Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Socjologia problemów społecznych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 11-SPRS-11-s
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Socjologia problemów społecznych
Jednostka: Wydział Studiów Edukacyjnych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

Pedagogika

Poziom przedmiotu:

II stopień

Cele kształcenia:

C1 przekazanie wiedzy z zakresu problemów i kwestii społecznych, które wymagają socjalnej interwencji

C2 rozwinięcie problematyki zagrożeń egzystencjalnych towarzyszących współczesnemu człowiekowi

C3 przygotowanie do właściwego definiowania i rozpoznawania problemów istniejących, w różnych środowiskach życia człowieka

C4 rozwinięcie umiejętności zastosowania wybranych form i metod pracy z osobami, które znalazły się w trudnej sytuacji życiowej

C5 wyrobienie umiejętności pisania programów pomocowych, w zakresie minimalizowania lub rozwiązywania problemów społecznych

C6 rozwinięcie wrażliwości na potrzeby i problemy drugiego człowieka oraz stosowanie zasad etyki zawodowej

C7 rozwinięcie umiejętności komunikacji i pracy w grupie


Rok studiów (jeśli obowiązuje):

I rok

Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning):

Nie dotyczy

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

Potwierdzona wiedza i umiejętności z zakresu socjologii i pedagogiki.

Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć:

www.wse.amu.edu.pl

Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem 25

Praca własna studenta 65

Analiza literatury 15

Przygotowanie projektu 20

Przygotowanie programu pomocowego 15

Przygotowanie do zaliczenia pisemne 15

SUMA GODZIN 90

SUMARYCZNA LICZBA PUNKTÓW ECTS DLA MODUŁU (PRZEDMIOTU) 3


Pełny opis:

Pojęcie problemu społecznego z socjologicznego punktu widzenia.

Teorie wyjaśniające powstawanie problemów społecznych.

Wybrane zagrożenia egzystencjalne człowieka (geneza, typologie, symptomy) współczesna kwestia rodzinna, ubóstwo, marginalność i wykluczenie społeczne, bezdomność jako problem indywidualny i społeczny, bezrobocie, miejskie problemy społeczne, wiejskie problemy społeczne.

Diagnoza socjalna wybranych problemów społecznych występujących w Polsce (diagnoza jednostki, rodziny, środowiska lokalnego).

Charakterystyka wybranych form pomocy i wsparcia przeznaczonych dla osób przeżywających trudne sytuacje życiowe

Omówienie metod pracy socjalnej

Kodeks etyczny pracownika socjalnego

Projektowanie i rozwiązywanie problemów społecznych w Polsce

Interpretacja wyników badań, metody pisania krótkich doniesień naukowych

Literatura:

• Frysztacki K., „Socjologia problemów społecznych”, Warszawa 2009

• Miś L., Problemy społeczne. Teoria, metodologia, badania, Kraków 2007

• Hołyst B., Zagrożenia ładu społecznego, Warszawa 2012

• Pawlas-Czyż S., „Praca socjalna wobec współczesnych problemów społecznych”, Toruń, 2007

Marzec-Holka K., „Pomoc Społeczna, Praca Socjalna, Teoria i Praktyka”, Bydgoszcz, 2005

• Orczyk J., „Polityka społeczna”, Poznań, 200

• Kędzior J., Ładyżyński, A. „Współczesne wyzwania pracy socjalnej”, Toruń, 20

• Artykuły w czasopismach wskazane przez wykładowcę i prowadzącego laboratorium

Efekty uczenia się:

Definiuje, wyjaśnia współczesne problemy i kwestie społeczne oraz mechanizmy ich powstawania

Zna teorie społeczne i ich problemowe aplikacje

rozumie i rozróżnia zagrożenia egzystencjalne towarzyszące współczesnemu człowiekowi

rozpoznaje problemy istniejące, w środowiskach życia człowieka

stosuje wybrane formy i metody pracy z osobami wymagającymi socjalnej interwencji

opracowuje program pomocowy dla wybranej grupy beneficjentów systemu pomocy społecznej

pisze raport z wykonanego projektu badawczego dotyczącego minimalizowania lub rozwiązywania problemu społecznego występującego w określonym środowisku lokalnym

obiektywnie ocenia wkład pracy własnej i innych w przeprowadzonych wspólnie badaniach i opracowaniu raportu

postępuje zgodnie z zasadami etyki zawodu pracownika socjalnego

Wrażliwość na potrzeby i problemy drugiego człowieka

Współpracuje z kolegami i koleżankami z grupy

Metody i kryteria oceniania:

P – zaliczenie pisemne

F- dyskusja podczas konwersatorium

P- zaliczenie pisemne

F- dyskusja podczas konwersatorium

P – zaliczenie pisemne

F- dyskusja podczas konwersatorium

P – zaliczenie pisemne

F – dyskusja, sprawdzenie umiejętności podczas konwersatorium, ocena programu pomocowego

P – zaliczenie pisemne – rozwiązanie problemu

P – dyskusja i ocena raportu z projektu badawczego

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)