Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Kultura popularna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 13-FSL2WKLP
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Kultura popularna
Jednostka: Wydział Pedagogiczno-Artystyczny w Kaliszu
Grupy: E-learning - przedmioty Wydziału Pedagogiczno-Artystycznego w Kaliszu
Moodle - przedmioty Innych jednostek
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

Filologia Polska

Poziom przedmiotu:

I stopień

Cele kształcenia:

Zaznajomienie studentów z historią i teorią kultury popularnej oraz jej miejscem w szeroko pojętej humanistyce;

zapoznanie studentów z aktualnym stanem badań nad kulturą popularną,

zapoznanie studentów z najważniejszymi zjawiskami kultury popularnej oraz kategoriami stosowanymi do ich opisu,

kształcenie umiejętności krytycznej analizy tekstów kultury popularnej oraz jej instytucji i praktyk;

kształcenie umiejętności opisywania zjawisk kultury popularnej oraz ich oceny przez pryzmat poznanych teorii.


Rok studiów (jeśli obowiązuje):

I rok

Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning):

nie

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

Brak

Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem - 30

Przygotowanie do zajęć - 10

Czytanie wskazanej literatury - 10

Przygotowanie do egzaminu / zaliczenia - 10


Suma godzin - 60

Pełny opis:

„Kultura popularna” a „kultura masowa” – problemy terminologiczne. Historia badań nad kulturą popularną.

Wpływ rozwoju technologicznego na rozwój kultury i dokonujące się w niej przewartościowania.

Teoria pseudowydarzeń Daniela Boorstina i jej konsekwencje kulturowe.

Indywidualizm i pseudoindywidualizm w kulturze popularnej

Kicz i kamp: kategorie estetyczne w kulturze popularnej.

Seriale i serie programowe jako lojalnościowa strategia kultury popularnej (sequel, prequel, remake, soap opera, telenowela)

Infotainment jako wytwór i komponent popkultury.

Pogranicza kultury elitarnej i popularnej na przykładzie literatury kryminalnej.

Kultura popularna i wzory życia: podróżowanie.

Kultura popularna wobec historii: popkomunizm, ludyczny i nostalgiczny obraz przeszłości, repetycja, relikt, immersja;

Ikony popkultury (autorzy, postaci, dzieła) – gadżety – mity.

Literatura:

Zalecana literatura:

Bauman o popkulturze. Wypisy (koncepcja i wybór Mateusz Halawa, Paulina Wróbel). Warszawa 2008.

Z. Bauman Z., Globalizacja i co z tego dla ludzi wynika. Warszawa 2000.

Kultura masowa (antologia tekstów: Dwight Macdonald, Clement Greenberg, Marshall McLuhan, Ernest van Den Haag, Leslie A. Fiedler, Melvin Tumin; wybór, tłumaczenie, przedmowa i posłowie: Czesław Miłosz ). Warszawa 2001

D. Scheck Leksykon amerykańskiej popkultury, wstęp Bogdan Baran, Kraków 1997.

J. Fiske Zrozumieć kulturę popularną Kraków 2010

D. Strinati, Wprowadzenie do kultury popularnej, Poznań 1998

M. Krajewski, Kultury kultury popularnej, Poznań 2003

A. Moles, Kicz czyli Sztuka szczęścia: studium o psychologii kiczu, Warszawa 1978

S. Sonntag, Notatki o kampie, w: Literaturze na Świecie nr 9/1979

A. Wieczorkiewicz A., Apetyt turysty. Kraków 2008

Efekty uczenia się:

Potrafi opisać w zarysie aktualny stan badań nad kulturą popularną

Potrafi przywołać i zreferować najważniejsze poglądy na temat kultury popularnej oraz wybrane pojęcia stosowane do opisu kultury popularnej

Potrafi podjąć dyskusję wartościującą zjawiska popkultury pod względem artystycznym i etycznym

Potrafi opisać i ocenić rolę środków masowej komunikacji w rozwoju kultury popularnej

Potrafi przywołać i omówić krytycznie najważniejsze zjawiska kultury popularnej: autorzy, dzieła, gatunki, konwencje, style

Potrafi dostrzegać i oceniać wewnętrzne zróżnicowanie kultury popularnej, formy jej obecności w sferze praktyk społecznych oraz opisać je przy pomocy zdobytych pojęć

Metody i kryteria oceniania:

Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:

- wartość merytoryczna wypowiedzi;

- stopień przygotowania do zajęć;

- frekwencja i aktywność,

- zaliczenie w formie ustnej (zgodnie z zestawem zagadnień wskazanych przez prowadzącego.

bardzo dobry (bdb; 5,0): Znakomita znajomość teorii związanych z kulturą popularną, pojęć służących jej opisowi, toczących się wokół niej dyskusji, jej wewnętrznego zróżnicowania i tendencji rozwojowych. Wyjątkowa biegłość w analizie tekstów i zjawisk popkultury.

dobry plus (+db; 4,5): Bardzo dobra znajomość teorii związanych z kulturą popularną, pojęć służących jej opisowi, toczących się wokół niej dyskusji, jej wewnętrznego zróżnicowania i tendencji rozwojowych. Biegłość w analizie tekstów i zjawisk popkultury.

dobry (db; 4,0): Dobra znajomość teorii związanych z kulturą popularną, pojęć służących jej opisowi, toczących się wokół niej dyskusji, jej wewnętrznego zróżnicowania i tendencji rozwojowych. Umiejętność analizy tekstów i zjawisk popkultury.

