Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Teatr i drama w profilaktyce i terapii

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 11-TD-4TER-s
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Teatr i drama w profilaktyce i terapii
Jednostka: Wydział Studiów Edukacyjnych
Grupy: E-learning - przedmioty Wydziału Studiów Edukacyjnych
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

edukacja elementarna i terapia pedagogiczna

Poziom przedmiotu:

II stopień

Cele kształcenia:

Pogłębienie i uporządkowanie wiedzy studenta z zakresu wykorzystania teatru i dramy w

pracy z dziećmi i młodzieżą ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

Rozwinięcie umiejętności konstruowania zajęć dla dzieci i młodzieży ze specjalnymi

potrzebami edukacyjnymi z wykorzystaniem technik dramowych

Rozwinięcie kreatywności i postawy twórczej studentów


Rok studiów (jeśli obowiązuje):

I rok

Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning):

Nie, jednak w roku akademickim 2020/2021 w związku z COVID-19 zajęcia realizowane zdalnie na MS Teams (w całości).

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

Brak

Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć:

Matriały przekazywane studentom podczas zajęć

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

Metoda warsztatowa, dyskusja, praca w grupach

Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

3 punkty ECTS (10h zajęć według planu, 50h pracy własnej)

Skrócony opis:

Podczas zajęć studenci poznają zastosowanie dramy i teatru pracy z dziećmi i z młodzieżą ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Poza teorią własciwą dla poruszanych zagadnień i przykładów zasosować omawianych metod studenci będą mieli okazję zaprojektować zajęcia dla dzieci i młodzieży o specjalnych potrzebach edukacyjnych z wykorzystaniem metody dramy.

Pełny opis:

Podczas zajęć studenci poznają zastosowanie dramy i teatru pracy z dziećmi i z młodzieżą ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Poza teorią własciwą dla poruszanych zagadnień i przykładów zasosować omawianych metod studenci będą mieli okazję zaprojektować zajęcia dla dzieci i młodzieży o specjalnych potrzebach edukacyjnych z wykorzystaniem metody dramy.

Literatura:

Krauze-Sikorska, H. (2006). Edukacja przez sztukę. O edukacyjnych wartościach artystycznej aktywności

dziecka. Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań.

Molicka, R., Schejbal, M., Teatr i terapia. Proces artystyczny - proces grupowy

(http://www.teatrgrodzki.pl/stara_wersja_strony/wydawnictwa/terapia/7-12.pdf)

Gajda A., Praca z bajką metodą dramy w edukacji elementarnej, w: Edukacja artystyczna jako

twórcza. Perspektywy-dylematy-inspiracje, red. M. Kołodziejski, M. Szymańska, Wydawnictwo

PWSZ w Płocku, Płock 2011.

Michałowska D, Drama w edukacji, Wydawnictwo Naukowe Instytutu Filozofii Uniwersytetu

im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Poznań 2008.

Pankowska K., 2000, Pedagogika dramy. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Akademickie Żak,

Warszawa 2000.

Sobieszczańska K., Drama w kształceniu uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych, w:

Teoretyczne i praktyczne konteksty specjalnych potrzeb edukacyjnych, red. J. Rybska-Klapa, H.

Stępniewska-Gębik, Libron, Kraków 2016.

Witerska K., Teatr Forum. Drama, edukacja rówieśnicza, profilaktyka, Difin, Warszawa 2016.

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU

student/ka:

Zna i rozumie wiadomości z zakresu możliwości

wykorzystania teatru w pracy z dziećmi i młodzieżą ze

specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

Zna i rozumie wiadomości z zakresu możliwości

wykorzystania dramy w pracy z dziećmi i młodzieżą ze

specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

Potrafi skonstruować zajęcia dla dzieci ze specjalnymi

potrzebami edukacyjnymi z wykorzystaniem technik

dramowych

Jest gotów do kreatywnego i twórczego organizowania zajęć

teatralnych dla dzieci

Metody i kryteria oceniania:

Projekt

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Sylwia Jaskulska
Prowadzący grup: Sylwia Jaskulska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kod ECTS:

11-TD-4TER-s

Cele kształcenia przedmiotu cyklu:

Pogłębienie i uporządkowanie wiedzy studenta z zakresu wykorzystania teatru i dramy w

pracy z dziećmi i młodzieżą ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

Rozwinięcie umiejętności konstruowania zajęć dla dzieci i młodzieży ze specjalnymi

potrzebami edukacyjnymi z wykorzystaniem technik dramowych

Rozwinięcie kreatywności i postawy twórczej studentów


Skrócony opis:

Podczas zajęć studenci poznają zastosowanie dramy i teatru pracy z dziećmi i z młodzieżą ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Poza teorią własciwą dla poruszanych zagadnień i przykładów zasosować omawianych metod studenci będą mieli okazję zaprojektować zajęcia dla dzieci i młodzieży o specjalnych potrzebach edukacyjnych z wykorzystaniem metody dramy.

Pełny opis:

Podczas zajęć studenci poznają zastosowanie dramy i teatru pracy z dziećmi i z młodzieżą ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Poza teorią własciwą dla poruszanych zagadnień i przykładów zasosować omawianych metod studenci będą mieli okazję zaprojektować zajęcia dla dzieci i młodzieży o specjalnych potrzebach edukacyjnych z wykorzystaniem metody dramy.

Literatura:

Krauze-Sikorska, H. (2006). Edukacja przez sztukę. O edukacyjnych wartościach artystycznej aktywności

dziecka. Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań.

Molicka, R., Schejbal, M., Teatr i terapia. Proces artystyczny - proces grupowy

(http://www.teatrgrodzki.pl/stara_wersja_strony/wydawnictwa/terapia/7-12.pdf)

Gajda A., Praca z bajką metodą dramy w edukacji elementarnej, w: Edukacja artystyczna jako

twórcza. Perspektywy-dylematy-inspiracje, red. M. Kołodziejski, M. Szymańska, Wydawnictwo

PWSZ w Płocku, Płock 2011.

Michałowska D, Drama w edukacji, Wydawnictwo Naukowe Instytutu Filozofii Uniwersytetu

im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Poznań 2008.

Pankowska K., 2000, Pedagogika dramy. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Akademickie Żak,

Warszawa 2000.

Sobieszczańska K., Drama w kształceniu uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych, w:

Teoretyczne i praktyczne konteksty specjalnych potrzeb edukacyjnych, red. J. Rybska-Klapa, H.

Stępniewska-Gębik, Libron, Kraków 2016.

Witerska K., Teatr Forum. Drama, edukacja rówieśnicza, profilaktyka, Difin, Warszawa 2016.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Sylwia Jaskulska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)