Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Projektowanie wstępne

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 13-LSL3XPRW12
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Projektowanie wstępne
Jednostka: Wydział Pedagogiczno-Artystyczny w Kaliszu
Grupy: E-learning - przedmioty Wydziału Pedagogiczno-Artystycznego w Kaliszu
Moodle - przedmioty Innych jednostek
Punkty ECTS i inne: 2.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

Edukacja artystyczna w zakresie sztuk plastycznych



Poziom przedmiotu:

I stopień

Cele kształcenia:

- Poznanie podstawowej terminologii przedmiotu.

- Uświadomienie roli projektowania i projektanta we współczesnej kulturze

- Wykształcenie umiejętności postrzegania zjawisk i ich syntetyzowania w procesie tworzenia koncepcji projektowej.

- Zapoznanie studenta z rolą kreatywności artystycznej i innowacyjności w tworzeniu założeń projektowych. (obiektu znajdującego się w najbliższym otoczeniu człowieka, ubioru, obiektu stylizacji sylwetki, gadżetu edukacyjnego itp. ).

- Poznanie podstawowych zasad ergonomii związanych z przedmiotami codziennego użytku.

- Zapoznanie się z metodami wizualizacji rysunkowej i graficznej podczas projektowania przedmiotów o charakterze użytkowym.

- Zapoznanie studenta z podstawami pracy z udziałem wybranego programu graficznego: Adobe Photoshop CS5, Corel DRAW.

- Zapoznanie studenta z podstawami projektowania znaków graficznych oraz spójnych ideowo i artystycznie ciągów graficznych np. wzorów na płaszczyźnie opartych na raporcie.

- Wprowadzenie w zakres zagadnień i założeń grafiki wydawniczej, tablic inspiracji, moodboardów z wykorzystaniem autorskich rysunków żurnalowych.

- Przekazanie studentom podstawowej wiedzy dotyczącej kształtowania form przestrzennych oraz umiejętności ich prototypowania.

-Przekazanie zainteresowanym studentom podstaw konstruowania i prototypowania ubioru.

- Kształtowanie umiejętność pracy w zespole oraz publicznej prezentacji projektu.

- Wykształcenie zdolności oceny własnych dokonań twórczych i zaplanowanie przebiegu procesu realizacji projektu.

- Zrozumienie znaczenia pracy zespołowej w projektowaniu i realizacji koncepcji plastyczno-projektowej na przykładach praktycznych konsultacji z udziałem instytucji współpracujących z pracownią.


Rok studiów (jeśli obowiązuje):

II rok

Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning):

Projektowanie wstępne

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

Wymagane podstawowe umiejętności plastyczne i rysunkowe. Kreatywność, wyobraźnia przestrzenna.

podstawowa znajomość w zakresie wybranych programów graficznych

Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć:

Bezpośrednio u prowadzących zajecia mkostrze@amu.edu.pl

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

ćwiczenia

ćwiczenia, korekty, dyskusje,

Rozwiązywanie zadań (rysunkowych, projektowych, artystycznych, praktycznych)

Metoda ćwiczeniowa


Metoda warsztatowa

Metoda projektu

Pokaz i obserwacja

Twórcza korekta


Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

60 godzin kontaktowych,

4 p. ECTS

Skrócony opis:

Projektowanie autorskich form obiektów przestrzennych o charakterze użytkowym z uwzględnieniem relacji człowiek-ubiór-otoczenie.

Pełny opis:

Sztuki projektowe i ich rola oraz znaczenie we współczesnej kulturze.

Tworzenie wieloelementowych kompozycji strukturalnych na płaszczyźnie, w relacji z formą przestrzenną sylwetki.

Sztuki projektowe i ich rola we współczesnej kulturze.

Rola inspiracji w tworzeniu wieloelementowych kompozycji strukturalnych na płaszczyźnie i jej wpływ na formę przestrzenną sylwetki.

Projektowanie i prototypowanie obiektu przestrzennego

Projektowanie spersonalizowanej formy użytkowej –wizytówka bez tekstu.

