Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Historia filozofii starożytnej i średniowiecznej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 12-A007Z
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Historia filozofii starożytnej i średniowiecznej
Jednostka: Wydział Teologiczny
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Humanistycznych
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Skrócony opis:

. Cel (cele) modułu kształcenia /przedmiotu/

a) przekazanie wiedzy o głównych przedstawicielach oraz szkołach i nurtach filozoficznych starożytności i wieków średnich

b) rozwinięcie umiejętności lokalizacji poszczególnych przedstawicieli, szkół i nurtów filozoficznych na tle znaczących wydarzeń historii powszechnej starożytności i średniowiecza

c) zapoznanie w stopniu rozszerzonym z wiedzą na temat wiodących nurtów filozoficznych starożytności i średniowiecza, a także z wprowadzoną w tych okresach terminologią filozoficzną

d) uwrażliwienie na te kierunki refleksji filozoficznej, które znacząco wpłynęły na proces kształtowania się argumentacji teologicznej, a także języka i pojęć doktryny chrześcijańskiej

e) wyrobienie umiejętności interpretacji tekstów filozoficznych i doboru literatury przedmiotu

f) rozwinięcie umiejętności komunikacji i pracy zespołowej nad tekstem filozoficznym

Pełny opis:

Symbol treści kształcenia Opis treści kształcenia

TK_01 Życie duchowe Greków u zarania filozofii

TK_02 Jońska filozofia przyrody

TK_03 Nurt humanistyczny (sofiści i Sokrates)

TK_04 Platon i Arystoteles

TK_05 Szkoły filozoficzne okresu hellenistycznego

TK_06 Neoplatonizm

TK_07 Filozoficzne wątki patrystyki

TK_08 Augustyn z Hippony

TK_09 Anzelm z Aosty i początki scholastyki

TK_10 Główne nurty średniowiecznej filozofii arabskiej

TK_11 Twórczość czołowych scholastyków

TK_12 Schyłek scholastyki

Literatura:

Zalecana literatura

Lektury obowiązkowe:

 Platon, Uczta, w: tenże, Dialogi, tłum. W. Witwicki, t. II, Kęty 1999, s. 29-89.

 Św. Augustyn, Wyznania, tłum. Z. Kubiak, Kraków 1997.

Wprowadzenia do starożytności i średniowiecza

 Bartlett R., Panorama średniowiecza, tłum. D. Stefańska-Szewczuk, Warszawa 2002.

 Duby G., Czasy katedr. Sztuka i społeczeństwo 980-1420, tłum. K. Dolatowska, Warszawa 2002.

 Kumaniecki K., Historia kultury starożytnej Grecji i Rzymu, Warszawa 1969.

 Vauchez A., Duchowość średniowiecza, tłum. H. Zaremska, Gdańsk 2004.

Mitologia Greków i Rzymian

 Eliade M., Historia wierzeń i idei religijnych, t. I: Od epoki kamiennej di misteriów eleuzyńskich, tłum. S. Tokarski, Warszawa 1997, s. 162-196.

 Krokiewicz A., Studia orfickie. Moralność Homera i etyka Hezjoda, Warszawa 2000.

 Kubiak Z., Mitologia Greków i Rzymian, Warszawa 1998.

 Parandowski J., Mitologia. Wierzenia i podania Greków i Rzymian, London 1992.

Wprowadzenia do filozofii starożytnej i średniowiecznej

 Hadot P., Czym jest filozofia starożytna?, tłum. P. Domański, Warszawa 2000.

 Jaeger W., Paideia. Formowanie człowieka greckiego, tłum. M. Plezia, H. Bednarek, Warszawa 2001.

 Scott-Kakures D., Castagnetto S., Benson H., Taschek W., Hurley P., Wstęp do historii filozofii, tłum. J. Ruszkowski, Poznań 1999, s. 9-96.

 Sparty A., Dzieje filozofii starożytności chrześcijańskiej i średniowiecza, Poznań 1992.

Podręczniki

 Reale G., Historia filozofii starożytnej, tłum. E. I. Zieliński, t. I: Od początków do Sokratesa, Lublin 1999; t. II: Platon i Arystoteles, Lublin 1996; t. III: Systemy epoki hellenistycznej, Lublin 1999; t. IV: Szkoły epoki Cesarstwa, Lublin 1999; t. V: Słownik, indeksy, bibliografia, Lublin 2002.

 Reale G., Myśl starożytna, tłum. E. I. Zieliński, Lublin 2003.

 Swieżawski S., Dzieje europejskiej filozofii klasycznej, Warszawa-Wrocław 2000.

 Tatarkiewicz W., Historia filozofii, t. I: Filozofia starożytna i średniowieczna, Warszawa 1983.

Źródła do dziejów filozofii starożytnej i wybrane teksty źródłowe

 Diogenes Laertios, Żywoty i poglądy słynnych filozofów, tłum. I. Krońska, K. Leśniak, W. Olszewski, Warszawa 1984.

 Filozofia. Materiały do ćwiczeń dla studentów teologii, wydanie drugie poprawione i rozszerzone, red. J. Grzeszczak, Poznań 2010.

 Kirk G. S., Raven J. E., Schofield M., Filozofia przedsokratejska. Studium krytyczne z wybranymi tekstami, tłum. J. Lang, Warszawa-Poznań 1999.

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:

tłumaczy genezę i okoliczności pojawienia się refleksji o charakterze filozoficznym w starożytności i średniowieczu

opisuje wpływ, jaki wywarło chrześcijaństwo na filozofię średniowieczną

wskazuje kierunki rozwoju europejskiej filozofii starożytności i średniowiecza

ocenia rolę i znaczenie poszczególnych nurtów filozoficznych starożytności i średniowiecza, a także posługuje się terminologią wypracowaną w tych okresach

interpretuje poglądy filozoficzne w świetle przemian politycznych, społecznych i religijnych, jakim ulegała starożytna i średniowieczna Europa

korzysta z dzieł filozofów i literatury przedmiotu

wyszukuje te kierunki filozoficzne starożytności, które inspirowały starożytną i średniowieczną teologię

posiada pogłębioną zdolność oceny wpływu filozofii starożytnej i średniowiecznej na kulturę europejską

jest wrażliwy na wymogi racjonalności dyskursu filozoficznego

Metody i kryteria oceniania:

Przykładowe zadania (pytania) służące ocenie osiągnięcia opisanych efektów kształcenia.

Podaj najważniejsze – Twoim zdaniem – przejawy kontynuacji starożytnego modelu myślenia w średniowieczu.

Kryteria oceniania

 5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu

 4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu

 4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu

 3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach kształcenia tego modułu

 3,0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach kształcenia tego modułu

 2,0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)