Projektowanie wstępne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 13-LSL3XPRW12 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Projektowanie wstępne |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczno-Artystyczny w Kaliszu |
Grupy: |
E-learning - przedmioty Wydziału Pedagogiczno-Artystycznego w Kaliszu Moodle - przedmioty Innych jednostek |
Punkty ECTS i inne: |
2.00 (zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | Edukacja artystyczna w zakresie sztuk plastycznych |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | - Poznanie podstawowej terminologii przedmiotu. - Uświadomienie roli projektowania i projektanta we współczesnej kulturze - Wykształcenie umiejętności postrzegania zjawisk i ich syntetyzowania w procesie tworzenia koncepcji projektowej. - Zapoznanie studenta z rolą kreatywności artystycznej i innowacyjności w tworzeniu założeń projektowych. (obiektu znajdującego się w najbliższym otoczeniu człowieka, ubioru, obiektu stylizacji sylwetki, gadżetu edukacyjnego itp. ). - Poznanie podstawowych zasad ergonomii związanych z przedmiotami codziennego użytku. - Zapoznanie się z metodami wizualizacji rysunkowej i graficznej podczas projektowania przedmiotów o charakterze użytkowym. - Zapoznanie studenta z podstawami pracy z udziałem wybranego programu graficznego: Adobe Photoshop CS5, Corel DRAW. - Zapoznanie studenta z podstawami projektowania znaków graficznych oraz spójnych ideowo i artystycznie ciągów graficznych np. wzorów na płaszczyźnie opartych na raporcie. - Wprowadzenie w zakres zagadnień i założeń grafiki wydawniczej, tablic inspiracji, moodboardów z wykorzystaniem autorskich rysunków żurnalowych. - Przekazanie studentom podstawowej wiedzy dotyczącej kształtowania form przestrzennych oraz umiejętności ich prototypowania. -Przekazanie zainteresowanym studentom podstaw konstruowania i prototypowania ubioru. - Kształtowanie umiejętność pracy w zespole oraz publicznej prezentacji projektu. - Wykształcenie zdolności oceny własnych dokonań twórczych i zaplanowanie przebiegu procesu realizacji projektu. - Zrozumienie znaczenia pracy zespołowej w projektowaniu i realizacji koncepcji plastyczno-projektowej na przykładach praktycznych konsultacji z udziałem instytucji współpracujących z pracownią. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | II rok |
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning): | Projektowanie wstępne |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Wymagane podstawowe umiejętności plastyczne i rysunkowe. Kreatywność, wyobraźnia przestrzenna. podstawowa znajomość w zakresie wybranych programów graficznych |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Bezpośrednio u prowadzących zajecia mkostrze@amu.edu.pl |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | ćwiczenia ćwiczenia, korekty, dyskusje, Rozwiązywanie zadań (rysunkowych, projektowych, artystycznych, praktycznych) Metoda ćwiczeniowa Metoda warsztatowa Metoda projektu Pokaz i obserwacja Twórcza korekta |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 60 godzin kontaktowych, 4 p. ECTS |
Skrócony opis: |
Projektowanie autorskich form obiektów przestrzennych o charakterze użytkowym z uwzględnieniem relacji człowiek-ubiór-otoczenie. |
Pełny opis: |
