Socjologia problemów społecznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 11-SPRS-11-s |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Socjologia problemów społecznych |
Jednostka: | Wydział Studiów Edukacyjnych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | Pedagogika |
Poziom przedmiotu: | II stopień |
Cele kształcenia: | C1 przekazanie wiedzy z zakresu problemów i kwestii społecznych, które wymagają socjalnej interwencji C2 rozwinięcie problematyki zagrożeń egzystencjalnych towarzyszących współczesnemu człowiekowi C3 przygotowanie do właściwego definiowania i rozpoznawania problemów istniejących, w różnych środowiskach życia człowieka C4 rozwinięcie umiejętności zastosowania wybranych form i metod pracy z osobami, które znalazły się w trudnej sytuacji życiowej C5 wyrobienie umiejętności pisania programów pomocowych, w zakresie minimalizowania lub rozwiązywania problemów społecznych C6 rozwinięcie wrażliwości na potrzeby i problemy drugiego człowieka oraz stosowanie zasad etyki zawodowej C7 rozwinięcie umiejętności komunikacji i pracy w grupie |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning): | Nie dotyczy |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Potwierdzona wiedza i umiejętności z zakresu socjologii i pedagogiki. |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | www.wse.amu.edu.pl |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem 25 Praca własna studenta 65 Analiza literatury 15 Przygotowanie projektu 20 Przygotowanie programu pomocowego 15 Przygotowanie do zaliczenia pisemne 15 SUMA GODZIN 90 SUMARYCZNA LICZBA PUNKTÓW ECTS DLA MODUŁU (PRZEDMIOTU) 3 |
Pełny opis: |
Pojęcie problemu społecznego z socjologicznego punktu widzenia. Teorie wyjaśniające powstawanie problemów społecznych. Wybrane zagrożenia egzystencjalne człowieka (geneza, typologie, symptomy) współczesna kwestia rodzinna, ubóstwo, marginalność i wykluczenie społeczne, bezdomność jako problem indywidualny i społeczny, bezrobocie, miejskie problemy społeczne, wiejskie problemy społeczne. Diagnoza socjalna wybranych problemów społecznych występujących w Polsce (diagnoza jednostki, rodziny, środowiska lokalnego). Charakterystyka wybranych form pomocy i wsparcia przeznaczonych dla osób przeżywających trudne sytuacje życiowe Omówienie metod pracy socjalnej Kodeks etyczny pracownika socjalnego Projektowanie i rozwiązywanie problemów społecznych w Polsce Interpretacja wyników badań, metody pisania krótkich doniesień naukowych |
Literatura: |
• Frysztacki K., „Socjologia problemów społecznych”, Warszawa 2009 • Miś L., Problemy społeczne. Teoria, metodologia, badania, Kraków 2007 • Hołyst B., Zagrożenia ładu społecznego, Warszawa 2012 • Pawlas-Czyż S., „Praca socjalna wobec współczesnych problemów społecznych”, Toruń, 2007 Marzec-Holka K., „Pomoc Społeczna, Praca Socjalna, Teoria i Praktyka”, Bydgoszcz, 2005 • Orczyk J., „Polityka społeczna”, Poznań, 200 • Kędzior J., Ładyżyński, A. „Współczesne wyzwania pracy socjalnej”, Toruń, 20 • Artykuły w czasopismach wskazane przez wykładowcę i prowadzącego laboratorium |
Efekty uczenia się: |
Definiuje, wyjaśnia współczesne problemy i kwestie społeczne oraz mechanizmy ich powstawania Zna teorie społeczne i ich problemowe aplikacje rozumie i rozróżnia zagrożenia egzystencjalne towarzyszące współczesnemu człowiekowi rozpoznaje problemy istniejące, w środowiskach życia człowieka stosuje wybrane formy i metody pracy z osobami wymagającymi socjalnej interwencji opracowuje program pomocowy dla wybranej grupy beneficjentów systemu pomocy społecznej pisze raport z wykonanego projektu badawczego dotyczącego minimalizowania lub rozwiązywania problemu społecznego występującego w określonym środowisku lokalnym obiektywnie ocenia wkład pracy własnej i innych w przeprowadzonych wspólnie badaniach i opracowaniu raportu postępuje zgodnie z zasadami etyki zawodu pracownika socjalnego Wrażliwość na potrzeby i problemy drugiego człowieka Współpracuje z kolegami i koleżankami z grupy |
Metody i kryteria oceniania: |
P – zaliczenie pisemne F- dyskusja podczas konwersatorium P- zaliczenie pisemne F- dyskusja podczas konwersatorium P – zaliczenie pisemne F- dyskusja podczas konwersatorium P – zaliczenie pisemne F – dyskusja, sprawdzenie umiejętności podczas konwersatorium, ocena programu pomocowego P – zaliczenie pisemne – rozwiązanie problemu P – dyskusja i ocena raportu z projektu badawczego |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.