Kościół katolicki oraz wybrane wspólnoty chrześcijańskie w wieku Oświecenia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 12-102HK-15 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Kościół katolicki oraz wybrane wspólnoty chrześcijańskie w wieku Oświecenia |
Jednostka: | Wydział Teologiczny |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Humanistycznych |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | język polski |
Skrócony opis: |
Celem modułu jest pogłębienie wiedzy na temat sytuacji Kościoła katolickiego oraz wybranych wspólnot chrześcijańskich w wieku Oświecenia. Wiek Oświecenia można ogólnie zdefiniować jako okres przemian kulturowych i społecznych, w których centrum znajdowało się dążenie do przedefiniowania całości wiedzy i doświadczenia ludzkiego, zgodnie ze specyficznie rozumianym kryterium rozumu. Odpowiada on chronologicznie tzw. „długiemu wiekowi XVIII”, umownie od 1675 do 1815 r. Oświecenie miało duży i różnorodny wpływ na wspólnoty chrześcijańskie. Krytyczne podejście do tradycji religijnych oraz odrzucanie koncepcji objawienia Bożego torowało drogę do odrzucenia chrześcijaństwa, a nawet w ogóle wiary w Boga. Z kolei dążenie do pogodzenia praktyki wiary z nową umysłowością rodziło szereg pozytywnych reform kościelnych, w duchu chrześcijańskiego oświecenia. |
Pełny opis: |
Opis treści kształcenia modułu zajęć/przedmiotu UWAGA: Punktem wyjścia każdego wykładu jest konkretne wydarzenie, które posłuży do szerszego spojrzenia na pewien aspekt życia chrześcijańskiego w wieku Oświecenia, np. „3. Rok 1723 w Rzeczypospolitej – koronacja obrazu Matki Bożej Kodeńskiej” będzie punktem wyjścia do refleksji nad przemianami pobożności ludowej w kontekście oświeceniowych ideałów racjonalności, wyznawanych także przez część hierarchii kościelnej. 1. Wstęp do problematyki – terminologia i bibliografia 2. Rok 1723 – Christian Wolff oskarżony o ateizm 3. Rok 1723 w Rzeczypospolitej – koronacja obrazu Matki Bożej Kodeńskiej 4. Rok 1723 – J.S. Bach komponuje Darzu ist erschienen der Sohn Gottes, BWV 40 5. 1740 – początek pontyfikatu Benedykta XIV 6. Rok 1747 – biblioteka Załuskich w Warszawie 7. Rok 1749 – urodził się Johann Wolfgang Goethe 8. Rok 1751 – I tom Encyklopedii Diderota 9. Rok 1755 – trzęsienie ziemi w Lizbonie 10. Rok 1763 – Traktat Paryski i koniec francuskich kolonii w Ameryce 11. Rok 1769 – Stanisław Konarski publikuje O religii poczciwych ludzi 12. Rok 1772 – Histoire philosophique et politique des deux Indes Raynala 13. Rok 1773 – kasata zakonu jezuitów 14. Rok 1780 – definitywne odrzucenie projektu Kodeksu Zamoyskiego 15. Rok 1782 – w Wenecji opublikowano grecką wersję Filokalii |
Literatura: |
Zalecana literatura: ‒ E. Rostworowski, Historia powszechna. Wiek XVIII, Warszawa: PWN [wiele wydań]. ‒ R. Szczurowski, "Zaradzić potrzebom doczesnym i wiecznym". Idee oświecenia w Kościele katolickim w Polsce (do 1795 r.), Kraków: WAM 2014. ‒ A Companion to the Catholic Enlightenment in Europe, red. U. Lehrner, M. Printy, Leiden: Brill 2010 |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu i potwierdzeniu osiągnięcia EK student /ka: Potrafi: Zdefiniować podstawowe terminy: oświecenie, kontroświecenie, oświecenie katolickie, katolicyzm oświecony Podać przykłady negatywnego i pozytywnego wpływu oświecenia na wspólnoty kościelne Ocenić krytycznie przykłady chrześcijańskiej apologetyki jak i antychrześcijańskiej polemiki oświeceniowej Wskazać przełomowe momenty historii Rzeczypospolitej XVIII w., mające istotny kontekst religijny Wskazać inspiracje chrześcijańskie w wybranych dziełach sztuki XVIII w. Wskazać wybitne jednostki, które wpłynęły na kształt wspólnot chrześcijańskich w XVIII w. Omówić relacje sfery polityki i wiary w Europie XVIII w. Dostrzec analogie między dylematami chrześcijan w XVIII i XXI wieku |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM: bardzo dobry (bdb; 5,0): dobry plus (+db; 4,5): dobry (db; 4,0): dostateczny plus (+dst; 3,5): dostateczny (dst; 3,0): niedostateczny (ndst; 2,0): 5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu 4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu 4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu 3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach kształcenia tego modułu 3,0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach kształcenia tego modułu |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Paweł Zając | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.