Sztuki projektowe i ich rola oraz znaczenie we współczesnej kulturze. Tworzenie wieloelementowych kompozycji strukturalnych na płaszczyźnie, w relacji z formą przestrzenną sylwetki. Sztuki projektowe i ich rola we współczesnej kulturze. Rola inspiracji w tworzeniu wieloelementowych kompozycji strukturalnych na płaszczyźnie i jej wpływ na formę przestrzenną sylwetki. Projektowanie i prototypowanie obiektu przestrzennego Projektowanie spersonalizowanej formy użytkowej –wizytówka bez tekstu. Projekt rozkładówki z udziałem rysunków żurnalowych Synteza graficzna zaobserwowanych zjawisk (np. rytm, ciężar, prędkość) ich graficzna interpretacja. Tworzenie plastycznej formy znaku graficznego jako elementu kompozycji na płaszczyźnie. Komponowanie form graficznych na sylwetce z uwzględnieniem jej wizualnej modyfikacji. Metody projektowania wzoru/haftu opartego na raporcie Projektowanie form przestrzennych na sylwetce z uwzględnieniem jej wizualnej i graficznej modyfikacji. Planowanie i aranżowanie różnych formy prezentacji i wizualizacji zrealizowanych projektów, praca zespołowa. |
Literatura: |
- Dobrzański T.: Rysunek techniczny. WNT, Warszawa 1980 - Elisabetta Drudi, Tiziana Paci, tłum. Jan Kowalski, Rysunek postaci w projektowaniu, The Pepin Press BV/ Top Mark Centre, 2007, . - Quentin Newark, Design i grafika dzisiaj, ABE Dom Wydawniczy, 2006 - Laura Slack, Czym jest wzornictwo Podręcznik projektowania, ABE Dom Wydawniczy 2008 - Lakshmi Bhaskaran, Czym jest projektowanie publikacji, Dobre książki pl. wydawnictwo: ABE Dom Wydawniczy Litaratura dodatkowa - Seivewright Simon, Moda. Koncepcja i realizacja projektu, PWN, 2010 - Adrian Shaughnessy, Jak zostać dizajnerem i nie stracić duszy, wydawnictwo Karakter 2012 - Moda: historia mody od XVIII do XX wieku: kolekcja Instytutu Ubioru w Kioto, red. nacz. Akiko Fukai; tekst Akiko Fukai et al., tł. z jęz. ang. Sylwia Majewska, Warszawa, 2002 - Fukai Akiko Vinkena Barbara, Frankel Susannah, Kurino Hirofumi, Rie Nie, Future Beauty: 30 years of Japanese fashion, London 2010. - Guidot Raymond, Design 1940-1990: wzornictwo i projektowanie, tł. z fr. Joanna Wiatrowska, Ewa Wolańska, Warszawa 1998. - Toussaint-Samat Maguelonne, Historia stroju, tłum, Krystyna Szeżyńska-Maćkowiak, Warszawa 1998. - Matthew Healey, Czym jest brending? Podręcznik projektowania, DW ABE, 2008 |
Metody i kryteria oceniania: |
Projekt ✔ ✔ ✔ ✔ ✔ Prezentacja multimedialna ✔ ✔ ✔ ✔ ✔ Egzamin praktyczny (obserwacja wykonawstwa) Zaliczenie praktyczne ✔ ✔ ✔ ✔ ✔ Prezentacja kolekcji prac artystycznych ✔ ✔ ✔ ✔ ✔ |
Praktyki zawodowe: |
Praktyki zawodowe w wybranych instytucjach partnerskich |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Kostrzewa | |
Prowadzący grup: | Monika Kostrzewa | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Kod ECTS: | 13-LSL3XPWT |
|
Liczba godzin przedmiotu: | 60 |
|
Cele kształcenia przedmiotu cyklu: | Rozwój kreatywności artystycznej poprzez poszukiwanie inspiracji i tworzenie nowej formy przestrzennej obiektów o chrakterze użytkowym. Zapoznanie z podstwową wiedzą na temat wybranych koncepcji projektowania form będących w relacjach człowiek-ubiór-otoczenie. |
|
Skrócony opis: |
podstawowe informacje dotyczące metodologii działań z zakresu projektowania wstepnego. Realizowanie zagadnień pozwalających na poznanie możliwości kreacyjnych i technologicznych wybranych materii służących realizacji autorskich koncepcji artystycznych o charakterze użytkowym. |
|
Pełny opis: |
