Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Trening twórczości

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 11-TT-11-s
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Trening twórczości
Jednostka: Wydział Studiów Edukacyjnych
Grupy: E-learning - przedmioty Wydziału Studiów Edukacyjnych
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 1.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

pedagogika, Socjoterapia i Promocja Zdrowia

Poziom przedmiotu:

I stopień

Cele kształcenia:

- przekazanie podstawowej wiedzy na temat twórczego myślenia oraz sposobów jego rozwijania

- podjęcie dyskusji na temat roli twórczego myślenia w życiu osobistym oraz zawodowym

- prowokowanie do samoobserwacji i refleksji na temat własnych kompetencji w zakresie

twórczego myślenia oraz rozwiązywania problemów

- stwarzanie warunków i okazji do doświadczania sytuacji wyzwalających twórcze myślenie

- zachęcanie do eksperymentowania w zakresie stosowanie różnych strategii rozwiązywania

problemów oraz ćwiczenia operacji umysłowych (np. abstrahowania, dokonywania skojarzeń,

myślenie indukcyjnego i dedukcyjnego, metaforyzowania i transformowania)

- zachęcanie do poszukiwań materiałów związanych z poszerzeniem wiedzy i umiejętności w

zakresie twórczego myślenia

Rok studiów (jeśli obowiązuje):

I rok

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

Wiedza z zakresu pedagogiki i psychologii ogólnej, dydaktyki, wiedza i umiejętności dotyczące

umiejętności społecznych

Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć:

Materiały zostają przekazywane w postaci slajdów (zakres podstawowy- zagadnienia, wskazówki) drogą

mailową, po wcześniejszych ustaleniach co do zasad kontaktowania się prowadzącego z grupą

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

Wykład konwersatorryjny,

Dyskusja,

Gra dydaktyczna/symulacyjna,

Wykonywanie zadań umożliwiających ćwiczenie umiejętności analizy tekstów i dokonywania uogólnień oraz wyciągania wniosków na podstawie literatury i osobistych doświadczeń,

Metoda ćwiczeniowa,

Metoda warsztatowa,

Praca w grupach


Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

1

Skrócony opis:

przedmiot zawiera treści dotyczące: twórczego myślenia oraz sposobów jego rozwijania; doświadczania sytuacji wyzwalających twórcze myślenie; motywowania do poszerzenia wiedzy i umiejętności w zakresie twórczego myślenia

Pełny opis:

Trening twórczości- wyjaśnienie pojęć, cele i zasady

Trening twórczości a rozwój kompetencji intra- i interpersonalnych. Twórcze myślenie jako niezbędny element kompetencji pedagoga

Grupa jako środowisko sprzyjające rozwijaniu twórczego myślenia. Twórcza komunikacja w grupie.

Reguły oraz narzędzia treningu twórczości. Zasady zwiększające efektywność twórczego myślenia

Stymulowanie operacji umysłowych. Przełamywanie barier i rozwijanie zasobów indywidualnych i grupowych.

Rozwijanie twórczej postawy życiowej jako proces długofalowy. Dostępne źródła i możliwości samodoskonalenia.

Literatura:

Modrzejewska-Świgulska, M., Schmidt K., J. (red.) (2005). Psychopedagogiczne działania twórcze. Kraków: 2005

Nęcka, E. (1998). Trening twórczości. Kraków: Impuls

Nęcka, E. (2001). Psychologia twórczości. Kraków

Schmidt, K.J . (2010). ABC kreatywności. Kraków

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:

Wie czym jest trening twórczości i jakie są jego cele

Podaje źródła i autorów bibliografii dotyczącej konstruowania treningów twórczości dla dzieci i młodzieży

Wyjaśnia użyteczność treningu twórczości dla pedagoga

Formułuje wnioski na temat roli grupy w rozwijaniu twórczego myślenia

Podejmuje refleksję na temat stosowanych przez siebie sposobów rozwiązywania problemów, określa swoje zasoby, a także bariery

Wyjaśnia zasady zwiększające efektywność twórczego myślenia

Podaje przykłady ćwiczeń stymulujących twórcze myślenie i rozwiązywanie problemów

Metody i kryteria oceniania:

P- na ocenę dst udział w treningu, zgodnie z zasadami oraz wykonanie podstawowych zadań domowych,

na ocenę db przygotowanie propozycji dla osób chętnych rozwijać dalej umiejętności twórczego myślenia oraz osób zainteresowanych treningiem twórczości jako metodą pracy z grupą

na bdb recenzja wybranej pozycji profesjonalnej na temat treningu twórczości dla dzieci lub młodzieży

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Zbigniew Bielan, Katarzyna Waszyńska
Prowadzący grup: Katarzyna Arciszewska, Wojciech Arciszewski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

przedmiot zawiera treści dotyczące: twórczego myślenia oraz sposobów jego rozwijania; doświadczania sytuacji wyzwalających twórcze myślenie; motywowania do poszerzenia wiedzy i umiejętności w zakresie twórczego myślenia

Pełny opis:

Trening twórczości- wyjaśnienie pojęć, cele i zasady

Trening twórczości a rozwój kompetencji intra- i interpersonalnych. Twórcze myślenie jako niezbędny element kompetencji pedagoga

Grupa jako środowisko sprzyjające rozwijaniu twórczego myślenia. Twórcza komunikacja w grupie.