Projekt rozkładówki z udziałem rysunków żurnalowych

Synteza graficzna zaobserwowanych zjawisk (np. rytm, ciężar, prędkość) ich graficzna interpretacja.

Tworzenie plastycznej formy znaku graficznego jako elementu kompozycji na płaszczyźnie.

Komponowanie form graficznych na sylwetce z uwzględnieniem jej wizualnej modyfikacji.

Metody projektowania wzoru/haftu opartego na raporcie

Projektowanie form przestrzennych na sylwetce z uwzględnieniem jej wizualnej i graficznej modyfikacji.

Planowanie i aranżowanie różnych formy prezentacji i wizualizacji zrealizowanych projektów, praca zespołowa.

Literatura:

- Dobrzański T.: Rysunek techniczny. WNT, Warszawa 1980

- Elisabetta Drudi, Tiziana Paci, tłum. Jan Kowalski, Rysunek postaci w projektowaniu, The Pepin Press BV/ Top Mark Centre, 2007, .

- Quentin Newark, Design i grafika dzisiaj, ABE Dom Wydawniczy, 2006

- Laura Slack, Czym jest wzornictwo Podręcznik projektowania,

ABE Dom Wydawniczy 2008

- Lakshmi Bhaskaran, Czym jest projektowanie publikacji, Dobre książki pl. wydawnictwo: ABE Dom Wydawniczy

Litaratura dodatkowa

- Seivewright Simon, Moda. Koncepcja i realizacja projektu, PWN, 2010

- Adrian Shaughnessy, Jak zostać dizajnerem i nie stracić duszy, wydawnictwo Karakter 2012

- Moda: historia mody od XVIII do XX wieku: kolekcja Instytutu Ubioru w Kioto, red. nacz. Akiko Fukai; tekst Akiko Fukai et al., tł. z jęz. ang. Sylwia Majewska, Warszawa, 2002

- Fukai Akiko Vinkena Barbara, Frankel Susannah, Kurino Hirofumi, Rie Nie, Future Beauty: 30 years of Japanese fashion, London 2010.

- Guidot Raymond, Design 1940-1990: wzornictwo i projektowanie, tł. z fr. Joanna Wiatrowska, Ewa Wolańska, Warszawa 1998.

- Toussaint-Samat Maguelonne, Historia stroju, tłum, Krystyna Szeżyńska-Maćkowiak, Warszawa 1998.

- Matthew Healey, Czym jest brending? Podręcznik projektowania, DW ABE, 2008

Metody i kryteria oceniania:

Projekt ✔ ✔ ✔ ✔ ✔

Prezentacja multimedialna ✔ ✔ ✔ ✔ ✔

Egzamin praktyczny (obserwacja wykonawstwa)

Zaliczenie praktyczne ✔ ✔ ✔ ✔ ✔

Prezentacja kolekcji prac artystycznych ✔ ✔ ✔ ✔ ✔

Praktyki zawodowe:

Praktyki zawodowe w wybranych instytucjach partnerskich

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Monika Kostrzewa
Prowadzący grup: Monika Kostrzewa
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kod ECTS:

13-LSL3XPWT

Liczba godzin przedmiotu:

60

Cele kształcenia przedmiotu cyklu:

Rozwój kreatywności artystycznej poprzez poszukiwanie inspiracji i tworzenie nowej formy przestrzennej obiektów o chrakterze użytkowym. Zapoznanie z podstwową wiedzą na temat wybranych koncepcji projektowania form będących w relacjach człowiek-ubiór-otoczenie.

Skrócony opis:

podstawowe informacje dotyczące metodologii działań z zakresu projektowania wstepnego. Realizowanie zagadnień pozwalających na poznanie możliwości kreacyjnych i technologicznych wybranych materii służących realizacji autorskich koncepcji artystycznych o charakterze użytkowym.

Pełny opis:

1. Cel (cele) modułu kształcenia:

- Poznanie podstawowej terminologii przedmiotu.

- Uświadomienie roli projektowania i projektanta we współczesnej kulturze.

- Zapoznanie studenta z procesem syntetyzowania obserwowanych zjawisk i tworzenia interpretacji plastycznej i znaku graficznego.