1. Cel (cele) modułu kształcenia: - Poznanie podstawowej terminologii przedmiotu. - Uświadomienie roli projektowania i projektanta we współczesnej kulturze. - Zapoznanie studenta z procesem syntetyzowania obserwowanych zjawisk i tworzenia interpretacji plastycznej i znaku graficznego. - Poznanie wybranych metod twórczej pracy z materią tekstylną - Zapoznanie studenta z metodami tworzenia ciągów graficznych opartych na raporcie. - Zapoznanie studenta ze zjawiskiem modyfikacji i deformacji sylwetki za pomocą środków graficznych - Rozpoznawanie związków formy i funkcji w kreowaniu wizualnym przedmiotów o charakterze użytkowym - Poznawanie wybranych metod wizualizacji rysunkowej i graficznej w procesie projektowania obiektów o charakterze personalnym. - Wprowadzenie w zakres wiedzy praktycznego posługiwania się wybranymi systemami graficznymi właściwymi dla opracowywania wizualizacji projektu - Przekazanie podstawowej wiedzy dotyczącej roli technologii i konstrukcji w projektowaniu form przestrzennych ubioru. - Kształtowanie różnych form pracy zespołowej w kreowaniu przedmiotów najbliższego otoczenia - Kształtowanie umiejętności prototypowania projektu i publicznego prezentowania włąsnych koncepcji projektowo wzorniczych. |
|
Literatura: |
5. Zalecana literatura - Quentin Newark, Design i grafika dzisiaj, ABE Dom Wydawniczy, 2006 - Lakshmi Bhaskaran, Czym jest projektowanie publikacji, Dobre książki pl. wydawnictwo: ABE Dom Wydawniczy 2008. - Guidot Raymond, Design 1940-1990: wzornictwo i projektowanie, tł. z fr. Joanna Wiatrowska, Ewa Wolańska, Warszawa 1998. - Laura Slack, Czym jest wzornictwo Podręcznik projektowania, ABE Dom Wydawniczy 2008 Literatura nieobowiązkowa: - Adrian Shaughnessy, Jak zostać dizajnerem i nie stracić duszy, wydawnictwo Karakter 2012 - Matthew Healey, Czym jest brending? Podręcznik projektowania, DW ABE, 2008 - Instytutu Ubioru w Kioto, red. nacz. Akiko Fukai; tekst Akiko Fukai et al., tł. z jęz. ang. Sylwia Majewska, Warszawa, 2002 |
|
Uwagi: |
Zajęcia w semestrze zimowym prowadzone są w formie zdalnej Microsoft Teams. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Kostrzewa | |
Prowadzący grup: | Monika Kostrzewa | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Kod ECTS: | 13-LSL3XPWT |
|
Liczba godzin przedmiotu: | 60 |
|
Cele kształcenia przedmiotu cyklu: | Rozwój kreatywności artystycznej poprzez poszukiwanie nowej formy przestrzennej o chrakterze użytkowym. Zapoznanie z podstwową wiedzą na temat projektowania obiektów będących w relacjach człowiek-ubiór-otoczenie. |
|
Skrócony opis: |
podstawowe informacje dotyczące metodologii działań z zakresu projektowania wstepnego. Realizowanie zagadnień z zakresu podstaw projektowania na poziomie pozwalającym prototypowanie wybranych, koncepcji artystycznych o charakterze użytkowym. |
|
Pełny opis: |
1. Cel (cele) modułu kształcenia: - Poznanie podstawowej terminologii przedmiotu. - Uświadomienie roli projektowania i projektanta we współczesnej kulturze. - Zapoznanie studenta z procesem syntetyzowania obserwowanych zjawisk i tworzenia interpretacji plastycznej i znaku graficznego. - Poznanie wybranych metod tworzenia nadruków na tkaninie - Zapoznanie studenta z metodami tworzenia ciągów graficznych opartych na raporcie. - Zapoznanie studenta ze zjawiskiem modyfikacji i deformacji sylwetki za pomocą środków graficznych - Rozpoznawanie związków formy i funkcji w kreowaniu wizualnym przedmiotów o charakterze użytkowym - Poznawanie wybranych metod wizualizacji rysunkowej i graficznej w procesie projektowania obiektów o charakterze personalnym. - Wprowadzenie w zakres wiedzy praktycznego posługiwania się wybranymi systemami graficznymi właściwymi dla opracowywania wizualizacji projektu - Przekazanie podstawowej wiedzy dotyczącej roli technologii i konstrukcji w projektowaniu form przestrzennych ubioru. - Kształtowanie różnych form pracy zespołowej w kreowaniu przedmiotów modyfikujących nasze otoczenie - Kształtowanie umiejętności prototypowania projektu i publicznego prezentowania koncepcji projektowych |
