Katechetyka fundamentalna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 12-A021 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Katechetyka fundamentalna |
Jednostka: | Wydział Teologiczny |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Humanistycznych |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | język polski |
Skrócony opis: |
Cel (cele) modułu kształcenia a) wprowadzenie w podstawowe pojęcia i terminy katechetyczne oraz określenie miejsca katechetyki na tle innych przedmiotów teologicznych b) zapoznanie z historią katechezy c) poznanie soborowych i posoborowych dokumentów katechetycznych d) zdobycie wiedzy na temat współczesnych kierunków katechetycznych oraz pogłębionego rozumienia modelu katechezy integralnej e) uwrażliwienie na obecność różnych wymiarów teologicznych w katechezie f) zaznajomienie z podstawą programową kształcenia religijnego i aktualnym programem katechizacji |
Pełny opis: |
Symbol treści kształcenia Opis treści kształcenia TK_01 Podstawowe pojęcia i terminy katechetyczne. Katechetyka jako dziedzina wiedzy na tle innych nauk teologicznych TK_02 Jezus jako katecheta TK_03 Etapy rozwoju katechezy: Kościół pierwotny, okres patrystyczny, Średniowiecze, katecheza po Soborze Trydenckim, Oświecenie, Neoscholastyka i wiek XIX. TK_04 Soborowe i posoborowe dokumenty katechetyczne TK_05 Współczesne kierunki katechetyczne w XX wieku TK_06 Teologiczne wymiary katechezy TK_07 Społeczne i kulturowe uwarunkowania współczesnej katechezy TK_08 Podstawa programowa kształcenia religijnego i aktualnym program katechizacji TK_09 Specyfika katechezy w Polsce po II wojnie światowej |
Literatura: |
Zalecana literatura Zalecana literatura: (podkreślenia wskazują na lekturę obowiązkową do zaliczenia) Sobór Watykański II, Deklaracja o wychowaniu chrześcijańskim Gravissimum educationis, Watykan 1965. Kongregacja ds. Duchowieństwa, Ogólna instrukcja kateche¬tyczna Directorium catechisticum generale, Watykan 1971. Paweł VI, Adhortacja apostolska Evangelii nuntiandi, Watykan 1975. Jan Paweł II, Adhortacja apostolska Catechesi tradendae, Waty¬kan 1979. Katechizm Kościoła Katolickiego, Poznań 1994. Kongregacja ds. Duchowieństwa, Dyrektorium ogólne o katechi¬za¬cji, Watykan 1997. Dokumenty II Synodu Plenarnego, Poznań 2001. Konferencja Episkopatu Polski, Dyrektorium Katechetyczne Ko¬ścioła Katolickiego w Polsce, Kraków 2001. Konferencja Episkopatu Polski, Podstawa programowa katechezy Kościoła Katolickiego w Polsce, Kraków 2010. Konferencja Episkopatu Polski, Program nauczania religii rzymskokatolickiej w przedszkolach i szkołach. Kraków 2010. Literatura przedmiotu: J. Stala J. (red.). Historia katechezy i katechetyka fundamentalna. Tarnów 2003. F. BLACHNICKI. Katechetyka fundamentalna. Lublin 1970. M. MAJEWSKI. Fundamentalne problemy katechetyki. Lublin 1981. J. SZPET. Vademecum katechety. Poznań 2000. W. KOSKA. Katechetyka. Poznań 1993. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student: definiuje i objaśnia podstawowe pojęcia i terminy katechetyczne oraz rozumie miejsce katechetyki na tle innych przedmiotów teologicznych rozpoznaje i przyjmuje Osobę Jezusa jako swój ideał - model katechety objaśnia i charakteryzuje historyczny proces rozwoju katechezy na tle dziejów Kościoła w świecie i w Polsce analizuje i zna soborowe i posoborowe dokumenty katechetyczne rozróżnia i opisuje współczesne kierunki i modele katechetyczne definiuje i objaśnia teologiczne wymiary katechezy postrzega i opisuje korelacje między zmieniającym się światem a koncepcjami katechezy zna i rozumie podstawowe założenia aktualnego programu katechetycznego |
Metody i kryteria oceniania: |
Przykładowe zadania (pytania): Jakie są podstawowe źródła katechezy? Proszę przedstawić charakterystykę katechezy czasów apostolskich Co wyraża katechetyczna zasada wierności Bogu i człowiekowi? Kryteria oceniania 5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne 4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne 4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne 3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami 3,0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami 2,0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Mirosław Gogolik, Jarosław Powąska, Wojciech Rzeszowski, Jacek Zjawin | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Mirosław Gogolik, Jan Szpet | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Mieczysław Polak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.