Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wspólna polityka rolna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 14-PPS1EWPR11
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Wspólna polityka rolna
Jednostka: Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa
Grupy: Politologia - studia I stopnia - wykaz przedmiotów
Politologia - wykaz przedmiotów
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Kierunek studiów:

Politologia - kierunek ogólnoakademicki

Poziom przedmiotu:

I stopień

Cele kształcenia:

C01 Celem ogólnym przedmiotu jest zdobycie kompetencji i praktycznych umiejętności zastosowania wiedzy teoretycznej dotyczącej polityki rolnej i wiejskiej realizowanej w Unii Europejskiej.


C02 Szczególną wagę przykuwa zdobycie przez studenta wiedzy i umiejętności praktycznego wykorzystania środków finansowych I i II filara WPR w Polsce, na poziomie farm, władz samorządowych, zakładów przetwórstwa rolno- spożywczego i innych beneficjentów działających na wsi.


C03 Celem jest zrozumienie wewnętrznych i międzynarodowych uwarunkowań reform WPR UE i ich wpływu na politykę rolną i wiejską w Polsce


C04 Uwaga skupia się na problemie wykorzystania wiedzy i wyuczenia umiejętności z dziedziny powstawania oddolnych inicjatyw wielofunkcyjnego rozwoju wsi typu LEADER.



Rok studiów (jeśli obowiązuje):

III rok

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

Student, który rozpoczyna zajęcia z modułu:

• Ma podstawową wiedzę o społeczeństwie, ekonomii, państwie i prawie;

• Potrafi wyszukiwać informacje w różnych źródłach i opracowaniach;

• Ma potrzebę poszerzenia wiedzy o życiu społecznym i przekazywania jej innym;

• Rozumie znaczenie takiej wiedzy w pracy zawodowej.


Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć:

Biblioteka WNPiD

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

Ćwiczenia przedmiotowe.

Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem - 15 godzin, w tym 15 godzin ćwiczeń.

Praca własna studenta:

- przygotowanie do zajęć - 10 godzin

- czytanie wskazanej literatury - 10 godzin

- przygotowanie do zaliczenia i egzaminu - 5 godzin

SUMA GODZIN - 35

SUMARYCZNA LICZBA PUNKTÓW ECTS DLA MODUŁU (PRZEDMIOTU) - 1

Pełny opis:

TK_01 Geneza, cele i zadania WPR.

P_W01, P_W02 P_U01 P_K01

TK_02 Instrumentarium WPR – dwa filary: polityka cenowo – rynkowa i polityka strukturalna w rolnictwie.

P_W02 P_U01 P_K01

TK_03 Przegląd reform WPR : „Plan Mansholta” z 1968r. ; modyfikacje WPR z 1985 roku – „Zielona Księga”; „Reforma Mac Sharry’ego” z 1992 roku; „Strategia Rolna” z 1995r.; „Agenda 2000”- Europejski Model Rolnictwa ; „Mid –Term Review…” z 2002r. ; „Reforma luksemburska” z 2003r., Health Check z 2008 r., najnowsze propozycje komisarza D. Ciolosa na lata 2014-2020.

P_W02 P_U01 P_K01

TK_04 Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich. Znaczenie polityki spójności społeczno – ekonomicznej UE w przeobrażaniu terenów wiejskich.

P_W02 P_U01 P_K01

TK_05 Koncepcja „trwałego i zrównoważonego” rolnictwa europejskiego

(ang. „sustainable agriculture”).

P_W02 P_U01 P_K01

TK_06 Model Wspólnej Polityki Rozwoju Obszarów Wiejskich i Rolnictwa

dla Europy (ang. CARPE) – koncepcja „wielofunkcyjności” wsi europejskiej (ang. „multifunctionality”).

P_W02 P_U01 P_K01

TK_07 Inicjatywa Wspólnotowa LEADER+. Rola i znaczenie działań oddolnych w modernizacji wsi i rolnictwa w Europie.

P_W07 P_U01 P_U02 P_K02

TK_08 Zasady finansowania Wspólnej Polityki Rolnej. Perspektywa finansowa UE na lata 2000 – 2006 oraz 2007 – 2013.

P_W02 P_W06 P_U01 P_U08, P_K01

TK_09 WPR w perspektywie finansowej 2014-2020 – ogólna wizja rozwoju.

P_W02 P_U01 P_K01

TK_10 Najnowsze propozycje zmian WPR w optyce komisarza D. Ciolosa – projekt kształtu WPR z 2011 roku – analiza szczegółowa

P_W02 P_U01 P_K01

TK_11 Globalne uwarunkowania reform WPR – Runda Urugwajska GATT ; Runda Katarska WTO. Przebieg i ocena stanu rokowań, analiza stanowiska negocjacyjnego UE.

P_W02 P_W03, P_U01 P_K01

TK_12 Bariery rozwojowe w dostosowaniach wsi i rolnictwa polskiego do wymogów WPR.

