Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka z zaburzeniami ze spektrum autyzmu

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 11-WWRD-4SA-n
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
Jednostka: Wydział Studiów Edukacyjnych
Grupy: E-learning - przedmioty Wydziału Studiów Edukacyjnych
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 1.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Kierunek studiów:

Pedagogika specjalna

Poziom przedmiotu:

II stopień

Cele kształcenia:

- ukazanie roli rodziców, pełnosprawnego rodzeństwa oraz dziadków w procesie wczesnego wspomagania rozwoju dzieci ze spektrum autyzmu;

- zaznajomienie z modelem wczesnego wspomagania rozwoju skoncentrowanego na interakcjach rodzice – dziecko ze spektrum autyzmu;

- przedstawienie modeli współpracy specjalistów w procesie wczesnego wspomagania dzieci ze spektrum autyzmu;

- przygotowanie do współpracy z rodzicami i innymi członkami rodziny w formie wizyt domowych.


Rok studiów (jeśli obowiązuje):

I rok

Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning):

Nie, natomiast w roku akademickim 2020/2021 w związku z COVID-19 zajęcia będą realizowane zdalnie na MS Teams (w całości).

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

Wiedza z psychologii rozwoju człowieka

Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć:

Materiały niezbędne do zajęć zostaną udostępnione przez prowadzących (za pośrednictwem platformy MS Teams).



Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

Wykład z prezentacją multimedialną wybranych, zagadnień

Wykład problemowy,

Dyskusja,

Praca z tekstem,

Pokaz i obserwacja.


Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem 8

Czytanie wskazanej literatury 15

Przygotowanie do egzaminu / zaliczenia 7

SUMA GODZIN 30

LICZBA PUNKTÓW ECTS DLA ZAJĘĆ/PRZEDMIOTU 1



Skrócony opis:

Ukazanie roli środowiska rodzinnego w procesie wczesnego wspomagania rozwoju dzieci ze spektrum autyzmu. Zaznajomienie z modelem wczesnego wspomagania rozwoju skoncentrowanego na interakcjach rodzice – dziecko ze spektrum autyzmu oraz modelami współpracy specjalistów w procesie wczesnego wspomagania dzieci ze spektrum autyzmu.

Pełny opis:

Rola rodziców, pełnosprawnego rodzeństwa i dziadków w procesie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka ze spektrum autyzmu. Cechy interakcji wspomagających rozwój dziecka ze spektrum autyzmu. Strategie postępowania rodziców w toku interakcji z dzieckiem ze spektrum autyzmu. Modele współpracy specjalistów w procesie wczesnego wspomagania dzieci ze spektrum autyzmu. Wizyty domowe jako podstawowa forma współpracy specjalistów z rodziną w procesie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka ze spektrum autyzmu.

Literatura:

Olechnowicz H., Wiktorowicz R. (2013), Dziecko z autyzmem. Wyzwalanie potencjału rozwojowego, Warszawa: PWN, s. 21-52.

Pisula E., Głowacki M., Spostrzeganie przez rodziców wczesnego rozwoju dzieci z autyzmem. https://www.google.pl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&ved=2ahUKEwim7t-w9eHrAhVt-yoKHWJ2AkgQFjAAegQIBBAB&url=http%3A%2F%2Fcejsh.icm.edu.pl%2Fcejsh%2Felement%2Fbwmeta1.element.ojs-issn-2084-3879-year-2005-volume-10-issue-3-article-2955%2Fc%2F2955-2955.pdf&usg=AOvVaw0SFcK9joufuuPrvETi33qh

Rogers S.J., Dawson G., Vismara L.A. (2015), Metoda wczesnego startu dla dziecka z autyzmem (ESDM), Kraków: Wyd. UJ, s. 41-80.

Twardowski A. (2008). Rola dziadków we wspomaganiu rozwoju dzieci z niepełnosporawnościami. W: A. Twardowski (red.), Wspomaganie rozwoju dzieci z rzadkimi zespołami chromosomowymi. Poznań: Wyd. Nauk. PTP.

Twardowski A. (2009), Psychologiczne problemy ojców dzieci z niepełnosprawnościami. Szkoła Specjalna nr 1.

Twardowski A. (2011), Sytuacja psychologiczna rodzeństwa dzieci z niepełnosprawnościami. Szkoła Specjalna nr 2 oraz nr 3.

Twardowski A. (2014), Wczesne wspomaganie rozwoju dzieci z niepełnosprawnościami w środowisku rodzinnym, Poznań: Wyd. Nauk. UAM, s. 225-275

Winczura B., Wczesne rozpoznawanie autyzmu u małych dzieci. https://www.google.pl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwjMhcnQ8eHrAhWOvosKHYXDCvUQFjAHegQICRAB&url=http%3A%2F%2Fwww.sbc.org.pl%2FContent%2F164062%2FKonteksty_Pedagogiczne_1SBC.pdf&usg=AOvVaw3Jeci-4JwBZb-D8AFL48We

Wolska-Długosz, M., Płusa A., Terapie wspomagające rozwój dzieci z autyzmem. https://www.google.pl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&ved=2ahUKEwj66_Da7eHrAhXfAxAIHQFRCSI4ChAWMAF6BAgDEAE&url=https%3A%2F%2Fkn.pfron.org.pl%2Fdownload%2F5%2F804%2F09NataliaHabik.pdf&usg=AOvVaw1Gl9CENE2dEkzVP8i7wf0Q

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student /ka:

Rozumie konieczność włączenia członków rodziny w proces wczesnego wspomagania rozwoju dziecka ze spektrum autyzmu,

Charakteryzuje cechy interakcji wspomagających rozwój dziecka ze spektrum autyzmu,

Zna specyfikę modeli współpracy specjalistów w procesie wczesnego wspomagania dzieci ze spektrum autyzmu: wielodyscyplinarnego, interdyscyplinarnego i transdyscyplinarnego,

Potrafi wymienić i scharakteryzować główne elementy scenariusza wizyty domowej.

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie pisemne - test.

5 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

3.5 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami

3.0 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami

2.0 – niezadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne.

Praktyki zawodowe:

Nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-03-01 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 8 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Andrzej Twardowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Wykład - Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-24 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 8 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Andrzej Twardowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Wykład - Zaliczenie z notą
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)