- Poznanie wybranych metod twórczej pracy z materią tekstylną

- Zapoznanie studenta z metodami tworzenia ciągów graficznych opartych na raporcie.

- Zapoznanie studenta ze zjawiskiem modyfikacji i deformacji sylwetki za pomocą środków graficznych

- Rozpoznawanie związków formy i funkcji w kreowaniu wizualnym przedmiotów o charakterze użytkowym

- Poznawanie wybranych metod wizualizacji rysunkowej i graficznej w procesie projektowania obiektów o charakterze personalnym.

- Wprowadzenie w zakres wiedzy praktycznego posługiwania się wybranymi systemami graficznymi właściwymi dla opracowywania wizualizacji projektu

- Przekazanie podstawowej wiedzy dotyczącej roli technologii i konstrukcji w projektowaniu form przestrzennych ubioru.

- Kształtowanie różnych form pracy zespołowej w kreowaniu przedmiotów najbliższego otoczenia

- Kształtowanie umiejętności prototypowania projektu i publicznego prezentowania włąsnych koncepcji projektowo wzorniczych.

Literatura:

5. Zalecana literatura

- Quentin Newark, Design i grafika dzisiaj, ABE Dom Wydawniczy, 2006

- Lakshmi Bhaskaran, Czym jest projektowanie publikacji, Dobre książki pl. wydawnictwo: ABE Dom Wydawniczy 2008.

- Guidot Raymond, Design 1940-1990: wzornictwo i projektowanie, tł. z fr. Joanna Wiatrowska, Ewa Wolańska, Warszawa 1998.

- Laura Slack, Czym jest wzornictwo Podręcznik projektowania, ABE Dom Wydawniczy 2008

Literatura nieobowiązkowa:

- Adrian Shaughnessy, Jak zostać dizajnerem i nie stracić duszy, wydawnictwo Karakter 2012

- Matthew Healey, Czym jest brending? Podręcznik projektowania, DW ABE, 2008

- Instytutu Ubioru w Kioto, red. nacz. Akiko Fukai; tekst Akiko Fukai et al., tł. z jęz. ang. Sylwia Majewska, Warszawa, 2002

Uwagi:

Zajęcia w semestrze zimowym prowadzone są w formie zdalnej Microsoft Teams.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Monika Kostrzewa
Prowadzący grup: Monika Kostrzewa
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kod ECTS:

13-LSL3XPWT

Liczba godzin przedmiotu:

60

Cele kształcenia przedmiotu cyklu:

Rozwój kreatywności artystycznej poprzez poszukiwanie nowej formy przestrzennej o chrakterze użytkowym. Zapoznanie z podstwową wiedzą na temat projektowania obiektów będących w relacjach człowiek-ubiór-otoczenie.

Skrócony opis:

podstawowe informacje dotyczące metodologii działań z zakresu projektowania wstepnego. Realizowanie zagadnień z zakresu podstaw projektowania na poziomie pozwalającym prototypowanie wybranych, koncepcji artystycznych o charakterze użytkowym.

Pełny opis:

1. Cel (cele) modułu kształcenia:

- Poznanie podstawowej terminologii przedmiotu.

- Uświadomienie roli projektowania i projektanta we współczesnej kulturze.

- Zapoznanie studenta z procesem syntetyzowania obserwowanych zjawisk i tworzenia interpretacji plastycznej i znaku graficznego.

- Poznanie wybranych metod tworzenia nadruków na tkaninie

- Zapoznanie studenta z metodami tworzenia ciągów graficznych opartych na raporcie.

- Zapoznanie studenta ze zjawiskiem modyfikacji i deformacji sylwetki za pomocą środków graficznych

- Rozpoznawanie związków formy i funkcji w kreowaniu wizualnym przedmiotów o charakterze użytkowym

- Poznawanie wybranych metod wizualizacji rysunkowej i graficznej w procesie projektowania obiektów o charakterze personalnym.

- Wprowadzenie w zakres wiedzy praktycznego posługiwania się wybranymi systemami graficznymi właściwymi dla opracowywania wizualizacji projektu

- Przekazanie podstawowej wiedzy dotyczącej roli technologii i konstrukcji w projektowaniu form przestrzennych ubioru.

