji b. instytucjonalny wymiar integracji c. ekonomiczny wymiar integracji d. polityczny wymiar integracji (P_W01, P_W02, P_U01, P_U02, P_U03, P_K01, P_K02) TK_6. Pozaunijne inicjatywy integracyjne we współczesnej Europie: Trójmorze, Grupa Wyszechradzka, Trójkąt Weimarski, Inicjatywa Środkowoeuropejska - (P_W01, P_W02, P_U01, P_U02, P_U03, P_K01, P_K02) TK_7. Rola innych europejskich organizacji międzynarodowych, m.in. OBWE, ZBiR, Euroazjatycka Wspólnota Gospodarcza, -(P_W01, P_W02, P_U01, P_U02, P_U03, P_K01, P_K02) TK_8. Główne dylematy rozwojowe współczesnych form integracji europejskiej - (P_W01, P_W02, P_U01, P_U02, P_U03, P_K01, P_K02) |
Literatura: |
Literatura podstawowa 1. Wojtaszczyk K.A. (red.), Integracja europejska, Warszawa 2011. 2. Czachór Z, Grosse T.G., Paruch W. (red.), Integracja europejska. Polska perspektywa, Warszawa 2018. 3. Czaputowicz J., Teorie integracji europejskiej, Warszawa 2018. 3. Łastawski K, Historia integracji europejskiej, Toruń 2006. 4. Traktat o Unii Europejskiej i Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (wersja lizbońska) Literatura uzupełniająca 1. Przybylska-Maszner B., System instytucjonalny Unii Europejskiej po traktacie z Lizbony. Aspekty polityczne i prawne, Warszawa 2012. 2. Koszel B., Polska i Niemcy w Unii Europejskiej. Pola konfliktów i płaszczyzny współpracy, Poznań 2008. 3. Podraza A., Unia Europejska w procesie reform traktatowych, Lublin 2007. 4. Węc J.J., Spór o kształt instytucjonalny Wspólnot Europejskich i Unii Europejskiej 1950-2005, Kraków 2006. 5. Barcz J., Górka M., Wyrozumska A. (red.), Instytucje i prawo Unii Europejskiej. Podręcznik dla kierunków prawa, zarządzania i administracji, Warszawa 2015. 6. Borkowski P.J., Międzyrządowość w procesie integracji europejskiej, Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR, Warszawa 2013. 7. Czachór Z., Kryzys i zaburzona dynamika Unii Europejskiej, Dom Wydawniczy Elipsa, Warszawa 2013. 8. Grosse T.G. (red.), Polityki europejskie w dobie kryzysu, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2017. 9. Hix S., System polityczny Unii Europejskiej, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2010. 10. Kirpsza A., Jak negocjować w Brukseli? Proces podejmowania decyzji w Unii Europejskiej, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2016. 11. Ruszkowski J., Wojnowicz L. (red.), Multi-level Governance w Unii Europejskiej, Szczecin-Warszawa 2013. |
Efekty uczenia się: |
P_W01-zna podstawowe pojęcia z zakresu integracji europejskiej oraz potrafi posługiwać się nimi (K_W02, K_W03; K_W04; K_W07; K_W13) P_W02 - charakteryzuje poszczególne etapy procesu kształtowania i przebiegu integracji europejskiej w odniesieniu do zmian w prawie europejskim oraz opisuje mechanizmy integracji europejskiej zgodnie z założeniami teoretycznymi (K_W02, K_W03; K_W07; K_W08; K_W09) P_U01 analizuje sytuację zastosowania w konkretnych przypadkach założeń koncepcji integracji europejskiej, a także wyszukuje (przygotowuje) dokumentację i informacje o procesie integracji europejskiej, korzysta z możliwości wykorzystania tej dokumentacji i jej zastosowania w praktyce (K_U01, K_U02; K_U03; K_U05; K_U08) P_U02 potrafi wyrażać oceny dotyczące zastosowania mechanizmów integracji europejskiej zgodnie z założeniami poszczególnych koncepcji (K_U01, K_U02; K_U03; K_U07; K_U08) P_U03 -potrafi posługiwać się dokumentami z wybranego zakresu oraz jest w stanie rozwiązać konkretny problem w oparciu o podany stan faktyczny oraz obowiązujące źródła prawa (K_U01, K_U02; K_U03; K_U05; K_U08) P_K01 wykazuje aktywność w zakresie samodzielnego poszerzania wiedzy dotyczącej integracji europejskiej (K_K01; K_K09) P_K02 jest otwarty na pracę w zespole w oparciu o partnerskie reguły współpracy (K_K02; K_K05) |
Metody i kryteria oceniania: |
OCENA FORMUJĄCA –ocena ciągła na podstawie aktywności i obecności na zajęciach OCENA PODSUMOWUJĄCA –egzamin ustny z części wykładowej oraz test z części ćwiczeniowej Zaliczenie ćwiczeń - test z pytaniami zamkniętymi i otwartymi trwający 45 min., odbywający się na ostatnich zajęciach w semestrze. Test obejmuje całość materiału omawianego na ćwiczeniach. Przy ocenie pod uwagę brana jest aktywność na zajęciach (dodatkowe max. 10 pkt) oraz obecność na zajęciach - min. 11/15 zajęć. KRYTERIA OCENIANIA: 5,0 - znakomita wiedza, bardzo dobrze opanowane umiejętności oraz wykształcone kompetencje personalne i społeczne 4,5 -pogłębiona wiedza, dobrze wyuczone umiejętności oraz wykształcone kompetencje personalne i społeczne 4,0 - dobra wiedza, dobrze wyuczone umiejętności oraz wykształcone kompetencje personalne i społeczne 3,5 - zadowalająca wiedza, wyuczone umiejętności oraz kompetencje personalne i społeczne 3,0 - podstawowa wiedza, opanowane najważniejsze umiejętności oraz wykształcone podstawowe kompetencje personalne i społeczne 2,0 - niezadowalająca wiedza, nieopanowane umiejętności oraz niewykształcone kompetencje personalne i społeczne |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jarosław Jańczak | |
Prowadzący grup: | Jarosław Jańczak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Zbigniew Czachór | |
Prowadzący grup: | Zbigniew Czachór, Adam Jaskulski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Zbigniew Czachór | |
Prowadzący grup: | Zbigniew Czachór | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Zbigniew Czachór | |
Prowadzący grup: | Zbigniew Czachór | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.