Historia filozofii starożytnej i średniowiecznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 12-A007Z |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Historia filozofii starożytnej i średniowiecznej |
Jednostka: | Wydział Teologiczny |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Humanistycznych |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Skrócony opis: |
. Cel (cele) modułu kształcenia /przedmiotu/ a) przekazanie wiedzy o głównych przedstawicielach oraz szkołach i nurtach filozoficznych starożytności i wieków średnich b) rozwinięcie umiejętności lokalizacji poszczególnych przedstawicieli, szkół i nurtów filozoficznych na tle znaczących wydarzeń historii powszechnej starożytności i średniowiecza c) zapoznanie w stopniu rozszerzonym z wiedzą na temat wiodących nurtów filozoficznych starożytności i średniowiecza, a także z wprowadzoną w tych okresach terminologią filozoficzną d) uwrażliwienie na te kierunki refleksji filozoficznej, które znacząco wpłynęły na proces kształtowania się argumentacji teologicznej, a także języka i pojęć doktryny chrześcijańskiej e) wyrobienie umiejętności interpretacji tekstów filozoficznych i doboru literatury przedmiotu f) rozwinięcie umiejętności komunikacji i pracy zespołowej nad tekstem filozoficznym |
Pełny opis: |
Symbol treści kształcenia Opis treści kształcenia TK_01 Życie duchowe Greków u zarania filozofii TK_02 Jońska filozofia przyrody TK_03 Nurt humanistyczny (sofiści i Sokrates) TK_04 Platon i Arystoteles TK_05 Szkoły filozoficzne okresu hellenistycznego TK_06 Neoplatonizm TK_07 Filozoficzne wątki patrystyki TK_08 Augustyn z Hippony TK_09 Anzelm z Aosty i początki scholastyki TK_10 Główne nurty średniowiecznej filozofii arabskiej TK_11 Twórczość czołowych scholastyków TK_12 Schyłek scholastyki |
Literatura: |
Zalecana literatura Lektury obowiązkowe: Platon, Uczta, w: tenże, Dialogi, tłum. W. Witwicki, t. II, Kęty 1999, s. 29-89. Św. Augustyn, Wyznania, tłum. Z. Kubiak, Kraków 1997. Wprowadzenia do starożytności i średniowiecza Bartlett R., Panorama średniowiecza, tłum. D. Stefańska-Szewczuk, Warszawa 2002. Duby G., Czasy katedr. Sztuka i społeczeństwo 980-1420, tłum. K. Dolatowska, Warszawa 2002. Kumaniecki K., Historia kultury starożytnej Grecji i Rzymu, Warszawa 1969. Vauchez A., Duchowość średniowiecza, tłum. H. Zaremska, Gdańsk 2004. Mitologia Greków i Rzymian Eliade M., Historia wierzeń i idei religijnych, t. I: Od epoki kamiennej di misteriów eleuzyńskich, tłum. S. Tokarski, Warszawa 1997, s. 162-196. Krokiewicz A., Studia orfickie. Moralność Homera i etyka Hezjoda, Warszawa 2000. Kubiak Z., Mitologia Greków i Rzymian, Warszawa 1998. Parandowski J., Mitologia. Wierzenia i podania Greków i Rzymian, London 1992. Wprowadzenia do filozofii starożytnej i średniowiecznej Hadot P., Czym jest filozofia starożytna?, tłum. P. Domański, Warszawa 2000. Jaeger W., Paideia. Formowanie człowieka greckiego, tłum. M. Plezia, H. Bednarek, Warszawa 2001. Scott-Kakures D., Castagnetto S., Benson H., Taschek W., Hurley P., Wstęp do historii filozofii, tłum. J. Ruszkowski, Poznań 1999, s. 9-96. Sparty A., Dzieje filozofii starożytności chrześcijańskiej i średniowiecza, Poznań 1992. Podręczniki Reale G., Historia filozofii starożytnej, tłum. E. I. Zieliński, t. I: Od początków do Sokratesa, Lublin 1999; t. II: Platon i Arystoteles, Lublin 1996; t. III: Systemy epoki hellenistycznej, Lublin 1999; t. IV: Szkoły epoki Cesarstwa, Lublin 1999; t. V: Słownik, indeksy, bibliografia, Lublin 2002. Reale G., Myśl starożytna, tłum. E. I. Zieliński, Lublin 2003. Swieżawski S., Dzieje europejskiej filozofii klasycznej, Warszawa-Wrocław 2000. Tatarkiewicz W., Historia filozofii, t. I: Filozofia starożytna i średniowieczna, Warszawa 1983. Źródła do dziejów filozofii starożytnej i wybrane teksty źródłowe Diogenes Laertios, Żywoty i poglądy słynnych filozofów, tłum. I. Krońska, K. Leśniak, W. Olszewski, Warszawa 1984. Filozofia. Materiały do ćwiczeń dla studentów teologii, wydanie drugie poprawione i rozszerzone, red. J. Grzeszczak, Poznań 2010. Kirk G. S., Raven J. E., Schofield M., Filozofia przedsokratejska. Studium krytyczne z wybranymi tekstami, tłum. J. Lang, Warszawa-Poznań 1999. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student: tłumaczy genezę i okoliczności pojawienia się refleksji o charakterze filozoficznym w starożytności i średniowieczu opisuje wpływ, jaki wywarło chrześcijaństwo na filozofię średniowieczną wskazuje kierunki rozwoju europejskiej filozofii starożytności i średniowiecza ocenia rolę i znaczenie poszczególnych nurtów filozoficznych starożytności i średniowiecza, a także posługuje się terminologią wypracowaną w tych okresach interpretuje poglądy filozoficzne w świetle przemian politycznych, społecznych i religijnych, jakim ulegała starożytna i średniowieczna Europa korzysta z dzieł filozofów i literatury przedmiotu wyszukuje te kierunki filozoficzne starożytności, które inspirowały starożytną i średniowieczną teologię posiada pogłębioną zdolność oceny wpływu filozofii starożytnej i średniowiecznej na kulturę europejską jest wrażliwy na wymogi racjonalności dyskursu filozoficznego |
Metody i kryteria oceniania: |
Przykładowe zadania (pytania) służące ocenie osiągnięcia opisanych efektów kształcenia. Podaj najważniejsze – Twoim zdaniem – przejawy kontynuacji starożytnego modelu myślenia w średniowieczu. Kryteria oceniania 5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu 4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu 4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu 3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach kształcenia tego modułu 3,0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach kształcenia tego modułu 2,0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.