- Kształtowanie różnych form pracy zespołowej w kreowaniu przedmiotów modyfikujących nasze otoczenie

- Kształtowanie umiejętności prototypowania projektu i publicznego prezentowania koncepcji projektowych

Literatura:

5. Zalecana literatura

- Quentin Newark, Design i grafika dzisiaj, ABE Dom Wydawniczy, 2006

- Lakshmi Bhaskaran, Czym jest projektowanie publikacji, Dobre książki pl. wydawnictwo: ABE Dom Wydawniczy 2008.

- Guidot Raymond, Design 1940-1990: wzornictwo i projektowanie, tł. z fr. Joanna Wiatrowska, Ewa Wolańska, Warszawa 1998.

- Laura Slack, Czym jest wzornictwo Podręcznik projektowania, ABE Dom Wydawniczy 2008

Literatura nieobowiązkowa:

- Adrian Shaughnessy, Jak zostać dizajnerem i nie stracić duszy, wydawnictwo Karakter 2012

- Matthew Healey, Czym jest brending? Podręcznik projektowania, DW ABE, 2008

- Instytutu Ubioru w Kioto, red. nacz. Akiko Fukai; tekst Akiko Fukai et al., tł. z jęz. ang. Sylwia Majewska, Warszawa, 2002

Uwagi:

Zajęcia w semestrze zimowym prowadzone są w formie zdalnej Microsoft Teams.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Monika Kostrzewa
Prowadzący grup: Monika Kostrzewa
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kod ECTS:

13-LSL3XPWT

Liczba godzin przedmiotu:

60

Cele kształcenia przedmiotu cyklu:

Rozwój kreatywności artystycznej poprzez poszukiwanie nowej formy przestrzennej o chrakterze użytkowym. Zapoznanie z podstwową wiedzą na temat projektowania obiektów będących w relacjach człowiek-ubiór-otoczenie.

Skrócony opis:

podstawowe informacje dotyczące metodologii działań z zakresu projektowania wstepnego. Realizowanie zagadnień z zakresu podstaw projektowania na poziomie pozwalającym prototypowanie wybranych, koncepcji artystycznych o charakterze użytkowym.

Pełny opis:

1. Cel (cele) modułu kształcenia:

- Poznanie podstawowej terminologii przedmiotu.

- Uświadomienie roli projektowania i projektanta we współczesnej kulturze.

- Zapoznanie studenta z procesem syntetyzowania obserwowanych zjawisk i tworzenia interpretacji plastycznej i znaku graficznego.

- Poznanie wybranych metod tworzenia nadruków na tkaninie

- Zapoznanie studenta z metodami tworzenia ciągów graficznych opartych na raporcie.

- Zapoznanie studenta ze zjawiskiem modyfikacji i deformacji sylwetki za pomocą środków graficznych

- Rozpoznawanie związków formy i funkcji w kreowaniu wizualnym przedmiotów o charakterze użytkowym

- Poznawanie wybranych metod wizualizacji rysunkowej i graficznej w procesie projektowania obiektów o charakterze personalnym.

- Wprowadzenie w zakres wiedzy praktycznego posługiwania się wybranymi systemami graficznymi właściwymi dla opracowywania wizualizacji projektu

- Przekazanie podstawowej wiedzy dotyczącej roli technologii i konstrukcji w projektowaniu form przestrzennych ubioru.

- Kształtowanie różnych form pracy zespołowej w kreowaniu przedmiotów modyfikujących nasze otoczenie

- Kształtowanie umiejętności prototypowania projektu i publicznego prezentowania koncepcji projektowych

Literatura:

5. Zalecana literatura

- Quentin Newark, Design i grafika dzisiaj, ABE Dom Wydawniczy, 2006

- Lakshmi Bhaskaran, Czym jest projektowanie publikacji, Dobre książki pl. wydawnictwo: ABE Dom Wydawniczy 2008.

- Guidot Raymond, Design 1940-1990: wzornictwo i projektowanie, tł. z fr. Joanna Wiatrowska, Ewa Wolańska, Warszawa 1998.

