Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 11-WWRD-4SA-n |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka z zaburzeniami ze spektrum autyzmu |
Jednostka: | Wydział Studiów Edukacyjnych |
Grupy: |
E-learning - przedmioty Wydziału Studiów Edukacyjnych Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Kierunek studiów: | Pedagogika specjalna |
Poziom przedmiotu: | II stopień |
Cele kształcenia: | - ukazanie roli rodziców, pełnosprawnego rodzeństwa oraz dziadków w procesie wczesnego wspomagania rozwoju dzieci ze spektrum autyzmu; - zaznajomienie z modelem wczesnego wspomagania rozwoju skoncentrowanego na interakcjach rodzice – dziecko ze spektrum autyzmu; - przedstawienie modeli współpracy specjalistów w procesie wczesnego wspomagania dzieci ze spektrum autyzmu; - przygotowanie do współpracy z rodzicami i innymi członkami rodziny w formie wizyt domowych. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning): | Nie, natomiast w roku akademickim 2020/2021 w związku z COVID-19 zajęcia będą realizowane zdalnie na MS Teams (w całości). |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Wiedza z psychologii rozwoju człowieka |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Materiały niezbędne do zajęć zostaną udostępnione przez prowadzących (za pośrednictwem platformy MS Teams). |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład z prezentacją multimedialną wybranych, zagadnień Wykład problemowy, Dyskusja, Praca z tekstem, Pokaz i obserwacja. |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem 8 Czytanie wskazanej literatury 15 Przygotowanie do egzaminu / zaliczenia 7 SUMA GODZIN 30 LICZBA PUNKTÓW ECTS DLA ZAJĘĆ/PRZEDMIOTU 1 |
Skrócony opis: |
Ukazanie roli środowiska rodzinnego w procesie wczesnego wspomagania rozwoju dzieci ze spektrum autyzmu. Zaznajomienie z modelem wczesnego wspomagania rozwoju skoncentrowanego na interakcjach rodzice – dziecko ze spektrum autyzmu oraz modelami współpracy specjalistów w procesie wczesnego wspomagania dzieci ze spektrum autyzmu. |
Pełny opis: |
Rola rodziców, pełnosprawnego rodzeństwa i dziadków w procesie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka ze spektrum autyzmu. Cechy interakcji wspomagających rozwój dziecka ze spektrum autyzmu. Strategie postępowania rodziców w toku interakcji z dzieckiem ze spektrum autyzmu. Modele współpracy specjalistów w procesie wczesnego wspomagania dzieci ze spektrum autyzmu. Wizyty domowe jako podstawowa forma współpracy specjalistów z rodziną w procesie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka ze spektrum autyzmu. |
Literatura: |
Olechnowicz H., Wiktorowicz R. (2013), Dziecko z autyzmem. Wyzwalanie potencjału rozwojowego, Warszawa: PWN, s. 21-52. Pisula E., Głowacki M., Spostrzeganie przez rodziców wczesnego rozwoju dzieci z autyzmem. https://www.google.pl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&ved=2ahUKEwim7t-w9eHrAhVt-yoKHWJ2AkgQFjAAegQIBBAB&url=http%3A%2F%2Fcejsh.icm.edu.pl%2Fcejsh%2Felement%2Fbwmeta1.element.ojs-issn-2084-3879-year-2005-volume-10-issue-3-article-2955%2Fc%2F2955-2955.pdf&usg=AOvVaw0SFcK9joufuuPrvETi33qh Rogers S.J., Dawson G., Vismara L.A. (2015), Metoda wczesnego startu dla dziecka z autyzmem (ESDM), Kraków: Wyd. UJ, s. 41-80. Twardowski A. (2008). Rola dziadków we wspomaganiu rozwoju dzieci z niepełnosporawnościami. W: A. Twardowski (red.), Wspomaganie rozwoju dzieci z rzadkimi zespołami chromosomowymi. Poznań: Wyd. Nauk. PTP. Twardowski A. (2009), Psychologiczne problemy ojców dzieci z niepełnosprawnościami. Szkoła Specjalna nr 1. Twardowski A. (2011), Sytuacja psychologiczna rodzeństwa dzieci z niepełnosprawnościami. Szkoła Specjalna nr 2 oraz nr 3. Twardowski A. (2014), Wczesne wspomaganie rozwoju dzieci z niepełnosprawnościami w środowisku rodzinnym, Poznań: Wyd. Nauk. UAM, s. 225-275 Winczura B., Wczesne rozpoznawanie autyzmu u małych dzieci. https://www.google.pl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwjMhcnQ8eHrAhWOvosKHYXDCvUQFjAHegQICRAB&url=http%3A%2F%2Fwww.sbc.org.pl%2FContent%2F164062%2FKonteksty_Pedagogiczne_1SBC.pdf&usg=AOvVaw3Jeci-4JwBZb-D8AFL48We Wolska-Długosz, M., Płusa A., Terapie wspomagające rozwój dzieci z autyzmem. https://www.google.pl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&ved=2ahUKEwj66_Da7eHrAhXfAxAIHQFRCSI4ChAWMAF6BAgDEAE&url=https%3A%2F%2Fkn.pfron.org.pl%2Fdownload%2F5%2F804%2F09NataliaHabik.pdf&usg=AOvVaw1Gl9CENE2dEkzVP8i7wf0Q |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student /ka: Rozumie konieczność włączenia członków rodziny w proces wczesnego wspomagania rozwoju dziecka ze spektrum autyzmu, Charakteryzuje cechy interakcji wspomagających rozwój dziecka ze spektrum autyzmu, Zna specyfikę modeli współpracy specjalistów w procesie wczesnego wspomagania dzieci ze spektrum autyzmu: wielodyscyplinarnego, interdyscyplinarnego i transdyscyplinarnego, Potrafi wymienić i scharakteryzować główne elementy scenariusza wizyty domowej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie pisemne - test. 5 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 3.5 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami 3.0 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami 2.0 – niezadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne. |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 8 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Andrzej Twardowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Wykład - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 8 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Andrzej Twardowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Wykład - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.