Metodyka pracy naukowej - proseminarium
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 12-DDS27 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodyka pracy naukowej - proseminarium |
Jednostka: | Wydział Teologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Skrócony opis: |
Cele modułu kształcenia a) przekazanie wiedzy wprowadzającej w metodykę pracy naukowej b) wzrost wiedzy i umiejętności w zakresie planowania i przeprowadzania badań naukowych. c) zapoznanie się z procedurą badań, metodami, technikami i narzędziami badawczymi d) wyrobienie umiejętności pisania opracowań i korzystania z tekstów źródłowych, którego efektem końcowym będzie napisanie pracy o charakterze naukowym. e) wykształcenie zdolności oceny tekstów własnych oraz koleżanek I kolegów. f) rozwinięcie umiejętności komunikacji i pracy w grupie g) zmotywowanie do rozwijania osobistego życia naukowego h) poznanie standardów edytorskich dla tekstów naukowych |
Pełny opis: |
Opis treści kształcenia zasady edycji tekstu w programie Word, nagłówki, tworzenie przypisów czym jest praca licencjacka? wybór tematu pracy licencjackiej zasady zbierania materiałów do pracy pisemnej zasady oceny źródeł i opracowań w pracy naukowej kwerenda bibliograficzna zasady tworzenia notatek, planu pracy zasady tworzenia fiszek zasady redagowania tekstu korekta tekstu |
Literatura: |
Zalecana literatura od 2021/2022 PN-ISO 690:2012P, Dokumentacja – Przypisy bibliograficzne – Zawartość, forma i struktura. Eco Umberto, Jak napisać pracę dyplomową. Poradnik dla humanistów, tłum. Kruszewski Marek, Kruszewska Danuta, Warszawa, Wydawnictwo UW 2009. Jerzy Apanowicz, Metodologiczne uwarunkowani pracy naukowej, Warszawa, Centrum Doradztwa i Informacji Difin 2005. Mały teolog. Minipodręcznik dla początkujących autorów teologicznych dzieł, praca zbiorowa, Katowice – Lublin 2003. Seweryniak Henryk, Metodyka uczenia się i pisania prac dyplomowych, Płock, Płocki Instytut Wydawniczy 2000. David Lindsay, Dobre rady dla piszących teksty naukowe, tłum. Karol Pesz, Wrocław 1995. Jan Boć, Jak pisać pracę magisterską, Wrocław 1994. Witold Marciszewski, Metoda analizy tekstu naukowego, Warszawa, PWN 1977. Józef Pieter, Ogólna metodologia pracy naukowej, Ossolineum, Wrocław 1967. January Weiner, Technika pisania i prezentowania prac naukowych. Warszawa, Wyd. Naukowe PWN, 2009. Adam Wolański, Edycja tekstów. Porady praktyczne, Warszawa, Wyd. Naukowe PWN, 2008 do 2020/2021 PN-ISO: 690: 2002 Dokumentacja. Przypisy bibliograficzne. Zawartość, forma i struktura, PN-ISO 690-2 Przypisy bibliograficzne. Dokumenty elektroniczne i ich części Eco Umberto, Jak napisać pracę dyplomową. Poradnik dla humanistów, tłum. Grażyna Jurkowlaniec, Warszawa, Wydawnictwo WUW 2007. Jerzy Apanowicz, Metodologiczne uwarunkowani pracy naukowej, Warszawa, Centrum Doradztwa i Informacji Difin 2005. Mały teolog. Minipodręcznik dla początkujących autorów teologicznych dzieł, praca zbiorowa, Katowice – Lublin 2003. Seweryniak Henryk, Metodyka uczenia się i pisania prac dyplomowych, Płock, Płocki Instytut Wydawniczy 2000. David Lindsay, Dobre rady dla piszących teksty naukowe, tłum. Karol Pesz, Wrocław 1995. Jan Boć, Jak pisać pracę magisterską, Wrocław 1994. Witold Marciszewski, Metoda analizy tekstu naukowego, Warszawa, PWN 1977. Józef Pieter, Ogólna metodologia pracy naukowej, Ossolineum, Wrocław 1967. January Weiner, Technika pisania i prezentowania prac naukowych. Warszawa, Wyd. Naukowe PWN, 2009. Adam Wolański, Edycja tekstów. Porady praktyczne, Warszawa, Wyd. Naukowe PWN, 2008 |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student: rozumienie zagadnienia wchodzące w zakres metodyki naukowej planuje własną działalność naukową stosuje w stopniu podstawowym procedury badawcze charakterystyczne dla danej dziedziny naukowej tworzy na podstawie tekstów źródłowych opracowania, teksty naukowe ocenia krytycznie teksty swoje i prace innych studentów staje się otwarty na twórcze dyskusje wokół opracowywanych zagadnień jest przygotowany do prowadzenie wspólnie z innymi poszukiwań sposobów najbardziej sprzyjających rozwojowi życia naukowego zna podstawy standardów edytorskich |
Metody i kryteria oceniania: |
od 2021/2022 Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM: bardzo dobry (bdb; 5,0): dobry plus (+db; 4,5): dobry (db; 4,0): dostateczny plus (+dst; 3,5): dostateczny (dst; 3,0): niedostateczny (ndst; 2,0): 5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu 4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu 4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu 3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach kształcenia tego modułu 3,0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach kształcenia tego modułu 2,0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu do 2020/2021 Przykładowe zadania/pytania służących ocenie osiągnięcia opisanych efektów kształcenia. 1, Przygotuj pisemną wypowiedź na temat: [temat wybrany po ustaleniach ze studentem]. 2. Opracuj fiszki na zadany temat. 3. Przygotuj wypowiedź na ustalony temat zawierającą 10 różnych opisów bibliograficznych opisanych w PN-ISO: 690: 2002 Dokumentacja. Przypisy bibliograficzne. Zawartość, forma i struktura, PN-ISO 690-2 Przypisy bibliograficzne. Dokumenty elektroniczne i ich części. Kryteria oceniania ćwiczenia: ocena przygotowanych przez studentów pisemnych wypowiedzi ciągłych, kolokwium zaliczeniowe. 5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu 4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu 4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu 3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach kształcenia tego modułu 3,0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach kształcenia tego modułu 2,0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Proseminarium, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Mikołaj Gębka, Piotr Małecki, Przemysław Strzyżyński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Proseminarium, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Mikołaj Gębka, Piotr Małecki, Przemysław Strzyżyński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Proseminarium, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Elżbieta Kotkowska, Przemysław Strzyżyński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Proseminarium, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Elżbieta Kotkowska, Przemysław Strzyżyński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.