Liturgika - Liturgia Godzin
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 12-A056 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Liturgika - Liturgia Godzin |
Jednostka: | Wydział Teologiczny |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Humanistycznych |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Skrócony opis: |
Cele modułu kształcenia a) mprzekazanie wiedzy o genezie i rozwoju Liturgii godzin na przestrzeni wieków i jej aspektu teologicznego b) rozwinięcie umiejętności wyjaśniania genezy i rozwoju poszczególnych części Liturgii godzin c) zapoznanie ze strukturą i treścią poszczególnych godzin brewiarzowych d) przekazanie wiedzy o teologii i duchowości poszczególnych godzin liturgicznych e) wyrobienie umiejętności interpretacji brewiarzowych tekstów biblijnych, patrystycznych i euchologijnych oraz doboru literatury przedmiotu f) uwrażliwienie na ars celebrandi Liturgii godzin |
Pełny opis: |
Opis treści kształcenia Biblijne fundamenty i kształtowanie się Liturgii godzin na przestrzeni wieków Części i elementy Liturgii godzin Struktura i treść poszczególnych godzin brewiarzowych Duchowość Liturgii godzin Teksty biblijne, euchologijne i patrystyczne w posoborowej Liturgii godzin Celebracja Liturgii godzin Liturgia godzin w Kościołach Wschodnich i niekatolickich wyznaniach na Zachodzie |
Literatura: |
Zalecana literatura Źródła: Konstytucja o liturgii świętej Sacrosanctum Concilium 102-111. Paweł VI, Konstytucja Apostolska „Pieśń chwały”, w: LG, t. I, s. 13-22. Ogólne Wprowadzenie do Liturgii Godzin, w: LG, t. I, s. 23-99. Literatura przedmiotu: AA.VV., L’anno liturgico, w: Anamnesis, t. 6, Marietti, Genova 1992. ADAM A., L’anno liturgico. Celebrazione del mistero di Cristo, Elle Di Ci, Leumann (Torino) 1987. BEN-CHORIM S., Il giudaismo in preghiera, Paoline, Milano 1988. BERRANGER DE O., Arcykapłańska Modlitwa Jezusa, Communio 28(1985)nr4, s.54-59. BERGAMINI A., Anno liturgico, w: SARTORE D., - TRIACCA A.M., Nuovo Dizionario di Liturgia, ed. Paoline, Milano 1988, ss. 60-66. GŁOWA W., Modlitwa liturgiczna. Liturgia godzin, Wyd. Archidiecezji Przemyskiej, Przemyśl 1996. CHUPUNGCO A. J. (Red.), Scientia Liturgica, t. V, Tempo e spazio liturgico, Piemme, Casale Monferrato 1998. DALMAIS I.H. – JOUNEL P. - MARTIMORT A. G., La liturgia e il tempo, t. IV, w: MARTIMORT A. G. (Red.), La Chiesa in Preghiera, t.I-IV, Queriniana, Brescia 1984. KUNZLER M., Liturgia Kościoła, Pallottinum, Poznań 1999, ss. 595-722. NADOLSKI B, Liturgia i czas, t. II, w: Liturgika t. I-IV, Pallottinum, Poznań 1991. NOWAK W. (red.), Liturgia i pobożność ludowa, wyd. Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn 2003. ŚWIERZAWSKI W. (red.), Liturgia uświęcenia czasu, Polskie Towarzystwo Teologiczne, Kraków 1984. TAFT R., La Liturgia delle Ore in Oriente e in Occidente, Ed. Paoline, Milano 1988. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student: tłumaczy genezę i rozwój celebracji Liturgii godzin na przestrzeni wieków objaśnia genezę i rozwój poszczególnych części i elementów Liturgii godzin zna strukturę i treść modlitw poszczególnych godzin brewiarzowych i potrafi je stosować zna teologię i duchowość poszczególnych godzin brewiarzowych jest przygotowany do interpretacji tekstów biblijnych, patrystycznych i euchologijnych poszczególnych godzin liturgicznych oraz trafnie dobiera literaturę przedmiotu jest przygotowany i uwrażliwiony na poprawne celebrowanie Liturgii godzin |
Metody i kryteria oceniania: |
Przykładowe zadania/pytania służące ocenie osiągnięcia opisanych efektów kształcenia. Jakie są biblijne korzenie liturgii godzin? Omów elementy wspólne poszczególnych godzin brewiarzowych. Wskaż najważniejsze aspekty teologiczne liturgii godzin. Kryteria oceniania 5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu 4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu 4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu 3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach kształcenia tego modułu 3,0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach kształcenia tego modułu 2,0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 4 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Jakub Dębiec, Krzysztof Frąszczak, Dariusz Kwiatkowski, Kazimierz Lijka, Marcin Puziak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 4 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Dariusz Kwiatkowski, Kazimierz Lijka, Grzegorz Paczkowski, Daniel Trocholepszy | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 4 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Jakub Dębiec, Waldemar Pałęcki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.