|
Literatura: |
5. Zalecana literatura - Quentin Newark, Design i grafika dzisiaj, ABE Dom Wydawniczy, 2006 - Lakshmi Bhaskaran, Czym jest projektowanie publikacji, Dobre książki pl. wydawnictwo: ABE Dom Wydawniczy 2008. - Guidot Raymond, Design 1940-1990: wzornictwo i projektowanie, tł. z fr. Joanna Wiatrowska, Ewa Wolańska, Warszawa 1998. - Laura Slack, Czym jest wzornictwo Podręcznik projektowania, ABE Dom Wydawniczy 2008 Literatura nieobowiązkowa: - Adrian Shaughnessy, Jak zostać dizajnerem i nie stracić duszy, wydawnictwo Karakter 2012 - Matthew Healey, Czym jest brending? Podręcznik projektowania, DW ABE, 2008 - Instytutu Ubioru w Kioto, red. nacz. Akiko Fukai; tekst Akiko Fukai et al., tł. z jęz. ang. Sylwia Majewska, Warszawa, 2002 |
|
Uwagi: |
Zajęcia w semestrze zimowym prowadzone są w formie zdalnej Microsoft Teams. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Kostrzewa | |
Prowadzący grup: | Monika Kostrzewa | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Kod ECTS: | 13-LSL3XPWT |
|
Liczba godzin przedmiotu: | 60 |
|
Cele kształcenia przedmiotu cyklu: | Rozwój kreatywności artystycznej poprzez poszukiwanie nowej formy przestrzennej o chrakterze użytkowym. Zapoznanie z podstwową wiedzą na temat projektowania obiektów będących w relacjach człowiek-ubiór-otoczenie. |
|
Skrócony opis: |
podstawowe informacje dotyczące metodologii działań z zakresu projektowania wstepnego. Realizowanie zagadnień z zakresu podstaw projektowania na poziomie pozwalającym prototypowanie wybranych, koncepcji artystycznych o charakterze użytkowym. |
|
Pełny opis: |
1. Cel (cele) modułu kształcenia: - Poznanie podstawowej terminologii przedmiotu. - Uświadomienie roli projektowania i projektanta we współczesnej kulturze. - Zapoznanie studenta z procesem syntetyzowania obserwowanych zjawisk i tworzenia interpretacji plastycznej i znaku graficznego. - Poznanie wybranych metod tworzenia nadruków na tkaninie - Zapoznanie studenta z metodami tworzenia ciągów graficznych opartych na raporcie. - Zapoznanie studenta ze zjawiskiem modyfikacji i deformacji sylwetki za pomocą środków graficznych - Rozpoznawanie związków formy i funkcji w kreowaniu wizualnym przedmiotów o charakterze użytkowym - Poznawanie wybranych metod wizualizacji rysunkowej i graficznej w procesie projektowania obiektów o charakterze personalnym. - Wprowadzenie w zakres wiedzy praktycznego posługiwania się wybranymi systemami graficznymi właściwymi dla opracowywania wizualizacji projektu - Przekazanie podstawowej wiedzy dotyczącej roli technologii i konstrukcji w projektowaniu form przestrzennych ubioru. - Kształtowanie różnych form pracy zespołowej w kreowaniu przedmiotów modyfikujących nasze otoczenie - Kształtowanie umiejętności prototypowania projektu i publicznego prezentowania koncepcji projektowych |
|
Literatura: |