P_W02 P_U01 P_K01

TK_13 Wyniki negocjacji akcesyjnych Polski z UE w obszarze „Rolnictwo”.

P_W02 P_U01 P_K01

TK_14 Wpływ WPR na rozwój polskiego rolnictwa i przeobrażenia polskiej wsi. Doświadczenia poakcesyjne z lat 2004- 2013 oraz perspektywy rozwoju do roku 2020 .

P_W02, P_U02 P_U06 P_K01

TK_15

Literatura:

Podstawowa

1. M. Walkowski, "Regionalne i globalne uwarunkowania reform Wspólnej Polityki Rolnej Unii Europejskiej", Poznań 2007 rok.

2. Z. W. Puślecki, M. Walkowski, "Rolnictwo polskie we Wspólnej Polityce Rolnej Unii Europejskiej", Poznań 2004 rok.

3. M. Walkowski (red. nauk.), "Rolnictwo polskie w obliczu integracji z Unią Europejską", Poznań 1999 rok.

Uzupełniająca

1. Wspólna Polityka Rolna. Zasady funkcjonowania oraz ich reforma", Fundacja Programów Pomocy dla Rolnictwa FAPA, Warszawa 2003 rok.

2. W. Poczta, "Ekonomiczne skutki warunków integracji Polski z UE dla sektora rolnego", UKIE, Warszawa 2003 rok.

3. "Chłop, rolnik, farmer? Przystąpienie Polski do Unii Europejskiej -nadzieje i obawy polskiej wsi", ISP Warszawa 2000 rok.

4. 4. "Polska Wieś. Raport o stanie wsi", FDPA, Warszawa 2000 rok; Warszawa 2002 rok.

5. E. Kośmicki, H. Januszek, W. L. Janik, "Wieś i rolnictwo w procesie integracji z Unią Europejską", Poznań 1998 rok.

6. D. Czykier-Wierzba, "Rolnictwo polskie a integracja z Unią Europejską", Gdańsk 1995 rok. rolnictwa i obszarów wiejskich w Polsce, Warszawa 2003 r

Efekty uczenia się:

P_W01 Student pojmuje istotę działania Komisji Europejskiej oraz rządów państw członkowskich UE, w tym Polski w sferze rolnej i wiejskiej ze szczególnym uwzględnieniem aspektów wewnętrznych (problem dochodów, wydajności produkcji, jakości i bezpieczeństwa produkcji rolnej , ochrony środowiska, dobrostanu zwierząt) oraz zewnętrznych ( rokowania WTO).

K_W02 K_W03 K_W04

P_W02 Student rozumie istotę działania tzw. rodzinnego gospodarstwa farmerskiego, specyfikę działań oddolnych na wsi oraz rozpoznaje się główne szanse i zagrożenia związane z przemysłowymi formami produkcji oraz produkcją modyfikowaną genetycznie. K_W11

P_U01 Student pojmuje istotę i specyfikę działań państwa w sferze rolnej i pozarolnej na terenach wiejskich, umie interpretować i oceniać zarówno główne zalety i wady WPR. K_W03

P_U02 Student rozwija kreatywne myślenie, dokonując ocen i prognoz związanych z tematyką przedmiotu, potrafi posługiwać się podstawową siatką pojęciową związaną z materią prowadzonego przedmiotu oraz sprawnie formułować opinie i inicjować dyskusję na omawiane tematy.

K_U06_U07 K_U08 K_U09 K_U10

P_K01 Student dostrzega zalety oraz zyskuje wrażliwość na wady i zalety pracy i życia na wsi ora w rolnictwie, zna ich ogólne wymiary, zasady, specyfikę funkcjonowania państwa w tej materii. K_K03

P_K02 Student wzmaga swą aktywność zawodową poprzez zrozumienie istoty oraz sensu pozyskiwania środków finansowych ( płatności, dotacji) udzielanych w ramach WPR na różnorodna działalność gospodarczą i społeczną na terenie państwa polskiego K_K03,K_K04

Metody i kryteria oceniania:

OCENA FORMUJĄCA – ocena ciągła na podstawie aktywności i obecności na zajęciach

OCENA PODSUMOWUJĄCA – esej

KRYTERIA OCENIANIA:

5,0 - znakomita wiedza, bardzo dobrze opanowane umiejętności oraz wykształcone kompetencje personalne i społeczne

4,5 - pogłębiona wiedza, dobrze wyuczone umiejętności oraz wykształcone kompetencje personalne i społeczne

4,0 - dobra wiedza, dobrze wyuczone umiejętności oraz wykształcone kompetencje personalne i społeczne

3,5 - zadawalająca wiedza, wyuczone umiejętności oraz kompetencje personalne i społeczne

3,0 - podstawowa wiedza, opanowane najważniejsze umiejętności oraz wykształcone podstawowe kompetencje personalne i społeczne

2,0 - niezadawalająca wiedza, nieopanowane umiejętności oraz niewykształcone kompetencje personalne i społeczne

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)