Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Lingwistyczne aspekty informacji

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 13-ISL5FLAI11
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Lingwistyczne aspekty informacji
Jednostka: Wydział Pedagogiczno-Artystyczny w Kaliszu
Grupy: E-learning - przedmioty Wydziału Pedagogiczno-Artystycznego w Kaliszu
Moodle - przedmioty Innych jednostek
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

Informacja naukowa i bibliotekoznawstwo

Poziom przedmiotu:

I stopień

Cele kształcenia:

- zdobycie wiedzy teoretycznej na temat struktur i poziomów potencjalnie informatywnych zawartych w wypowiedziach języka naturalnego,

- orientacja w specyfice kategorii informatywności ujętej lingwistycznie, czyli inaczej niż w teoretycznych opisach matematyczno-inżynieryjnych,

- zdobycie umiejętności opisu elementów informatywnych komunikatu językowego w kontekćie lingwistyki tekstu oraz wiedzy na temat poziomów i gatunków (genrów) dyskursu, w tym - specyficznych gatunków dyskursu naukowego,

- orientacja w istniejących typach informacji - na przykład naukowych, estetycznych itp.


Rok studiów (jeśli obowiązuje):

III rok

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

Ogólna wiedza na temat gramatyki oraz istniejących teorii informacji

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

13-IXL5FLAI11_01 TK_01, TK_02, TK_03, TK_07 Metoda podająca: wykład konwersatoryjny;

Metoda problemowa: lingwistyczna analiza przykładów dyskursu F – dyskusja o przykładach przygotowanych przez studentów

S – głos w dyskusji podczas zajęć

13-IXL5FLAI11_02 TK_02, TK_03, TRK_04, TK_05 Metoda podająca: wykład konwersatoryjny

Metoda problemowa: przykłady kwantyfikatorów informatywności na poziomie zdania oraz większej całostki wypowiedzenia F – omawianie działań analitycznych studentów, weryfikacja wypowiedzi podczas dyskusji; ocena samodzielnej interpretacji

S – zaliczenie ustne

13-IXL5FLAI11_03 TK_04, TK_05, TK_06 Metoda podająca: wykład konwersatoryjny

Metoda problemowa: analizy mikrostruktur tekstu, analizy rematyczno-tematyczne – zasdania praktyczne F – dyskusja; uwagi do analiz przeprowadzanych przez studentów

S – pisemna praca domowa

13-IXL5FLAI11_04 TK_04, TK_05, TK_06, TK_07 Metoda podająca; wykład konwersatoryjny

Metoda problemowa: analiza przykładów makrostruktur dyskursu – zadania praktyczne F – komentarze do materiału egzemplifikacyjnego studentów,

S – pisemna praca domowa

13-IXL5FLAI11_05 TK_01-TK_07 Metoda podająca: wykład konwersatoryjny

Metoda problemowa: różne poziomy studium genrów dyskursu F – komentarze do materiału egzemplifikacyjnego dostarczonego przez wykładowcę i przez studentów, dyskusja;

S – domowa praca pisemna

13-IXL5FLAI11_06 TK_01-TK_07 Metoda problemowa: zadania dla grup dwuosobowych – praktyczne działania analityczne dot. lingwistyki tekstu F_ referaty analityczno-teoretyczne

S – zaliczenie ustne


Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

Forma aktywności Średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności

Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem 30h

Praca własna studenta

- analiza i utrwalanie treści podanych na zajęciach 15

lektura i analiza problemowa literatury przedmiotu 15

dobieranie i lingwistyczne opracowywanie przykładów dyskursu 20

praca pisemna – referat analityczny 20

przygotowanie się do kolokwium 10

SUMA GODZIN 110

SUMARYCZNA LICZBA PUNKTÓW ECTS DLA MODUŁU (PRZEDMIOTU) 4



Skrócony opis:

Podstawowe pojęcia na temat informatywności w kontekście lingwistyki zdania oraz lingwistyki tekstu.

- Informatywność a kryteria tekstowości.

-Informatywność a sens zdania oraz sens tekstu.

-Informatywność a mikrostruktury i struktury globalne tekstu.

Pełny opis:

TK_01 Podstawowe zagadnienia dotyczące lingwistyki tekstu, współczesne teorie gramatyki tekstu na temat informatywności 13-IXL5FLAI11_01,, 13-IXL5FLAI11_02,

13-IXL5FLAI11_06

TK_02 Rola porozumiewania się za pomocą języków naturalnych i sztucznych 13-IXL5FLAI11_01

13-IXL5FLAI11_03

13-IXL5FLAI11_04

13-IXL5FLAI11_06

TK_03 Języki informacji a informatywność tekstu 13-IXL5FLAI11_01

13-IXL5FLAI11_02

13-IXL5FLAI11_03

13-IXL5FLAI11_06

TK_04 Komunikacja werbalna a niewerbalna – znaczenie, klasyfikacja, opis (użytkowa wypowiedź językowa, utwór literacki, dzieło sztuki plastycznej, muzycznej itd.) 13-IXL5FLAI11_03

13-IXL5FLAI11_04

13-IXL5FLAI11_05

13-IXL5FLAI11_06

TK_05 Genry dyskursu – wyszykiwanie, opis i analiza – np. instrukcji obsługi, przepisu kulinarnego, hasła słownikowego, eseju naukowego (saksońskiego i teutońskiego) 13-IXL5FLAI11_04

13-IXL5FLAI11_05

13-IXL5FLAI11_06

TK_06 Interpretacja informacji w społeczeństwie – czynniki konwencjonalne i kontekstualne 13-IXL5FLAI11_04

13-IXL5FLAI11_05

13-IXL5FLAI11_06

TK_07 Zależność między informtywnością dyskursu a wiedzą (nadawcy, odbiorcy, społeczności);

struktura argumentowania 13-IXL5FLAI11_01

13-IXL5FLAI11_06

Literatura:

Antas J., O kłamstwie i kłamaniu. Studium semantyczno-pragmatyczne, Kraków 2000.

