Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Kościół katolicki oraz wybrane wspólnoty chrześcijańskie w wieku Oświecenia

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 12-102HK-15
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Kościół katolicki oraz wybrane wspólnoty chrześcijańskie w wieku Oświecenia
Jednostka: Wydział Teologiczny
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Humanistycznych
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: język polski
Skrócony opis:

Celem modułu jest pogłębienie wiedzy na temat sytuacji Kościoła katolickiego oraz wybranych wspólnot chrześcijańskich w wieku Oświecenia. Wiek Oświecenia można ogólnie zdefiniować jako okres przemian kulturowych i społecznych, w których centrum znajdowało się dążenie do przedefiniowania całości wiedzy i doświadczenia ludzkiego, zgodnie ze specyficznie rozumianym kryterium rozumu. Odpowiada on chronologicznie tzw. „długiemu wiekowi XVIII”, umownie od 1675 do 1815 r. Oświecenie miało duży i różnorodny wpływ na wspólnoty chrześcijańskie. Krytyczne podejście do tradycji religijnych oraz odrzucanie koncepcji objawienia Bożego torowało drogę do odrzucenia chrześcijaństwa, a nawet w ogóle wiary w Boga. Z kolei dążenie do pogodzenia praktyki wiary z nową umysłowością rodziło szereg pozytywnych reform kościelnych, w duchu chrześcijańskiego oświecenia.

Pełny opis:

Opis treści kształcenia modułu zajęć/przedmiotu

UWAGA: Punktem wyjścia każdego wykładu jest konkretne wydarzenie, które posłuży do szerszego spojrzenia na pewien aspekt życia chrześcijańskiego w wieku Oświecenia, np. „3. Rok 1723 w Rzeczypospolitej – koronacja obrazu Matki Bożej Kodeńskiej” będzie punktem wyjścia do refleksji nad przemianami pobożności ludowej w kontekście oświeceniowych ideałów racjonalności, wyznawanych także przez część hierarchii kościelnej.

1. Wstęp do problematyki – terminologia i bibliografia

2. Rok 1723 – Christian Wolff oskarżony o ateizm

3. Rok 1723 w Rzeczypospolitej – koronacja obrazu Matki Bożej Kodeńskiej

4. Rok 1723 – J.S. Bach komponuje Darzu ist erschienen der Sohn Gottes, BWV 40

5. 1740 – początek pontyfikatu Benedykta XIV

6. Rok 1747 – biblioteka Załuskich w Warszawie

7. Rok 1749 – urodził się Johann Wolfgang Goethe

8. Rok 1751 – I tom Encyklopedii Diderota

9. Rok 1755 – trzęsienie ziemi w Lizbonie

10. Rok 1763 – Traktat Paryski i koniec francuskich kolonii w Ameryce

11. Rok 1769 – Stanisław Konarski publikuje O religii poczciwych ludzi

12. Rok 1772 – Histoire philosophique et politique des deux Indes Raynala

13. Rok 1773 – kasata zakonu jezuitów

14. Rok 1780 – definitywne odrzucenie projektu Kodeksu Zamoyskiego

15. Rok 1782 – w Wenecji opublikowano grecką wersję Filokalii

Literatura:

Zalecana literatura:

‒ E. Rostworowski, Historia powszechna. Wiek XVIII, Warszawa: PWN [wiele wydań].

‒ R. Szczurowski, "Zaradzić potrzebom doczesnym i wiecznym". Idee oświecenia w Kościele katolickim w Polsce (do 1795 r.), Kraków: WAM 2014.

‒ A Companion to the Catholic Enlightenment in Europe, red. U. Lehrner, M. Printy, Leiden: Brill 2010

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu modułu i potwierdzeniu osiągnięcia EK student /ka:

Potrafi:

Zdefiniować podstawowe terminy: oświecenie, kontroświecenie, oświecenie katolickie, katolicyzm oświecony

Podać przykłady negatywnego i pozytywnego wpływu oświecenia na wspólnoty kościelne

Ocenić krytycznie przykłady chrześcijańskiej apologetyki jak i antychrześcijańskiej polemiki oświeceniowej

Wskazać przełomowe momenty historii Rzeczypospolitej XVIII w., mające istotny kontekst religijny

Wskazać inspiracje chrześcijańskie w wybranych dziełach sztuki XVIII w.

Wskazać wybitne jednostki, które wpłynęły na kształt wspólnot chrześcijańskich w XVIII w.

Omówić relacje sfery polityki i wiary w Europie XVIII w.

Dostrzec analogie między dylematami chrześcijan w XVIII i XXI wieku

Metody i kryteria oceniania:

Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:

bardzo dobry (bdb; 5,0):

dobry plus (+db; 4,5):

dobry (db; 4,0):

dostateczny plus (+dst; 3,5):

dostateczny (dst; 3,0):

niedostateczny (ndst; 2,0):

5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu

4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu

4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu

3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach kształcenia tego modułu

3,0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach kształcenia tego modułu

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Paweł Zając
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie z notą
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)