Reguły oraz narzędzia treningu twórczości. Zasady zwiększające efektywność twórczego myślenia

Stymulowanie operacji umysłowych. Przełamywanie barier i rozwijanie zasobów indywidualnych i grupowych.

Rozwijanie twórczej postawy życiowej jako proces długofalowy. Dostępne źródła i możliwości samodoskonalenia.

Literatura:

Modrzejewska-Świgulska, M., Schmidt K., J. (red.) (2005). Psychopedagogiczne działania twórcze. Kraków: 2005

Nęcka, E. (1998). Trening twórczości. Kraków: Impuls

Nęcka, E. (2001). Psychologia twórczości. Kraków

Schmidt, K.J . (2010). ABC kreatywności. Kraków

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Zbigniew Bielan, Katarzyna Waszyńska
Prowadzący grup: Jakub Adamczewski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

przedmiot zawiera treści dotyczące: twórczego myślenia oraz sposobów jego rozwijania; doświadczania sytuacji wyzwalających twórcze myślenie; motywowania do poszerzenia wiedzy i umiejętności w zakresie twórczego myślenia

Pełny opis:

Trening twórczości- wyjaśnienie pojęć, cele i zasady

Trening twórczości a rozwój kompetencji intra- i interpersonalnych. Twórcze myślenie jako niezbędny element kompetencji pedagoga

Grupa jako środowisko sprzyjające rozwijaniu twórczego myślenia. Twórcza komunikacja w grupie.

Reguły oraz narzędzia treningu twórczości. Zasady zwiększające efektywność twórczego myślenia

Stymulowanie operacji umysłowych. Przełamywanie barier i rozwijanie zasobów indywidualnych i grupowych.

Rozwijanie twórczej postawy życiowej jako proces długofalowy. Dostępne źródła i możliwości samodoskonalenia.

Literatura:

Modrzejewska-Świgulska, M., Schmidt K., J. (red.) (2005). Psychopedagogiczne działania twórcze. Kraków: 2005

Nęcka, E. (1998). Trening twórczości. Kraków: Impuls

Nęcka, E. (2001). Psychologia twórczości. Kraków

Schmidt, K.J . (2010). ABC kreatywności. Kraków

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aleksandra Załustowicz
Prowadzący grup: Monika Christoph
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

przedmiot zawiera treści dotyczące: twórczego myślenia oraz sposobów jego rozwijania; doświadczania sytuacji wyzwalających twórcze myślenie; motywowania do poszerzenia wiedzy i umiejętności w zakresie twórczego myślenia

Pełny opis:

Trening twórczości- wyjaśnienie pojęć, cele i zasady

Trening twórczości a rozwój kompetencji intra- i interpersonalnych. Twórcze myślenie jako niezbędny element kompetencji pedagoga

Grupa jako środowisko sprzyjające rozwijaniu twórczego myślenia. Twórcza komunikacja w grupie.

Reguły oraz narzędzia treningu twórczości. Zasady zwiększające efektywność twórczego myślenia

Stymulowanie operacji umysłowych. Przełamywanie barier i rozwijanie zasobów indywidualnych i grupowych.

Rozwijanie twórczej postawy życiowej jako proces długofalowy. Dostępne źródła i możliwości samodoskonalenia.

Literatura:

Modrzejewska-Świgulska, M., Schmidt K., J. (red.) (2005). Psychopedagogiczne działania twórcze. Kraków: 2005

Nęcka, E. (1998). Trening twórczości. Kraków: Impuls

Nęcka, E. (2001). Psychologia twórczości. Kraków

Schmidt, K.J . (2010). ABC kreatywności. Kraków

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aleksandra Załustowicz
Prowadzący grup: Monika Christoph
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

przedmiot zawiera treści dotyczące: twórczego myślenia oraz sposobów jego rozwijania; doświadczania sytuacji wyzwalających twórcze myślenie; motywowania do poszerzenia wiedzy i umiejętności w zakresie twórczego myślenia

Pełny opis:

Trening twórczości- wyjaśnienie pojęć, cele i zasady

Trening twórczości a rozwój kompetencji intra- i interpersonalnych. Twórcze myślenie jako niezbędny element kompetencji pedagoga

Grupa jako środowisko sprzyjające rozwijaniu twórczego myślenia. Twórcza komunikacja w grupie.

Reguły oraz narzędzia treningu twórczości. Zasady zwiększające efektywność twórczego myślenia

Stymulowanie operacji umysłowych. Przełamywanie barier i rozwijanie zasobów indywidualnych i grupowych.

Rozwijanie twórczej postawy życiowej jako proces długofalowy. Dostępne źródła i możliwości samodoskonalenia.

Literatura:

Modrzejewska-Świgulska, M., Schmidt K., J. (red.) (2005). Psychopedagogiczne działania twórcze. Kraków: 2005

Nęcka, E. (1998). Trening twórczości. Kraków: Impuls

Nęcka, E. (2001). Psychologia twórczości. Kraków

Schmidt, K.J . (2010). ABC kreatywności. Kraków

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)