Teoretyczne podstawy profilaktyki społecznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 11-TPPS-11-s |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Teoretyczne podstawy profilaktyki społecznej |
Jednostka: | Wydział Studiów Edukacyjnych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z: - podstawowymi informacjami o występujących problemach społecznych i ich związku ze zmianami na poziomie makro- i mikrospołecznym - wybranymi ujęciami pojęcia profilaktyka (podejście zapożyczone z nauk o zdrowiu- trzy poziomy profilaktyki; ujęcie W. Lofquista); koncepcjami teoretycznymi ukazującymi uwarunkowania, rolę i znaczenie zachowań ryzykownych - wybranymi zagrożeniami (porzucanie szkoły, ryzykowne zachowania seksualne, uzależnienia, zachowania aspołeczne) i strategiami interwencyjnymi - z podstawowymi informacjami dotyczącymi: koncepcji zachowań ryzykownych młodych ludzi (zachowania ryzykowne, czynniki ryzyka i chroniące, szkoła, rodzina, grupa rówieśnicza a zachowania ryzykowne); kreowania działań profilaktycznych. |
Literatura: |
- Gaś Z. B. (2006) Profilaktyka w szkole, Warszawa: WSiP Gaś Z. B. (1995) Pomoc psychologiczna młodzieży, Warszawa: WSiP McWhirter J. J.& McWhirter B. T.& McWhirter A. M.& McWhirter E. H. (2008) Zagrożona młodzież, Warszawa: PARPA Szymańska J. (2000) Programy profilaktyczne. Podstawy profesjonalnej psychoprofilaktyki, Warszawa: CMPPP - Gaś Z. B. (2006) Profilaktyka w szkole, Warszawa: WSiP - Pytka L. (1993) Profilaktyka wykolejenia społecznego (w) Encyklopedia Pedagogiczna, Warszawa: Fundacja Innowacja |
Efekty uczenia się: |
Studenci potrafią wskazać podstawowe problemy społeczne; wymieniają i opisują wybrane ujęcia profilaktyki oraz teoretyczne podejścia, pokazujące uwarunkowania, znaczenie i konsekwencje zachowań ryzykownych; wybrane zagrożenia, ich uwarunkowania oraz strategie interwencyjne i lprogramy profilaktyczne; koncepcje zachowań ryzykownych młodych ludzi; rolę i znaczenie społeczności lokalnych jako obszaru aktywności profilaktycznej |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.