Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Katechetyka fundamentalna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 12-A021
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Katechetyka fundamentalna
Jednostka: Wydział Teologiczny
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Humanistycznych
Punkty ECTS i inne: 1.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Skrócony opis:

Cel (cele) modułu kształcenia

a) wprowadzenie w podstawowe pojęcia i terminy katechetyczne oraz określenie miejsca katechetyki na tle innych przedmiotów teologicznych

b) zapoznanie z historią katechezy

c) poznanie soborowych i posoborowych dokumentów katechetycznych

d) zdobycie wiedzy na temat współczesnych kierunków katechetycznych oraz pogłębionego rozumienia modelu katechezy integralnej

e) uwrażliwienie na obecność różnych wymiarów teologicznych w katechezie

f) zaznajomienie z podstawą programową kształcenia religijnego i aktualnym programem katechizacji

Pełny opis:

Symbol treści kształcenia Opis treści kształcenia

TK_01 Podstawowe pojęcia i terminy katechetyczne. Katechetyka jako dziedzina wiedzy na tle innych nauk teologicznych

TK_02 Jezus jako katecheta

TK_03 Etapy rozwoju katechezy: Kościół pierwotny, okres patrystyczny, Średniowiecze, katecheza po Soborze Trydenckim, Oświecenie, Neoscholastyka i wiek XIX.

TK_04 Soborowe i posoborowe dokumenty katechetyczne

TK_05 Współczesne kierunki katechetyczne w XX wieku

TK_06 Teologiczne wymiary katechezy

TK_07 Społeczne i kulturowe uwarunkowania współczesnej katechezy

TK_08 Podstawa programowa kształcenia religijnego i aktualnym program katechizacji

TK_09 Specyfika katechezy w Polsce po II wojnie światowej

Literatura:

Zalecana literatura

Zalecana literatura: (podkreślenia wskazują na lekturę obowiązkową do zaliczenia)

 Sobór Watykański II, Deklaracja o wychowaniu chrześcijańskim Gravissimum educationis, Watykan 1965.

 Kongregacja ds. Duchowieństwa, Ogólna instrukcja kateche¬tyczna Directorium catechisticum generale, Watykan 1971.

 Paweł VI, Adhortacja apostolska Evangelii nuntiandi, Watykan 1975.

 Jan Paweł II, Adhortacja apostolska Catechesi tradendae, Waty¬kan 1979.

 Katechizm Kościoła Katolickiego, Poznań 1994.

 Kongregacja ds. Duchowieństwa, Dyrektorium ogólne o katechi¬za¬cji, Watykan 1997.

 Dokumenty II Synodu Plenarnego, Poznań 2001.

 Konferencja Episkopatu Polski, Dyrektorium Katechetyczne Ko¬ścioła Katolickiego w Polsce, Kraków 2001.

 Konferencja Episkopatu Polski, Podstawa programowa katechezy Kościoła Katolickiego w Polsce, Kraków 2010.

 Konferencja Episkopatu Polski, Program nauczania religii rzymskokatolickiej w przedszkolach i szkołach. Kraków 2010.

Literatura przedmiotu:

 J. Stala J. (red.). Historia katechezy i katechetyka fundamentalna. Tarnów 2003.

 F. BLACHNICKI. Katechetyka fundamentalna. Lublin 1970.

 M. MAJEWSKI. Fundamentalne problemy katechetyki. Lublin 1981.

 J. SZPET. Vademecum katechety. Poznań 2000.

 W. KOSKA. Katechetyka. Poznań 1993.

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:

definiuje i objaśnia podstawowe pojęcia i terminy katechetyczne oraz rozumie miejsce katechetyki na tle innych przedmiotów teologicznych

rozpoznaje i przyjmuje Osobę Jezusa jako swój ideał - model katechety

objaśnia i charakteryzuje historyczny proces rozwoju katechezy na tle dziejów Kościoła w świecie i w Polsce

analizuje i zna soborowe i posoborowe dokumenty katechetyczne

rozróżnia i opisuje współczesne kierunki i modele katechetyczne

definiuje i objaśnia teologiczne wymiary katechezy

postrzega i opisuje korelacje między zmieniającym się światem a koncepcjami katechezy

zna i rozumie podstawowe założenia aktualnego programu katechetycznego

Metody i kryteria oceniania:

Przykładowe zadania (pytania):

Jakie są podstawowe źródła katechezy?

Proszę przedstawić charakterystykę katechezy czasów apostolskich

Co wyraża katechetyczna zasada wierności Bogu i człowiekowi?

Kryteria oceniania

 5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne

 4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne

 4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne

 3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami

 3,0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami

 2,0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Mirosław Gogolik, Jarosław Powąska, Wojciech Rzeszowski, Jacek Zjawin
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Mirosław Gogolik, Jan Szpet
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Mieczysław Polak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie z notą
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)