Kultura języka z emisją głosu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 13-PNL4XKJE11 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Kultura języka z emisją głosu |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczno-Artystyczny w Kaliszu |
Grupy: |
E-learning - przedmioty Wydziału Pedagogiczno-Artystycznego w Kaliszu Moodle - przedmioty Innych jednostek |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | Pedagogika |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | - przekazanie wiedzy z zakresu podstawowych pojęć, dotyczących kultury języka polskiego - przygotowanie do stosowania właściwej poprawności i sprawności językowej, zgodnych z normami współczesnej polszczyzny - rozwinięcie zdolności konstruowania różnych form wypowiedzi - wyrobienie umiejętności umożliwiających skuteczne zachowania werbalne i pozawerbalne - zapoznanie z budową aparatu głosowego, technikami emisyjnymi, dykcyjnymi oraz zasadami rządzącymi fonacją - wyrobienie umiejętności poprawnej emisji głosu oraz prawidłowego oddechu i nawyków, gwarantujących strunom głosowym właściwe funkcjonowanie |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | II rok |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | - ogólna wiedza i umiejętności z zakresu gramatyki, ortografii, stylistyki języka polskiego. |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | USOS, wykładowca |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | - wykład konwersatoryjny - ćwiczenia grupowe, analiza wybranych przykładów, |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | Godziny zajęć z nauczycielem - 30 Praca własna studenta: - czytanie wybranej literatury przedmiotu - 5 - przygotowanie referatu/prezentacji - 10 - przygotowanie ćwiczeń praktycznych - 5 - opracowywanie form wypowiedzi ustnej/pisemnej - 5 - przygotowanie do zaliczenia - 5 Suma godzin - 60 ECTS - 2 |
Skrócony opis: |
Omówienie najważniejszych zagadnień z obszaru kultury języka (miejsce języka w kulturze; normy gramatyczne we współczesnej polszczyźnie; etykieta językowa; internacjonalizmy; język werbalny i niewerbalny) oraz w zakresie emisji głosu (budowa narządu głosu, praktyczna metoda pracy nad głosem, patologie i higiena głosu, ćwiczenia emisyjne, itp.) |
Pełny opis: |
*Kultura języka - Język w kontekście kultury. Style i odmiany językowe. Sprawność i poprawność językowa. - Normy gramatyczne i stylistyczne we współczesnej polszczyźnie, autorytet językowy, błędy i usterki językowe, uzusy i innowacje fonetyczne, słowotwórcze. - Etykieta językowa, środowiskowe i zawodowe odmiany języka, socjolekty. Etyczne aspekty komunikacji werbalnej. - Zróżnicowanie językowe polskiego społeczeństwa. Regionalne sposoby mówienia. Języki subkultur, żargony, polszczyzna młodego pokolenia i ich pedagogiczne implikacje. - Wyrazy międzynarodowe we współczesnym języku polskim, wpływy obcojęzyczne. - Język niewerbalny i jego rola w komunikacji międzyludzkiej. Pozajęzykowe uwarunkowania porozumiewania się ludzi. * Emisja głosu - Akustyczne podstawy głosu. Budowa i działanie narządu głosu ludzkiego, jego rodzaje. - Teorie powstawania głosu. Patologie i higiena głosu. - Praktyczna metoda pracy nad głosem – prawidłowe oddychanie, fonacja, błędy fonacyjne; ćwiczenia artykulacyjne. - Zasady poprawnej wymowy polskiej – ćwiczenia dykcyjne. - Autoprezentacja, przemówienia, mowy okolicznościowe, rozmowy kwalifikacyjne, sposoby walki z tremą- ćwiczenia. |
Literatura: |
* Kultura języka - Bartmiński J., Językowe podstawy obrazu świata, Lublin 2009. - Kołodziejek E., Walczymy z bykami, Warszawa 2010. - Markowski A., Kultura języka polskiego. Teoria. Zagadnienia leksykalne. Warszawa 2012. - Nęcki Z., Komunikacja międzyludzka, Kraków 1996. - Wiszniewski A., Sztuka mówienia, Katowice 2003. * Emisja głosu - Łastik A., Poznaj swój głos...twoje najważniejsze narzędzie pracy, Warszawa 2002. - Tarasiewicz B., Mówię i śpiewam świadomie, Kraków 2003. - Walczak-Deleżyńska M., Aby język giętki...Wybór ćwiczeń artykulacyjnych od J. Tennera do B. Toczyskiej, Wrocław 2001. |
Efekty uczenia się: |
- definiuje i objaśnia znaczenie kultury i języka w kontekście kultury - rozróżnia odmiany i style językowe - rozumie i rozpoznaje mechanizmy powstawania usterek i błędów językowych - stosuje poprawność i sprawność językową - prawidłowo interpretuje i wykorzystuje zasady etyki słowa - wybiera i stosuje właściwe zachowania werbalne i niewerbalne - zna budowę narządu głosu; prawidłowo interpretuje i wykorzystuje metody emisyjne aparatu głosowego - rozróżnia i wykorzystuje techniki emisyjne do poprawnego fonowania, zgodnego z zasadami profilaktyki i higieny narządu głosu |
Metody i kryteria oceniania: |
- referat/prezentacja - kolokwium ustne/pisemne |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ligia Henczel | |
Prowadzący grup: | Ligia Henczel, Katarzyna Strojna-Bigora | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą Wykład - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.