Teatr i drama w profilaktyce i terapii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 11-TD-4TER-s |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Teatr i drama w profilaktyce i terapii |
Jednostka: | Wydział Studiów Edukacyjnych |
Grupy: |
E-learning - przedmioty Wydziału Studiów Edukacyjnych Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | edukacja elementarna i terapia pedagogiczna |
Poziom przedmiotu: | II stopień |
Cele kształcenia: | Pogłębienie i uporządkowanie wiedzy studenta z zakresu wykorzystania teatru i dramy w pracy z dziećmi i młodzieżą ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi Rozwinięcie umiejętności konstruowania zajęć dla dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi z wykorzystaniem technik dramowych Rozwinięcie kreatywności i postawy twórczej studentów |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning): | Nie, jednak w roku akademickim 2020/2021 w związku z COVID-19 zajęcia realizowane zdalnie na MS Teams (w całości). |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Brak |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Matriały przekazywane studentom podczas zajęć |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Metoda warsztatowa, dyskusja, praca w grupach |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 3 punkty ECTS (10h zajęć według planu, 50h pracy własnej) |
Skrócony opis: |
Podczas zajęć studenci poznają zastosowanie dramy i teatru pracy z dziećmi i z młodzieżą ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Poza teorią własciwą dla poruszanych zagadnień i przykładów zasosować omawianych metod studenci będą mieli okazję zaprojektować zajęcia dla dzieci i młodzieży o specjalnych potrzebach edukacyjnych z wykorzystaniem metody dramy. |
Pełny opis: |
Podczas zajęć studenci poznają zastosowanie dramy i teatru pracy z dziećmi i z młodzieżą ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Poza teorią własciwą dla poruszanych zagadnień i przykładów zasosować omawianych metod studenci będą mieli okazję zaprojektować zajęcia dla dzieci i młodzieży o specjalnych potrzebach edukacyjnych z wykorzystaniem metody dramy. |
Literatura: |
Krauze-Sikorska, H. (2006). Edukacja przez sztukę. O edukacyjnych wartościach artystycznej aktywności dziecka. Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań. Molicka, R., Schejbal, M., Teatr i terapia. Proces artystyczny - proces grupowy (http://www.teatrgrodzki.pl/stara_wersja_strony/wydawnictwa/terapia/7-12.pdf) Gajda A., Praca z bajką metodą dramy w edukacji elementarnej, w: Edukacja artystyczna jako twórcza. Perspektywy-dylematy-inspiracje, red. M. Kołodziejski, M. Szymańska, Wydawnictwo PWSZ w Płocku, Płock 2011. Michałowska D, Drama w edukacji, Wydawnictwo Naukowe Instytutu Filozofii Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Poznań 2008. Pankowska K., 2000, Pedagogika dramy. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2000. Sobieszczańska K., Drama w kształceniu uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych, w: Teoretyczne i praktyczne konteksty specjalnych potrzeb edukacyjnych, red. J. Rybska-Klapa, H. Stępniewska-Gębik, Libron, Kraków 2016. Witerska K., Teatr Forum. Drama, edukacja rówieśnicza, profilaktyka, Difin, Warszawa 2016. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student/ka: Zna i rozumie wiadomości z zakresu możliwości wykorzystania teatru w pracy z dziećmi i młodzieżą ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi Zna i rozumie wiadomości z zakresu możliwości wykorzystania dramy w pracy z dziećmi i młodzieżą ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi Potrafi skonstruować zajęcia dla dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi z wykorzystaniem technik dramowych Jest gotów do kreatywnego i twórczego organizowania zajęć teatralnych dla dzieci |
Metody i kryteria oceniania: |
Projekt |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Sylwia Jaskulska | |
Prowadzący grup: | Sylwia Jaskulska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Kod ECTS: | 11-TD-4TER-s |
|
Cele kształcenia przedmiotu cyklu: | Pogłębienie i uporządkowanie wiedzy studenta z zakresu wykorzystania teatru i dramy w pracy z dziećmi i młodzieżą ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi Rozwinięcie umiejętności konstruowania zajęć dla dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi z wykorzystaniem technik dramowych Rozwinięcie kreatywności i postawy twórczej studentów |
|
Skrócony opis: |
Podczas zajęć studenci poznają zastosowanie dramy i teatru pracy z dziećmi i z młodzieżą ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Poza teorią własciwą dla poruszanych zagadnień i przykładów zasosować omawianych metod studenci będą mieli okazję zaprojektować zajęcia dla dzieci i młodzieży o specjalnych potrzebach edukacyjnych z wykorzystaniem metody dramy. |
|
Pełny opis: |
Podczas zajęć studenci poznają zastosowanie dramy i teatru pracy z dziećmi i z młodzieżą ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Poza teorią własciwą dla poruszanych zagadnień i przykładów zasosować omawianych metod studenci będą mieli okazję zaprojektować zajęcia dla dzieci i młodzieży o specjalnych potrzebach edukacyjnych z wykorzystaniem metody dramy. |
|
Literatura: |
Krauze-Sikorska, H. (2006). Edukacja przez sztukę. O edukacyjnych wartościach artystycznej aktywności dziecka. Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań. Molicka, R., Schejbal, M., Teatr i terapia. Proces artystyczny - proces grupowy (http://www.teatrgrodzki.pl/stara_wersja_strony/wydawnictwa/terapia/7-12.pdf) Gajda A., Praca z bajką metodą dramy w edukacji elementarnej, w: Edukacja artystyczna jako twórcza. Perspektywy-dylematy-inspiracje, red. M. Kołodziejski, M. Szymańska, Wydawnictwo PWSZ w Płocku, Płock 2011. Michałowska D, Drama w edukacji, Wydawnictwo Naukowe Instytutu Filozofii Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Poznań 2008. Pankowska K., 2000, Pedagogika dramy. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2000. Sobieszczańska K., Drama w kształceniu uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych, w: Teoretyczne i praktyczne konteksty specjalnych potrzeb edukacyjnych, red. J. Rybska-Klapa, H. Stępniewska-Gębik, Libron, Kraków 2016. Witerska K., Teatr Forum. Drama, edukacja rówieśnicza, profilaktyka, Difin, Warszawa 2016. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Sylwia Jaskulska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.