Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Logika i teoria poznania

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 12-A008-22
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Logika i teoria poznania
Jednostka: Wydział Teologiczny
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Humanistycznych
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Skrócony opis:

Cel (cele) modułu kształcenia

Celem wykładów i ćwiczeń z teorii poznania jest ukazanie zagadnień i poglądów epistemologicznych. Student powinien umieć rozpoznawać podstawowe poglądy epistemologiczne i ich konsekwencje zwłaszcza dla teologii. Celem wykładów i ćwiczeń z logiki jest prezentacja podstawowych pojęć i teorii logicznych. Student powinien: rozumieć podstawowe pojęcia i teorie logiki; odróżniać wnioskowania zawodne od niezawodnych; Na ćwiczenia student powinien: nabyć umiejętność wnioskowania, oceny wnioskowań, odczytywać sens wyrażeń logiki formalnej.

Przedmiot jest dwusemestralny. Powyższy opis dotyczy całości przedmiotu (obu semestrów).

Pełny opis:

Symbol treści kształcenia / Opis treści kształcenia

TK_01 Logika klasyczna

TK_02 Klasyczna logika formalna

TK_03 Teoria zbiorów; Teoria relacji; elementy semiotyki logicznej

TK_04 Elementy metodologii nauk

TK_05 Podstawowe poglądy i kierunki w teorii poznania

TK_06 Zagadnienie prawdy w teorii poznania

TK_07 Zagadnienie sporu o uniwersalia

Przedmiot jest dwusemestralny. Powyższy opis dotyczy całości przedmiotu (obu semestrów).

Literatura:

Zalecana literatura

Teoria poznania:

 Przemysław Strzyżyński, Wykłady z teorii poznania dla studentów teologii - skrypt

 Arno Anzenbacher,. Wprowadzenie do filozofii, Kraków WAM 2005, s. 118-226.

 Gabriel Gottfried, Teoria poznania od Kartezjusza do Wittgensteina, Kraków WAM 2007.

 J. Woleński, Epistemologia, Areus, Kraków, t. I-III.

 Roderick M. Chisholm, Teoria poznania, Daimonion, 1994.

 Adam Morton, Przewodnik po teorii poznania, Spacja, 2002.

Logika:

 Materiały do wykładów z logiki, dla studentów teologii-skrypt, Przemysław Strzyżyński

 Mała Encyklopedia Logiki, red. W. Marciszewski, Ossolineum, 1970.

 Logika, M. Kowalewski, Pallotinum 1959.

 Ćwiczenia z logiki, B. Stanosz, PWN 1999.

 Logika praktyczna, Z. Ziembiński, PWN 1963.

 O zasadzie sprzeczności u Arystotelesa, J. Łukasiewicz, PWN 1987.

 Wprowadzenie do logiki lub Logika dla prawników, W.Patryas

 Introduction to Logic, I. M. Copi, Macmillan, New York 1986.

 Wykłady z dziejów logiki, T. Kotarbiński, PWN 1985.

Przedmiot jest dwusemestralny. Powyższy opis dotyczy całości przedmiotu (obu semestrów).

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:

zna podstawowe kierunki i poglądy w zakresie teorii poznania

zna podstawowe poglądy epistemologiczne i ich konsekwencje zwłaszcza dla teologii

zna podstawowe pojęcia i teorie logiki

powinien odróżniać wnioskowania zawodne od niezawodnych

powinien: nabyć umiejętność wnioskowania, oceny wnioskowań, odczytywać sens wyrażeń logiki formalnej

Analizuje teksty źródłowe z teorii poznania na poziomie podstawowym

Docenia rolę logiki i analiz filozoficznych w komunikacji i budowaniu światopoglądu

Przedmiot jest dwusemestralny. Powyższy opis dotyczy całości przedmiotu (obu semestrów).

Metody i kryteria oceniania:

Przykładowe zadania (pytania) służące ocenie osiągnięcia opisanych efektów kształcenia.

Przykładowe zadania (pytania) służące ocenie osiągnięcia opisanych efektów kształcenia.

a) Zbadaj metodą zero-jedynkową wyrażenie

b) Podaj określenia (można posłużyć się przykładami): tautologii, ekstensjonalności, wnioskowania dedukcyjnego, zbioru jednoelementowego, zbioru w sensie kolektywnym i w sensie dystrybutywnym.

c) Zbadaj, czy wnioskowanie jest dedukcyjne, czyli skonstruowane według praw języka rachunku zdań: „Jeżeli jest ciepło, to kwitną kwiaty. I jeżeli przychodzi wiosna, to kwitną kwiaty. I prawda że: jest ciepło lub przyszła wiosna. Zatem nie prawda, że kwitną kwiaty”

d) Co twierdzi empiryzm genetyczny?

e) Co twierdzi racjonalizm genetyczny?

f) Podaj i wyjaśnij stanowiska w sporze o uniwersalia.

g) Co twierdzi koherencyjna koncepcja prawdy?

Oceny:

 5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu

 4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu

 4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu

 3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach kształcenia tego modułu

 3,0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach kształcenia tego modułu

 2,0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)