Filozofia przyrody
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 12-B006Z |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Filozofia przyrody |
Jednostka: | Wydział Teologiczny |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Humanistycznych |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | język polski |
Skrócony opis: |
Cele zajęć/przedmiotu a) przedstawienie zagadnień związanych z naukowym rozumieniem przyrody-wszechświata; b) zapoznanie z zagadnieniami dotyczącymi przyrody nieożywionej i ożywionej; c) ukazanie przyrody jako dynamicznego systemu; d) uwrażliwienie na filozoficzny aspekt nauk szczegółowych; e) ukazanie teoretycznych i praktycznych aspektów ewolucjonizmu |
Pełny opis: |
Treści programowe dla zajęć/przedmiotu: Wykłady: Współczesne koncepcje czasu i przestrzeni. Teoria przyczynowości. Ewolucja życia i kosmosu . Dominujące obecnie teorie kosmogoniczne. Współczesna wiedza o materii. Życie organiczne – jego geneza i istota w ujęciu przyrodniczym i filozoficznym. |
Literatura: |
Zalecana literatura Obowiązkowo do przeczytania na egzamin Platon, Timaios, w: tenże, Dialogi, tłum. W. Witwicki, t. II, Kęty 1999, s. 657-743. Stanowisko Rady Naukowej Episkopatu wobec ewolucji z 24 XI 2006 – zob. http://ekai.pl Literatura podstawowa Adamski A. , Galileusza filozofia i teologia nauki, Poznań 2002. Filozofia przyrody, red. S. Janeczek, A. Starościc, D. Dąbek, J. Herda, KUL 2013. Heller M., Filozofia świata, Kraków 1992. Heller M., Filozofia przyrody, Kraków 2004. Heller M., Lubański M., Ślaga S., Zagadnienia filozoficzne współczesnej nauki, Warszawa 1992. Mutschler H-D., Wprowadzenie do filozofii przyrody, Kraków 2005. Wciórka L., Filozofia przyrody, Poznań 1993. Literatura uzupełniająca Clarke R., Nowe tajemnice Wszechświata, Kraków 2005. Coyne G., V., Omizzolo A., Podróż przez Wszechświat, Kraków 2003. Heller M., Ewolucja kosmosu i kosmologii, Warszawa 1983. Heller M., Granice kosmosu i kosmologii, Warszawa 2005. Heller M., Początek jest wszędzie. Nowa hipoteza pochodzenia wszechświata, Warszawa 2002. Heller M., Życiński J., Dylematy ewolucji, Tarnów 1996. Koyré A., Od zamkniętego świata do nieskończonego wszechświata, Gdańsk 1998. Kuhn T. S., Przewrót kopernikański, Warszawa 2006. Pedersen O., Konflikt czy symbioza, Tarnów 1997. Rąpała J., Teorie mineralnych początków życia. Studium filozoficzno-przyrodnicze, Lublin KUL 2016. Turek J., Kosmiczne koincydencje. Proponowane wyjaśnienia, Lublin KUL 2014. Teksty klasyczne (miejsce i rok wydania odnosi się do dostępnych polskich przekładów) Arystoteles, O niebie, Warszawa 1980. Arystoteles, Fizyka, Warszawa 1968. Hawking S., W. Krótka historia czasu, Warszawa 1990. Kopernik M., O obrotach ciał niebieskich i inne pisma, Wrocław 2004. Whitehead A. N., Nauka i świat nowożytny, Kraków 1987. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student/ka: wskazuje kierunki filozoficznej refleksji nad przyrodą definiuje przyrodę nieożywioną i ożywioną rozpoznaje związek dociekań filozoficznych z refleksją na temat ostatecznej struktury przyrody-wszechświata opisuje fenomen życia organicznego ocenia krytycznie historyczne koncepcje powstania życia na ziemi rozwiązuje z punktu widzenia filozofii dylematy teorii ewolucji |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM: ‒ bardzo dobry (bdb; 5,0) – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach uczenia się ‒ dobry plus (+db; 4,5) – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach uczenia się ‒ dobry (db; 4,0) – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach uczenia się ‒ dostateczny plus (+dst; 3,5) – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach uczenia się ‒ dostateczny (dst; 3,0) – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach uczenia się ‒ niedostateczny (ndst; 2,0) – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach uczenia się |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 8 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Adam Adamski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 8 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Adam Adamski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 8 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Adam Adamski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.