5. Zalecana literatura - Quentin Newark, Design i grafika dzisiaj, ABE Dom Wydawniczy, 2006 - Lakshmi Bhaskaran, Czym jest projektowanie publikacji, Dobre książki pl. wydawnictwo: ABE Dom Wydawniczy 2008. - Guidot Raymond, Design 1940-1990: wzornictwo i projektowanie, tł. z fr. Joanna Wiatrowska, Ewa Wolańska, Warszawa 1998. - Laura Slack, Czym jest wzornictwo Podręcznik projektowania, ABE Dom Wydawniczy 2008 Literatura nieobowiązkowa: - Adrian Shaughnessy, Jak zostać dizajnerem i nie stracić duszy, wydawnictwo Karakter 2012 - Matthew Healey, Czym jest brending? Podręcznik projektowania, DW ABE, 2008 - Instytutu Ubioru w Kioto, red. nacz. Akiko Fukai; tekst Akiko Fukai et al., tł. z jęz. ang. Sylwia Majewska, Warszawa, 2002 |
|
Uwagi: |
Zajęcia w semestrze zimowym prowadzone są w formie zdalnej Microsoft Teams. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Kostrzewa | |
Prowadzący grup: | Monika Kostrzewa | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Kod ECTS: | 13-LSL3XPWT |
|
Liczba godzin przedmiotu: | 60 |
|
Cele kształcenia przedmiotu cyklu: | Rozwój kreatywności artystycznej poprzez poszukiwanie nowej formy przestrzennej o chrakterze użytkowym. Zapoznanie z podstwową wiedzą na temat projektowania obiektów będących w relacjach człowiek-ubiór-otoczenie. |
|
Skrócony opis: |
podstawowe informacje dotyczące metodologii działań z zakresu projektowania wstepnego. Realizowanie zagadnień z zakresu podstaw projektowania na poziomie pozwalającym prototypowanie wybranych, koncepcji artystycznych o charakterze użytkowym. |
|
Pełny opis: |
1. Cel (cele) modułu kształcenia: - Poznanie podstawowej terminologii przedmiotu. - Uświadomienie roli projektowania i projektanta we współczesnej kulturze. - Zapoznanie studenta z procesem syntetyzowania obserwowanych zjawisk i tworzenia interpretacji plastycznej i znaku graficznego. - Poznanie wybranych metod tworzenia nadruków na tkaninie - Zapoznanie studenta z metodami tworzenia ciągów graficznych opartych na raporcie. - Zapoznanie studenta ze zjawiskiem modyfikacji i deformacji sylwetki za pomocą środków graficznych - Rozpoznawanie związków formy i funkcji w kreowaniu wizualnym przedmiotów o charakterze użytkowym - Poznawanie wybranych metod wizualizacji rysunkowej i graficznej w procesie projektowania obiektów o charakterze personalnym. - Wprowadzenie w zakres wiedzy praktycznego posługiwania się wybranymi systemami graficznymi właściwymi dla opracowywania wizualizacji projektu - Przekazanie podstawowej wiedzy dotyczącej roli technologii i konstrukcji w projektowaniu form przestrzennych ubioru. - Kształtowanie różnych form pracy zespołowej w kreowaniu przedmiotów modyfikujących nasze otoczenie - Kształtowanie umiejętności prototypowania projektu i publicznego prezentowania koncepcji projektowych |
|
Literatura: |
5. Zalecana literatura - Quentin Newark, Design i grafika dzisiaj, ABE Dom Wydawniczy, 2006 - Lakshmi Bhaskaran, Czym jest projektowanie publikacji, Dobre książki pl. wydawnictwo: ABE Dom Wydawniczy 2008. - Guidot Raymond, Design 1940-1990: wzornictwo i projektowanie, tł. z fr. Joanna Wiatrowska, Ewa Wolańska, Warszawa 1998. - Laura Slack, Czym jest wzornictwo Podręcznik projektowania, ABE Dom Wydawniczy 2008 Literatura nieobowiązkowa: - Adrian Shaughnessy, Jak zostać dizajnerem i nie stracić duszy, wydawnictwo Karakter 2012 - Matthew Healey, Czym jest brending? Podręcznik projektowania, DW ABE, 2008 - Instytutu Ubioru w Kioto, red. nacz. Akiko Fukai; tekst Akiko Fukai et al., tł. z jęz. ang. Sylwia Majewska, Warszawa, 2002 |
|
Uwagi: |
Zajęcia w semestrze zimowym prowadzone są w formie zdalnej Microsoft Teams. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.