Logika i teoria poznania
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 12-A008-22 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Logika i teoria poznania |
Jednostka: | Wydział Teologiczny |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Humanistycznych |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Skrócony opis: |
Cel (cele) modułu kształcenia Celem wykładów i ćwiczeń z teorii poznania jest ukazanie zagadnień i poglądów epistemologicznych. Student powinien umieć rozpoznawać podstawowe poglądy epistemologiczne i ich konsekwencje zwłaszcza dla teologii. Celem wykładów i ćwiczeń z logiki jest prezentacja podstawowych pojęć i teorii logicznych. Student powinien: rozumieć podstawowe pojęcia i teorie logiki; odróżniać wnioskowania zawodne od niezawodnych; Na ćwiczenia student powinien: nabyć umiejętność wnioskowania, oceny wnioskowań, odczytywać sens wyrażeń logiki formalnej. Przedmiot jest dwusemestralny. Powyższy opis dotyczy całości przedmiotu (obu semestrów). |
Pełny opis: |
Symbol treści kształcenia / Opis treści kształcenia TK_01 Logika klasyczna TK_02 Klasyczna logika formalna TK_03 Teoria zbiorów; Teoria relacji; elementy semiotyki logicznej TK_04 Elementy metodologii nauk TK_05 Podstawowe poglądy i kierunki w teorii poznania TK_06 Zagadnienie prawdy w teorii poznania TK_07 Zagadnienie sporu o uniwersalia Przedmiot jest dwusemestralny. Powyższy opis dotyczy całości przedmiotu (obu semestrów). |
Literatura: |
Zalecana literatura Teoria poznania: Przemysław Strzyżyński, Wykłady z teorii poznania dla studentów teologii - skrypt Arno Anzenbacher,. Wprowadzenie do filozofii, Kraków WAM 2005, s. 118-226. Gabriel Gottfried, Teoria poznania od Kartezjusza do Wittgensteina, Kraków WAM 2007. J. Woleński, Epistemologia, Areus, Kraków, t. I-III. Roderick M. Chisholm, Teoria poznania, Daimonion, 1994. Adam Morton, Przewodnik po teorii poznania, Spacja, 2002. Logika: Materiały do wykładów z logiki, dla studentów teologii-skrypt, Przemysław Strzyżyński Mała Encyklopedia Logiki, red. W. Marciszewski, Ossolineum, 1970. Logika, M. Kowalewski, Pallotinum 1959. Ćwiczenia z logiki, B. Stanosz, PWN 1999. Logika praktyczna, Z. Ziembiński, PWN 1963. O zasadzie sprzeczności u Arystotelesa, J. Łukasiewicz, PWN 1987. Wprowadzenie do logiki lub Logika dla prawników, W.Patryas Introduction to Logic, I. M. Copi, Macmillan, New York 1986. Wykłady z dziejów logiki, T. Kotarbiński, PWN 1985. Przedmiot jest dwusemestralny. Powyższy opis dotyczy całości przedmiotu (obu semestrów). |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student: zna podstawowe kierunki i poglądy w zakresie teorii poznania zna podstawowe poglądy epistemologiczne i ich konsekwencje zwłaszcza dla teologii zna podstawowe pojęcia i teorie logiki powinien odróżniać wnioskowania zawodne od niezawodnych powinien: nabyć umiejętność wnioskowania, oceny wnioskowań, odczytywać sens wyrażeń logiki formalnej Analizuje teksty źródłowe z teorii poznania na poziomie podstawowym Docenia rolę logiki i analiz filozoficznych w komunikacji i budowaniu światopoglądu Przedmiot jest dwusemestralny. Powyższy opis dotyczy całości przedmiotu (obu semestrów). |
Metody i kryteria oceniania: |
Przykładowe zadania (pytania) służące ocenie osiągnięcia opisanych efektów kształcenia. Przykładowe zadania (pytania) służące ocenie osiągnięcia opisanych efektów kształcenia. a) Zbadaj metodą zero-jedynkową wyrażenie b) Podaj określenia (można posłużyć się przykładami): tautologii, ekstensjonalności, wnioskowania dedukcyjnego, zbioru jednoelementowego, zbioru w sensie kolektywnym i w sensie dystrybutywnym. c) Zbadaj, czy wnioskowanie jest dedukcyjne, czyli skonstruowane według praw języka rachunku zdań: „Jeżeli jest ciepło, to kwitną kwiaty. I jeżeli przychodzi wiosna, to kwitną kwiaty. I prawda że: jest ciepło lub przyszła wiosna. Zatem nie prawda, że kwitną kwiaty” d) Co twierdzi empiryzm genetyczny? e) Co twierdzi racjonalizm genetyczny? f) Podaj i wyjaśnij stanowiska w sporze o uniwersalia. g) Co twierdzi koherencyjna koncepcja prawdy? Oceny: 5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu 4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu 4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu 3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach kształcenia tego modułu 3,0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach kształcenia tego modułu 2,0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.