Wstęp do prawa administracyjnego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 12-DDS50m |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wstęp do prawa administracyjnego |
Jednostka: | Wydział Teologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Skrócony opis: |
Cele modułu kształcenia A/ Zapoznanie studentów z pojęciem administracji i prawa administracyjnego oraz podstawowymi źródłami prawa administracyjnego. B/ Zapoznanie z zasadami funkcjonowania oraz podstawowymi kompetencjami organów administracji publicznej. C/Przedstawienie istoty stosunku administracyjnoprawnego i omówienie prawnych form działania administracji publicznej. D/ Zapoznanie z systemem podmiotów administracji publicznej. E/ Przekazanie wiedzy o instytucjach mieszczących się w tzw. ogólnej części prawa administracyjnego oraz sygnalizacja instytucji prawa materialnego administracyjnego. F/ Przekazanie umiejętności definiowania praw i obowiązków publicznoprawnych (wynikających z przepisu prawa oraz wymagających konkretyzacji), a także warunków ich realizacji. G/ Rozwijanie umiejętności kreatywnego myślenia, przygotowanie do praktycznego wykorzystywania zdobywanej w czasie zajęć teorii |
Pełny opis: |
Opis treści kształcenia Wykłady Zagadnienia wprowadzające Zasady ogólne prawa administracyjnego Źródła prawa administracyjnego Prawne formy działania administracji publicznej Podstawowe konstrukcje nauki prawa administracyjnego. Ustrojowe prawo administracyjne Kontrola administracji publicznej Podstawy odpowiedzialności odszkodowawczej za działania administracji publicznej Prawo administracyjne – część szczególna (wybrane zagadnienia) Omówienie istoty pism procesowych w postępowaniu administracyjnym (wnioski, odwołania od decyzji i skargi do sądu administracyjnego) Omówienie powszechnych w praktyce problemów w sferze prawa administracyjnego Ćwiczenia: Różnice pomiędzy stosunkiem cywilnoprawnym i administracyjnoprawnym. Władztwo administracyjne Działanie w granicach i na podstawie prawa Akty prawa miejscowego Konkretyzacja obowiązków publicznoprawnych Ustalanie właściwości organu Istota podań, wniosków, skarg adresowanych do organów administracji publicznej |
Literatura: |
od 2021/2022 Zalecana literatura: B. Szulik, S. Serafin, K. Miaskowska-Daszkiewicz, Zarys prawa administracyjnego, Warszawa 2017. E. Ochendowski , Prawo administracyjne, część ogólna, Toruń 2009. J. Zimmermann, Prawo administracyjne, Kraków 2010. Z. Leoński – Materialne prawo administracyjne, Poznań 2009. M. Stahl (red.), Materialne prawo administracyjne, pojęcia, instytucje, zasady w teorii i orzecznictwie, Warszawa 2009 do 2020/2021 Zalecana literatura 1. E. Ochendowski , Prawo administracyjne, część ogólna, Toruń 2009, 2. J. Zimmermann, Prawo administracyjne, Kraków 2010, 3. Z. Leoński – Materialne prawo administracyjne, Poznań 2009 r. 4. M. Stahl (red.), Materialne prawo administracyjne, pojęcia, instytucje, zasady w teorii i orzecznictwie, Warszawa 2009 |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student: wie jaki jest zakres przedmiotowy i podmiotowy prawa administracyjnego. Student zna mechanizm ustalania właściwości organów administracji publicznej rozumie istotę stosunku administracyjnoprawnego, zna podstawowe zasady, cele i najważniejsze regulacje w zakresie prawa administracyjnego. zna zakres zadań organów administracji dysponuje wiedzą na temat istnienia rozbieżności poglądów prezentowanych w literaturze przedmiotu oraz w judykaturze posiada umiejętność stosowania siatki pojęciowej prawa administracyjnego zna zasady ogólne prawa administracyjnego i wie gdzie ich poszukiwać rozumie wzajemne relacje pomiędzy poszczególnymi gałęziami prawa administracyjnego, cywilnego i karnego ma świadomość potrzeby ciągłej weryfikacji posiadanej wiedzy, w kontekście zmian legislacyjnych, oraz ewolucji poglądów orzecznictwa. potrafi samodzielnie i krytycznie – stosownie do potrzeb - uzupełniać wiedzę ma świadomość potrzeby i nawyk badania stanu prawnego prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z rozwiązaniem konkretnych problemów potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego zadania |
Metody i kryteria oceniania: |
od 2021/2022 Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM: bardzo dobry (bdb; 5,0): dobry plus (+db; 4,5): dobry (db; 4,0): dostateczny plus (+dst; 3,5): dostateczny (dst; 3,0): niedostateczny (ndst; 2,0): 5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu 4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu 4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu 3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach kształcenia tego modułu 3,0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach kształcenia tego modułu 2,0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu do 2020/2021 Przykładowe zadania/pytania służących ocenie osiągnięcia opisanych efektów kształcenia. Co to znaczy, że administracja działa w granicach i na podstawie prawa? Kto kształtuje treść stosunku administracyjnoprawnego Kryteria oceniania wykłady: ustne udzielenie odpowiedzi na 3 pytania ćwiczenia: przygotowanie oraz aktywność podczas zajęć 5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu 4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu 4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu 3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach kształcenia tego modułu 3,0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach kształcenia tego modułu 2,0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
Wykład, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Marcin Princ | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
Wykład, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Marcin Princ | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
Wykład, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Marcin Princ | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
Wykład, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Marcin Princ | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.