dostateczny plus (+dst; 3,5): Zadowalająca znajomość teorii związanych z kulturą popularną, pojęć służących jej opisowi, toczących się wokół niej dyskusji, jej wewnętrznego zróżnicowania i tendencji rozwojowych. Względna umiejętność analizy tekstów i zjawisk popkultury.

dostateczny (dst; 3,0): Elementarna znajomość teorii związanych z kulturą popularną, pojęć służących jej opisowi, toczących się wokół niej dyskusji, jej wewnętrznego zróżnicowania i tendencji rozwojowych. Na ogół poprawna analiza tekstów i zjawisk popkultury.

niedostateczny (ndst; 2,0): Niezadowalająca znajomość teorii związanych z kulturą popularną, pojęć służących jej opisowi, toczących się wokół niej dyskusji, jej wewnętrznego zróżnicowania i tendencji rozwojowych. Brak umiejętności analizy tekstów i zjawisk popkultury.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-03-01 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Adrian Jarzębowski, Piotr Łuszczykiewicz
Prowadzący grup: Adrian Jarzębowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-24 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Adrian Jarzębowski, Piotr Łuszczykiewicz
Prowadzący grup: Adrian Jarzębowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

Brak

Pełny opis:

„Kultura popularna” a „kultura masowa” – problemy terminologiczne. Historia badań nad kulturą popularną.

Wpływ rozwoju technologicznego na rozwój kultury i dokonujące się w niej przewartościowania.

Teoria pseudowydarzeń Daniela Boorstina i jej konsekwencje kulturowe.

Indywidualizm i pseudoindywidualizm w kulturze popularnej

Kicz i kamp: kategorie estetyczne w kulturze popularnej.

Seriale i serie programowe jako lojalnościowa strategia kultury popularnej (sequel, prequel, remake, soap opera, telenowela)

Infotainment jako wytwór i komponent popkultury.

Pogranicza kultury elitarnej i popularnej na przykładzie literatury kryminalnej.

Kultura popularna i wzory życia: podróżowanie.

Kultura popularna wobec historii: popkomunizm, ludyczny i nostalgiczny obraz przeszłości, repetycja, relikt, immersja;

Ikony popkultury (autorzy, postaci, dzieła) – gadżety – mity.

Literatura:

Zalecana literatura:

Bauman o popkulturze. Wypisy (koncepcja i wybór Mateusz Halawa, Paulina Wróbel). Warszawa 2008.

Z. Bauman Z., Globalizacja i co z tego dla ludzi wynika. Warszawa 2000.

Kultura masowa (antologia tekstów: Dwight Macdonald, Clement Greenberg, Marshall McLuhan, Ernest van Den Haag, Leslie A. Fiedler, Melvin Tumin; wybór, tłumaczenie, przedmowa i posłowie: Czesław Miłosz ). Warszawa 2001

D. Scheck Leksykon amerykańskiej popkultury, wstęp Bogdan Baran, Kraków 1997.

J. Fiske Zrozumieć kulturę popularną Kraków 2010

D. Strinati, Wprowadzenie do kultury popularnej, Poznań 1998

M. Krajewski, Kultury kultury popularnej, Poznań 2003

A. Moles, Kicz czyli Sztuka szczęścia: studium o psychologii kiczu, Warszawa 1978

S. Sonntag, Notatki o kampie, w: Literaturze na Świecie nr 9/1979

A. Wieczorkiewicz A., Apetyt turysty. Kraków 2008

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-27 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Adrian Jarzębowski, Piotr Łuszczykiewicz
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

Brak

Pełny opis:

„Kultura popularna” a „kultura masowa” – problemy terminologiczne. Historia badań nad kulturą popularną.

Wpływ rozwoju technologicznego na rozwój kultury i dokonujące się w niej przewartościowania.

Teoria pseudowydarzeń Daniela Boorstina i jej konsekwencje kulturowe.

Indywidualizm i pseudoindywidualizm w kulturze popularnej

Kicz i kamp: kategorie estetyczne w kulturze popularnej.

Seriale i serie programowe jako lojalnościowa strategia kultury popularnej (sequel, prequel, remake, soap opera, telenowela)

Infotainment jako wytwór i komponent popkultury.

Pogranicza kultury elitarnej i popularnej na przykładzie literatury kryminalnej.

Kultura popularna i wzory życia: podróżowanie.

Kultura popularna wobec historii: popkomunizm, ludyczny i nostalgiczny obraz przeszłości, repetycja, relikt, immersja;

Ikony popkultury (autorzy, postaci, dzieła) – gadżety – mity.

Literatura:

Zalecana literatura:

Bauman o popkulturze. Wypisy (koncepcja i wybór Mateusz Halawa, Paulina Wróbel). Warszawa 2008.

Z. Bauman Z., Globalizacja i co z tego dla ludzi wynika. Warszawa 2000.

Kultura masowa (antologia tekstów: Dwight Macdonald, Clement Greenberg, Marshall McLuhan, Ernest van Den Haag, Leslie A. Fiedler, Melvin Tumin; wybór, tłumaczenie, przedmowa i posłowie: Czesław Miłosz ). Warszawa 2001

D. Scheck Leksykon amerykańskiej popkultury, wstęp Bogdan Baran, Kraków 1997.

J. Fiske Zrozumieć kulturę popularną Kraków 2010

D. Strinati, Wprowadzenie do kultury popularnej, Poznań 1998

M. Krajewski, Kultury kultury popularnej, Poznań 2003

A. Moles, Kicz czyli Sztuka szczęścia: studium o psychologii kiczu, Warszawa 1978

S. Sonntag, Notatki o kampie, w: Literaturze na Świecie nr 9/1979

A. Wieczorkiewicz A., Apetyt turysty. Kraków 2008

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)