Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Teoretyczne podstawy profilaktyki społecznej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 11-TPPS-11-s
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Teoretyczne podstawy profilaktyki społecznej
Jednostka: Wydział Studiów Edukacyjnych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Pełny opis:

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z:

- podstawowymi informacjami o występujących problemach społecznych i ich związku ze zmianami na poziomie makro- i mikrospołecznym

- wybranymi ujęciami pojęcia profilaktyka (podejście zapożyczone z nauk o zdrowiu- trzy poziomy profilaktyki; ujęcie W. Lofquista); koncepcjami teoretycznymi ukazującymi uwarunkowania, rolę i znaczenie zachowań ryzykownych

- wybranymi zagrożeniami (porzucanie szkoły, ryzykowne zachowania seksualne, uzależnienia, zachowania aspołeczne) i strategiami interwencyjnymi

- z podstawowymi informacjami dotyczącymi: koncepcji zachowań ryzykownych młodych ludzi (zachowania ryzykowne, czynniki ryzyka i chroniące, szkoła, rodzina, grupa rówieśnicza a zachowania ryzykowne); kreowania działań profilaktycznych.

Literatura:

- Gaś Z. B. (2006) Profilaktyka w szkole, Warszawa: WSiP

 Gaś Z. B. (1995) Pomoc psychologiczna młodzieży, Warszawa: WSiP

 McWhirter J. J.& McWhirter B. T.& McWhirter A. M.& McWhirter E. H. (2008) Zagrożona młodzież, Warszawa: PARPA

 Szymańska J. (2000) Programy profilaktyczne. Podstawy profesjonalnej psychoprofilaktyki, Warszawa: CMPPP

- Gaś Z. B. (2006) Profilaktyka w szkole, Warszawa: WSiP

- Pytka L. (1993) Profilaktyka wykolejenia społecznego (w) Encyklopedia Pedagogiczna, Warszawa: Fundacja Innowacja

Efekty uczenia się:

Studenci potrafią wskazać podstawowe problemy społeczne;

wymieniają i opisują wybrane ujęcia profilaktyki oraz teoretyczne podejścia, pokazujące uwarunkowania, znaczenie i konsekwencje zachowań ryzykownych; wybrane zagrożenia, ich uwarunkowania oraz strategie interwencyjne i lprogramy profilaktyczne; koncepcje zachowań ryzykownych młodych ludzi; rolę i znaczenie społeczności lokalnych jako obszaru aktywności profilaktycznej

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)