Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Warsztat pracy nauczyciela przedszkola

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 11-WPNP-3WN-n
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Warsztat pracy nauczyciela przedszkola
Jednostka: Wydział Studiów Edukacyjnych
Grupy: E-learning - przedmioty Wydziału Studiów Edukacyjnych
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

Kierunek studiów: pedagogika

specjalności: wychowanie przedszkolne i nauczanie początkowe, edukacja elementarna i terapia pedagogiczna


Poziom przedmiotu:

I stopień

Cele kształcenia:

Celem przedmiotu jest wyposażenie studentów w wiedzę i umiejętności metodyczne dotyczące kreowania warunków do wszechstronnego rozwoju dzieci w wieku przedszkolnym oraz projektowania zajęć w przedszkolu i kształtowanie kultury praktyki pracy nauczycielskiej.

Rok studiów (jeśli obowiązuje):

III rok

Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning):

nie

W przypadku konieczności realizacji zajęć w formie zdalnej wykorzystanie platform internetowych, np. MS Teams, Moodle, umożliwiających ich prowadzenie w trybie on-line w czasie rzeczywistym. Dobór aktywności będzie uzależniony od treści kursu, potrzeb studentów i preferencji prowadzącego.

W roku akademickim 2020/21 z uwagi na rozprzestrzenianie się COVID-19 zajęcia będą realizowane w całości zdalnie.


Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

Znajomość podstaw psychologii rozwojowej i dydaktyki ogólnej oraz treści programowych edukacji zintegrowanej w oparciu o metodyki przedmiotów realizowanych na I i II roku studiów.

Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć:


Literatura i materiały zostaną udostępnione przez prowadzącego zajęcia.


Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień

Dyskusja

Praca z tekstem

Metoda ćwiczeniowa

Metoda warsztatowa

Metody aktywizujące (np.: „burza mózgów”, technika analizy SWOT, technika drzewka decyzyjnego, metoda „kuli śniegowej”, konstruowanie „map myśli”)

Praca w grupach


Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem 35

Przygotowanie do zajęć 10

Czytanie wskazanej literatury 10

Przygotowanie pracy pisemnej, raportu, prezentacji, demonstracji, itp. 15

Przygotowanie projektu 10

Przygotowanie do egzaminu / zaliczenia 10


SUMA GODZIN 90

LICZBA PUNKTÓW ECTS DLA ZAJĘĆ/PRZEDMIOTU 3 pkt.


Skrócony opis:

Cele i zadania edukacji przedszkolnej

Podstawa programowa i programy wychowania przedszkolnego

Metody oraz formy – konwencjonalne i alternatywne – pracy z dzieckiem stymulujące jego rozwój

Zasady pracy pedagogicznej w przedszkolu

Ramowy rozkład dnia w przedszkolu

Rodzaje i zasady funkcjonowania placówek wychowania przedszkolnego

Najnowsze tendencje w edukacji przedszkolnej

Prawidłowości rozwojowe dzieci w wieku przedszkolnym

Nauczyciel przedszkola – status zawodowy i cechy osobowościowe

Współpraca przedszkola z rodzicami

Współpraca przedszkola z instytucjami wspomagającymi edukację dzieci w wieku przedszkolnym

Projektowanie zajęć dla dzieci w wieku przedszkolnym

Literatura:

• A. Brzezińska, Psychologiczne portrety człowieka, 2005 (wybrane fragmenty).

• S. Guz, Rozwój i edukacja dziecka, 2005, (wybrane fragmenty).

• M. Jąder, Efektywne i atrakcyjne metody pracy z dzieckiem, 2015, (wybrane fragmenty).

• J. Karbowniczek, M. Kwaśniewska, B. Surma, Podstawy pedagogiki przedszkolnej z metodyką, 2011 (wybrane fragmenty).

• A. Klim- Klimaszewska, Pedagogika przedszkolna, 2010 (wybrane fragmenty).

• S. Włoch, Edukacja przedszkolna w teorii i praktyce, 2006 (wybrane fragmenty).

Literatura zostanie udostępniona przez prowadzącego zajęcia.

Efekty uczenia się:

Efekty kształcenia:

Scharakteryzuje aktualny stan wychowania przedszkolnego w Polsce

Przedstawi podmioty procesu edukacyjnego w przedszkolu

Omówi placówki wychowania przedszkolnego

Ukaże założenia metodyczne pracy pedagogicznej w przedszkolu

Omówi planowanie pracy pedagogicznej w przedszkolu

Zaprojektuje przykładowe oferty edukacyjne oparte na wielostronnej aktywności dziecka

Wykaże się umiejętnością pracy w zespole oraz współpracy z podmiotami procesu edukacyjnego w przedszkolu

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin pisemny, projekt, Prezentacja multimedialna, scenariusz zajęć

bardzo dobry (bdb; 5,0)

dobry plus (+db; 4,5)

dobry (db; 4,0)

dostateczny plus (+dst; 3,5)

dostateczny (dst; 3,0)

niedostateczny (ndst; 2,0).

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 20 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Cywińska, Michalina Kasprzak
Prowadzący grup: Małgorzata Cywińska, Marta Kędzia, Małgorzata Nawrocka, Anna Ratajczak, Katarzyna Sadowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie z notą
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)