- Laura Slack, Czym jest wzornictwo Podręcznik projektowania, ABE Dom Wydawniczy 2008

Literatura nieobowiązkowa:

- Adrian Shaughnessy, Jak zostać dizajnerem i nie stracić duszy, wydawnictwo Karakter 2012

- Matthew Healey, Czym jest brending? Podręcznik projektowania, DW ABE, 2008

- Instytutu Ubioru w Kioto, red. nacz. Akiko Fukai; tekst Akiko Fukai et al., tł. z jęz. ang. Sylwia Majewska, Warszawa, 2002

Uwagi:

Zajęcia w semestrze zimowym prowadzone są w formie zdalnej Microsoft Teams.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Monika Kostrzewa
Prowadzący grup: Monika Kostrzewa
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kod ECTS:

13-LSL3XPWT

Liczba godzin przedmiotu:

60

Cele kształcenia przedmiotu cyklu:

Rozwój kreatywności artystycznej poprzez poszukiwanie nowej formy przestrzennej o chrakterze użytkowym. Zapoznanie z podstwową wiedzą na temat projektowania obiektów będących w relacjach człowiek-ubiór-otoczenie.

Skrócony opis:

podstawowe informacje dotyczące metodologii działań z zakresu projektowania wstepnego. Realizowanie zagadnień z zakresu podstaw projektowania na poziomie pozwalającym prototypowanie wybranych, koncepcji artystycznych o charakterze użytkowym.

Pełny opis:

1. Cel (cele) modułu kształcenia:

- Poznanie podstawowej terminologii przedmiotu.

- Uświadomienie roli projektowania i projektanta we współczesnej kulturze.

- Zapoznanie studenta z procesem syntetyzowania obserwowanych zjawisk i tworzenia interpretacji plastycznej i znaku graficznego.

- Poznanie wybranych metod tworzenia nadruków na tkaninie

- Zapoznanie studenta z metodami tworzenia ciągów graficznych opartych na raporcie.

- Zapoznanie studenta ze zjawiskiem modyfikacji i deformacji sylwetki za pomocą środków graficznych

- Rozpoznawanie związków formy i funkcji w kreowaniu wizualnym przedmiotów o charakterze użytkowym

- Poznawanie wybranych metod wizualizacji rysunkowej i graficznej w procesie projektowania obiektów o charakterze personalnym.

- Wprowadzenie w zakres wiedzy praktycznego posługiwania się wybranymi systemami graficznymi właściwymi dla opracowywania wizualizacji projektu

- Przekazanie podstawowej wiedzy dotyczącej roli technologii i konstrukcji w projektowaniu form przestrzennych ubioru.

- Kształtowanie różnych form pracy zespołowej w kreowaniu przedmiotów modyfikujących nasze otoczenie

- Kształtowanie umiejętności prototypowania projektu i publicznego prezentowania koncepcji projektowych

Literatura:

5. Zalecana literatura

- Quentin Newark, Design i grafika dzisiaj, ABE Dom Wydawniczy, 2006

- Lakshmi Bhaskaran, Czym jest projektowanie publikacji, Dobre książki pl. wydawnictwo: ABE Dom Wydawniczy 2008.

- Guidot Raymond, Design 1940-1990: wzornictwo i projektowanie, tł. z fr. Joanna Wiatrowska, Ewa Wolańska, Warszawa 1998.

- Laura Slack, Czym jest wzornictwo Podręcznik projektowania, ABE Dom Wydawniczy 2008

Literatura nieobowiązkowa:

- Adrian Shaughnessy, Jak zostać dizajnerem i nie stracić duszy, wydawnictwo Karakter 2012

- Matthew Healey, Czym jest brending? Podręcznik projektowania, DW ABE, 2008

- Instytutu Ubioru w Kioto, red. nacz. Akiko Fukai; tekst Akiko Fukai et al., tł. z jęz. ang. Sylwia Majewska, Warszawa, 2002

Uwagi:

Zajęcia w semestrze zimowym prowadzone są w formie zdalnej Microsoft Teams.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)