Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wprowadzenie do pedagogiki emancypacyjnej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 11-WPE-1WN-s
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Wprowadzenie do pedagogiki emancypacyjnej
Jednostka: Wydział Studiów Edukacyjnych
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych
Punkty ECTS i inne: 1.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Poziom przedmiotu:

I stopień

Cele kształcenia:

1. Cel (cele) modułu kształcenia to prezentacja podstaw pedagogiki emancypacyjnej skoncentrowanej na wiedzy dotyczącej uwarunkowań, mechanizmów i form różnego rodzaju edukacyjnych wykluczeń, które mają miejsce w trakcie edukacji formalnej i nieformalnej. Te wykluczenia stają na przeszkodzie realizacji równych szans edukacyjnych, a w konsekwencji emancypacji jednostek i grup oraz integracji i inkluzji społecznej. Chodzi o wykluczenia ze względu na tzw. cechy przypisane jak rodzaj, wiek, rasa, pochodzenie społeczne, etniczność, narodowość itp. przejawiające się w formach organizacyjnych szkolnej edukacji, w interakcjach i komunikacji werbalnej w klasie szkolnej oraz w języku tekstów szkolnych (w dokumentach, podręcznikach i programach szkolnych).

Celem zajęć o charakterze teoretycznym i praktycznym jest uwrażliwienie studentów na przejawy wykluczeń ze względu na w.w. cechy w dyskursie edukacyjnym, w języku szkoły, w interakcjach klasowych i w relacjach rówieśniczych oraz kształtowanie kompetencji do diagnozowania i kształtowania środków wspierających emancypację jednostek i grup oraz zapobiegających wykluczeniom w praktyce edukacyjnej (np. stosowanie inkluzywnego języka w edukacji; krytyczna lektura programów i podręczników szkolnych; kompetencje prowadzenia zajęć w ramach przeciwdziałania uprzedzeniom i stereotypom w edukacji).


Rok studiów (jeśli obowiązuje):

I rok

Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning):

Nie dotyczy.

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

Wiedza i umiejętności z zakresu języka polskiego, literatury, historii, geografii, WOS - uzyskane w trakcie poprzedniego etapu edukacji.

Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć:

Na stronie domowej Wydziału Studiów Edukacyjnych UAM - USOS, sylabus.

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

Konwersatorium

Metody słowne i podające, praca własna studenta


Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

1 punkt ECTS

Literatura:

1. Białecki I., Wykluczenia edukacyjne, pdf.

2. Chomczyńska-Rubacha M. (red.) 2004. Płeć i rodzaj w edukacji. Łódź: Wyższa Szkoła Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi.

3. Cybal-Michalska A. 2006. Tożsamość młodzieży w perspektywie globalnego świata. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM

4. Czerepaniak-Walczak M. 2006. Pedagogika emancypacyjna. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

5. Gawlicz K., Rudnicki P., Starnawski M. (red.), 2015, Dyskryminacja w szkole – obecność nieusprawiedliwiona. O budowaniu edukacji antydyskryminacyjnej w systemie edukacji formalnej w Polsce. Raport z badań, Warszawa: TEA.

6. Giddens A. 2004. Socjologia. Warszawa: PWN, rozd.9: Rasa, etniczność i migracja.

7. Lynch K. Oświata jako miejsce zmiany. Pdf.

8. Melosik Z. 2007. Teoria i praktyka edukacji wielokulturowej. Kraków: Impuls

9. Popow M. 2015. Globalna Północ i Globalne Południe w dyskursie edukacyjnym. Krytyczna analiza treści podręczników szkolnych. Studia Edukacyjne nr 35.

10. Scheffer P. 2010. Druga ojczyzna. Imigranci w społeczeństwie otwartym. Wolowiec: Wydawnictwo Czarne

11. Zamojska E,. Równość w kontekstach edukacyjnych. Wybrane aspekty równości w polskich i czeskich podręcznikach szkolnych. Poznań: UAM. 2010;

12. Zamojska E., „Murzynek Bambo wiecznie żywy!” Rzeczywistość politycznej poprawności w podręcznikach szkolnych, [w:] Przegląd Pedagogiczny, nr 2, 2012.

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:

-zdefiniować pojęcie wykluczeń edukacyjnych i emancypacji poprzez edukację w kontekście pojęć pokrewnych oraz w kontekście uwarunkowań systemu i praktyki edukacyjnej;

- opisać najpowszechniejsze mechanizmy i formy wykluczeń edukacyjnych oraz podstawowe pedagogiczne narzędzia wspierające emancypację;

- ma pogłębioną wiedzę o rodzajach więzi społecznych i o rządzących nimi prawidłowościach istotnych z punktu widzenia procesów edukacyjnych, w szczególności w zakresie wybranego modułu specjalnościowego;

-ma uporządkowaną wiedzę o kulturowych uwarunkowaniach procesów edukacyjnych, w szczególności w zakresie procesów związanych z wybranym modułem specjalnościowym;

-utożsamia się z wartościami, celami i zadaniami realizowanymi w praktyce pedagogicznej, odznacza się rozwagą, dojrzałością i zaangażowaniem w projektowaniu, planowaniu i realizowaniu działań pedagogicznych, w szczególności w zakresie wybranego modułu specjalnościowego;

-potrafi generować oryginalne rozwiązania złożonych problemów pedagogicznych i prognozować przebieg ich rozwiązywania oraz przewidywać skutki planowanych działań w określonych obszarach praktycznych, w szczególności w zakresie wybranego modułu specjalnościowego;

-potrafi wybrać i zastosować właściwy dla danej działalności pedagogicznej sposób postępowania, potrafi dobierać środki i metody pracy w celu efektywnego wykonania pojawiających się zadań zawodowych, w szczególności w zakresie wybranego modułu specjalnościowego.

Metody i kryteria oceniania:

Ocenianie diagnostyczne: odniesienie się i uporządkowanie wiedzy z zakresu pedagogiki ogólnej, psychologii rozwojowe i społecznej oraz socjologii ogólnej i edukacji.

Ocenianie formujące: sprawdzenie wiedzy przygotowanej na konwersatoria w formie dyskusji nad wyszczególnionymi problemami , sprawdzenie umiejętności opracowywania i prezentacji materiału oraz umiejętności dyskusji na forum grupy, sprawdzenie poziomu merytorycznego wiedzy, a także umiejętności współpracy w małej grupie zadaniowej.

Ocenianie podsumowujące: ocena poziomu nabytej wiedzy w wybranej przez prowadzącego formie : kolokwium pisemne ( test pytań otwartych, zamkniętych, wyboru i luk), ocena merytorycznego i konstruktywnego udziału w dyskusji grupowej, ocena efektów pracy w grupie zadaniowej , ocena opracowanej prezentacji multimedialnej oraz sposobu jej interpretacji na zajęciach ( kryterium oceny : poziom informacji, komunikatywność i umiejętność zainteresowania słuchaczy).

W efekcie student otrzymuje ocenę:

Bardzo dobrą (5) – prezentując znakomitą wiedzę, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

Dobrą plus (4,5) – prezentując dobrą wiedzę, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

Dobrą (4,0) – prezentując dobrą wiedzę, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

Dostateczną plus (3,5) – prezentując zadowalającą wiedzę, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami

Dostateczną (3,0) – prezentując zadowalającą wiedzę, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami

Niedostateczną (2,0) – prezentując niezadowalającą widzę, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-27 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Julia Sienkiewicz-Wilowska
Prowadzący grup: Julia Sienkiewicz-Wilowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-26 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Julia Sienkiewicz-Wilowska
Prowadzący grup: Julia Sienkiewicz-Wilowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)