Bartmiński J., Językowe podstawy obrazu świata, Lublin 2009.

Beaugrande R.A. de, Dressler W. U., Wstęp do lingwistyki tekstu, przeł. A. Szwedek, Warszawa 1990.

Duszak A., Tekst, dyskurs, komunikacja międzykulturowa, Warszawa 1998.

Dyskurs jako struktura i proces, red. T. van Dijk, przeł. G. Grochowski, Warszawa 2001.

Eco U., Sygnał i sens, w: idem: Nieobecna struktura, przeł. A. Weinsberg, P. Bravo, Warszawa 1996, s. 33-115.

Grabias S., Język w zachowaniach społecznych, Lublin 1997.

Grzenia J., Komunikacja językowa w Internecie, Warszawa 2007.

Hetmański M., Epistemiologia informacji, Kraków 2013.

Język trzeciego tysiąclecia. Język a komunikacja, Kraków 2003, 2005.

Komunikacja społeczna w świecie wirtualnym, red. M. Wawrzak-Chodaczek, Toruń 2008.

Langacker R., Gramatyka kognitywna. Wprowadzenie, Przeł. E. Tabakowska i in., Kraków 2009.

Mayenowa M. R., Najogólniejsze założenia i pojęcia, w: eadem, Poetyka teoretyczna. Zagadnienia języka, Wrocław, Warszawa, Kraków... 1979, s. 103-161.

Necki Z., Komunikacja międzyludzka, Kraków 1996.

Szymanek K., Sztuka argumentacji. Słownik terminologiczny, Warszawa 2001.

Efekty uczenia się:

13-IXL5AI11_01 Profesjonalnie definiuje oraz objaśnia funkcje języka jako nośnika informacji w kulturze K_W03, K_W14, K_U01, K_U04

13-IXL5AI11_02 Prawidłowo interpretuje dyskurs pod względem lingwistycznym K_W03, K_U01, K_U04, K_U05, K_U11, K_K01, K_K06

13-IXL5AI11_03 Poprawnie klasyfikuje gatunki (genry) wypowiedzi językowych K_U04, K_U06, K_U11, K_U25, K_U27

13-IXL5AI11_04 Rozpoznaje, opisuje i analizuje przekazy werbalne ze względu na ich informatywność K_U06, K_U11, K_U25, K_U27, K_U28

13-IXL5AI11_05 Posługuje się odpowiednio selekcjonowaną wiedzą z zakresu gramatyki tekstu (gramatyki dyskursu) K_U25, K_K06

13-IXL5AI11_06 Wykazuje się rozeznaniem w zakresie literatury przedmiotu K_U18, K_K08

Metody i kryteria oceniania:

13-IXL5FLAI11_01 – definiuje i objaśnia rolę i znaczenie języka i informacji w kulturze:

- zna podstawowe definicje dotyczące kultury, języka i informacji,

- ***posiada wiedzę z zakresu lingwistyki tekstu,

- objaśnia znaczenie języka i informacji w kulturze.

- zna współczesne koncepcje przekazu informacji,

- rozumie rolę języka i przekazu informacji w tworzeniu kultury.

13-IXL5FLAI11_02 02 – prawidłowo formułuje przekaz werbalny pod względem lingwistycznym:

- zna podstawowe środki językowe służące do budowania przekazu informacyjnego,

- wskazuje na rolę właściwego sposobu przekazywania informacji werbalnej.

- analizuje wybrany przekaz informacyjny pod kątem lingwistycznym,

- wskazuje na znaczenie prawidłowego formułowania informacji w życiu codziennym.

13-IXL5FLAI11_03 – poprawnie interpretuje różnorodne komunikaty językowe:

- ***zna różne genry dyskursu,

- objaśnia prawidłowości i zależności językowe w komunikacji interpersonalnej.

– poprawnie interpretuje różnorodne komunikaty językowe:

- ***zna różne genry dyskursu,

- objaśnia prawidłowości i zależności językowe w komunikacji interpersonalnej.

13-IXL5FLAI11_04 – wyszukuje i analizuje różnorodne komunikaty werbalne pod względem zawartości informacyjnej:

- posiada wiedzę na temat rodzajów informacji,

- ***wskazuje na rolę i znaczenie stosowania odpowiednich struktur i genrów dyskursu w tworzeniu komunikatów werbalnych.

-*** samodzielnie przygotowuje wybrane komunikaty werbalne ze względu na zamierzony typ informatywności,

- wykorzystuje zdobytą wiedzę i umiejętności do analizy wybranych przykładów informacji pod kątem aspektów lingwistycznych.

13-IXL5FLAI11_05 – wykorzystuje zasady poprawności językowej w celu właściwego komunikowania i interpretowania informacji:

- rozumie znaczenie informacji i mechanizmy (konteksty) jej funkcjonowania we współczesnym świecie,

- zna zasady poprawności współczesnego języka polskiego,

– wykorzystuje zasady poprawności językowej w celu właściwego komunikowania i interpretowania informacji:

- rozumie znaczenie informacji we współczesnym świecie,

- zna zasady poprawności językowej oraz rozumie kontekstualne czynniki formowania dyskursu,

13-IXL5FLAI11_06 - posiada umiejętność korzystania z literatury przedmiotu:

- orientuje się we współczesnej literaturze przedmiotu,

- potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę i umiejętności do formułowania prawidłowych komunikatów językowych.

potrafi posłużyć się zasobem kanonu literatury przedmiotu w pracach teoretycznych oraz praktycznym tworzeniu przekazu językowego

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)