Wprowadzenie do pedagogiki emancypacyjnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 11-WPE-1WN-s |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wprowadzenie do pedagogiki emancypacyjnej |
Jednostka: | Wydział Studiów Edukacyjnych |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | 1. Cel (cele) modułu kształcenia to prezentacja podstaw pedagogiki emancypacyjnej skoncentrowanej na wiedzy dotyczącej uwarunkowań, mechanizmów i form różnego rodzaju edukacyjnych wykluczeń, które mają miejsce w trakcie edukacji formalnej i nieformalnej. Te wykluczenia stają na przeszkodzie realizacji równych szans edukacyjnych, a w konsekwencji emancypacji jednostek i grup oraz integracji i inkluzji społecznej. Chodzi o wykluczenia ze względu na tzw. cechy przypisane jak rodzaj, wiek, rasa, pochodzenie społeczne, etniczność, narodowość itp. przejawiające się w formach organizacyjnych szkolnej edukacji, w interakcjach i komunikacji werbalnej w klasie szkolnej oraz w języku tekstów szkolnych (w dokumentach, podręcznikach i programach szkolnych). Celem zajęć o charakterze teoretycznym i praktycznym jest uwrażliwienie studentów na przejawy wykluczeń ze względu na w.w. cechy w dyskursie edukacyjnym, w języku szkoły, w interakcjach klasowych i w relacjach rówieśniczych oraz kształtowanie kompetencji do diagnozowania i kształtowania środków wspierających emancypację jednostek i grup oraz zapobiegających wykluczeniom w praktyce edukacyjnej (np. stosowanie inkluzywnego języka w edukacji; krytyczna lektura programów i podręczników szkolnych; kompetencje prowadzenia zajęć w ramach przeciwdziałania uprzedzeniom i stereotypom w edukacji). |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning): | Nie dotyczy. |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Wiedza i umiejętności z zakresu języka polskiego, literatury, historii, geografii, WOS - uzyskane w trakcie poprzedniego etapu edukacji. |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Na stronie domowej Wydziału Studiów Edukacyjnych UAM - USOS, sylabus. |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Konwersatorium Metody słowne i podające, praca własna studenta |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 1 punkt ECTS |
Literatura: |
1. Białecki I., Wykluczenia edukacyjne, pdf. 2. Chomczyńska-Rubacha M. (red.) 2004. Płeć i rodzaj w edukacji. Łódź: Wyższa Szkoła Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi. 3. Cybal-Michalska A. 2006. Tożsamość młodzieży w perspektywie globalnego świata. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM 4. Czerepaniak-Walczak M. 2006. Pedagogika emancypacyjna. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. 5. Gawlicz K., Rudnicki P., Starnawski M. (red.), 2015, Dyskryminacja w szkole – obecność nieusprawiedliwiona. O budowaniu edukacji antydyskryminacyjnej w systemie edukacji formalnej w Polsce. Raport z badań, Warszawa: TEA. 6. Giddens A. 2004. Socjologia. Warszawa: PWN, rozd.9: Rasa, etniczność i migracja. 7. Lynch K. Oświata jako miejsce zmiany. Pdf. 8. Melosik Z. 2007. Teoria i praktyka edukacji wielokulturowej. Kraków: Impuls 9. Popow M. 2015. Globalna Północ i Globalne Południe w dyskursie edukacyjnym. Krytyczna analiza treści podręczników szkolnych. Studia Edukacyjne nr 35. 10. Scheffer P. 2010. Druga ojczyzna. Imigranci w społeczeństwie otwartym. Wolowiec: Wydawnictwo Czarne 11. Zamojska E,. Równość w kontekstach edukacyjnych. Wybrane aspekty równości w polskich i czeskich podręcznikach szkolnych. Poznań: UAM. 2010; 12. Zamojska E., „Murzynek Bambo wiecznie żywy!” Rzeczywistość politycznej poprawności w podręcznikach szkolnych, [w:] Przegląd Pedagogiczny, nr 2, 2012. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi: -zdefiniować pojęcie wykluczeń edukacyjnych i emancypacji poprzez edukację w kontekście pojęć pokrewnych oraz w kontekście uwarunkowań systemu i praktyki edukacyjnej; - opisać najpowszechniejsze mechanizmy i formy wykluczeń edukacyjnych oraz podstawowe pedagogiczne narzędzia wspierające emancypację; - ma pogłębioną wiedzę o rodzajach więzi społecznych i o rządzących nimi prawidłowościach istotnych z punktu widzenia procesów edukacyjnych, w szczególności w zakresie wybranego modułu specjalnościowego; -ma uporządkowaną wiedzę o kulturowych uwarunkowaniach procesów edukacyjnych, w szczególności w zakresie procesów związanych z wybranym modułem specjalnościowym; -utożsamia się z wartościami, celami i zadaniami realizowanymi w praktyce pedagogicznej, odznacza się rozwagą, dojrzałością i zaangażowaniem w projektowaniu, planowaniu i realizowaniu działań pedagogicznych, w szczególności w zakresie wybranego modułu specjalnościowego; -potrafi generować oryginalne rozwiązania złożonych problemów pedagogicznych i prognozować przebieg ich rozwiązywania oraz przewidywać skutki planowanych działań w określonych obszarach praktycznych, w szczególności w zakresie wybranego modułu specjalnościowego; -potrafi wybrać i zastosować właściwy dla danej działalności pedagogicznej sposób postępowania, potrafi dobierać środki i metody pracy w celu efektywnego wykonania pojawiających się zadań zawodowych, w szczególności w zakresie wybranego modułu specjalnościowego. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocenianie diagnostyczne: odniesienie się i uporządkowanie wiedzy z zakresu pedagogiki ogólnej, psychologii rozwojowe i społecznej oraz socjologii ogólnej i edukacji. Ocenianie formujące: sprawdzenie wiedzy przygotowanej na konwersatoria w formie dyskusji nad wyszczególnionymi problemami , sprawdzenie umiejętności opracowywania i prezentacji materiału oraz umiejętności dyskusji na forum grupy, sprawdzenie poziomu merytorycznego wiedzy, a także umiejętności współpracy w małej grupie zadaniowej. Ocenianie podsumowujące: ocena poziomu nabytej wiedzy w wybranej przez prowadzącego formie : kolokwium pisemne ( test pytań otwartych, zamkniętych, wyboru i luk), ocena merytorycznego i konstruktywnego udziału w dyskusji grupowej, ocena efektów pracy w grupie zadaniowej , ocena opracowanej prezentacji multimedialnej oraz sposobu jej interpretacji na zajęciach ( kryterium oceny : poziom informacji, komunikatywność i umiejętność zainteresowania słuchaczy). W efekcie student otrzymuje ocenę: Bardzo dobrą (5) – prezentując znakomitą wiedzę, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne Dobrą plus (4,5) – prezentując dobrą wiedzę, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne Dobrą (4,0) – prezentując dobrą wiedzę, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne Dostateczną plus (3,5) – prezentując zadowalającą wiedzę, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami Dostateczną (3,0) – prezentując zadowalającą wiedzę, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami Niedostateczną (2,0) – prezentując niezadowalającą widzę, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Julia Sienkiewicz-Wilowska | |
Prowadzący grup: | Julia Sienkiewicz-Wilowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Julia Sienkiewicz-Wilowska | |
Prowadzący grup: | Julia Sienkiewicz-Wilowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.